Kenyataan Pengarah Jabatan Kemajuan Orang Asli Pahang Tidak Tepat Berbaur Hasutan




KUANTAN: Video kenyataan dipercayai dikeluarkan Pengarah Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) Pahang berhubung Projek Tanaman Semula Komersial Orang Asli (TSKOA) yang tular menerusi aplikasi TikTok semalam, tidak tepat dan berbaur hasutan.
Setiausaha Kerajaan Pahang, Datuk Seri Zulkifli Yaacob, berkata sebagai penjawat awam, kenyataan yang dikeluarkan itu boleh memberi kesan buruk kepada kerajaan negeri.
Katanya, tindakan itu juga dilihat menyalahi Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 dan Akta Rahsia Rasmi 1972 (Akta 88).
"Kerajaan negeri telah menerima pemakluman daripada pihak RISDA berkenaan pemberhentian operasi pengurusan TSKOA Pahang melalui surat bertarikh 8 Februari 2024.
"Selanjutnya, Kerajaan Pahang melalui Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) pada 21 Februari 2024 telah memutuskan bahawa projek TSKOA diuruskan oleh anak syarikat kerajaan negeri iaitu Pahang Orang Asli Corporation Sdn Bhd (ORACO) melalui kaedah memungut hasil tanaman (tapping right).
"Kelulusan 'tapping right' itu adalah penyelesaian bagi mengelakkan ketirisan hasil kerajaan negeri dan menjaga kebajikan masyarakat Orang Asli yang terbabit di kawasan berkenaan," katanya dalam kenyataan media, hari ini.
Zulkifli berkata, susulan itu, kerajaan negeri melantik ORACO sebagai agensi pengurus bagi melaksana 59 projek TSKOA di seluruh Pahang yang membabitkan tanah milik kerajaan negeri.
Katanya, Ketua Pengarah JAKOA Malaysia dan Pengarah JAKOA Pahang sudah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah ORACO pada 16 November 2021 dan terbabit dalam membuat keputusan yang diputuskan oleh Mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah.
"Oleh yang demikian, pihak JAKOA secara jelas mempunyai pengetahuan berkaitan dengan pelantikan ORACO sebagai agensi pengurus bagi projek TSKOA ini.
"Selain itu, beberapa sesi libat urus, penerangan dan lawatan di 59 tapak projek TSKOA turut dihadiri pegawai-pegawai daripada JAKOA Pahang.
"Pengambilalihan projek ini dilaksanakan bagi menjamin kebajikan masyarakat Orang Asli dan merangsang pendapatan stabil serta berterusan.
"ORACO telah mengambil beberapa langkah susulan bagi mempercepatkan pelaksanaan projek ini agar masyarakat Orang Asli dapat menikmati pulangan ekonomi dengan cepat," katanya.
Beliau berkata, Kerajaan Pahang sentiasa komited untuk menjadi sebuah negeri yang sentiasa cakna dalam menjaga kebajikan dan ekonomi masyarakat Orang Asli supaya golongan berkenaan dapat dibantu bagi meningkatkan taraf hidup mereka.
"Pada tahun ini, sejumlah RM13 juta diperuntukan untuk pembinaan Rumah Rakyat Pahang (RRP), projek baik pulih rumah, pemberian komputer riba kepada pelajar Orang Asli yang melanjutkan pelajaran ke institut pengajian tinggi, insentif perkahwinan pertama Orang Asli dan sebagainya," katanya.#beritaharian
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/09/kenyataan-pengarah-jabatan-kemajuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengarah Jakoa Pahang Letak Jawatan Dalam Oraco Kerana Di Bantah Masyarakat Orang Asli

Pengarah Jakoa Pahang Letak Jawatan Dalam Oraco Kerana Di Bantah Masyarakat Orang Asli

papar berkaitan - pada 4/9/2024 - jumlah : 63 hits
KUALA LUMPUR Aktivis Orang Asli Zurdi Baharu mendakwa pengarah Jabatan Kemajuan Orang Asli Pahang meletakkan jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah Pahang Orang Asli Corporation selepas ketegangan memuncak antara syarikat milik kerajaan Paha...
Kenyataan Mccbchst Berbau Hasutan Presiden Peguam Muslim

Kenyataan Mccbchst Berbau Hasutan Presiden Peguam Muslim

papar berkaitan - pada 3/9/2024 - jumlah : 56 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 2 2024 6 32 PMPresiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia Muhamad Hisham Marzuki menyifatkan kenyataan Majlis Perundingan Malaysia bagi Buddha Kristian Hindu Sikh dan Taoisme terhadap penempatan pegawai agama I...
No One Is Above The Law Including Royalty Pahang Crown Prince

No One Is Above The Law Including Royalty Pahang Crown Prince

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 86 hits
Pahang Crown Prince Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah has urged the police to investigate claims that a member of the state s royal family was allegedly involved in an attack against a road construction worker In an Instagram story post Ten...
Hiburan Kerabat Pahang Didakwa Mengasari Orang Awam Ini Respon Tengku Hassanal Saya Tak Akan Melindungi Mana Mana Pihak

Hiburan Kerabat Pahang Didakwa Mengasari Orang Awam Ini Respon Tengku Hassanal Saya Tak Akan Melindungi Mana Mana Pihak

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 107 hits
Tengku Mahkota Pahang tampil memberi respon apabila seorang individu mendakwa dirinya diserang kerabat diraja Pahang Titah Tengku Hassanal beliau memandang serius mengenai dakwaan itu dan telah meminta pihak berkuasa untuk mengambil tindaka...
Polis Pahang Tahan Lima Individu Yang Di Syaki Menyerang Seorang Lelaki Di Kandang Kuda

Polis Pahang Tahan Lima Individu Yang Di Syaki Menyerang Seorang Lelaki Di Kandang Kuda

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 103 hits
KUANTAN Lima individu yang ditahan kerana disyaki menyerang seorang lelaki di sebuah kandang kuda di sini telah dibebaskan dengan jaminan polis Penahanan tersebut susulan laporan polis oleh seorang lelaki yang mendakwa diserang seorang kera...
Lelaki Cedera Kena Serang Dengan Senjata Tajam Pistol Oleh Kerabat Pahang Di Kandang Kuda

Lelaki Cedera Kena Serang Dengan Senjata Tajam Pistol Oleh Kerabat Pahang Di Kandang Kuda

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 68 hits
KUANTAN Seorang kerabat diraja Pahang bersama sekumpulan orang didakwa menyerang seorang lelaki menggunakan senjata tajam dan pistol sehingga mendatangkan kecederaan Alias Awang 44 mendakwa dia menjadi mangsa serangan berkumpulan itu di seb...
Lima Ahli Dewan Undangan Negeri Lantikan Pahang Angkat Sumpah Jawatan Hari Ini

Lima Ahli Dewan Undangan Negeri Lantikan Pahang Angkat Sumpah Jawatan Hari Ini

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 91 hits
KUANTAN Lima Ahli Dewan Undangan Negeri lantikan selesai mengangkat sumpah jawatan pada Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang Ke 15 di Wisma Sri Pahang di sini pada Khamis Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pe...
Kerajaan Pahang Terima Lapan Ambulans Jenis A Bernilai Rm3 7 Juta Daripada Kementerian Kesihatan

Kerajaan Pahang Terima Lapan Ambulans Jenis A Bernilai Rm3 7 Juta Daripada Kementerian Kesihatan

papar berkaitan - pada 4/9/2024 - jumlah : 91 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang menerima lapan buah ambulans jenis A daripada Kementerian Kesihatan yang keseluruhannya berjumlah RM3 7 juta Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata ambulans itu diserahkan kepada enam buah hospital iai...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah