Kenyataan Ketua Pemuda Bersatu Sakiti Hati Cina



Kenyataan Ketua Pemuda Bersatu Wan Ahmad Fayhsal yang berpendirian bahawa sekolah aliran SJKC dan SJKT harus dimansuhkan secara berperingkat adalah ternyata bercanggah dengan Perkara 152(1)(a) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa : “tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain”.
Akta Hasutan 1948 menyatakan bahawa sesiapa yang mempersoalkan apa-apa perkara, hak, taraf,kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau prerogatif yang ditetapkan atau dilindungi oleh peruntukan Bahagian III Perlembagaan Persekutuan atau Perkara 152, 153 atau 181 Perlembagaan Persekutuan adalah mengandungi unsur-unsur kecenderungan menghasut dan boleh didakwa.
Justeru, kenyataan Wan Ahmad Fayhsal yang mempersoalkan perkara tersebut dengan kenyataan untuk memansuhkan sekolah aliran SJKC dan SJKT mungkin telah melanggar Akta Hasutan 1948 dan Pihak PDRM seharusnya menjalankan siasatan.
Kenyataan Wan Ahmad Fayhsal mengatakan bahawa beliau mengetahui Menteri Pendidikan mesti menubuhkan sekolah aliran SJKT dan SJKT di bawah Akta Pendidikan 1996 dan mempastikan operasinya berfungsi. Akan tetapi, mengapa beliau masih mempersoalkan kedudukan SJKC dan SJKT ? Bukankah sangat jelas bahawa kenyataan beliau telah bercanggah dengan Akta Pendidikan 1996 dan semata-mata untuk mengait kepentingan politik.
Wan Ahmad Fayhsal menyatakan bahawa murid-murid yang belajar di sekolah aliran SJKC dan SJKT tidak dapat memupuk semangat nasionalisme, adalah langsung tidak berasas. Ini adalah kerana sekolah aliran SJKC dan SJKT mengikut sepenuhnya isi kandungan pengajaran dan kurikulum yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan.
Adakah Wan Ahmad Fayhsal mempersoalkan bahawa kandungan pengajaran dan kurikulum yang digunakan oleh Kementerian Pendidikan tidak dapat memupuk semangat kecintaan negara dan nasionalisme ?
Wan Ahmad Fayhsal mengatakan beliau menerima kepelbagaian dan Malaysia sebagai sebuah masyarakat majmuk adalah satu keunikan dan kekuatan, dan seharusnya ada persamaan di samping perbezaan yang wujud.
Sebenarnya, amalan budaya saling menghormati antara satu sama lain di antara rakyat kita yang berbilang kaum adalah asas kepelbagaian yang membawa keharmonian di antara sesama kita.
Dalam mana apa-apa juga jenis masyarakat, majoriti tidak seharusnya menggunakan naratif berbau hegemonik atau memaksa minoriti agar menerima nilai-nilai daripada majoriti.
Sebaliknya, pelbagai kaum di negara kita bukan sahaja perlu ada titik persamaan di samping perbezaan latar belakang, tetapi juga perlu menghormati perbezaan/kepelbagaian di antara sesama kita.
Kenyataan Wan Ahmad Fayhsal memansuhkan sekolah aliran SJKC dan SJKT secara berperingkat telah menyakiti perasaan kaum lain, beliau seharusnya insaf dan menarik balik kenyataan tersebut dan memohon maaf kepada masyarakat Tionghua dan kaum India.
Tan Chen Choon merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Johor bagi kawasan Jementah
Johorkini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29462

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sakiti Hati Cina

Sakiti Hati Cina

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 390 hits
Kenyataan Ketua Pemuda Bersatu sakiti hati CinaOleh August 30 2020Kenyataan Ketua Pemuda Bersatu Wan Ahmad Fayhsal yang berpendirian bahawa sekolah aliran SJKC dan SJKT harus dimansuhkan secara berperingkat adalah ternyata bercanggah dengan...
Maruah Pengundi Slim Tak Boleh Dijual Beli Ketua Pemuda Umno

Maruah Pengundi Slim Tak Boleh Dijual Beli Ketua Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 348 hits
Ketua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki menegaskan tidak wajar untuk menghina pengundi PRK DUN Slim dengan dakwaan mereka dibeli BN bagi memastikan kemenangan parti itu Asyraf memberitahu Malaysikini maruah pengundi tidak boleh dijual beli...
Presiden Ketua Pemuda Umno Tak Hadir Konvensyen Pn

Presiden Ketua Pemuda Umno Tak Hadir Konvensyen Pn

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 197 hits
Konvensyen Setengah Tahun Pentadbiran Perikatan Nasional hari ini berlangsung di Kuala Lumpur Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang juga presiden Bersatu Presiden PAS Abdul Hadi Awang hadir menyampaikan ucapan Turut berucap pada majlis hari...
Hati Yang Bersatu

Hati Yang Bersatu

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 207 hits
Assalammualaikum wbtHATI YANG BERSATUHati yang bersatu dengan cinta Tuhan akan selalu meletakkan Tuhan itu teratas yang terutama dalam segenap apa pun yang dilakukan Bila hati saling diikat dengan kasing sayang sesama insan juga kerana Tuha...
Hiburan Tak Pernah Ada Kekasih Atau Teman Istimewa Wani Kayrie Tawar Hati Pelik Dengan Kenyataan Afieq Shazwan

Hiburan Tak Pernah Ada Kekasih Atau Teman Istimewa Wani Kayrie Tawar Hati Pelik Dengan Kenyataan Afieq Shazwan

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 727 hits
Penyanyi muda Wani Kayrie mengakui terkejut dengan dakwaan Afieq Shazwan kononnya wujud orang ketiga yang menjadi punca perhubungan mereka menjadi semakin dingin Menurut Wani atau nama sebenarnya Syazwani Abdullah 20 dia tidak mempunyai kek...
75 Ketua Cawangan Warisan Kunak Sertai Bersatu

75 Ketua Cawangan Warisan Kunak Sertai Bersatu

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 299 hits
Seramai 75 ketua cawangan Parti Warisan Sabah di kawasan Dewan Undangan Negeri Kunak keluar daripada parti dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia Bekas ketua cawangan Kampung Sungai Langgas 2 Hussein Ibnu Hassan yang mengetuai kumpula...
Tampal Tulisan Cina Amanah Tuntut Pemuda Dap Mohon Maaf

Tampal Tulisan Cina Amanah Tuntut Pemuda Dap Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 256 hits
Pemimpin Amanah menutut Pemuda Sosialis DAP Sarawak memohon maaf berhubung tindakannya menampal tulisan Cina pada tiga papan tanda jalan di Kuching Anggota Jawatankuasa Amanah Nasional Faiz Fadzil menyifatkan perbuatan itu tidak menghormati...
Pemuda Sosialis Dap Tampal Tulisan Cina Sultan Selangor Arah Ganti Semua Papan Tanda Bahasa Melayu

Pemuda Sosialis Dap Tampal Tulisan Cina Sultan Selangor Arah Ganti Semua Papan Tanda Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 403 hits
Hari ini kita digemparkan lagi dengan isu penampilan tulisan cina pada papan tanda jalan dan ini dilihat seperti sengaja untuk mengganggu keamanan dan mencetuskan ketegangan kaum di Malaysia Menurut laporan Berita Harian perkara ini dilakuk...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan