Keputusan Prk Kemaman Tunjukkan Bn Ditolak Pengundi



Oleh Zatul Iffah Zolkiply
TEKA-TEKI siapa menjadi pilihan hati pengundi di Parlimen Kemaman terjawab apabila Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar diberi mandat untuk membawa suara mereka ke Dewan Rakyat.
Ahmad Samsuri atau digelar 'Dr Sam' menang bergaya pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kemaman dengan memperoleh 64,998 undi, menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Jeneral (B) Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor yang mendapat 27,778 undi dengan majoriti 37,720 undi.
Ahmad Samsuri bukan sekadar mengekalkan kerusi Parlimen Kemaman yang dimenangi PAS pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) dan PRU15 (sebelum kemenangan dibatalkan), tetapi meraih majoriti lebih 30,000 undi.
Jika pada PRU15, Che Alias Hamid memperoleh majoriti 27,179 undi, namun Ahmad Samsuri menarik undi majoriti lebih besar sehingga 37,220 undi.
Pertama kali bertanding pada peringkat Parlimen, ia dilihat penganalisis sebagai satu pencapaian membanggakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rhu Rendang, di samping menunjukkan 'gelombang hijau' semakin mencengkam di Terengganu.
Keputusan PRK Parlimen Kemaman kelmarin menimbulkan persoalan apakah faktor yang menjadi pendorong pengundi terus memberi sokongan kepada PAS atau Perikatan Nasional (PN).
Penambahan undi diperoleh PAS menunjukkan pengundi Terengganu bukan sekadar melihat calon, tetapi lebih ke arah menyokong parti diwakili kerana undi diraih turut menunjukkan pengundi atas pagar memihak kepadanya. Bahkan, tidak mustahil, undi diterima Dr Sam mungkin datang daripada penyokong BN atau UMNO.
Apatah lagi, Ahmad Samsuri turut dicanang pimpinan tertinggi PAS yang beliau adalah figura layak dicalonkan sebagai Perdana Menteri jika Perikatan Nasional (PN) mentadbir negara.
Namun berdasarkan keputusan PRK ini, faktor penting kemenangan Ahmad Samsuri adalah pengaruh dan kedudukannya sebagai Menteri Besar memasuki penggal kedua di samping, yang mana pentadbirannya disenangi rakyat Terengganu. Dr Sam di bawah panji PAS memiliki aura tersendiri untuk meraih sokongan pengundi Kemaman.
Menyentuh mengenai kekalahan BN, parti itu bukan sahaja gagal merampas kerusi Parlimen Kemaman yang pernah menjadi kubu mereka sebelum ini, bahkan hilang 10,757 undi berbanding 38,535 undi diterima Datuk Seri Dr Ahmad Said pada PRU15 lalu.
Percaturan BN meletakkan bekas Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sebagai calon masih belum dapat 'meruntuhkan' benteng pertahanan PAS. Raja Mohamed Affandi tidak wajar dipersalahkan berikutan kemerosotan undi diperoleh BN.
Bagaimanapun, keputusan PRK Parlimen Kemaman juga menjadi satu petunjuk atau isyarat adakah ia tanda penolakan rakyat di kawasan majoriti pengundi Melayu terhadap BN/UMNO walaupun bukan secara total.
Jika benar seperti didakwa, maka tidak kira siapa sahaja menjadi calon, individu terbabit akan menjadi mangsa dan 'dihukum' pengundi seperti berlaku di Kemaman.
Walaupun dimomokkan kemenangan Raja Mohamed Affandi akan menjadikan kawasan Parlimen Kemaman sebagai 'anak emas' kerajaan Pusat, nampaknya ia masih tidak dapat 'mencairkan' hati pengundi.
Malah, jaminan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu memberikan Raja Mohamed Affandi tugas khas selaku penghubung antara Terengganu dan kerajaan Pusat jika memenangi PRK berkenaan, masih tidak mampu menarik hati pengundi Kemaman untuk menyokong BN/UMNO.
ISU SABOTAJ TIDAK BOLEH DIABAIKAN UMNO/BN
Kekurangan undi diterima BN pada PRK kali ini mungkin memberi isyarat hanya ahli dan penyokong parti akar umbi itu sahaja mengundi calon mereka, tetapi pengundi atas pagar atau muda memihak kepada PAS. Namun, isu sabotaj dari dalam UMNO/BN juga tidak boleh diabaikan begitu sahaja oleh parti.
Hakikat pahit perlu ditelan Pakatan Harapan (PH) dan BN adalah gabungan parti terbabit masih tidak dapat membeli jiwa pengundi terutama pengundi atas pagar atau tidak menjadi ahli kepada mana-mana parti berbanding PAS yang menunjukkan peningkatan undi kali ini.
Keputusan PRK Parlimen Kemaman sepatutnya menjadi wake-up call kepada BN dan PH betapa merosotnya sokongan pengundi terhadap blok parti Kerajaan Perpaduan khususnya UMNO.
Berdasarkan trend sokongan pengundi pasca PRU14, Pilihan Raya Negeri (PRN) Ogos lalu sehingga ke PRK kelmarin, BN perlu berbuat sesuatu yang luar biasa jika mahu merampas kembali Kemaman bahkan Terengganu pada PRU akan datang.
Semua pimpinan UMNO pada semua peringkat di Terengganu perlu mencari ramuan terbaik bagaimana hendak memastikan parti mereka terus relevan untuk mendapat sokongan pengundi seperti sebelum PRU14.
UMNO/BN perlu melakukan post mortem dengan segera bagi menilai kekalahan mereka berturut-turut, adakah disebabkan peralihan sokongan pengundi, apakah faktor penolakan terhadap parti sama ada peningkatan kecenderungan pengundi terhadap PAS sebagai alternatif mewakili kepentingan Melayu Islam di negara ini atau sebab lain.
Ini bukan masanya untuk UMNO/BN dan PH saling menuding jari mencari kesalahan tetapi untuk parti BN bangkit kembali serta memperkukuhkan kerjasama dengan PH jika benar-benar ikhlas bekerjasama dalam satu gabungan.
Mereka perlu membuktikan gabungan BN dan PH yang membentuk Kerajaan Perpaduan adalah kerajaan boleh menjadi tempat bergantung harap untuk membela nasib rakyat terutama Melayu jika mahu pengundi memilih mereka pada PRU akan datang.
Penulis adalah wartawan BH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/12/keputusan-prk-kemaman-tunjukkan-bn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Kemaman Pilih Calon Bn Untuk Manfaat Yang Lebih Besar Di Kawasan

