Kenapa Ph Takut Namakan Anwar Sebagai Calon Pm


Mengapa tidak umum sahaja Anwar sebagai PM?
SELASA lalu sekitar jam 3 petang, satu mesyuarat bersama pimpinan Pakatan Harapan Tambahan (PH Plus) telah berlangsung di ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Mesyuarat yang berdurasi tiga jam itu telah dipengerusikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan panel utama terdiri daripada Tun Dr Mahathir Mohamad, Lim Guan Eng, Muhamad Sabu dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, selain kepimpinan tertinggi setiap parti.
Perbincangan secara menyeluruh tentang pendirian setiap parti dalam soal mendapatkan semula mandat rakyat menjadi agenda utama. Dilaporkan perbincangan tersebut menampakkan kemajuan yang amat positif.
Namun tiada kata putus yang diumumkan setelah tamatnya mesyuarat. Segala keputusan hanya akan dimuktamadkan dalam masa seminggu. Sama ada pengumuman yang tiada keputusan ini satu strategi atau satu kebuntuan, ia subjektif kepada siapa yang menafsirnya.
Syarikat berkaitan Mirzan Mahathir disiasat Bursa Singapura
Secara jujurnya ada dua perkiraan dalam dua situasi. Perkiraan siapakah yang akan menjadi Perdana Menteri, sama ada Anwar atau masih Tun Mahathir, dan situasi apakah perlu kebangkitan semula kerajaan PH secara segera dengan majoriti yang mungkin setara kerajaan sedia ada, atau memilih untuk terus menjadi pembangkang sehingga PRU15 dengan memantapkan gerakan.
Ada pro dan kontra dari setiap perkiraan dan situasi, yang dipercayai kalau terus dibahaskan mungkin akhirnya akan menemui jalan buntu.
Peralihan kuasa adalah antara soal pokok untuk memecah kebuntuan. Tetapi bagaimana hendak menamakan Tun Mahathir sebagai PM ke-9 sedangkan ketika berkuasa, Tun telah gagal melaksanakan janji serah kuasa sehingga kuasanya terbubar dengan perletakan jawatan tanpa perbincangan bersama.
Malah apabila dicadangkan Anwar ke dalam Kabinet, ditolak mentah. Pelan peralihan kuasa juga tidak mahu dibincangkan dan tarikh serah kuasa pula tidak mampu ditetapkan. Terimalah hakikat, menyaksikan peralihan kuasa dari Tun Mahathir kepada Anwar adalah umpama mengejar fatamorgana.
Janganlah dirosakkan buku sejarah anak-anak kita dengan ketandusan politik apabila meletakkan Tun Mahathir PM ke-9. Apa justifikasi kita untuk menceritakan kisah sejarah Perdana Menteri tiga kali?
Kononnya semua pihak mahukan Tun sebagai PM-9 menjadi umpan yang begitu laris, padahal menamakan Tun sebagai PM-9 adalah satu keputusan yang lapuk, sepertimana lapuknya idea ‘revival’ PPSMI dan sebagaimana lapuknya idea perusahaan otomobil ketiga.
Mengapa tidak diumumkan sahaja Anwar sebagai Perdana Menteri seterusnya? Ia mungkin satu keputusan yang agak skeptikal jika sekadar khabar angin, tetapi jika Anwar benar-benar diumumkan oleh PH Plus sebagai PM kali ini, seluruh negara akan terasa auranya, seantero dunia akan merasa bahangnya.
Menamakan Anwar sebagai Perdana Menteri baharu adalah sangat bugar dan segar di perdu jiwa masyarakat. Percayalah, di saat Anwar diumum sebagai Perdana Menteri, ia mampu mencetus motivasi lebih ramai ahli Parlimen untuk bersama Pakatan Harapan. Ketika itu, nombor bukan lagi satu perkiraan.
Edy Noor Reduan
Pemimpin PKR Negeri Sembilan dan aktivis blogger.
Sinar
Apa yang penulis artikel ini berkata mengenai Mahathir adalah tepat tetapi mengenai Anwar tidak tepat langsung. Anwar juga seperti Mahathir, sudah tiada aura lagi. Malah ramai pemimpin utama PH tiada aura dan kemampuan untuk memimpin kerajaan persekuruan. PH kena ketengahkan calon yang “fresh” untuk menarik hati rakyat. Rakyat tidak mahu tertipu kali kedua.
The post Kenapa PH takut namakan Anwar sebagai calon PM? appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/13/kenapa-ph-takut-namakan-anwar-sebagai-calon-pm/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kenapa-ph-takut-namakan-anwar-sebagai-calon-pm

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Amanah Dan Warisan Cadang Dr M Sebagai Calon Pm Anwar Masih Kekal Bakal Pm Lagi

Dap Amanah Dan Warisan Cadang Dr M Sebagai Calon Pm Anwar Masih Kekal Bakal Pm Lagi

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 352 hits
Sekiranya pembangkang dapat mengambil alih semula kerajaan DAP Amanah dan Warisan mahukan Dr Mahathir Mohamad kembali menyandang jawatan perdana menteri menurut beberapa sumber Sumber yang dipetik portal The Malaysian Insight itu berkata ga...
Anwar Sebagai Bakal Pm Membosankan Rakyat Azizah Calon Terbaik

Anwar Sebagai Bakal Pm Membosankan Rakyat Azizah Calon Terbaik

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 379 hits
PARTI Keadilan Nasional sebagai parti utama dalam Pakatan Harapan perlu lebih berani untuk mula menampilkan tokoh tokoh baharu sebagai alternatif calon Perdana Menteri Menurut Jawatankuasa Pimpinan Nasional Amanah Haris Alimudin agenda PKR ...
Anwar Calon Paling Layak Sebagai Pm

Anwar Calon Paling Layak Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 584 hits
June 2 2020 Dalam sejarah Malaysia kerajaan Barisan Nasional ditumbangkan rakyat selepas 61 tahun berkuasa kerana tidak berpuas hati dengan penyelewengan menyalahgunakan kuasa boros dan rasuah yang menjadi amalan biasa Justeru rakyat member...
Rancangan Pkr Calonkan Anwar Sebagai Pm Gagal Amanah Dap Namakan Tun M

Rancangan Pkr Calonkan Anwar Sebagai Pm Gagal Amanah Dap Namakan Tun M

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 299 hits
Baru sahaja sebentar tadi PKR mengumumkan nama calon Perdana Menteri mereka iaitu Anwar Ibrahim dengan menolak Tun Mahathir tetapi lain pula yang jadi selepas rakan sekutu PKR iaitu AMANAH dan DAP dikatakan kekal menyokong Tun Dr Mahathir M...
Ulasan Akhbar Cina Fokus Pemilihan Calon Perdana Menteri Ph Plus Ph Calonkan Anwar Tun M Calonkan Diri Sendiri

Ulasan Akhbar Cina Fokus Pemilihan Calon Perdana Menteri Ph Plus Ph Calonkan Anwar Tun M Calonkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 314 hits
Rina Ariana Sumber Sin Chew Daily Tarikh 11 6 2020Diterjemahkan oleh Megat Hisemudin Megat Kasim Menurut berita yang diperolehi oleh Sin Chew Daily PH Plus dalam fokus pemilihan calon Perdana Menteri memperlihatkan yang PH telah mencalonkan...
Rentasan Mingguan 070 Panas Semua Parti Dalam Ph Sepakat Sokong Anwar Ibrahim Calon Pm 9

Rentasan Mingguan 070 Panas Semua Parti Dalam Ph Sepakat Sokong Anwar Ibrahim Calon Pm 9

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 282 hits
MENARIK DALAM RENTASAN MINGGUAN 0701 CALON PM9 JANGAN GUNA DERITA RAKYAT SEBAGAI TEBUSAN 2 DEPANI MASALAH ORANG MELAYU BUKAN MELABEL 3 GARA GARA TWEET HANNAH RAJA PULA DILIBATKAN 4 KENAPA AYAH ENGGAN TOLONG GLC INI
Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 371 hits
PKR tetap mahu Anwar menjadi calon PM Rasmi PKR tolak Mahathir sebagai calon PM Pemimpin pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekali lagi Perkara itu disuarakan dalam kenyataan me...
Tun M Calon Pm Anwar Tpm Video

Tun M Calon Pm Anwar Tpm Video

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 379 hits
Tun M calon PM Anwar TPM The post appeared first on
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat