Kenapa Nama Alias Pm Jadi Punca Individu Dibebas


 Sean Augustin
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menandatangani plak acara di Bukit Pasir, Muar, bulan lalu. Ketika menjadi menteri dalam negeri, Muhyiddin menandatangani perintah tahanan pencegahan menggunakan nama aliasnya. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Ramai tidak bersetuju dengan keputusan membebaskan seorang lelaki yang berdepan dengan perintah tahanan pencegahan dua tahun kerana perdana menteri menandatangani perintah itu menggunakan nama aliasnya.
Peguam bagaimanapun, bersetuju dengan pembebasan itu dengan berkata pematuhan ketat undang-undang perlu dalam kes yang mempengaruhi kebebasan individu.
Lelaki Sabah itu, yang didakwa terlibat dalam pengedaran dadah, dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi kerana perdana menteri, yang ketika itu menteri dalam negeri, tidak menggunakan nama sebenarnya ketika mengeluarkan perintah tahanan pencegahan, tahun lalu.
Perintah itu ditandatangani di bawah nama Muhyiddin Yassin. Nama sebenar perdana menteri dalam kad pengenalannya adalah Mahiaddin Md Yasin.
Andrew KhooPeguam hak asasi manusia, Andrew Khoo berkata, “isu teknikal menjadi penting” apabila sesuatu kes melibatkan kebebasan seseorang.
Sekiranya syarat teknikal tidak dipatuhi sepenuhnya, maka perintah tahanan perlu dibatalkan, katanya kepada FMT.
“Undang-undang tidak memberi banyak ruang untuk semakan kehakiman, dan mahkamah hanya dibenarkan meneliti isu yang sangat teknikal,” katanya.
“Ini mungkin menjelaskan keputusan mahkamah dalam perkara ini.
“Dalam bidang lain membabitkan tahanan pencegahan, tahanan tanpa perbicaraan dan rampasan kebebasan bukan masalahnya, perbezaan pada nama mungkin tidak begitu penting.”
Khoo menggariskan dua perkara bagi menjelaskan kekurangan ruang untuk semakan kehakiman:
Dalam kes melibatkan sekatan kebebasan, seperti yang menyentuh keselamatan negara, mahkamah cenderung untuk menangguhkannya kepada (untuk tindakan) kerajaan. Undang-undang itu sendiri boleh mengecualikan semakan kehakiman. Maka, mahkamah dibenarkan hanya menyemak kepatuhan teknikal.Lembaga yang memutuskan tahanan pencegahan, seperti Lembaga Poca (Akta Pencegahan Jenayah) dan Lembaga Pota (Akta Pencegahan Keganasan), mempunyai prosedur mereka sendiri, sehingga sukar untuk mencabar perintah tahanan berikutan tiada prosedur sesuai. Sekali lagi, mahkamah dibenarkan hanya (untuk menyentuh) isu ketidakpatuhan teknikal.Seorang lagi peguam, Bastian Pius Vendargon, berkata, isu kebebasan individu adalah hak asasi yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
“Keputusan yang memerlukan kepatuhan wajib supaya kebebasan yang dijamin tidak dirampas, maka ia adalah undang-undang yang baik,” katanya.
Katanya, bagaimanapun ini tidak bermaksud nasib yang sama akan menyebelahi dokumen lain yang ditandatangani oleh Muhyiddin, bukannya Mahiaddin.
Peguam jenayah Salim Bashir berkata, isu ketidakpatuhan prosedur akan dianggap sebagai “penyalahgunaan proses” apabila membabitkan tahanan pencegahan.
Ketika ditanya apakah ini bermakna wujud bahaya apabila seseorang yang mengancam masyarakat dilepaskan kerana isu teknikal, beliau berkata, keadaan itu akan menjadi “keadaan yang malang”.
“Tetapi dalam kes jenayah, terutama yang berkaitan dengan undang-undang tahanan, kepatuhan ketat terhadap aspek prosedur sangat penting untuk memastikan keadilan.”
Seorang peguam lain, Rajesh Nagarajan, berkata mahkamah di negara ini “sangat melindungi” kebebasan individu.
“Sebarang isu teknikal atau kekurangan, tidak kira seberapa kecil, akan menyebabkan perintah tahanan diketepikan,” katanya.
Tetapi di luar kes sedemikian katanya, tiada syarat di bawah Akta Fungsi Menteri atau Warta Kerajaan Persekutuan bahawa dokumen mesti ditandatangani oleh “Mahiaddin”, bukan “Muhyiddin”.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/kenapa-nama-alias-pm-jadi-punca.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Kerajaan Tidak Dipanggil Sidang Iklim Dunia Tersebar

Punca Kerajaan Tidak Dipanggil Sidang Iklim Dunia Tersebar

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 412 hits
Punca Kerajaan Tidak Dipanggil Sidang Iklim Dunia Tersebar Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoalkan mengenai pengecualian Malaysia dari sidang kemuncak mengenai iklim yang mengundang pemimpin dunia dari 40 negara Sidang Kemuncak Pemi...
Kena Cabar Menjadi Punca Segala Galanya

Kena Cabar Menjadi Punca Segala Galanya

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 199 hits
Assalamualaikum Selamat Petang Rindu Awak Separuh Nyawa Episod 2 Dan 3 Maisarah terkejut apabila Nazril menoleh ke belakang Maisarah marahkan Nazril Katanya Nazril tidak menepati janji Orang yang tidak menepati janji tergolong daripada oran...
Selfiegigi Dr Irma Kongsi Punca Dan Cara Atasi Bibir Merekah

Selfiegigi Dr Irma Kongsi Punca Dan Cara Atasi Bibir Merekah

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 183 hits
Baru baru ini Dr Irma Shida telah memuat naik satu bebenang di laman Twitter beliau berkenaan punca dan cara atasi bibir kering serta merekah SelfieGigi PUNCA DAN CARA ATASI BIBIR KERING SERTA MEREKAHNak makan bercakap dan senyum pun akan j...
Usia 9 Bulan Berat Tinggi Adam Graf Kuning Nasib Tahu Awal Punca Anak Terbantut

Usia 9 Bulan Berat Tinggi Adam Graf Kuning Nasib Tahu Awal Punca Anak Terbantut

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 286 hits
Makan ok minum susu pun tak ada masalah tapi berat anak susah nak naik Tingginya pun tak mengikut umur sebenar Jika ibu bapa ada masalah anak dalam kategori ini jangan tunggu tunggu dan buat andaian sendiri Biasanya bila ikut temujanji klin...
Thailand Tolak Kemungkinan Vaksin Covid 19 Punca Kematian Seorang Pesakit

Thailand Tolak Kemungkinan Vaksin Covid 19 Punca Kematian Seorang Pesakit

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 271 hits
Thailand tolak kemungkinan vaksin Covid 19 punca kematian seorang pesakit Dikemas kini 5 jam yang lalu Diterbitkan pada 26 Ma
Bakteria Punca Sakit Sendi Tangan

Bakteria Punca Sakit Sendi Tangan

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 282 hits
Assalamualaikum Dah tidur ke tu LM kan sakit tangan dan lama yang LM cerita pada entri yang lepas Maka bila keputusan ujian darah dah keluar doktor pun call bagi tau resultnya Alhamdulillah doktor Fafa yang rawat LM ni baik orangnya Mudah b...
7 Kebiasaan Kita Selalu Buat Yang Jadi Punca Wajah Kusam

7 Kebiasaan Kita Selalu Buat Yang Jadi Punca Wajah Kusam

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 346 hits
K fiezz nak kongsi lagi tips cantik Kali ni pasal punca wajah kusam Ramai ada masalah ni kan Apa punca wajah kusam yeak Jom kita tengok sikit apa punca dia Wajah kusam ni banyak faktor kenapa senang sangat ramai ada masalah ni Antaranya fak...
Punca Muhyiddin Tidak Maklum Cubaan Bunuh Mahathir Tersebar

Punca Muhyiddin Tidak Maklum Cubaan Bunuh Mahathir Tersebar

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 477 hits
Punca Muhyiddin Tidak Maklum Cubaan Bunuh Mahathir Tersebar Majlis Presiden Pakatan Harapan malam ini membangkitkan persoalan mengapa Muhyiddin Yassin tidak memaklumkan mengenai wujudnya rancangan Dalam kenyataan bersama dikeluarkan lewat m...
Video Budaya Takfiri Punca Cubaan Bunuh Pemimpin

Video Budaya Takfiri Punca Cubaan Bunuh Pemimpin

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 170 hits
Hadi mendakwa PAS mewarisi ilmu para khalifah yang adil dan para ulamak yang setia bersama Islam Setiap penganut Islam wajib mengerti bahawa buta Al Quran itu lebih besar akibatnya daripada buta huruf dan perlu menyedari orang yang boleh me...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban