Kepulangan Ahmad Zahid Sebagai Presiden Umno Cetus Pelbagai Reaksi


Mohd Faizal Hassan dan Siti Baaqiah Mamat (Bernama)July 4, 2019 8:07 am
Datuk Seri Mohamad Hassan (kiri) dan (kanan) Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
‘Kepulangan’ semula Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO Ahad lepas telah mencetuskan pelbagai reaksi – ada suka, ada yang tidak suka.

Ada pihak berpendapat penamatan cuti Anggota Parlimen Bagan Datuk itu sejak 18 Dis tahun lepas akan menyumbang secara positif kepada parti tetapi ada pula yang menyifatkan sebaliknya, tidak kurang juga yang berpendapat adalah lebih baik beliau terus bercuti sehingga selesai 87 kes mahkamahnya selain ada pula yang meminta beliau terus meletakkan jawatan.

Bendahari Bersatu Selangor, Mohd Shaid Rosli berkata kepulangan tersebut dijangka akan menyebabkan UMNO berpecah kepada dua kumpulan membabitkan pasukan Ahmad Zahid dan timbalannya, Datuk Seri Mohamad Hasan yang menjalankan tugas sebagai Presiden UMNO sebelum ini.

Mohd Shaid, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Jeram, berkata ini sekali gus memudahkan Pakatan Harapan (PH) meraih kemenangan secara keseluruhannya pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Ahmad Zahid mengumumkan kembali menggalas jawatan Presiden Umno dan menamatkan cuti berkuat kuasa 30 Jun dalam satu majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri di Bagan Datuk pada hari tersebut.

Ahmad Zahid memenangi jawatan presiden pada pemilihan parti itu Julai lepas dan telah memberi kepercayaan kepada timbalannya, Mohamad untuk menjalankan tugas sebagai Presiden Umno semasa bercuti.

Nada yang sama dilontarkan Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), Datuk Mahfuz Omar yang percaya kepulangan Ahmad Zahid tidak akan memberi impak kepada PH sebaliknya mungkin membawa pertentangan dalaman Umno.

“Tiada impak pada PH. Apa yang dilihat, hanya kesan pertentangan dalaman Umno. Nampak macam ada unsur agar Ahmad Zahid terus bercuti atau letak jawatan. Kerana mereka rasakan, (Ahmad Zahid) yang didakwa dengan kes besar di mahkamah, akan beri kesan tidak baik kepada parti,” katanya ketika ditemui di lobi Parlimen.

Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil berkata kepulangan Ahmad Zahid hanya akan membuka parut lama UMNO seperti masalah dalaman yang akan mengganggu perjalanan parti tersebut pada ketika ini dan menuju PRU kelak.

“Saya rasa kepulangan mungkin akan membawa perpecahan dalaman parti,” katanya.

Fahmi percaya kes mahkamah yang dihadapi Ahmad Zahid ketika ini turut akan memberi kelebihan kepada PH.

Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad pula dilaporkan berkata pengumuman Ahmad Zahid kembali menerajui UMNO akan menyebabkan pemulihan UMNO yang sedang berlaku bukan sahaja akan terbantut, malah akan mundur ke belakang.

Mengulas mengenai pengumuman Ahmad Zahid itu, timbalan presiden UMNO Mohamad dilapor berkata sememangnya Presiden UMNO itu patut kembali bertugas kerana parti perlu diuruskan bersama khasnya dalam menghadapi PRU15.

Sementara itu, mengenai kemungkinan wujudnya dua pasukan dalam Umno melibatkan Team AZH (Ahmad Zahid Hamidi) dan Team Tok Mat (Mohamad Hasan), seorang penganalisis politik, Prof Dr Zaid Ahmad berkata Ahmad Zahid berdepan cabaran mewujudkan penyatuan dan keharmonian yang telah wujud sejak beliau bercuti enam bulan lepas.

Profesor di Jabatan Pengajian Kenegaraan dan Ketamadunan Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM) itu berkata ini kerana akan ada pihak yang masih tidak berpuas hati dengan Ahmad Zahid khasnya ekoran pelbagai kes di mahkamah yang dihadapi beliau yang perlu ditangani sebelum boleh mengemudi parti dan ahli selain meneruskan kerjasama dengan Pas.

Geostrategis dan bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Azmi Hassan berkata pengumuman Ahmad Zahid itu juga pastinya ada kaitan dengan persidangan Umno Bahagian seluruh negara bermula 15 Jun sehingga 15 Ogos depan yang menjadi kayu pengukur tahap sokongan akar umbi terhadapnya.

Ketua Umno Tebrau Datuk Maulizan Bujang berkata hanya masa dan keadaan akan menentukan sama ada kepulangan Ahmad Zahid diterima anggota parti, rakyat atau sebaliknya.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda Umno Bahagian Arau Syed Atif Abu Bakar mempersoalkan tindakan penamatan cuti apabila Ahmad Zahid sebelum ini pernah membuat penjelasan bahawa beliau akan bercuti sehingga berlakunya peristiwa besar dalam negara mengikut kasyaf para ulama.

“Pergerakan ini memohon agar dapat diperjelaskan peristiwa besar apakah yang telah berlaku di dalam negara sehingga membawa kepada keputusan Presiden menamatkan cuti,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata pergerakan juga berharap agar kepimpinan parti dapat mempertimbangkan cadangan supaya tempoh cuti tahunan untuk pemegang-pemegang jawatan di semua peringkat dapat dihadkan secara bertulis bagi membolehkan jawatan seseorang pemimpin dilucutkan sekiranya tidak kembali bertugas selepas sesuatu tempoh.

“Adalah amat tidak bertanggungjawab untuk seseorang pemimpin bercuti untuk tempoh sesuka hatinya dan kembali semula secara mengejut dengan sesuka hatinya juga tanpa dipandu oleh peraturan yang jelas,” tambahnya.

Dalam pada itu, seorang exco sayap pergerakan Umno yang tidak mahu didedahkan namanya berkata beliau dimaklumkan terdapat gerakan untuk menolak kepulangan semula Ahmad Zahid termasuk usul pada pemlihan bahagian tertentu agar bekas timbalan perdana menteri itu meletakkan jawatan sebagai presiden demi keharmonian parti

- BERNAMA
Berita penuh https://malaysiadateline.com/kepulangan-ahmad-zahid-sebagai-presiden-umno-cetus-pelbagai-reaksi/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/07/kepulangan-ahmad-zahid-sebagai-presiden.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tok Mat Sambut Baik Ahmad Zahid Kembali Aktif Alu Alukan Presiden Umno

Tok Mat Sambut Baik Ahmad Zahid Kembali Aktif Alu Alukan Presiden Umno

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 290 hits
Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hassan menyambut baik pengumuman Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini bahawa beliau kembali aktif memimpin UMNO Katanya sememangnya Presiden UMNO itu patut kembali bertugas kerana UMNO perlu di...
Zahid Umum Kembali Bertugas Sebagai Presiden Umno

Zahid Umum Kembali Bertugas Sebagai Presiden Umno

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 283 hits
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengumumkan menamatkan percutiannya dan meneruskan semula tugas sebagai Presiden UMNO Hari ini 30 Jun 2019 saya ingin umum saya menamatkan cuti saya Ini beerti bahawa mulai hari ini saya terus sambung ...
Kronologi Cuti Dan Kembali Presiden Umno Zahid Hamidi Memimpin Parti

Kronologi Cuti Dan Kembali Presiden Umno Zahid Hamidi Memimpin Parti

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 371 hits
Kronologi Cuti dan Kembali Presiden Umno Memimpin Parti Semalam Ahad 30 Jun 2019 di Bagan Datuk Presiden UMNO Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan penamatan cuti beliau selama enam bulan semasa Majlis Hari Raya Aidilfitri Bagan Datuk...
Pemimpin Umno Sambut Baik Pengumuman Ahmad Zahid

Pemimpin Umno Sambut Baik Pengumuman Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 283 hits
Pengumuman Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk kembali bertugas sebagai Presiden UMNO menerima reaksi positif daripada pemimpin parti itu Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa menyifatkan kepulangan Ahmad Zahid sebagai Presiden akan ...
Ahmad Zahid Mampu Perkuat Umno Pas

Ahmad Zahid Mampu Perkuat Umno Pas

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 239 hits
KOTA BHARU UMNO Kelantan yakin pengumuman Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk kembali bertugas sebagai presiden parti itu akan memperkukuhkan gerak kerja penyatuan antara UMNO dan Pas Pengerusinya Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berkata keputu...
Apakah Najib Dan Zahid Mempergunakan Umno Untuk Perjuangan Peribadi Mereka

Apakah Najib Dan Zahid Mempergunakan Umno Untuk Perjuangan Peribadi Mereka

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 213 hits
By hook or by crook mesti menang untuk membebaskan diri mereka Bukan pun soal perjuangan untuk Melayu Dan Islam UMNO tak serik diperalatkan Cukup lahKerjasama dengan PAS akan MEMPERKUKUHKAN lagi perjuangan peribadi mereka PAS sedar tetapi j...
Back To Oblivion Mat Hasan Is A Lost Cause Pro Umno Blogs U Turn Their Support Back To Zahid After Shock Comeback

Back To Oblivion Mat Hasan Is A Lost Cause Pro Umno Blogs U Turn Their Support Back To Zahid After Shock Comeback

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 320 hits
So Why Does it matter I don t know why and actually it doesn t matter to me because I m not an Umno member This one is up to Umno members It s their party Well who knows maybe Zahid can suddenly make Umno great again then why not Maybe he c...
Zahid Kembali Umno Tertimbus

Zahid Kembali Umno Tertimbus

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 205 hits
Zahid kembali Umno tertimbus Posted By on July 02 2019Usahlah bertempik di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra jika pemimpin atasan Umno enggan mendesak Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya berundur daripada jawatannya sebagai presiden kata be...
Umno Bergolak Zahid Mahu Kembali Relevan Tapi Umno Dipertaruhkan

Umno Bergolak Zahid Mahu Kembali Relevan Tapi Umno Dipertaruhkan

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 217 hits
Usaha untuk menyingkir team Najib nampaknya berjalan separuh jalan Pada mulanya Mat Hassan dan Khaled Nordin cuba untuk menyingkirkan mereka melalui usul menghalang ahli Umno yang dituduh bersalah supaya dipecat Zahid mahu kembali relevan t...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven