Kenapa Perihal Blacrock Ni Susah Nak Di Selesaikan






Wan Hasni Wan Sulaiman. 


Pertama-tama nya Blackrock ni bukan nya suatu yang mudah nak diungkaikan. Ianya sebuah badan pleaburan terbesar di dunia, dengan aset bertriliunan dollar. 


Mereka pula sudah lama melabur di Malaysia didalam pelbagai entiti, didalam pelbagai sektor, termasuk perbankan (e.g. Affin Bank (as per my last recollection)), Lynas di Pahang, melalui Australian parent company), dan pelbagai lagi. Boleh check sekejap saja kalau nak buat.


Dalam Global Infrastructure Projects (GIP) yang mahu ambil saham dalam Malaysia Airports pula, mereka pula menjadi pemegang saham penuh dalam GIP.


Mereka ini asal nya bermula bersama dengan Goldman Sachs/First Boston (sewaktu 90an) dan saya sendiri pernah dealings dengan mereka sewaktu itu (via Goldman Sachs, akhir 90an, dibawah jenama Blackstone).


Sekarang aset dibawah pengurusan mereka USD10 trillion. Terbesar didunia. With that size of assets, makna nya hampir mana saja company yang kita deal with, they must have some shares inside.


Adakah wang itu wang mereka? Tidak. Ianya aset yang diuruskan.  Wang itu datang dari pelbagai sumber, termasuklah banyak wang dari negara Islam sendiri (terutama nya dari Gulf region). Juga termasuk wang dari China dan Jepun, serta Korea. Apatah lagi dari negara-negara Eropah.


Hanya satu saja permasalahan nya ialah, pengurusan mereka itu dituduh sebagai Yahudi. Kita bukanlah nak bezakan anatara Yahudi dengan Israel, tetapi dalam aspek diplomatik, Yahudi tu dimana-mana saja. Di Singapura pun ada. Tak semua orang Yahudi adalah warga negara Israel. Dan tak semua orang Yahudi tu mesti di kutuk.


Yang menjadi masalah ialah peperangan di Gaza. Kita jangan pula nak bawa hal itu kepada antara negara Malaysia dan negara lain, termasuk juga negara Israel. We are NOT at war with any countries.


Penentangan negara dan PMX terhadap Israel dan peperangan Gaza sudah jelas. Kita must be against it in all counts. Itu sudah pun dijelaskan.


Ini yang saya katakan awal-awal dulu, jangan sampai kita "terperangkap dalam naratif sendiri". Kalau kita nak perangi dan musuhi kewangan dunia adalah suatu yang amat besar dan berat. Kita tak bersedia to go for that. Saya pun tak pasti bila kita mampu.


For now, kita mesti hidup dalam keadaan yang realistik. Sebab nya kalau nak memerangi "BlackRock" dalam naratif yang sama, ianya tiada hujung yang jelas. Bayangkan kita nak masukkan "Glencore", "Vitol", "Intel", ....,senarai nya tak berkehujungan. Bahkan openAI (Sam Altman) adalah Yahudi. Habislah tak boleh pakai chatGPT. Google founders, Sergei Brin (juga Yahudi), Elon Musk, Tesla pun ia juga.


Semua kita nak halang ke? Tak logik.


Kalau nak kita tegur, baiklah kita cuba membawa alternatif yang lain. Sebagai contoh, kenapa tidak Malaysia Airports bergabung dengan AOT Thailand (ASEAN)? Atau Turkish Airports atau Dubai Airports (Muslim countries). Saya dari awal lagi melihat kepada gabungan ASEAN airports lebih munasabah. 


Tetapi masalah nya, semua nya mungkin tiada "financial might" yang mencukupi dan tidak dapat membuat "cash injections" yang memang amat diperlukan. Sedangkan bagi Malaysia, we do need to redo our balance sheets. Oleh itu, perlu kita "let go some of the assets from the balance sheets" to pare off some of the debts, iaitu hutang negara yang terlalu menumpuk besar.


Logik dan rasional untuk dapatkan cash injection tu betul dan benar. Dan kalaulah betul Blackrock melalui GIP boleh buat sedemikian, barulah ada logik nya yang betul.


Otherwise, kita hanya sembang dalam gelap. Lempar batu sana-sini tanpa memahami apa yang mendasar nya. Sebab itu, kalau boleh Kerajaan jelaskan apakah rasional nya. Janganlah bagi sebab "the train has left the station". Ini tak muncukupi untuk khlayak ramai.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/06/kenapa-perihal-blacrock-ni-susah-nak-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susah Kan Nak Masuk Kerja Kerajaan Haritu Baru Pe

Susah Kan Nak Masuk Kerja Kerajaan Haritu Baru Pe

papar berkaitan - pada 20/6/2024 - jumlah : 167 hits
Susah kan nak masuk kerja kerajaan Haritu baru pergi ke IV harap2 ada rezeki lah Mmg banyak persiapan awal perlu dibuat sblm pergi IV
Suami Suka Buat Tiktok Nak Kata Cari Duit Hancur Hati Aku Bila Nampak Dia Bersayang Dengan Wanita Lain

Suami Suka Buat Tiktok Nak Kata Cari Duit Hancur Hati Aku Bila Nampak Dia Bersayang Dengan Wanita Lain

papar berkaitan - pada 16/6/2024 - jumlah : 153 hits
Seorang wanita langsung tidak menyangka aplikasi TikTok yang dimuat naik oleh suami rupanya menjadi punca keretakan dalam rumah tangganya Berniat untuk menggunakannya untuk menambah pendapatan suaminya malah berlaku curang selepas berkenala...
Ayah Mertua Terpalit Jenayah Respon Lee Seunggi Konon Nak Lindungi Keluarga Undang Kecaman

Ayah Mertua Terpalit Jenayah Respon Lee Seunggi Konon Nak Lindungi Keluarga Undang Kecaman

papar berkaitan - pada 16/6/2024 - jumlah : 186 hits
Ayah mertua yang buat hal nama Lee Seung gi pun nampaknya heboh menjadi bualan kini Artikel Berkaitan Menurut laporan pada 16 Jun Mahkamah Agung Korea telah membatalkan keputusan tidak bersalah dalam kes manipulasi harga saham yang melibatk...
Walaun Tanya Bila Harga Barang Nak Naik Ikut Sanusi Kata Pala Bapak Hangpa

Walaun Tanya Bila Harga Barang Nak Naik Ikut Sanusi Kata Pala Bapak Hangpa

papar berkaitan - pada 16/6/2024 - jumlah : 171 hits
Ramai tanya barang bila nak naik saya kata kenapa nak naik sebab kos pengangkutan adalah sama kata Ameer Ali Mydin
Takkan Dapat Kerja Kalau Awak Sukar Nak Bertahan Go Kyungpyo Dedah Realiti Sebenar Jadi Pelakon

Takkan Dapat Kerja Kalau Awak Sukar Nak Bertahan Go Kyungpyo Dedah Realiti Sebenar Jadi Pelakon

papar berkaitan - pada 15/6/2024 - jumlah : 144 hits
Bukan senang kan untuk semua pelakon ni bertahan dalam industri Artikel Berkaitan Baru baru ini Go Kyung pyo telah muncul sebagai tetamu dalam program The Seasons Zico s Artist yang dihoskan oleh Zico Selain berborak tentang muzik dan drama...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Fakta Berkaitan Syarikat Emas Public Gold

Infinix Akan Menjadi Jenama Telefon Pintar Pertama Menjalankan Black Myth Wukong

Pergi Mana Sempena Cuti Panjang Hari Malaysia Dan Maulidur Rasul

Puas Berdiet Tapi Tak Pernah Jadi Ini Dia Silapnya

Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara