Kenapa Nak Anak Cepat Berjalan Nak Masuk Lumba Lari Ke Alasan Letak Anak Dalam Baby Walker Bahayakan Nyawa Anak


Rata-rata ibu bapa sering ‘mengumpan’ anak kecil mereka menggunakan baby walker. Ada mengatakan ia untuk mententeramkan si anak yang sedang meragam, selain kononnya alat itu mampu membantu mempercepatkan proses bayi untuk berjalan. Mitos atau fakta? Jom ikuti perkongsian ini.

Assalamualaikum Dan Salam sejahtera…
Kalini saya nak berkongsi tentang keburukan penggunaan walker. Bagi taska atau baby sitter yang berdaftar kita sedia maklum bahaya dan keburukan penggunaan baby walker yang mitosnya dipercayai membantu anak cepat berjalan..betul ke?
Tak betul!
Jom saya ceritakan fakta, boleh share untuk maklumat bersama. Ia ‘against’ sosiologi anak, sepatutnya bermula dengan rolling, angkat punggung, dudu, merangkak then berjalan. Tapi kita p taruk dalam walker untuk CEPAT berjalan..kenapa nak cepat? Nak masuk lumba lari di usia 2 tahun ke?
Tanpa kita sedar, bila anak duduk dalam walker ia meletakkan support di punggung sepenuhnya padahal belum tiba masa tulang punggung mampu support ‘the whole body’ lagi. Tapi kita nak juga sebab nak anak CEPAT.
Contoh kita bina rumah letak simen dan buat tiang tapi belum kering kita dah letak macam dekat atas. Structure simen akan jadi tak cantik mungkin akan senget mungkin akan jatuh..ada faham?
Penggunaan walker hilang support dibawah sebab dia duduk so lutut dan ke bawah tak bekerja keras
Risiko kecederaan, jatuh tangga atau step walaupun 1 tapak dapur mungkin rendah sikit dari ruang tamu sedangkan anak yang dh besar kita larang main roller skates dalam rumah, bahaya! Nak main skate di tempat lapang dah kenapa walker boleh pulak ia pon beroda hmmm

Risiko kecederaan 
Capai benda tinggi macam api, kipas, tersepit pintu. Capai macam yang sengaja diletakkan tinggi untuk keselamatan. Risiko kemalangan, walker 3 kali ganda laju 3ft dalam 1saat. Sangat laju untuk usia baby, kalau jatuh pulak risiko baby shaken nauzubillah Mengikut statistik, majority accident terjadi semasa pantauan depan mata tak apa. Saya pantau anak saya semasa dia guna walker, adoi sukahati lah kita nasihat je Melambatkan Perkembangan motor seterusnya efek pada mental. Setiap kanak-kanak perlu distimulasi kesemua deria sensory bagi memastikan tiada lompongan. Tahukah anda salah satu terapi speech delay adalah merangkak. Merangkak ok bukan me walker. kemahiran terbantut dengan adanya kekangan walker sensory terganggu, mata tidak dapat melihat pergerakan kaki, sentuhan diminimumkan kerana ia sepatutnya secara optimum. Tekanan tulang kerana berdiri tanpa support yang sepatutnya pokok yang belum sedia berbuah tetap tidak akan berbuah ada faham?
Jadi kenapa kita masih lagi degil gigih membeli walker meletakkan anak di dalamnya sedangkan betapa banyak keburukan walker.
Alasan favorite yang saya personally dapat:
Untuk keselamatan sebab tak nak anak dipijak..wah…Adakah rumah ramainya orang seperti shopping mall?
Takut anak mengutip barang-barang bersepah atas lantai. Jadi sepatutnya anda membeli penyapu, mop dan vacuum..bersihkan rumah..bukan bagi walker!
Mudah untuk saya membuat kerja, nak masak, sidai baju, cuci baju sebab itulah kita adalah ibu bapa. Kena pandai bahagikan masa jika anak mengejar kita. Maksudnya kita belum cukup luangkan masa dengan anak.
Anak pakai walker dirumah bs. Rumah saya tak. Seharusnya ibu bapa mencari penjaga/bs yang faham tentang perkembangan awal kanak-kanak. Jika bs menggunakan walker…sila halang..Dan jika tidak boleh..pilih bs yang mempunyai pengetahuan awal kanak-kanak.
Nasihat ini dibawakan secara santai dalam bahasa mudah untuk lebih senang difahami..
Tepuk dada tanya selera…pilihan ditangan anda..kerana saya juga ibu kepada anak kecil dan saya memilih untuk tidak mengetepikan fakta Dan guide dari pendidikan awal kanak-kanak kerana anak adalah amanah.
Kredit: Teacher Ina, Pengerusi Koppakks
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post “Kenapa Nak Anak Cepat Berjalan? Nak Masuk Lumba Lari Ke?” Alasan Letak Anak Dalam Baby Walker Bahayakan Nyawa Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kenapa-nak-anak-cepat-berjalan-nak-masuk-lumba-lari-ke-alasan-letak-anak-dalam-baby-walker-bahayakan-nyawa-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekejap Saja Menulis Macam Macam Alasan Dia Bagi Praktik Teknik Ni Nak Anak Menulis Lebih Lama

Sekejap Saja Menulis Macam Macam Alasan Dia Bagi Praktik Teknik Ni Nak Anak Menulis Lebih Lama

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 258 hits
Sudah menjadi kebiasaan anak anak kita asal sahaja pegang pensil dan menulis mulalah beri pelbagai alasan Baru 10 minit anak dah mula pusing sana sini mengantuk dan sebagainya Apa kata kita ikuti tip yang dikongsikan oleh OT Pn Aisyah Rozal...
Lepas Dr Halina Menyusu Anak Dia Tidur Saya Jaga Baby Target Nak 10 Anak Dr Sheikh Tak Kisah Jaga Anak Anak

Lepas Dr Halina Menyusu Anak Dia Tidur Saya Jaga Baby Target Nak 10 Anak Dr Sheikh Tak Kisah Jaga Anak Anak

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 342 hits
Bercerita tentang sokongan suami dalam membantu kejayaan penyusuan susu ibu dalam Webinar Mama Tak Penat susukan anak Dato Dr Sheikh Muszaphar Shukor mengakui suami antara support system yang sangat penting dalam menjayakan penyusuan susu i...
Pakar Kongsikan Cara Nak Jadi Ayah Terbaik Lepas Ni Sikit Sikit Anak Cari Ayah

Pakar Kongsikan Cara Nak Jadi Ayah Terbaik Lepas Ni Sikit Sikit Anak Cari Ayah

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 245 hits
Seorang ayah memainkan peranan yang penting dalam kehidupan anak anak Apa saja yang dilakukan oleh si ayah akan menjadi contoh pada mereka Malahan apa saja yang keluar dari mulut ayah akan dipercayai oleh anak Begitulah besarnya impak kehad...
Fuh Tripple F Mantap Issey Kongsi Wajah Nama Anak Comelnya Baby Iyyen

Fuh Tripple F Mantap Issey Kongsi Wajah Nama Anak Comelnya Baby Iyyen

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 248 hits
Selepas seminggu kelahiran cahaya mata sulungnya penyampai radio Issey Fazlisham tampil berkongsi wajah si comel pelengkap bahagianya dan isteri kepada umum Tidak hanya berkongsi wajah anaknya bahkan menerusi Instagramnya semalam Issey turu...
Cara Naikkan Berat Baby Dengan Susu Ibu Mama Ada Anak Susah Naik Berat Boleh Try

Cara Naikkan Berat Baby Dengan Susu Ibu Mama Ada Anak Susah Naik Berat Boleh Try

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 267 hits
Kenapa anak saya kecil walaupun menyusu badan Tengok anak orang lain bukan main bersemangat badan Bukan setakat itu ada juga mulut mulut negatif yang selalu perli lebih baik bagi susu formula je Bagi membantu ibu memperjuangkan susu ibu unt...
Lemah Kpdnkk Punya La Lembab Sampai Nak Kena Kementerian Kewangan Masuk Campur Masa Ph Dulu Soqang Saja Buat Kerja

Lemah Kpdnkk Punya La Lembab Sampai Nak Kena Kementerian Kewangan Masuk Campur Masa Ph Dulu Soqang Saja Buat Kerja

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 325 hits
Kementerian Kewangan akan fikirkan cara stabilkan harga ayamSeptember 18 2021Kementerian Kewangan akan fikirkan cara stabilkan harga ayam Kementerian Kewangan akan mencari kaedah terbaik bagi menstabilkan harga ayam di pasaran termasuk meli...
5 Alasan Loves Semprong Jadi Pilihan Camilan Enak Untuk Anak

5 Alasan Loves Semprong Jadi Pilihan Camilan Enak Untuk Anak

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 138 hits
Love Semprong sendiri merupakan usaha kuliner yang berdiri sejak Juni 2021
Alasan Polisi Belum Tetapkan Tersangka Kasus Pembunuhan Ibu Anak Di Subang

Alasan Polisi Belum Tetapkan Tersangka Kasus Pembunuhan Ibu Anak Di Subang

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 217 hits
Karopenmas Div Humas Polri Brigjen Rusdi Hartono mengatakan penyidik harus mempunyai bukti yang cukup dan kuat untuk menentukan seorang tersangka dalam kasus dugaan pembunuhan tersebut
Pemkot Palembang Izinkan Anak Di Bawah 12 Tahun Masuk Mal

Pemkot Palembang Izinkan Anak Di Bawah 12 Tahun Masuk Mal

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 195 hits
Sekretaris Daerah Palembang Ratu Dewa mengungkapkan kebijakan itu merupakan bagian dari pelonggaran yang diberikan pemerintah ketika terjadi penurunan status penyebaran Covid 19 Termasuk juga operasional mall yang diizinkan menerima pengunj...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil