Keputusan Rayuan Saman Kes Liwat Ii Anwar Kepada Kerajaan Di Ketahui 23 Februari 2022




KUALA LUMPUR - Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengetahui pada 23 Februari tahun depan sama ada Mahkamah Rayuan akan mengembalikan semula tuntutannya berhubung kes liwat dua atau tidak.
Panel tiga hakim yang dipengerusikan oleh Datuk Lee Swee Seng hari ini mengekalkan keputusan mereka mengenai rayuan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu, untuk merit saman itu didengar oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Panel lain iaitu hakim Mahkamah Rayuan Lee Swee Seng dan Sipang Lian, hari ini menangguhkan keputusannya, selepas mendengar hujahan daripada pihak semasa prosiding dalam talian.
Peguam Gopal Sri Ram dan peguam kanan persekutuan Suzana Atan masing-masing mewakili Anwar sebagai perayu dan kerajaan sebagai responden.
Peguam Harvinderjit Singh mewakili peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah, yang merupakan pencelah dalam rayuan itu.
Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 8 Nov 2017, yang membenarkan permohonan kerajaan untuk membatalkan saman pemulanya. Merit saman itu kemudiannya tidak didengar.
Mahkamah rendah telah memutuskan bahawa saman itu tidak mempunyai sebarang sebab tindakan dan merupakan satu penyalahgunaan proses mahkamah, kerana tiada bukti dikemukakan untuk menunjukkan bahawa Shafee menerima RM9.5 juta daripada perdana menteri ketika itu Najib Abdul Razak, untuk mewakili pendakwaan dalam rayuan kes liwat berkenaan.
Menerusi tindakan sivil itu, Anwar berhujah bahawa dia tidak diberikan perbicaraan yang adil dalam proses rayuan yang dikaitkan dengan kes liwat yang melibatkan bekas pembantunya Mohamad Saiful Bukhari Azlan.
Perayu bergantung kepada afidavit, yang disahkan oleh Timbalan Pendakwa Raya Siti Rahayu Mohd Mumazani, yang mendakwa Shafee menerima RM9.5 juta daripada Najib, untuk mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuan liwat.
Pada Januari 2012 berikutan perbicaraan jenayah, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat bekas pembantunya Mohamad Saiful Bukhari Azlan.
Kemudian pada 7 Mac 2014, Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan pihak pendakwaan untuk membatalkan pembebasan, dan Anwar didapati bersalah atas pertuduhan liwat dan dijatuhi hukuman penjara lima tahun.
Keputusan bersalah dan hukuman penjara Anwar dikekalkan apabila Mahkamah Persekutuan menolak rayuannya pada 2015.
Dia bagaimanapun telah diberikan pengampunan penuh oleh Yang di-Pertuan Agong pada 16 Mei 2018. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/11/keputusan-rayuan-saman-kes-liwat-anwar.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Kematian Zulfarhan Peguam Negara Fail Rayuan Kembalikan Hukuman Mati

Kes Kematian Zulfarhan Peguam Negara Fail Rayuan Kembalikan Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 204 hits
Jabatan Peguam Negara akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menjatuhkan hukuman terhadap enam penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia yang menyebabkan kematian Pegawai Kadet Laut UPNM Zulfarhan Osman Zulk...
Rayuan Kes Dadah Anak Mat Sabu Dibebaskan

Rayuan Kes Dadah Anak Mat Sabu Dibebaskan

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 308 hits
AGENDA DAILY Anak Presiden Amanah Mohamad Sabu Ahmad Saiful Islam disabitkan hukuman penjara lapan bulan kerana penyalahgunaan dadah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan permohonan rayuan anak Presiden Amanah Mohamad Sabu dan membebaska...
Punca Kegagalan Rayuan Shah Jaszle Gugur Kes Khalwat

Punca Kegagalan Rayuan Shah Jaszle Gugur Kes Khalwat

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 132 hits
Pastinya ramai masih ingat dengan kes khalwat membabitkan pelakon Shahrizal Jaszle dan pasangan khalwatnya Farah Nurizzati Salleh pada 16 Mei tahun lalu Pada tarikh tersebut mereka ditahan di bawah Seksyen 29 A dan B Enakmen Jenayah Syariah...
Kelayakan Piala Asia B 23 2022 Jadual Keputusan

Kelayakan Piala Asia B 23 2022 Jadual Keputusan

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 233 hits
Skuad B 22 kebangsaan kendalian Brad Maloney akan bersaing dalam Kelayakan Piala Asia B 23 2022 di Ulaanbaatar Mongolia pada 25 Oktober hingga 31 Oktober ini Malaysia menghadapi saingan dalam Kumpulan J bertemu Laos Mongolia dan Thailand ba...
Bajet 2022 Doktor Kontrak Ancam Mogok Kedua Tak Puas Hati Pengumuman Kerajaan

Bajet 2022 Doktor Kontrak Ancam Mogok Kedua Tak Puas Hati Pengumuman Kerajaan

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 235 hits
November 2 2021 Jurucakap Hartal Doktor Kontrak Dr Mustapha Kamal berkata mendakwa dipergunakan kerajaan ketika pandemik PETALING JAYA Kerajaan diberi tempoh sebulan untuk menangani isu berbangkit berhubung pelantikan ke jawatan tetap memba...
Rayuan Kes Pulau Batu Putih Umno Ni Ada Akai Ke

Rayuan Kes Pulau Batu Putih Umno Ni Ada Akai Ke

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 157 hits
JAMZURI ARDANIDia gini bila Kerajaan Malaysia dan Singapura bersetuju untuk membawa pertikaian berkenaan pemilikan Pulau Batu Puteh pada tahun 2007 ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa ia telah meletakkan syarat bahawa kedua dua negara perlu m...
Isteri Banduan Liwat Kalah Saman Fitnah Rm2 Juta

Isteri Banduan Liwat Kalah Saman Fitnah Rm2 Juta

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 329 hits
Setelah tujuh tahun menanti akhirnya kebenaran memihak kepada Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan yang sebelum ini teruk difitnah Pembangkang dengan pelbagai isu karut marut Pada semalam Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Presiden PK...
9 10 Februari Bicara Kes Dadah Zarina Anjoulie Mahkamah Seremban

9 10 Februari Bicara Kes Dadah Zarina Anjoulie Mahkamah Seremban

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 281 hits
The ReporterMahkamah Majistret Seremban menentapkan 9 dan 10 Februari 2022 untuk memulakan perbicaraan kes dadah yang membabitkan pelakon Zarina Anjoulie Majistret Mohd Firdaus Salleh menetapkan tarikh tersebut selepas peguam yang mewakili ...
Najib Saman Tommy Thomas Kerajaan Atas Pendakwaan Salah

Najib Saman Tommy Thomas Kerajaan Atas Pendakwaan Salah

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 233 hits
malaysiakini comNajib Razak memfailkan saman terhadap bekas peguam negara Tommy Thomas yang didakwanya membuat pendakwaan salah terhadap beberapa kes jenayah Saman itu difailkan menerusi firma Raj Ong Yudistra di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpu...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Zus Ice Watermelon Latte

Gnabry Akan Kembali Sane Diragui Untuk Perlawanan Bayern Dengan Real Madrid

Sarah Yasmine Kenalan Saya Anna Jobling

Dendam Rupanya Babak Chacha Maembong Jasmin Hamid Ganyang Ruhainies Buat Netizen Puas

Komen Jelik Mangsa Nahas Helikopter Peniaga Didenda Rm 23 000 Mohon Maaf Atas Kesalahan

Lonjakan Inovasi Dan Transformasi Mindef Lancar Pameran Lima 2025