Prk Kemaman Pilih Calon Bn Untuk Manfaat Yang Lebih Besar Di Kawasan

papar berkaitan - pada 26/11/2023 - jumlah : 132 hits
Pengundi di Kemaman Terengganu perlu menggunakan kebijaksanaan memilih calon daripada Kerajaan Perpaduan pada Pilihan Raya Kecil Parlimen itu bagi menikmati keuntungan berganda Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan berkata empat D...
Pencalonan Samsuri Tanda Pas Tidak Pandang Rendah Cabaran Bn Di Prk Kemaman

Pencalonan Samsuri Tanda Pas Tidak Pandang Rendah Cabaran Bn Di Prk Kemaman

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 140 hits
HarapanDaily comAKMAL MANAF Penganalisis Politik Universiti Teknologi Malaysia Prof Dr Mazlan Ali berpendapat pencalonan Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar sebagai wakil rakyat di Kemaman menunjukkan Pas tidak memandang rendah cabaran part...
Prk Kemaman Samsuri Menang Dengan Majoriti Lebih 37k Undi

Prk Kemaman Samsuri Menang Dengan Majoriti Lebih 37k Undi

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 128 hits
Calon PAS Datuk Seri Ahmad Samsuri Moktar memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen Kemaman sekali gus mempertahankan kerusi dimenangi parti itu pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Menteri Besar Terengganu itu menewaskan calon Barisan Nasional Jeneral...
Prk Parlimen Kemaman Dan Umno Jilat Dap

Prk Parlimen Kemaman Dan Umno Jilat Dap

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 139 hits
PRK Parlimen Kemaman dan Umno jilat DAP https youtu be FmMtVaX7ivw
Keputusan Kemaman Tidak Akan Beri Kesan Pertukaran Kerajaan

Keputusan Kemaman Tidak Akan Beri Kesan Pertukaran Kerajaan

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 162 hits
1 Ketika ini Kerajaan Perpaduan disokong 153 Ahli Parlimen 2 Perikatan Nasional hanya tinggal 69 Ahli Parlimen 3 Dakwaan palsu Tan Sri Hadi bahawa ada Ahli Parlimen UMNO sokong PN adalah tidak berasas Kalau semua sokong sekalipun tak cukup ...
Bn Claims Kemaman By Election Candidate S Facebook Hacked

Bn Claims Kemaman By Election Candidate S Facebook Hacked

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 192 hits
KEMAMAN BY ELECTION BN claimed that the Facebook page of its candidate Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor has been hacked by certain quarters I regret the action by certain quarters who have hacked the Facebook account of the BN candida...
Dr Sam Miliki Kelebihan Di Kemaman

Dr Sam Miliki Kelebihan Di Kemaman

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 150 hits
Kuala Terengganu Pas masih mengekalkan momentum gelombang hijau yang kuat sekali gus akan membawa kemenangan kepada Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar pada Pilihan Raya Kecil Kemaman 2 Disember ini Timbalan Yang Dipertua Pas Kemaman Hanafi...
Perlu Hasil Dividen Yang Lebih Baik Dari Bank Alliance

If Anwar Is Bad Najib Was Worse

Bekas Datuk Bandar Ditahan Disyaki Terima Rasuah Lebih Rm1 Juta

Politics Should Not Be Game Of Winners And Losers

Lights Camera Action Attending The Lisbon Motorcycle Film Festival

Hazamacho House By Tatsuya Kawamoto Associates In Japan

Oku Dipukul Polis Siasat Dakwaan 3 Laporan Disediakan Anggota Sendiri Peguam

Jadual Bayaran Bantuan Str Fasa 3 2024



10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat


Apakah Suami Menanggung Dosa Istri Termasuk Dosa Yang Terkecil Sekalipun

Hari Terakhir Hari Landskap Negara 2024 Jom Pergi

T14d30 Hadiah Pintu Majlis Perkahwinan Mak Lang Yan Siap

Tedi Memasang Langsir

Piala Fa Kedah Kejutkan Jdt

Bab 6 Jun 2024