Kenapa Orang Putih Suka Minum Jus Oren Waktu Pagi Ini Yang Ramai Tidak Tahu Rahsianya




Perasan tak bila setiap kali lihat filem atau drama dari barat terutamanya Amerika Syarikat pasti anda babak waktu pagi dimana pelakon sedang meneguk jus oren. Sudah seperti kemestian mereka untuk ambil jus oren sebagai menu sarapan. Samalah seperti kita di Malaysia iaitu teh tarik atau kopi panas.

Namun kenapa agaknya Mat Salleh lebih suka mengambil jus oren berbanding minuman lain pada sarapan pagi. Mesti ada kelebihan dan manfaat tersendiri. Jom bongkar…

Jadi lebih segar
Kandungan gula semulajadi dalam oren akan membantu anda terasa lebih segar dan bertenaga. Kajian juga mengatakan warna ceria buah oren juga memberi stimulasi bagus untuk konsentrasi dan meningkatkan tenaga.

Penyerapan nutrisi
Dikatakan juga penyerapan nutrisi pada waktu pagi lebih baik kerana ketika itu perut kosong dan bersedia menerima apa sahaja kebaikan. Jadi minum jus buah ketika itu telah menjamin anda mendapat pelbagai kebaikan vitamin dan nutrisi.



Metabolism tinggi
Sistem penghadaman juga jadi lebih bagus dan sekaligus memberi anda metabolism yang tinggi. Senang kata, jus oren memudahkan pencernaan anda. Pagi-pagi badan dah terasa ringan.

Namun anda harus berwaspada, dikhuatiri asid dalam jus oren boleh memberi kesan senak atau tidak selesa pada perut yang sensitif. Lebih lagi pada mereka yang kerap terkena ulser perut.

Kebaikan Minum Jus Oren Segar Setiap Hari
Bila kita menginap di hotel, kita selalu perasan jus oren akan dihidangkan ketika waktu bersarapan bersama-sama kopi, teh dan susu. Selain jus oren, kadang-kadang ada juga jus buah-buahan segar yang lain. Sebenarnya banyak kebaikan bila kita minum jus buah-buahan di waktu pagi. Antaranya mengelakkan sembelit dan melancarkan sistem penghadaman. Tapi kali ni saya nak fokus pada jus oren segar sahaja.



Banyak sangat kebaikan kalau kita minum jus oren setiap hari lebih-lebih lagi jika disediakan segar dirumah. Biasanya yang dalam kotak tu, dah dicampur bahan pengawet ataupun gula yang berlebihan. Jadi saya nak kongsikan dengan semua betapa bagusnya kita minum jus oren setiap hari!

~ Vitamin C – Rasanya ramai sedia maklum bahawa oren memang kaya dengan Vitamin C. Ianya adalah sebahagian dari keluarga buah sitrus yang boleh membantu meningkatkan imun sistem supaya badan dapat menentang infeksi dan penyakit dengan lebih baik. Selain daripada itu, Vitamin C juga dapat memastikan tubuh badan menyerap kalsium dan zat besi dengan baik.

~ Hesperidin – atau dikenali sebagai bioflavonoid (macam biasa dengar je pasal bioflavonoid ni kan? hihihi). Fungsinya adalah untuk membantu fungsi saluran darah dalam badan, mengawal tekanan darah yang normal dan mengelakkan masalah penyakit kardiovaskular.

~ Asid folik – sangat penting untuk wanita yang ingin hamil dan sedang hamil. Ibu yang hamil memerlukan asid folik agar dapat mengelakkan masalah pada saraf tunjang dan otak bayi.

Jus Oren
~ Masalah kulit – ianya membantu membersih dan mengecilkan pori di kulit. Jus oren juga dipercayai dapat mengelakkan kedut dan garisan halus di muka.

~ Kolagen – kandungan Vitamin C yang tinggi dalam jus oren adalah sangat baik untuk penghasilan kolagen. Ianya bukan sahaja untuk kulit malah kolagen adalah struktur penting dalam tulang, sendi, ligamen dan saluran darah.

Selain dari yang saya kongsikan di atas, sebenarnya ada banyak lagi kebaikan jus oren. Namun, dalam kebaikannya, jus oren mengandungi kadar gula yang tinggi meskipun yang diperah secara semulajadi. Pengambilan yang berlebihan tanpa diseimbangkan dengan air masak mungkin akan mendatangkan keburukan.

Jika kalian ingin mendapatkan kebaikan jus oren tanpa merisikokan tahap gula dalam badan, saya ada penyelesaiannya di SINI.

Semoga bermanafaat!

sumber: wanista via diarinutrisi/ gengjoyah © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/kenapa-orang-putih-suka-minum-jus-oren.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waktu Terbaik Minum Air Putih Kalau Nak Berat Badan Mudah Turun

Waktu Terbaik Minum Air Putih Kalau Nak Berat Badan Mudah Turun

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 421 hits
Air merupakan komponen yang sangat penting yang membentuk tubuh manusia dan fungsinya 70 daripada badan kita terdiri daripada air dan kita tidak boleh hidup lebih daripada tiga hari tanpa ia Percayakah dengan minum air sebanyak 3 liter seha...
Kalau Anak Suka Minum Guna Penyedut Minuman Biarkan Ini 4 Kelebihan Yang Ibu Bapa Wajib Tahu

Kalau Anak Suka Minum Guna Penyedut Minuman Biarkan Ini 4 Kelebihan Yang Ibu Bapa Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 340 hits
Apabila berpeluang makan di luar maka si kecil pun sibuklah untuk minum Ia memberikan banyak faedah asalkan minuman yang diminum bukan minuman ringan terlalu manis atau terlalu panas Risiko air tumpah dan mengotorkan baju memang ada jadi an...
Ibu Menyusu Yang Anak Suka Mengempeng Hingga Waktu Solat Hampir Terlajak Buat Cara Ini

Ibu Menyusu Yang Anak Suka Mengempeng Hingga Waktu Solat Hampir Terlajak Buat Cara Ini

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 735 hits
Bagaimana untuk solat awal waktu bila anak suka mengempeng Ini antara dilema yang ramai ibu menyusu selalu tanya Kadang tu tak khusyuk untuk solat kerana anak merengek di tepi Kaunselor Laktasi ada kongsi tip yang dilakukannya sendiri bila ...
Minum Pagi Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu

Minum Pagi Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 214 hits
Percutian Ke Sabah Minum Pagi Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu Awesome betul pemandangan dalam gambar ni minum secawan sambil berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu View macam dalam gambar ni korang boleh nampak bila camping kat Polumpung M...
Tak Minum Susu Faktor Kaki Ibu Kejang Waktu Malam Betul Ke Dietitian Terang Fungsi Susu Untuk Kandungan

Tak Minum Susu Faktor Kaki Ibu Kejang Waktu Malam Betul Ke Dietitian Terang Fungsi Susu Untuk Kandungan

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 390 hits
Susu atau produk tenusu memberikan nutrisi kepada ibu dan kandungan Susu kaya dengan kalsium untuk gigi dan tulang Ibu hamil yang kurang mengambil makanan atau minuman yang mempunyai kalsium akan berisiko tinggi untuk kehilangan kalsium dar...
Salam Jumaat Bila Waktu Telah Berakhir

Salam Jumaat Bila Waktu Telah Berakhir

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 614 hits
Salam Jumaat buat semua kawan kawan yang singgah di sini Semoga segala pintu pintu kebaikan terbuka luas untuk kita hari ini Semoga hari ini dan hari akan datang lebih baik dari semalam Semoga dieratkan silaturrahim antara kita In sha Allah...
Salamweb Browser Patuh Shariah Pertama Dengan Fungsi Tambahan Kompas Kiblat Waktu Solat Dan Banyak Lagi

Salamweb Browser Patuh Shariah Pertama Dengan Fungsi Tambahan Kompas Kiblat Waktu Solat Dan Banyak Lagi

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 285 hits
Okay mari cerita straight to the point Aku memang takde anak lagi tapi conversation pasal macam mana nak mencorakkan anak selalu ada antara aku dengan Hilmi Kitorang kadang kadang jadi risau tengok sekarang ni makin banyak teknologi makin b...
Tgb Kampanyekan Jokowi 2 Periode Waktu Ideal Selesaikan Program Kerja

Tgb Kampanyekan Jokowi 2 Periode Waktu Ideal Selesaikan Program Kerja

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 239 hits
TGB Kampanyekan Jokowi 2 Periode Waktu Ideal Selesaikan Program Kerja Kendati demikian kata TGB tidak jadi masalah dirinya muncul di waktu yang cukup mepet Dirinya juga mengaku sudah berkunjung ke sejumlah tokoh d Jabar dan ke beberapa kabu...
Keistimewaan Sholat Fardhu 5 Waktu Yang Utama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid Rileks Media

Keistimewaan Sholat Fardhu 5 Waktu Yang Utama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 255 hits
Keistimewaan Sholat Fardhu 5 Waktu Yang Utama Berikut ini ada beberapa keistimewaan sholat fardhu yang utama antara lain 1 Sholat dikatakan istimewa karena merupakan salah satu dari rukun Islam dan hukum mengerjakannya adalah wajib bagi kau...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Anak Bongsu Darjah 1

Bolehkah Berangkat Umrah Tetapi Ke Madinah Terlebih Dahulu

Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu