Kenapa Dap Resah


KUALA TERENGGANU: Sikap DAP yang mempersoalkan kemasukan bekas ahli UMNO ke dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dilihat sebagai sengaja mahu menguji dan menyekat pembesaran BERSATU, supaya keseimbangan kuasa dalam PH tidak berubah.

Pengerusi BERSATU Terengganu, Senator Datuk Razali Idris, berkata tindakan DAP menunjukkan parti itu gusar dengan perkembangan berkenaan apabila menganggap ia berbahaya kepada Pakatan Harapan (PH).



Beliau berkata, dakwaan itu adalah tidak berasas dan sikap DAP itu dilihat sengaja mahu menguji dan menyekat pembesaran BERSATU supaya keseimbangan kuasa dalam PH tidak berubah.

Beliau berkata, DAP tidak boleh menidakkannya kerana perkara sama berlaku kepada parti itu sebelum ini ketika DAP masih di peringkat awal dan menerima kemasukan pemimpin UMNO ke dalam parti itu.

“Kemasukan pemimpin MCA dan Gerakan ke dalam DAP turut berlaku. Apa bezanya dengan kemasukan pemimpin UMNO ke dalam BERSATU?

“DAP juga pernah menerima kemasukan dua bekas pemimpin UMNO ke pada awal 2012. Malah, Datuk Zaid Ibrahim yang pernah menjadi pemimpin UMNO serta PKR, kini menjadi ahli DAP.

“Dua bekas pemimpin Barisan Nasional (BN) Sabah, Datuk Seri Lajim Okin dan Wilfred Bamburing iaitu Naib Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun juga menyertai pembangkang pada Ogos 2012, tetapi DAP hanya membisu,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Razali juga mempersoalkan kenapa pemimpin DAP bimbang dengan kemasukan pemimpin UMNO ke dalam PH khususnya ke dalam BERSATU.

“Apakah mereka bimbang semakin ramai ahli parlimen yang menyertai BERSATU akan menyebakan suara orang Melayu Islam semakin kuat di Parlimen?

“Memang benar BERSATU akan menjadi semakin kuat kalaupun tidak menerima kemasukan pemimpin UMNO. Parti ini semakin diterima baik oleh masyarakat Melayu Islam.

“Namun sekiranya peluang dan ruang sudah siap terbuka untuk BERSATU mampu menambahkan jumlah anggota Dewan Rakyat melalui ‘proses lompat parti’, kenapa pula peluang ini mahu dibiarkan ? Apakah cara sebegini boleh dianggap memperbesarkan parti melalui ‘pintu belakang’?” katanya.

Razali berkata, tindakan pemimpin DAP menggelar pemimpin UMNO yang menyertai BERSATU sebagai ‘sampah’ dan ‘tidak berguna’ adalah tuduhan tidak wajar kerana mereka adalah pilihan rakyat dan bukan dilantik.

“Memanglah sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 lalu (PRU-14), mereka yang meninggalkan parti termasuk UMNO digelar ‘katak’, tetapi suasana dan kepentingan politik pasca PRU-14 sudah berubah.

“Bolehkah hanya kerana pemimpin UMNO yang digelar pembelot, termasuk daripada kalangan UMNO Sabah yang melompat keluar daripada UMNO boleh dianggap sebagai ‘katak’ apabila cuba menyertai BERSATU?” katanya.

DAP Selangor semalam mengingatkan Perdana Menteri, supaya tidak mengambil pemimpin ‘katak’ merujuk kepada ahli UMNO Sabah yang keluar parti untuk menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

Setiausaha DAP Selangor, Ronnie Liu berkata, beliau juga pernah mendengar Tun Dr Mahathir Mohamad menggelar pemimpin UMNO sebagai ‘tidak berguna’ dan ‘sampah’ sewaktu pertemuannya dengan beberapa aktivis dan badan bukan kerajaan (NGO) sebelum ini.

Sumber: bharian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ediamedia.blogspot.com/2018/12/kenapa-dap-resah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bermula Agenda Dap Tekan Tun M

Bermula Agenda Dap Tekan Tun M

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 354 hits
DENYUT REFORMASISEBELUM ini diketahui ada banyak perkara yang pemimpin DAP tidak berpuas hati dengan Tun Dr Mahathir tetapi pemimpin DAP sekadar menzahirkan ketidakpuasan hati mereka kepada Tun Dr Mahathir melalui pemimpin bawahan mereka sa...
Pelatih Polis Dihidang Makanan Rosak Tandas Lampu Dan Lif Juga Menyedihkan Mp Dap

Pelatih Polis Dihidang Makanan Rosak Tandas Lampu Dan Lif Juga Menyedihkan Mp Dap

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 335 hits
Pelatih polis dihidang makanan rosak tandas lampu dan lif juga menyedihkan MP DAP Jika kita tak boleh menjaga polis bagaimana kita mahu mereka menjaga negara Ini logik mudah demikian kata Anggota Parlimen Kapar Thomas Su kepada media yang m...
Icerd Pengkhianat Melayu Dipergunakan Dap

Icerd Pengkhianat Melayu Dipergunakan Dap

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 333 hits
DENYUT REFORMASIKUALA LUMPUR PAS bukan sahaja parti politik tetapi juga adalah parti dakwah yang membesarkan kepentingan Islam lebih dari segala galanya demikian kata Ahli Parlimen Tumpat Dato Che Abdullah Mat Nawi Malah ujarnya yang juga S...
Apa Motif Tersembunyi Dap Disebalik Pbt

Apa Motif Tersembunyi Dap Disebalik Pbt

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 268 hits
PBT HANYA HENDAK MEMBEZAKAN GOLONGAN YANG MAJU DAN MUNDUR DAN PERBANDINGAN EKONOMI KAUM DI NEGARA INI IA MENGUNDANG DASAR PERBEZAAN KAUM YANG MAJU DAN YANG MUNDUR KONSEP PBT INI SANGAT DISUKAI OLEH DAP DAN PKR JIKA KONSEP PBT INI DILAKSANAK...
Dap Mula Kepanasan Dengan Tun

Dap Mula Kepanasan Dengan Tun

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 264 hits
Antara isu utama apabila Tun menolak ICERD dan membenarkan perhimpunan 8 12 18Kedua
Pua S Ousting A Message From Selangor Dap To Guan Eng

Pua S Ousting A Message From Selangor Dap To Guan Eng

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 294 hits
Some of the old guys are Chinese educated and they do not like the Western educated leaders who they think do not defend the Chinese culture and language enough Political analysts say the recent ousting of former Selangor DAP chairman Tony ...
Dap Reps Police Cadets Have To Deal With Food Poisoning Dire Toilets

Dap Reps Police Cadets Have To Deal With Food Poisoning Dire Toilets

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 300 hits
Rotten food unusable toilets and broken lifts are among the complaints two DAP lawmakers have received from trainers at the Malaysian Police Training Centre in Kuala Lumpur Elevators for many of the buildings in Pulapol broke down two years...
Dap Not Giving Up On Local Council Elections Says Guan Eng

Dap Not Giving Up On Local Council Elections Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 365 hits
Local council elections are not part of the Pakatan Harapan government s agenda says Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad Lim Guan Eng said DAP is not giving up on local council elections that the prime minister said today will not be rei...
Stop Harping On Past Sacrifices Dap S Top Leaders Told

Stop Harping On Past Sacrifices Dap S Top Leaders Told

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 222 hits
Selangor DAP committee member Teng Chang Khim says the party must move forward with support from the grassroots PETALING JAYA The surprising conclusion of the Selangor DAP State Ordinary Convention 2018 should be a lesson for all top party ...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say

Reflections On 25 Years Can Pkr Realise Its Reform Goals

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu

Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak