Kenapa Pilih Melabur Dengan Unit Trust Public Mutual


Selama ini saya ingatkan Unit Amanah atau orang biasa panggil Unit Trust ni cuma Amanah Saham Berhad (ASB) tu saja. Yelah kita kan biasa dari kecil-kecil dulu dah diberitahu kena buka akaun ASB. Kena ada simpanan ASB sebab pulangan tahunannya yang besar. 
Rupanya selain ASB ada juga Unit Trust lain seperti Unit Trust Public Mutual dan juga CIMB Principal Asset Management (CWA). Begitu juga terdapat lain-lain lagi jenis Unit Trust atau Unit Amanah dibawah pengurusan syarikat lain.
Apa Itu Sebenarnya Pelaburan Unit Amanah Public Mutual? Unit amanah (Unit Trust) Public Mutual ini bersifat pelaburan jenis jangka sederhana dan juga jangka panjang. Unit trust ini diwujudkan untuk orang ramai macam kita ni masukkan duit ke dalam suatu dana (fund) untuk dilaburkan. 
Manakala Public Mutual dan Principal Asset Management adalah syarikat yang tolong kendalikan dana tersebut. Dana akan dilaburkan di mana-mana pelaburan yang akan memberi pulangan (asasnya ialah dividen) kepada pelabur. Inilah yang kita biasa dengar dapat dividen masa akhir tahun kalau ASB tu. 
Manakala untuk ASB ditadbir oleh satu syarikat unit amanah iaitu Permodalan Nasional Berhad (PNB). Beza antara keduanya ialah PNB dimiliki kerajaan Malaysia manakala Public Mutual dimiliki oleh Public Bank sendiri.

Simpanan dan Pelaburan Unit Trust Patuh Syariah Untuk orang Islam yang nak melabur di Public Mutual ni anda boleh pilih simpanan patuh syariah dan diakui sah oleh Panel Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. 
Kalau dulu-dulu nak melabur atau buka akaun Unit Trust di Public Mutual adalah dengan serendah RM1,000. Tapi sekarang ni kita dah boleh buka akaun unit trust dengan hanya serendah RM100 sahaja. Jadi peluang untuk mulakan pelaburan jangka panjang lebih terbuka untuk orang awam.
Oleh sebab ni juga maka saya mulai langkah melabur dengan Unit Trust Public Mutual. Antara sebabnya ialah nak gandakan simpanan selain di ASB. Disebabkan saya tidak berkerja maka duit KWSP tak bertambah jadi ini mungkin salah satu cara untuk tambah dana waktu tua nanti. 
Saya sebenarnya pun masih dalam peringkat belajar lagi macam mana sebenarnya Unit Trust ini berfungsi. 
Boleh Rugi Ke Melabur Dalam Unit Trust Ni? Ya. Itulah yang diberitahu oleh fund manager yang menguruskan dana pelaburan saya tu. Fund manager atau pengurus dana ialah orang yang kita berikan kepercayaan untuk menguruskan dana pelaburan kita. Kalau nak buat sendiri rasanya tiada masalah cuma kita serahkan pada yang arif sahajalah bab-bab pelaburan ini. 
Antara cara nak kurangkan kerugian mungkin dengan pelbagaikan jenis pelaburan. Jangan letak dana dalam satu jenis pelaburan sahaja. Jadi kalau kita ada modal untuk melabur boleh laburkan ke pelbagai jenis dana yang berbeza-beza.
Mulakan Pelaburan Anda Sekarang Kalau contoh macam saya memang masih tak berapa faham tentang konsep melabur ni jadi saya akan selalu tanya kepada fund manager mengenai perkembangan semasa pelaburan. 
Unit trust ni biasanya diuruskan oleh mereka yang berpengalaman dan juga professional. Jadi pilihlah pengurus dana yang anda rasakan yakin dan juga berpengalaman luas dalam bidang ini. 
Pada saya kalau kita berjaya simpan wang setiap bulan tanpa culas di bank, mungkin sudah tiba masanya kita gandakan wang tersebut dengan mula melabur secara selamat di mana-mana Unit Amanah. Tak kisah sama ada di ASB ataupun di Public Mutual atau yang lain-lain jika sesuai.
Tetapi jangan pula semberono melabur tanpa dapatkan info mendalam dahulu. Saya bukan ejen Unit Trust tetapi cuma sampaikan jenis pelaburan yang ada yang boleh kita sertai dari muda.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://eksplorasilea.com/kenapa-pilih-melabur-dengan-unit-trust-public-mutual/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nurul Izzah Pakatan Will Need To Win Back Public S Trust No Magic Trick To Put It Back At The Helm

Nurul Izzah Pakatan Will Need To Win Back Public S Trust No Magic Trick To Put It Back At The Helm

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 160 hits
Permatang Pauh MP Nurul Izzah Anwar speaks to Malay Mail during an interview at her office in Kuala Lumpur April 9 2022 Picture by Yusof Mat IsaKUALA LUMPUR April 13 Permatang Pauh MP Nurul Izzah Anwar said no grand design or magic trick ca...
Graft Former Implementation Coordination Unit Director Gets Reduced Jail Term

Graft Former Implementation Coordination Unit Director Gets Reduced Jail Term

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 108 hits
A former director of the Implementation Coordination Unit in the Prime Minister s Department Penang will remain in jail and pay his fine after the Court of Appeal today rejected his appeal and upheld his conviction on two corruption charges...
Can Ph Trust Dr M Or Pejuang

Can Ph Trust Dr M Or Pejuang

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 88 hits
From P RamasamyIt is hilarious to hear that Pejuang is positioning itself to lead the opposition to fight the Umno led Barisan Nasional in the next general election with its anti corruption agenda Pejuang s chairman and former prime ministe...
Lapan Unit Kedai Musnah Dalam Kebakaran Di Jalan Alsagoff

Lapan Unit Kedai Musnah Dalam Kebakaran Di Jalan Alsagoff

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 133 hits
Lapan Unit Kedai Musnah Dalam Kebakaran Di Jalan Alsagoff PONTIAN Peniaga di Jalan Alsagoff di sini diuji pada hari keempat Ramadan apabila kedai diusahakan mereka musnah dalam kebakaran kira kira jam 4 30 petang pada Rabu Kebakaran melibat...
Kebakaran Hebat Melanda Gudang Cat Di Duri Kosambi 19 Unit Pemadam Dikerahkan

Kebakaran Hebat Melanda Gudang Cat Di Duri Kosambi 19 Unit Pemadam Dikerahkan

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 93 hits
Dalam upaya pemadaman kebakaran tersebut petugas mengerahkan 19 unit mobil pemadam kebakaran dan 95 personel
Ex Water Dept Director Paid Over Rm500 000 In Cash For Condo Unit Court Told

Ex Water Dept Director Paid Over Rm500 000 In Cash For Condo Unit Court Told

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 362 hits
Ag Mohd Tahir Ag Mohd Talib his wife Fauziah Piut and his former deputy Lim Lam Beng are charged with 37 counts of money laundering involving RM61 million KOTA KINABALU A witness in the Sabah water department corruption trial told the court...
Dpr Sahkan Uu Tpks Polri Perkuat Unit Ppa Jadi Direktorat Baru

Dpr Sahkan Uu Tpks Polri Perkuat Unit Ppa Jadi Direktorat Baru

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 126 hits
Menurutnya ini agar Direktorat PPA dapat memberikan pelayanan kepolisian yang terbaik untuk penanganan serta penegakan hukum tindak pidana dengan korban perempuan dan anak
Court Warns Public Against Commenting On Bella Case

Court Warns Public Against Commenting On Bella Case

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 131 hits
Siti Bainun Ahd Razali has been charged with neglecting and abusing a Down syndrome teenager known as Bella KUALA LUMPUR Sessions court judge Izralizam Sanusi warned the public today against making comments on social media on the ongoing tr...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd