Kenapa Umat Islam Dilarang Ke Kota Alula Arab Saudi


Baru-baru ni Arab Saudi telah membuka tapak warisan tamadun purba yang terletak tidak jauh dari kawasan Al-Ula dan menjadikan destinasi tersebut sebagai tempat pelancongan global seantero dunia bagi  mempelbagaikan ekonomi kerajaan selain daripada minyak.

Tempat misteri purba ini dipanggil Hegra atau Al-Hijr dipenuhi dengan pergunungan besar dan ukiran binaan yang menakjubkan yang tidak disentuh selama berabad-abad lamanya.
sumber : google
Ahli arkeologi mengatakan pembinaan di atas gunung itu bukanlah kerja orang biasa kerana pada masa kini, kita menggunakan jentera yang berkuasa untuk itu. Kini UNESCO mengiktirafnya sebagai salah satu warisan tertuanya.

Kota AlUla @Al Ula, Arab SaudiAl Ula juga dikenali sebagai Maidan e Saleh (Rumah Tsamud). Dalam Islam, tempat ini juga dikenali sebagai Maidan e Saleh, iaitu, rumah kepada qaum e Tsamud (bangsa Tsamud), kaum Nabi Saleh (AS) yang terkenal dengan kekuatan ajaib dan kemahiran mereka dalam membuat ukiran gunung dan pembinaan yang masih boleh kita lihat hari ini.

Dikatakan kawasan ini dahulunya sangat subur dan menghijau, yang mempunyai bijirin dan tanaman yang mencukupi setiap tahun.

Namun, kekayaan alam yang melimpah ruah ini menjadikan orang kaya di kalangan kaum Tsamud menjadi sombong dan zalim serta suka menyeksa dan membunuh orang miskin. Nabi Saleh (AS) kemudiannya diutus untuk membimbing mereka oleh Allah SWT, seperti yang diriwayatkan dalam Al-Quran berikut:

Namun, daripada menerima Saleh, mereka mencabar Saleh untuk melakukan mukjizat untuk membuktikan kenabiannya.

Mereka mencabarnya untuk mengeluarkan seekor unta daripada batu-batu berhampiran. Saleh berdoa, dan keajaiban berlaku dengan izin Allah. Seekor unta betina muncul di antara mereka dan melahirkan seekor anak lembu. Hazrat Saleh memerintahkan kaum Tsamud untuk menghormatinya.

Sebahagian daripada mereka mempercayai kenabian Saleh, manakala yang lain tetap menolaknya walaupun dua daripada mereka membunuh unta yang tidak bersalah itu.

Sebagai hukuman untuk ini, Allah juga menurunkan gempa bumi di tengah malam, yang menyebabkan mereka semua mati, dan tidak ada seorang pun dari mereka yang bangun lagi. 
Allah berfirman:
Maka ditimpa malapetaka yang mengejutkan sehingga mereka bersujud di tempat tinggal mereka
—Surah Al-A’raf ayat 78Maksudnya : Yang tinggal hanyalah bangunan besar dan monumen yang mereka pahat dari pergunungan dan batu, seperti yang kita masih boleh lihat hari ini.

Kenapa Nabi Muhammad SAW Menjauhi Al Ula (Maidan e Saleh)Apabila Nabi Muhammad SAW melalui tempat ini semasa pergi ke Perang Tabuk, baginda secara khusus menunjukkan tempat ini (Al Ula atau Maidan e Saleh) kepada para sahabatnya sebagai ibrat.

Beliau memerintahkan mereka untuk minum air hanya dari satu perigi yang digunakan oleh unta Hazrat Saleh AS dan melarang mereka makan dan minum apa-apa dari kawasan itu dan melaluinya dengan agak cepat.

Gempa bumi besar yang berlaku beribu-ribu tahun dahulu juga telah mengurangkan lapisan pelindung bawah tanah bumi.

Pada masa kini, saintis telah menemui satu lubang besar di lapisan ozon atmosfera betul-betul di atas kawasan yang musnah ini. 
Ini meletakkan rantau ini berisiko untuk kerosakan gempa bumi, kerosakan sinar UV, pelbagai penyakit kulit, kanser, dan ribut semula jadi.

Penyelidik bersetuju bahawa tidak selamat bagi manusia untuk tinggal di sana lama. Hal ini sesuai dengan larangan yang pernah disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW tentang tempat ini.

Tempat yang menjadi tanda ibrat ini, tidak boleh dijadikan tempat keseronokan dan keseronokan. Maidan e Saleh telah menjadi rumah bagi orang-orang yang dibinasakan oleh Azaab dan kemurkaan Allah. Tempat ini harus mengingatkan kita tentang Pencipta kita, Keagungan-Nya, dan Kuasa-Nya.

Sebaliknya, tempat ini telah mula diraikan dan dinikmati sebagai seni seni bina. 
sumber : google
sumber : google
Benarkah Kota AlUla @Al Ula, Arab Saudi tempat terkutuk yang dilaknat Allah? Al Ula yang dijelaskan dalam Al-QuranTerbaru, Kota Al Ula menjadi bualan netizen dimana seorang pelakon telah bercuti dan mengunjungi kota terkutuk, Al Ula yang dihindari oleh Nabi Muhammad

Bagi mengelakkan kekeliruan warganet, Pendakwah selebriti iaitu Ustaz Shahrizan Daud tampil menjelaskan bahawa sebenarnya tempat dilaknat itu adalah Al Hijr iaitu berdekatan dengan Al Ula.

Beliau juga berkongsi beberapa kisah mengenai kota ini mengikut apa yang diceritakan di dalam hadis dan al-Quran serta beberapa kajian daripada ahli arkeologi.

Abdullah bin Umar RA menceritakan : Pada tahun ke-9 hijrah ketika dalam perjalanan ke Tabuk untuk mempertahankan Madinah daripada kemungkinan serangan tentera Rom, kami melalui kawasan al-Hijr (negeri kaum Thamud yang dimusnahkan Allah) bersama Rasulullah SAW.

Baginda lantas bersabda :Jangan kalian masuk ke negeri kaum yang menzalimi diri mereka sendiri (yang akhirnya dimusnahkan Allah) melainkan dalam keadaan menangis bimbangkan azab yang pernah menimpa mereka akan turut menimpa kalian.” Kemudian baginda mempercepat langkahnya sehingga meninggalkan tempat itu
—Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim

Abdullah bin Umar RA menceritakan :
Bahawasanya orang ramai turun bersama Rasulullah SAW ke Hijr, bumi kaum Tsamud. Lalu, mereka pun mengambil air daripada telaga dan membuat adunan roti daripadanya. Baginda pun mengarahkan supaya dicurahkan apa yang mereka ambil daripada telaga itu dan memberikan adunan-adunan itu kepada unta dan mengarahkan mereka supaya mengambil air daripada telaga-telaga yang diingini unta. —Al-Bukhari (3379), Muslim (7657)
Tempat yang dimaksudkan adalah Wadi al-Qura (Valley of Villages), terletak antara Madinah dan Tabuk. Al Hijr kini dikenali sebagai Mada’in Saleh, atau Kota Saleh.Tempat ini juga ada disebut dalam Taurat (the old testament) dan juga dalam kitab Injil (dikenali dengan nama Dedan).

Kaum Thamud telah dibinasakan oleh Allah kerana kekufuran mereka dan juga kedegilan mereka membunuh unta Nabi Saleh yang Allah jadikan sebagai bukti akan kenabiannya.
Menurut kebanyakan ahli arkeologi dan sejarah, kaum Thamud ini dianggarkan hidup pada abad ke-8 Sebelum Masihi, iaitu sekitar tahun 800 SM.

Namun mengikut apa yang disebut dalam al-Quran, kaum ini hidup jauh lebih awal daripada yang telah disebut oleh pengkaji sejarah. Jika menurut riwayat sejarah Islam lingkungan tahun zaman Nabi Saleh AS adalah sekitar 2150-2080 SM.

Adapun Petra lebih tepat menurut sejarah dengan Kaum Nabatean 6-4 tahun SM yang dikaitkan kaum mewarisi teknologi seni bina sama dengan kaum Thamud.

Demikian perkongsian Ustaz Shahrizan melalui satu perkongsian di laman media sosial Instagram. 
View this post on Instagram A post shared by ustazshahrizan (@ustazshahrizan)

Semoga ianya menjawab segala kekeliruan dan Semoga Allah membimbing kita ke jalan yang benar. Aamiin...sumber : sinarislamplus, inforakyat 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azhafizah.com/2023/09/al-ula-arab-saudi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Campur Urusan Umat Islam Ismaweb 24 08 2023

Jangan Campur Urusan Umat Islam Ismaweb 24 08 2023

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 270 hits
BANGI 7 Safar 1445H Khamis Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengingatkan mana mana pertubuhan bukan Islam supaya tidak masuk campur urusan umat Islam di negara ini Ini susulan tindakan Majlis Perundingan Agama Buddha Kristian Hindu Sikh da...
Umat Islam Perlu Tinggalkan Makanan Syubhah Wajib Cari Yang Diyakini Halal

Umat Islam Perlu Tinggalkan Makanan Syubhah Wajib Cari Yang Diyakini Halal

papar berkaitan - pada 14/9/2023 - jumlah : 149 hits
KUALA LUMPUR Umat Islam perlu meninggalkan makanan diragui ataupun syubhah dan bertanggungjawab mencari makanan yang diyakini halal Mufti Pahang Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman berkata peniaga juga perlu bertanggungjawab dan jujur dalam pe...
Guru Dihukum Mati Di Arab Saudi Gegara Kritik Di Medsos

Guru Dihukum Mati Di Arab Saudi Gegara Kritik Di Medsos

papar berkaitan - pada 4/9/2023 - jumlah : 119 hits
Firda Dwi Muliawati CNBC IndonesiaMohammed Naser Al Ghamdi Jakarta CNBC Indonesia Seorang pesara guru mengkritik keluarga pemerintah Arab tetapi dijatuhkan hukuman mati oleh mahkamah Arab Sebuah mahkamah undang undang di Arab mensabitkan di...
Umat Islam Perlu Jadi Model Segala Aspek Kata Menteri

Umat Islam Perlu Jadi Model Segala Aspek Kata Menteri

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 201 hits
Mohd Na im Mokhtar berucap pada Majlis Perasmian Penutupan dan Pengurniaan Hadiah Tilawah dan Menghafaz al Quran Peringkat Antarabangsa Ke 63 di Pusat Dagangan Dunia KUALA LUMPUR Umat Islam perlu menjadi model peranan bagi semua manusia dal...
Jangan Campuri Urusan Umat Islam Ppim Ingatkan Arun Malaysia Post 08 09 2023

Jangan Campuri Urusan Umat Islam Ppim Ingatkan Arun Malaysia Post 08 09 2023

papar berkaitan - pada 9/9/2023 - jumlah : 236 hits
PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia mengingatkan Persatuan Hindu Agamam Ani Malaysia agar jangan yang mencampuri urusan umat Islam dinegara ini Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan berkata ia susulan kenyataan Pengerusi persatuan itu Arun Dorasamy...
Kaki Fitnah Sila Hormat Keputusan Mahkamah Dan Umat Islam

Kaki Fitnah Sila Hormat Keputusan Mahkamah Dan Umat Islam

papar berkaitan - pada 7/9/2023 - jumlah : 112 hits
1 Saya mengikuti perkembangan Ustaz Dasuki Rani yang kalah saman beliau kepada saya dalam kes Aset TH dijual kepada bukan Islam Beliau meneruskan fitnah ini walaupun setelah 2 Mahkamah iaitu Sesyen dan Tinggi telah memutuskan bahawa tiada a...
Senarai Pasar Malam Kota Bharu Dan Di Sekitar Kelantan Mengikut Hari

Senarai Pasar Malam Kota Bharu Dan Di Sekitar Kelantan Mengikut Hari

papar berkaitan - pada 8/9/2023 - jumlah : 197 hits
Terdapat tiga lokasi pasar malam yang dibuka setiap hari di bandar raya Kota Bharu Kelantan iaitu Pasar Malam Buluh Kubu di Jalan Maahad melalui Jalan Pintu Pong Bazar Larut Malam Kota Bharu di Jalan Parit Dalam di pusat bandar rayaPasar La...
Wali Kota Nonaktif Bandung Yana Mulyana Didakwa Terima Suap Rp400 4 Juta

Wali Kota Nonaktif Bandung Yana Mulyana Didakwa Terima Suap Rp400 4 Juta

papar berkaitan - pada 7/9/2023 - jumlah : 134 hits
Wali Kota nonaktif Bandung Yana Mulyana mulai diadili di Pengadilan Tipikor Bandung Rabu Dia didakwa menerima suap Rp400 4 juta
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Menjaga Ortu


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa