Ini Bukan Gurau Ini Kes Buli Berulang Ibu Terkilan Anak Dibuli Sehingga Dada Ditusuk Dengan Pensil



Seorang ibu terkilan apabila anaknya yang baru didaftarkan masuk ke sekolah baru dibuli oleh rakan sekelas. Difahamkan, kejadian buli itu merupakan kejadian kali kedua. 
Dalam kejadian pertama, Mell telah berjumpa dengan murid terbabit untuk meminta penjelasan dan dia mengaku telah membuli mangsa. Enggan panjangkan cerita, Mell memaafkan murid itu dan menasihatkannya agar tidak mengulangi perbuatan itu lagi. 
Namun beberapa hari kemudian, pasangan suami isteri itu menerima panggilan dari pihak sekolah yang mengatakan dada anaknya ditusuk dengan pensil oleh murid yang sama. 
MACAM ni la ibu-ibu dan ayah-ayah. Andai kata anak kita mengadu dibuli, anak kata duit kena ambil, anak kata tak selesa, anak rasa takut nak pergi sekolah, anak kita tiba-tiba muram dan macam-macam lagi perubahan, tolonglah, tolong sangat-sangat jangan berdiam diri. 
Jangan kata anak buang tebiatlah, anak buat perangailah. Tak ibu-ibu, kita silap. Sebenarnya anak kita menyimpan seribu duka. Kita pandang ringan soal anak-anak di sekolah sebab kita rasa anak-anak selamat di tangan guru-guru. Tetapi sebenarnya anak kita sangat susah nak bersuara pada cikgu. 
Dalam kes saya, nasib banyak bukti dari kawan-kawan sekelas dia. Kawan-kawan dia nampak apa yang berlaku. So di sini kita tahu jalan cerita. 

Baru dua minggu lepas kes anak saya kena buli. Anak baru nak baik dari trauma, datang pula kes ini lagi. Allah, mak mana yang tak sedih semua. Jadikan pengajaran buat semua. 
Sebelum ini dia pukul dan tumbuk anak saya. Kali ini sebab anak saya tak nak dengar arahan dia, dia buat anak saya. Ada dua kesan di situ. 
Dua minggu lepas masa suami ambil anak bali kdari sekolah, anak dalam keadaan menangis dan kotor. Ayah dia tanya kenapa, dia beritahu yang dia dibuli, ditumbuk, ditendang dan rakan-rakan lain mentertawakan dia. Bila ditanya kenapa kawan buat begitu, anak beritahu sebab dia pelajar baharu. 
Kedua, ada budak boleh kata hari-hari minta duit dia. Okey, anak saya ni selera makan memang seronok sangat. Saya bagi RM5 mesti habis. Biasa dia akan makandua kali dan beli air sekali. Tapi saya nampak dia, dalam dua minggu selepas daftar sekolah baru, balik je dia lapar macam tak makan apa-apa lagi. Rupanya duit belanja dia tinggal RM3. RM2 beli makan RM1.. dia tak beritahu saya sebab takut saya marah. Ibu tak marah nak, ibu sedih lagi ada. 
Kes itu saya maklumkan kepada pihak sekolah. Sampai-sampai saja, ada seorang budak ni minta maaf pada saya dan dia ganti RM2 anak kat anak saya. Itupun sebab cikgu suruh ganti. Dia ambil berpuluh ringgit, ganti RM2 saja. Okey, saya ni jenis pemaaf dan kata tak apalah, saya halalkan dunia akhirat dan pesan jangan buat lagi. Saya nampak dia serik. 
Tiba-tiba dia bersuara. 
"Makcik, yang pukul anak makcik bukan saya tapi dia (yang buli anak saya hari ini)." 
Saya tengok budaknya pendiam, sepatah pun tak kata. Saya tanya, "Betul ke kamu buat anak makcik?". Dia angguk kepala mengaku. Dengan lembut saya pesan, "Jangan buat lagi ya, sian anak makcik. Dia baru lagi, tak ada kawan. Okey." 
Habis kat sini, saya ingat dah tak ada dah. 
Hari ini saya pergi Pekan Rabu dengan suami. Dalam perjalanan balik, sekolah call minta datang ke sekolah dan bawa anak pergi ke hospital. Setibanya saya di sekolah, tengok anak saya dengan baju terbuka sedang duduk menggerang kesakitan. MAsa ini saya tak tahu lagi anak sakit apa. Yang saya tahu anak saya menangis dan saya sekali datang perasaan geram yang rasa nak tengking sesiapa saja yang ada di situ. 
Di penjuru meja, saya tengok ada seorang budak lelaki yang saya kenal sangat siapa dia. Ya, dialah yang saya nasihat dengan lembut sebelum ini. 
Cikgu: "Betul ke kamu buat Qayyum?" 
Suspek: "Ya"
Ya Allah nak luruh jantung saya. 
Cikgu: "Depan ni main gurau-gurau. Tu yang sampai jadi macam ni."
Saya: "Tak cikgu, ini bukan gurau sebab kes buli ini dah berulang."
Saya tanya anak macam mana boleh terjadi. Anak cerita, dia dah sia buat kerja yang cikgu bagi. So anak saya dah siap, nak hantar. Tapi budak itu kata sekejap jangan hantar dulu. Tapi anak saya nak hantar juga sebab takut kena marah. Dari situ budak itu buat. 



Pertama dia buat dengan pensil tumpul. Tapi tetap tembus terus tertusuk ke dada. Siap budak itu kata nak bunuh dan padan muka. Nasib baik kawan-kawan dia terus panggil cikgu. 
Saya dah kongsikan semuanya. Saya tak share sekadar suka-suka. Saya selidik dan tanya betul-betul. Budak itu sendiri mengaku di depan guru-guru dan saya tadi. Bukan anak saya yang menjadi mangsa dia, anak lagi anak-anak lain turut menjadi mangsa. 
Saya kongsi perkara ini bukan untuk menunding jari ke mana-mana pihak. Saya berkongsi hanya untuk dijadikan sebagai pengajaran buat semua. Kita sebagai mak ayah kena peka dan jadi pendengar masalah anak-anak kita. 
Alhamdulillah, semuanya dapat diselesaikan dengan cara baik. Pihak waris pelajar itu pun dah buat permohonan maaf kepada kami. Jadi, ambil sebagai iktibar di masa akan datang buat kita semua. Terima kasih. 




Selepas mandi, sapu ubat di kawasan luka. Ibu tak boleh buat, tangan kasar. Terima kasih atas doa semua. Suhu badan anak ada naik hari ini. Minta-minta dia tak demam. 
Sumber: Mell Koleksi Balqis

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2019/07/ini-bukan-gurau-ini-kes-buli-berulang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Dakwa Anak Dibuli Di Sekolah 2 Kali Dada Dipercayai Ditusuk Dengan Pensel Sampai Tinggal Kesan

Ibu Dakwa Anak Dibuli Di Sekolah 2 Kali Dada Dipercayai Ditusuk Dengan Pensel Sampai Tinggal Kesan

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 412 hits
Bila hantar anak anak ke sekolah dengan harapan mereka baik baik saja Mana ada ibu bapa yang sanggup anak mereka dibuli atau diperlakukan dengan perkara yang tidak baik Acap kali kita dengar kes buli ini terjadi bila umur meningkat remaja j...
Ibu Kesal Anak Kena Bvuii Sampai Mata Pensil T3embuus Di Dada

Ibu Kesal Anak Kena Bvuii Sampai Mata Pensil T3embuus Di Dada

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 404 hits
Kes buIi dalam kalangan pelajar sekolah seperti tidak ada surutnya Isu ini semakin merisaukan dikalangan ibu bapa Ibu kesal anak kena bvuIi sampai mata pensil t3embuus di dada
Anak Dibully Sampai Ditusuk Dadanya Dengan Pensil Cuma Gara Gara Tak Setia Kumpulkan Pr

Anak Dibully Sampai Ditusuk Dadanya Dengan Pensil Cuma Gara Gara Tak Setia Kumpulkan Pr

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 160 hits
Kehidupan sekolah anak anak memang sulit mendapat pengawasan dari orang tua Pasalnya banyak anak sekolah yang masih mengalami pembullyan dan beberapa permasalahan yang jarang diungkapkan ke orang tuanya Dikutip dari World of Buzz seorang si...
Tak Layak Lah Sebab Cikgu Tiada Anak Gara Gara Status Bujang Ibu Hina Cikgu Pra Sekolah

Tak Layak Lah Sebab Cikgu Tiada Anak Gara Gara Status Bujang Ibu Hina Cikgu Pra Sekolah

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 968 hits
Takkanlah nak jadi doktor yang in charge wanita bersalin kena lahirkan anak dulu nak jadi pakar sakit puan kita kena ada rahim dan nak jadi pakar kaunseling kita kena murung dulu Gara gara berstatus bujang cikgu pra sekolah diperlekehkan ol...
Biar Je Anak Pegang Pensil Conteng Sana Sini Hasilnya Baru 2 Tahun Dah Pandai Melukis

Biar Je Anak Pegang Pensil Conteng Sana Sini Hasilnya Baru 2 Tahun Dah Pandai Melukis

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 843 hits
Setiap anak ada kelebihan dan kecenderungan masing masing Kita sebagai ibu bapa perlu mendidik dan menyerlahkan bakat dan kemahiran mereka Salah satunya adalah bakat melukis Selain bakat semulajadi ibu bapa juga boleh merangsang minat anak ...
Ibu Ayah Punca Anak Belajar Rampas Mainan Orang Marah Marah Bila Tak Dapat

Ibu Ayah Punca Anak Belajar Rampas Mainan Orang Marah Marah Bila Tak Dapat

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 422 hits
Anak suka marah marah dan suka rampas mainan orang bila suruh kongsi tak mahu Apabila marah terus mengamuk dan berguling Ini antara situasi kerap berlaku pada anak anak antara usia dua tahun apabila mula nak belajar skil sosial Macam mana n...
Jambret Yang Lukai Ibu Dan Anak Ditangkap

Jambret Yang Lukai Ibu Dan Anak Ditangkap

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 182 hits
Polisi Polres Garut menangkap pemuda yang diduga menjadi pelaku pencurian dengan kekerasan Ia ditangkap di rumahnya setelah mencuri telepon genggam milik ibu yang tengah mengendarai motor bersama anaknya
Selepas Berkahwin Anak Perempuan Masih Ada Tanggungjawab Pada Ibu Bapa Jangan Diabaikan

Selepas Berkahwin Anak Perempuan Masih Ada Tanggungjawab Pada Ibu Bapa Jangan Diabaikan

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 417 hits
DALAM satu keputusan kes perbicaraan di Mahkamah Tinggi Syariah di Seremban hakim telah memerintahkan seorang wanita yang juga seorang pensyarah bersama suaminya mem beri nafkah kepada ibu bapanya sepanjang hayat Pasangan itu juga diperinta...
Sikap Anak Anak Adalah Cerminan Ibu Bapa

Sikap Anak Anak Adalah Cerminan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 649 hits
1 Baru baru ini tular gambar dua orang murid perempuan bersekolah rendah sedang menghisap vape di tepi jalan Dulu pun pernah tular video budak perempuan sekolah menengah hisap rokok dalam bas Ada juga budak yang dengan selamba hisap rokok d...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah