Kenapa Perak Jadi Pilihan Juara



PEMAIN Perak.Kenapa Perak jadi pilihan juara?
KUALA LUMPUR: Final Piala Malaysia 2018 membabitkan Terengganu FC dan Perak sememangnya satu pertembungan yang agak menarik apabila menemukan dua pasukan yang dilihat sudah bangkit daripada lena yang panjang.



Selepas beberapa edisi sebelum ini, mungkin edisi kali ini menyajikan aksi penentuan yang ‘sebenar’ memandangkan tiada pasukan yang boleh dianggap pilihan apabila kedua-dua finalis ini memiliki kekuatan setara.



Kalau dalam dunia akademik, mungkin ada yang sudah berpuas hati jika mendapat tempat kedua namun dalam bola sepak, nombor dua atau naib juara bukanlah satu idaman malah ia cuma ‘bahasa lembut’ untuk menenangkan hati mereka yang tewas di perlawanan akhir.




Begitu juga buat Perak, sudah tentu gelaran naib juara bukan sesuatu yang diimpikan apatah lagi selepas kali terakhir mendakap trofi berprestij itu 18 tahun lalu.



Kita tidak perlu hairan mengapa Perak mampu ke final kali ini kerana berdasarkan statistik, mereka hanya dibolosi sembilan gol dalam 10 perlawanan.



Tujuh daripada sembilan gol itu direkodkan pada aksi peringkat kumpulan sekali gus menyaksikan Perak berjaya membina benteng pertahanan kukuh menjelang aksi kalah mati.



Aspek ini akan memainkan peranan penting buat Perak memandangkan Terengganu memiliki jentera serangan yang begitu gagah dengan aksi kurang kemas pasti dapat menghukum Perak.



Perak juga ada kelebihan apabila berdepan laluan yang jauh berbeza berbanding Terengganu, jadi mereka tidak begitu berhempas-pulas untuk ke final dan dapat menyimpan tenaga secukupnya untuk ‘dilepaskan’ pada perlawanan akhir nanti.



Aspek psikologi dan peperangan mental juga berpihak kepada Perak kerana mereka memiliki Mehmet Durakovic yang dilabel sebagai ‘Pakar Piala Malaysia’.



Dengan empat kejayaan bersama Selangor yang mana tiga sebagai pemain dan satu sebagai jurulatih, sudah tentu aura Durakovic memberi sedikit kemenangan psikologi buat anak buahnya.



Inilah masanya Durakovic membuktikan betapa beliau layak bergelar ‘Pakar Piala Malaysia’ dengan taktikal yang mampu menjerat anak buah Irfan Bakti Abu Salim, malam ini.



Apa pun, pada pandangan penulis, Perak tetap memiliki kekuatan untuk mencabar Terengganu bagi memastikan bukan hanya setakat menangis di Rantau Abang tetapi Penyu juga boleh menangis di Stadium Shah Alam.



Sebelum terlupa, ada satu lagi sebab mengapa penulis memilih Perak untuk merangkul piala tertua di Malaysia ini buat kali kelapan.



Dengan negeri kelahiran penulis yang meraih kejuaraan terbanyak sudah tersingkir seawal peringkat kumpulan, mungkin ini masa yang tepat buat penulis ‘meminjamkan’ sokongan padu kepada keluarga bakal mentua di Teluk Intan pula.



Akhir kata, Don’t Mess With The Yobs


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://buletinsabahfa.blogspot.com/2018/10/kenapa-perak-jadi-pilihan-juara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skuad Seladang Perak Muncul Juara Piala Malaysia Edisi 2018

Skuad Seladang Perak Muncul Juara Piala Malaysia Edisi 2018

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 1287 hits
SHAH ALAM nbsp Perak merangkul kejuaraan Piala Malaysia 2018 selepas menewaskan Terengganu FC 4 1 menerusi penentuan sepakan penalti selepas kedua dua pasukan terikat 3 3 pada masa sebenar perlawanan akhir yang berlangsung di Stadium Shah A...
Juara Piala Malaysia Perak Tak Sah

Juara Piala Malaysia Perak Tak Sah

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 437 hits
Juara Piala Malaysia Perak tak sah KUALA LUMPUR Adakah kejayaan Perak menjulang Piala Malaysia Sabtu lalu sah atau dibantu mutu pengadilan yang lemah Itu yang mencetuskan persoalan selepas penjaga gol Perak Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy...
Perak Perlu Kekalkan Prestasi Ketika Tundukkan Sabah Untuk Muncul Juara

Perak Perlu Kekalkan Prestasi Ketika Tundukkan Sabah Untuk Muncul Juara

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 332 hits
Perak perlu kekalkan prestasi ketika tundukkan Sabah untuk muncul juaraPasukan Perak perlu mempamer aksi cemerlang sama seperti ketika membelasah Sabah 5 0 dalam perlawanan separuh akhir Piala Malaysia 7 Oktober lalu untuk muncul juara dala...
Jdt Dan Perak Pilihan Ke Final

Jdt Dan Perak Pilihan Ke Final

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 290 hits
Juara tujuh kali Perak dan juara bertahan Johor Darul Ta zim dilihat mempunyai kelebihan untuk mara ke final Kejohanan Bola Sepak Piala Malaysia musim ini Bekas pengendali pasukan Pulau Pinang Zainal Abidin Hassan menyifatkan kedua dua pasu...
Silap Pilihan Bungkus

Silap Pilihan Bungkus

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 213 hits
Gambar Hiasan Fikirlah nasib anak bangsa ini jika kita silap percaturan Alhamdulillah Masih diberi kesempatan untuk terus menelusuri kehidupan dunia yang singkat ini Amat bersyukur dilahirkan sebagai muslim di bumi yang amat bertuah bernama...
Video Pilihan Japanese Souffle Cheesecake

Video Pilihan Japanese Souffle Cheesecake

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 183 hits
Video pilihan kali ini ialah tutorial untuk menghasilkan Japanese Souffle Cheesecake yang sedapnya bukan lagi rahsia Jom tengok ya
Resipi Pilihan Karipap Inti Kentang Keledek

Resipi Pilihan Karipap Inti Kentang Keledek

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 437 hits
Atas permintaan dari pembaca blog dan juga ahli group JOMBAKING di WhatsApp maka saya kongsikan resipi karipap kentang keledek yang jadi kegemaran kami sekeluarga
Anugerah Pilihan Online

Anugerah Pilihan Online

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 213 hits
Assalamualaikum w b t Salam SejahteraHari ini merupakan hari terakhir undian Anugerah Pilihan Online Oleh sebab aku ni blogger confirm la aku undi untuk top 5 blog pilihan online perhhh memang payah nak buat decision yang mana aku nak undi ...
Terbaru Apple Iphone Xr Diperkenalkan Dengan Skrin 6 1 Inci Lcd Pelbagai Pilihan Warna

Terbaru Apple Iphone Xr Diperkenalkan Dengan Skrin 6 1 Inci Lcd Pelbagai Pilihan Warna

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 309 hits
Bersama sama pengenalan iPhone XS dan iPhone XS Max pihak Apple hari ini turut memperkenalkan telefon pintar ketiga mereka iaitu iPhone XR Telefon pintar ini hadir dengan pilihan enam warna berbeza termasuk dalam warna merah dan juga biru i...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni