Keputusan Kes Buli Zulfarhan Upnm Mati Ditekap Seterika Justiceforzulfarhan


Keputusan kes buli Zulfarhan UPNM mati ditekap seterika #JusticeForZulfarhan | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Tarikh 31 Julai 2019 - keputusan kes Zulfarhan UPNM (Universiti Pertahanan Nasional Malaysia) yang meninggal dunia kerana ditekap seterika (ya Allah kejamnya huwaa!) telah pun keluar. Sedang top trending di twitter sekarang dengan hashtag 'justice for zulfarhan' selepas video sujud syukur si bapa Allahyarham Zulfarhan tersebar. ALHAMDULILLAH ALHAMDULILLAH~ a good news menjadi penutup Julai 2019!

Keputusan kes buli Zulfarhan UPNM mati ditekap seterika #JusticeForZulfarhan
"Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan 18 daripada 19 tertuduh dalam kes kematian Zulfarhan Osman Zulkarnain membela diri. Tarikh 2 Oktober mula perbicaraan.
Alhamdulillah, OKT 1 sampai 6 dibawah seksyen 302 berjaya dibuktikan bersalah dan dipanggil untuk membela diri. Beberapa OKT dibawah seksyen 330 dilepaskan dan yang selainnya berjaya dibuktikan bersalah dan dipanggil membela diri.
302 KK - HUKUMAN MATI MANDATORI
Mereka hanya dapat dibuktikan bersalah sahaja bukan dijatuhkan hukuman. Hukuman masih belum dijatuhkan lagi. Kes akan disambung dengan panggilan untuk pembelaan.
Hanya seorang OKT dibawah seksyen 330 sahaja dilepaskan sepenuhnya. Tertuduh Akmal Akif Alias dilepaskan dan dibebaskan di bawah Seksyen 330 (mendatangkan kecederaan)"Keputusan kes buli Zulfarhan UPNMKeputusan kes buli Zulfarhan UPNMSejurus selepas keluar mahkamah mendengar keputusan kes kematian anaknya Allahyarham Zulfarhan.. si bapa, Zulkarnain Idros sujud syukur, menadah tangan dengan penuh kesyukuran, air mata kegembiraan mengalir keluar, wajah lelah yang kelegaan..
Sebak nengok :'(
Ini videonya:


"Sujud syukur bapa Allahyarham Zulfarhan, Zulkarnain Idros. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan 18 daripada 19 tertuduh dalam kes kematian Zulfarhan Osman Zulkarnain membela diri. Tarikh 2 Oktober mula perbicaraan. @501Awani"

CREDIT INFO BERITA & VIDEO:Madiha @madhiamadaniAdilah @adhaqh
"Keputusan mahkamah 31/7/2019. Semua OKT ada bukti bersalah dan diperintahkan membela diri di bawah seksyen 302 KK (6 orang) dan Seksyen 330 KK (13 orang). Salah seorang OKT 330 KK bebas. Alhamdulillah. Bersyukur Ya Rabbi permudahkan dan mendengar doa hamba-hamba Mu. #justiceforfarhan"Keputusan kes buli Zulfarhan UPNM"6 orang OKT 302KK yang disabitkan kesalahan perlu hadir ke mahkamah bulan 10 untuk sesi bela diri"
- Muhammad Akmal Zuhairi Azmal- Abdoul Hakeem Mohd Ali- Muhammad Najib Mohd Razi- Azamuddin Md Sofi- Muhammad Afif Najmudin Azahat- Mohamad Shobirin SabriKeputusan kes buli Zulfarhan UPNMQ: Mohon pencerahan. kalau diarah bela diri tu, dah confirm hukuman mati ye? kalau masa bela diri tu, hujah dia kuat, ada possibility tak untuk hukuman mati tu dibatalkan? curious nak tahu, bukan nak sebelahkan si pesalah.
A: Keputusan yang diputuskan hari ini adalah di peringkat pendakwaan. Bermakna geng Pendakwaan berjaya buktikan tertuduh adalah prima facie bersalah dan tertuduh diarah untuk membela diri. Hukuman gantung belum dijatuhkan di peringkat ini. Nanti kes pembelaan baru sembang pasal hukuman.
Q: Maaf bertanya.. prima facie tu apa?
A: Bahasa mudah, presumption yang tertuduh membunuh arwah zulfarhan ni sudah pun di established hence 'prima facie bersalah'. Jadi, di kes pembelaan nanti tertuduh pulak perlu disprove/rebut this fact.
Dalam bahasa bola sepak, sekarang masih half time. Pendakwaan 1 - 0 Tertuduh.Keputusan kes buli Zulfarhan UPNM"Dorang ni dah terbukti bersalah kan? - Sekarang sebelum hukuman betul-betul dilaksanakan keatas OKT, mahkamah akan arahkan bela diri untuk pihak defendant menimbulkan "reasonable doubt" untuk tuduhan tu.
Kenapa bela diri? - DPP dah berjaya bukti kan kes prima facie ke atas OKT
Prima Facie ni pula adalah bukti yang munasabah. Jika wujudnya prima facie terhadap kes jenayah, OKT tidak terlepas. Lalu diarahkan bela diri. Pada ketika ini lah OKT boleh membela diri dengan berdiam diri, membela diri dalam kandang pesalah & membela dengan bersumpah.
Kita sebagai rakyat marhaen yang taktahu sistem dan proses kehakiman serta pendakwaan ada eloknya bertanya mengenai terma dalam proseding jenayah yang kita tidak ketahui dan bukannya mengeluarkan kenyataan "BILA NAK HUKUM?!" - Sabar, proseding mahkamah bukan sejam dua.
Kalau saya salah maafkan saya, saya bukan student Law. Tapi ini sedikit pengetahuan sewaktu saya belajar Pengajian Am dulu.
Side notes : DPP tu Deputy Public Prosecutor : Timbalan Pendakwa Raya."Keputusan kes buli Zulfarhan UPNM"Untuk anyone yang tanya kenapa bela diri kalau dah dibuktikan bersalah?"....
Keputusan kes buli Zulfarhan UPNM
"Dibukti bersalah bermaksud DPP telah membuktikan bahawa OKT telah melakukan kesalahan jenayah bunuh dengan niat ke atas si mati dan boleh dihukum gantung. Sekarang ni, hakim akan panggil OKT semua untuk bangun membela diri mereka, kenapa mereka bunuh si mati.

OKT semua sekarang akan bangun dan ceritakan kepada mahkamah point of view mereka pula dan nyatakan apa alasan munasabah yang mereka ada untuk pertahankan diri mereka dan process ini dinamakan proses pembelaan. Tadi yang masa didapati bersalah, itu namanya proses pendakwaan.
Proses pendakwaan ni DPP yang conquer. DPP perlu buktikan kepada mahkamah bahawa tiada keraguan yang munasabah bahawa OKT telah membunuh si mati. First dia kena buktikan ada kematian, second ada perlakuan yang menyebabkan kematian si mati dan juga ada OKT ada niat untuk membunuh si mati.
Biasanya tugas lawyer di sini adalah untuk timbulkan keraguan.
Kalau ada keraguan, akan acquital. Kalau semua elemen ini dipenuhi, dan juga tiada sebarang keraguan munasabah yang OKT bunuh si mati, hakim akan terima kes prima facie bunuh dan dibuktikan oleh DPP."
Side notes : DPP tu Deputy Public Prosecutor : Timbalan Pendakwa Raya.Keputusan kes buli Zulfarhan UPNMKeputusan kes buli Zulfarhan UPNMQ: Anyone yang tahu kenapa mereka perlu 'MEMBELA DIRI' ?
A:Tertuduh diarah bela diri sebab pihak pendakwaan sudah dapat buktikan adanya elemen pembunuhan.. Peguam bela akan bela tertuduh untuk membuktikan elemen-elemen pembunuhan sebenarnya tak terjadi.. sekarang barulah peguam bela akan berhujah adanya keraguan dalam kes bunuh.
Sekiranya peguam bela dapat bukti adanya keraguan yang munasabah dalam kes bunuh, tertuduh akan terlepas.. beban pembuktian now shifted to peguam bela untuk menyangkal keputusan mahkamah harini yang menyokong pihak pendakwaan bahawa elemen-elemen pembunuhan telah terjadi.
Q: Kalau ada keraguan yang munasabah, and tertuduh terlepas.. means tertuduh terlepas dari digantung and ada hukuman lain ke? Or terlepas tu memang takda apa-apa hukuman dah?
A: Dilepaskan dan dibebaskan daripada sebarang hukuman dan sabitan.. acquitted and discharged.Keputusan kes buli Zulfarhan UPNMKeputusan kes buli Zulfarhan UPNM
"... one of the 330KK defendants yang dilepaskan ialah Akmal Akif.
Akmal yang tolong Aiman Aufa dengan dua (2) surat layang kepada superiors (tapi kantoi dengan pesalah). They couldn't send more in fear of their own safety."
Keputusan kes buli Zulfarhan UPNMKeputusan kes buli Zulfarhan UPNM"Salah seorang dari 19 yang tertuduh, Muhammad Akmal Akif Alias memeluk ibunya selepas Mahkamah Tinggi membebaskannya dari tuduhan yang berkaitan kematian seorang Pegawai Kadet Laut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) Zulfarhan Osman Zulkarnain yang mati akibat didera"
- Astro Awani.
Keputusan kes buli Zulfarhan UPNMKeputusan kes buli Zulfarhan UPNMMesej daripada bapa Allahyarham Zulfarhan. Say no to bully!
#saynotobullyKeputusan kes buli Zulfarhan UPNM"Setiap malam saya dengar (terngiang-ngiang) suara arwah".- Hawa Osman, ibu Allahyarham Zulfarhan.
Laporan penuh di saluran @501AwaniKeputusan kes buli Zulfarhan UPNM
"Pembunuh yang tidak berperikemanusiaan, dah lah diikat kedua-dua tangan dan kaki, disepak terajang serta dipukul tidak cukup dengan itu dengar pula dari mulut puaka bomoh mengatakan nampak bayangan arwah, itu yang mereka seterika arwah.
Arwah ZULFARHAN OSMAN kalau dia tak ambil, dia akan cakap dia tak ambil demi mempertahan diri"Keputusan kes buli Zulfarhan UPNMKeputusan kes buli Zulfarhan UPNMKeputusan kes buli Zulfarhan UPNMKeputusan kes buli Zulfarhan UPNM
Semoga semuanya dipermudahkan oleh Allah. Mari kita sama sama doakan keadilan Zulfarhan dan kebenarannya. Aamiin.
Wassalam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sayidahnapisah.com/2019/07/keputusan-kes-buli-zulfarhan-upnm-mati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Disahkan Mati Lemas Sedangkan Dia Dipukul Sampai Cedera Organ Dalaman Kes Buli Kedua Berlaku Selepas Kes Zulfarhan

Dia Disahkan Mati Lemas Sedangkan Dia Dipukul Sampai Cedera Organ Dalaman Kes Buli Kedua Berlaku Selepas Kes Zulfarhan

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 532 hits
The ReporterMinggu lalu mahkamah memerintah 18 penuntut UPNM membela diri dalam kes kematian Allahyarham Zulfarhan Osman yang dipercayai didera dengan kejam sebelum meninggal dunia Keputusan mahkamah itu membuatkan ramai pihak berasa lega t...
Tragis Ini Kronologi Kes Pembunuhan Zulfarhan Pelajar Upnm Sepanjang Perbicaraan Mahkamah

Tragis Ini Kronologi Kes Pembunuhan Zulfarhan Pelajar Upnm Sepanjang Perbicaraan Mahkamah

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 1470 hits
Negara kita digemparkan dengan kisah tragis seorang pelajar universiti tempatan diseksa dengan kejam sebelum menghembuskan nafas terakhir di hospital Ramai yang menggesa pihak polis memburu suspek kerana kejadian menimpa pelajar itu tak bol...
Kes Kematian Penuntut Upnm Zulfarhan Osman

Kes Kematian Penuntut Upnm Zulfarhan Osman

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 418 hits
Setelah sekian lama menunggu keputusan bagi ke dera sehingga menyebabkan kematian Zulfarhan Osman Zulkarnain penuntut UPNM akhirnya semalam terjawab selepas mahkamah memutuskan 18 penuntut universiti terbabit bersalah dan diperintahkan MEMB...
Selepas Kes Zulfarhan Rupanya Ada Seorang Lagi Penuntut Upnm Hilang Ny4wa Dibuii Senior

Selepas Kes Zulfarhan Rupanya Ada Seorang Lagi Penuntut Upnm Hilang Ny4wa Dibuii Senior

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 1376 hits
Umum sedia tahu mengenai kes derra dan bunuuh yang berlaku dua tahun lepas melibatkan pelajar pelajar Universiti Pertahanan Malaysia sehingga seorang penuntut dikenali sebagai Zulfarhan Osman Zulkarnain kehilangan nyawwa Selepas kes Zulfarh...
Mohon Doa Dari Semua Rakyat Malaysia Debaran Menanti Keputusan Nasib Penuntut Upnm Sebentar Nanti

Mohon Doa Dari Semua Rakyat Malaysia Debaran Menanti Keputusan Nasib Penuntut Upnm Sebentar Nanti

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 373 hits
Sekian lama menanti selepas dibicarakan atas kemattian Pegawai Kadet Laut Zulfarhan Osman Zulkarnain dua tahun lalu nasib 19 penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia sama ada mereka perlu membeIa diri atau dibebaskan akan diketahui ...
Ini Bukan Gurau Ini Kes Buli Berulang Ibu Terkilan Anak Dibuli Sehingga Dada Ditusuk Dengan Pensil

Ini Bukan Gurau Ini Kes Buli Berulang Ibu Terkilan Anak Dibuli Sehingga Dada Ditusuk Dengan Pensil

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 457 hits
Seorang ibu terkilan apabila anaknya yang baru didaftarkan masuk ke sekolah baru dibuli oleh rakan sekelas Difahamkan kejadian buli itu merupakan kejadian kali kedua Dalam kejadian pertama Mell telah berjumpa dengan murid terbabit untuk mem...
Kenapa Akmal Akif Dibebaskan Dari Kes Zulfarhan

Kenapa Akmal Akif Dibebaskan Dari Kes Zulfarhan

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 495 hits
Semalam umum mengetahui bahawa antara 19 orang penuntut UPNM yang didakwa menyebabkan kecederaan dan kematian Allahyarham Zulfarhan Osman hanya seorang yang dibebaskan tanpa perlu membela diri Muhammad Akmal Akif Alias 23 dibebaskan tanpa p...
Kronologi Penuh Kes Pembunuhan Zulfarhan Osman

Kronologi Penuh Kes Pembunuhan Zulfarhan Osman

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 1766 hits
Kronologi Penuh kes pembunuhan Zulfarhan Osman penuntut UPNM yang menggemparkan negara kita sebelum ini Seperti yang semua rakyat Malaysia tahu bahawa 31 Julai 2019 hakim mahkamah telah mengarahkan 18 tertuduh untuk membela diri Mahkamah ju...
Suspek Kes Buli Lari Sampai Ke Tenom Berjaya Diberkas

Suspek Kes Buli Lari Sampai Ke Tenom Berjaya Diberkas

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 210 hits
The ReporterSuspek kes buli Kenny Wong yang membelasah seorang pelajar sekolah menengah baru baru ini di Miri telah berjaya diberkas hari ini Menurut sumber dari netizen suspek berjaya diberkas di Tenom Sabah selepas beberapa hari melarikan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



7 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya