Kenapa Kalau Bawak Laju Lagi Kuat Makan Minyak


 
Jika anda memandu laju bermakna anda akan sampai lebih awal dari jangkaan masa sebenar. Jadi, kenapa pulak minyak laju je nak turun? Bukan ke sepatutnya penggunaan minyak (bahan api) akan kurang berbanding memandu perlahan dalam halaju rendah.
Tetapi, kenapa makin laju, lagi banyak pula hirup minyak? Pertama sekali harus diperbetulkan, kadar penggunaan bahan api tidak bergantung kepada kelajuan kenderaan. Sebaliknya, bergantung kepada kelajuan enjin yang digunakan dalam jarak tertentu. Kelajuan enjin pula diukur dalam bentuk rev/putaran (revolution) per minit (RPM).
Dengan transmisi automatik, ramai terlupa atau tidak tahu kegunaan meter RPM (kiri sekali). Contohnya, andaikan anda menyusuri lebuh raya dalam gear tertinggi dengan halaju sekitar 100kmj, bacaan RPM mungkin menunjukkan sekitar 3,000rpm (bergantung jenis dan kuasa kenderaan). Ketika menekan pedal minyak untuk menaikkan halaju kenderaan, anda sebenarnya memaksa enjin meningkatkan kelajuan putaran. Misalnya, 4,000rpm untuk mencapai kelajuan 120kmj.
Jadi,  untuk sampai ke jarak sama, tetapi lebih pantas, enjin perlu berputar lebih laju. Tindakan menekan pedal pendikit, memaksa aliran bahan api masuk lebih deras ke dalam enjin dan mempercepatkan kitaran pembakaran yang kemudian diterjemahkan sebagai kuasa untuk menggerakkan kenderaan.
Bagi enjin pembakaran 4-lejang yang banyak digunakan kenderaan moden masa kini, kitaran kuasa dilengkapkan dalam 2 putaran enjin. Ini bermakna, dalam jarak perjalanan sama, enjin yang bekerja pada rev 3,000rpm hanya membakar bahan api (petrol) 1,500 kali per minit, manakala 2,000 kali pembakaran per minit dengan kelajuan putaran 4,000rpm.
Tapi, adakah perbezaan itu signifikan? Sama ada betul-betul lebih boros atau tidak, bergantung kepada banyak faktor. Namun untuk menjelaskan perbandingan, kita boleh mengira secara teori jumlah petrol diperlukan pada kelajuan RPM berbeza. Bagaimanapun, masih bergantung kepada jenis dan sesaran kenderaan. Berdasarkan penelitian kami daripada pelbagai sumber, setiap 1 liter sesaran enjin jenis aspirasi natural (NA) memerlukan sekitar 0.1 gram petrol untuk setiap kitaran kuasa.
Jadi sebagai contoh, bagi kereta bersesaran 1.0L yang dipandu pada halaju 100kmj dengan 3,000 putaran per minit:
Anggaran jumlah bahan api diperlukan untuk 3,000rpm = 0.1 gram x 1,500 putaran = 150 gram petrol per minit Ditukar kepada unit liter (kami gunakan kalkulator INI) = 150 gram = 0.2 liter per minit Anggaran jumlah bahan api digunakan pada kelajuan 100km sejam = 0.2 liter per minit x 60 = 12 liter Maka, jika kenderaan itu dipandu berterusan selama sejam pada jarak 100km, kadar efisiensi bahan api boleh dianggarkan 12 liter/100km atau 8.3km per liter.
Ulangi semula pengiraan di atas, tetapi dengan kelajuan 120kmj dan 4,000 putaran per minit pula:
Anggaran jumlah bahan api diperlukan untuk 4,000rpm: 0.1 gram x 2,000 putaran = 200 gram petrol per minit Ditukar kepada unit liter (kami gunakan kalkulator INI): 200 gram = 0.27 liter per minit Anggaran jumlah bahan api digunakan pada halaju 120km sejam: 0.27 liter per minit x 60 = 16.2 liter Memandangkan jarak perjalanan masih sama, iaitu 100km, kadar efisiensi bahan api apabila kelajuan ditingkatkan akan menurun kepada 16 liter/100km, bersamaan 6.25km per liter.
KESIMPULAN Walaupun pengiraan di atas hanya teori semata-mata dan tidak merujuk kepada data-data kenderaan sebenar, dapat diperhatikan perbezaan signifikan apabila kita memandu lebih laju. Di sini, kita dapat lihat penurunan kadar efisiensi bahan api hingga 25 peratus walaupun halaju putaran enjin cuma dinaikkan 500rpm (masih peningkatan 25 peratus daripada 3,000-4,000rpm).
Namun, sekali lagi ditegaskan, ada banyak faktor yang menentukan kadar penggunaan bahan api kenderaan. Walaupun memandu lebih laju kerap dikaitkan dengan penggunaan bahan api yang lebih boros, ada juga faktor lain yang boleh membuatkan memandu laju jadi lebih jimat pula. Kenapa ini terjadi? Nantikan huraian kami pada masa akan datang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.buytyresellwheel.com.my/car-tips/kenapa-kalau-bawak-laju-lagi-kuat-makan-minyak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buffet Ramadhan Hanya Untuk Mereka Yang Kuat Makan

Buffet Ramadhan Hanya Untuk Mereka Yang Kuat Makan

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 497 hits
Buffet ramadhan Hanya untuk mereka yang kuat makan Assalamualaikum dan salam sejahtera Alhamdulilah masih diberikan kesihatan yang baik alhamdulilah Korang semua macamana Puasa ok tak tu Hahahaha Orait Harini nak cerita sikit pasal buffet r...
Awas Bahana Makan Laju Ketika Berbuka Puasa

Awas Bahana Makan Laju Ketika Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 434 hits
Setiap kali tiba bulan Ramadan waktu iftar adalah detik yang paling ditunggu tunggu Ini kerana ia adalah masa untuk membalas dendam dengan makan sepuasnya segala juadah yang telah anda bayang bayangkan semasa berpuasa di siang hari Disebabk...
Resepi Udang Masam Manis Penambah Selera Makan Sahur

Resepi Udang Masam Manis Penambah Selera Makan Sahur

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 732 hits
RESEPI UDANG MASAM MANIS PENAMBAH SELERA MAKAN SAHUR Resepi ini agak ringkas saja tak ada sukatan yang khusus Sesedap rasa tekak korang sendiri Tapi power sedap dia tu boleh tambah nasi dua kali hehe Tak percaya korang kena cuba sendiri Bus...
Jangan Lokek Selalu Lah Belanja Mak Ayah Makan Itu Rahsia Besar Murah Rezeki

Jangan Lokek Selalu Lah Belanja Mak Ayah Makan Itu Rahsia Besar Murah Rezeki

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 607 hits
AssalamualaikumSiapa yang tinggal sama mak atau ayah dia pasti tahu bagaimana keadaan mereka Kadang tak nak makan tak ada selera Bila anak anak dia balik bersama sama cucu merekalah orang yang paling bahagia Nak makan sama sama selera pun a...
Makan Tidur Di Sebelah Mayat Ibu Yang Kian Membusuk Selama 4 Bulan

Makan Tidur Di Sebelah Mayat Ibu Yang Kian Membusuk Selama 4 Bulan

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 547 hits
Seorang lelaki berusia 40 tahun dari Tangkak Johor telah tinggal bersama mayat ibunya selama 4 bulan dan membiarkan mayat ibunya duduk di atas kerusia serta menemannya setiap hari BACA Bukan itu sahaja menurut lelaki itu juga didakwa didiag...
Teringin Nak Makan Kuih Nekbat Beli Online Jer Senang

Teringin Nak Makan Kuih Nekbat Beli Online Jer Senang

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 295 hits
BESUT Berbekalkan keazaman untuk terus memelihara kuih warisan tradisional Pantai Timur nekbat daripada hilang ditelan zaman seorang wanita gigih menghasilkan kuih tersebut dan menjualnya sepanjang Ramadan ini Malah beliau turut mempromosik...
Makan Nasi Kukus Pok Ya Manjung Perak

Makan Nasi Kukus Pok Ya Manjung Perak

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 1018 hits
Restoran Nasi Kukus Pok YaBahagian dalam Restoran Nasi Kukus Pok YaKalau korang ada di Manjung Perak boleh la nak cuba makan nasi kukus ayam berempah di Restoran Nasi Kukus Pok Ya nih Biasanya kita beli nasi kukus ni kat gerai gerai tepi ja...
Jom Makan Balik Kampung At Hilton Kota Kinabalu

Jom Makan Balik Kampung At Hilton Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 447 hits
In the month of Ramadan this year Hilton Hotels in Malaysia invites guests to dine with Jom Makan at Hilton a special celebration of food and culture inspired by Ramadan s true spirit of giving and sharing Bringing back last year s successf...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan