Kenapa Kerajaan Akhirnya Benarkan Wang Kwsp Dikeluarkan



Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilaporkan media telah berkata berkata Kerajaan tidak berhasrat meluluskan pengeluaran wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berjumlah RM10,000 ketika ini, meskipun ramai yang terjejas banjir.
Tambahnya lagi, kerajaan sudah menyediakan pelbagai bantuan dan dana mencukupi untuk membantu mangsa banjir di seluruh negara serta bersedia menambah peruntukan.
“Ada banyak kemudahan diumumkan kepada mangsa banjir. Jika ada yang mahu buka perniagaan untuk yang terjejas banjir, TEKUN menawarkan pinjaman mudah RM10,000 tanpa faedah dan moratorium, iaitu tidak perlu bayar balik pinjaman selama setahun.
“Bagi yang mahu beli barang keperluan rumah, Bank Simpanan Nasional (BSN) akan beri pinjaman persendirian RM10,000 tanpa faedah, dan moratorium selama enam bulan.
“Kerajaan sudah sediakan kemudahan ini. Jika apa yang disediakan ini digunakan, Insya-Allah ia boleh membantu mangsa banjir,” katanya seperti dipetik media tempatan hari ini.
Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan keberatan meluluskan pengeluaran khas ketiga kerana ramai pencarum kini memiliki jumlah simpanan yang terlalu sedikit untuk persediaan hari tua mereka.
“Tujuan KWSP adalah untuk simpanan hari tua selepas pencen. Selepas pengeluaran khas dua kali sebelum ini, 20 peratus pencarum hanya tinggal baki RM1,000.
“Kalau RM1,000, apabila pencen nanti, automatik mereka akan jadi miskin tegar. Ini yang saya risaukan.
Itu katanya pada 26 Disember lalu.. semalam dah berubah dah.. kenapa agaknya ya?
Baca ni..
SHAH ALAM - Pakar-pakar ekonomi memberikan sekurang-kurangnya lima sebab utama kenapa pengeluaran khas RM10,000 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akhirnya dibenarkan kerajaan.
Salah satu faktor tersebut ialah kerajaan bersikap prihatin dengan mendengar rintihan rakyat, kata Dekan Fakulti Perniagaan dan Pengurusan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Profesor Madya Dr Ahmad Azrin Adnan.
Menurut beliau, negara baru sahaja melepasi satu tempoh yang begitu sukar kerana selain berdepan pandemik Covid-19, rakyat turut berdepan banjir besar.
“Jadi sudah tentulah keperluan utama mereka adalah dalam bentuk wang ringgit terutama untuk menggantikan peralatan rumah yang rosak akibat banjir,” katanya.
Faktor kedua pula disebabkan pindaan undang-undang pada 2020 sememangnya membenarkan pengeluaran KWSP yang mendesak pada waktu pandemik, ujar Penganalisis Ekonomi daripada Universiti Tun Abdul Razak (UniRazak), Profesor Emeritus Dr Barjoyai Bardai.
“Kalau dicabar di mahkamah kerana tidak membenarkan pengeluaran khas itu, kerajaan akan kalah. Jadi Perdana Menteri telah mengambil keputusan yang betul di samping merayu pencarum tidak membuat pengeluaran kecuali terlalu memerlukan,” jelas beliau.
Barjoyai berkata, faktor ketiga ialah pengeluaran itu membantu menggerakkan dan melonjakkan semula ekonomi negara.
“Dijangka lebih dua juta pencarum akan keluarkan wang antara RM25 bilion hingga RM30 bilion. Ini akan menambahkan perbelanjaan berkesan dalam negara dan apabila perbelanjaan berkesan bertambah, permintaan berkesan juga meningkat sekali gus akan melonjakkan tahap pengeluaran dalam ekonomi,” tambahnya.
Timbalan Naib Canselor i-Cats University College, Kuching, Profesor Datuk Dr Shazali Abu Mansor pula menambah sebab keempat ialah Perdana Menteri mengambil kira pandangan dan saranan pemimpin-pemimpin politik khususnya daripada UMNO.
“Beliau mungkin menerima gesaan pemimpin politik yang memberi tekanan demi tekanan agar pengeluaran KWSP kali terakhir diluluskan.
“Ahli politik ini pula bila buat desakan ini mungkin tujuan utamanya untuk ekonomi tetapi pada masa sama, ia juga beri keuntungan kepada mereka,” katanya.
Dalam pada itu, sebab kelima adalah kerajaan juga dipercayai sudah mempunyai langkah-langkah untuk menangani isu persaraan ahli KWSP ~ SH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/03/kenapa-kerajaan-akhirnya-benarkan-wang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perdana Menteri Maklum Kerajaan Bersetuju Benarkan Pengeluaran Duit Kwsp Rm10 000

Perdana Menteri Maklum Kerajaan Bersetuju Benarkan Pengeluaran Duit Kwsp Rm10 000

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 204 hits
PETALING JAYA Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan pihak kerajaan telah bersetuju membenarkan pengeluaran khas simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja berjumlah RM10 000 Menurut Ismail Sabri perkara itu diputuskan sele...
Kumpulan Majikan Malaysia Tak Setuju Kerajaan Benarkan Pengeluaran Khas Rm10 000 Kwsp Kepada Semua

Kumpulan Majikan Malaysia Tak Setuju Kerajaan Benarkan Pengeluaran Khas Rm10 000 Kwsp Kepada Semua

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 160 hits
Persekutuan Majikan Majikan Malaysia berharap kerajaan tidak membenarkan kelulusan pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja secara menyeluruh Sebaliknya Presiden MEF Datuk Syed Hussain Syed Husman berkata pengeluaran khas sehingga RM...
Info Terbaru Kerajaan Malaysia Mengumumkan Pengeluaran Rm10 000 Wang Kwsp Secara One Off

Info Terbaru Kerajaan Malaysia Mengumumkan Pengeluaran Rm10 000 Wang Kwsp Secara One Off

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 221 hits
Info Terbaru Kerajaan Malaysia Telah Mengumumkan Pengeluaran Wang RM10 000 KWSP Secara one off Perdana Menteri Malaysia baru sahaja mengumumkan pengeluaran wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja sejumlah RM10 000 secara one off Ini membuktikan...
Mgnews Tekad Desak Kerajaan Luluskan Pengeluaran Caruman Kwsp Rm10 000 Malaysia Gazette Tv 14 03 2022

Mgnews Tekad Desak Kerajaan Luluskan Pengeluaran Caruman Kwsp Rm10 000 Malaysia Gazette Tv 14 03 2022

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 186 hits
Sekumpulan pencarum mengadakan bantahan bagi mendesak kerajaan meluluskan pengeluaran one off daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Sumber Malaysia Gazette TV MGNEWS TEKAD DESAK KERAJAAN LULUSKAN PENGELUARAN CARUMAN KWSP RM10 000
Akhirnya Jo Insung Buka Akaun Instagram Peribadi

Akhirnya Jo Insung Buka Akaun Instagram Peribadi

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 287 hits
Berita gembira buat peminat Jo In sung Jo In sung yang telah berada dalam bidang lakonan sejak tahun 1998 akan berinteraksi bersama peminat dengan lebih aktif melalui akaun Instagram peribadinya Pada 3 Mac IOK Company iaitu agensi kepada ar...
Tengku Zafrul Dedah Ada Satu Negara Ni Tak Pernah Benar Rakyat Dia Keluarkan Wang Persaraan Tak Macam Kwsp

Tengku Zafrul Dedah Ada Satu Negara Ni Tak Pernah Benar Rakyat Dia Keluarkan Wang Persaraan Tak Macam Kwsp

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 152 hits
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja boleh mengagihkan kadar dividen simpanan konvensional sehingga 6 7 peratus berbanding 6 1 peratus jika pengeluaran khas tidak dibuat
Akhirnya Pengeluaran Khas Kwsp Rm10 000 Diluluskan Nak Buat Apa Dengan Duit Tu

Akhirnya Pengeluaran Khas Kwsp Rm10 000 Diluluskan Nak Buat Apa Dengan Duit Tu

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 199 hits
Alhamdulillah memang teruja bila DH kongsikan pengumuman PM Ismail Sabri yang kerajaan dah luluskan pengeluaran khas RM10 000 tu Pastinya ia berita yang melegakan ramai orang dan tak kurang yang tidak setuju tapi itu semua terpulang pada ha...
Jangan Salah Guna Wang Rm10 000 Kwsp Dapatkan Nasihat Kewangan Kosmo 21 03 2022

Jangan Salah Guna Wang Rm10 000 Kwsp Dapatkan Nasihat Kewangan Kosmo 21 03 2022

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 137 hits
Saudara Pengarang KIRA KIRA dua juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja ketika ini pastinya sedang mencongak untuk mengeluarkan wang maksimum RM10 000 selepas diberi kelonggaran oleh kerajaan Bagi yang terkesan wang itu mungkin kurangk...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord

Sivasangari On Cloud Nine As She Breaks Into World Top 10