Kenapa Anwar Marah Selepas Pendedahan Syarikat Scam Mahu Derma Vaksin



(Agenda Daily) – Pendedahan semalam oleh Khairy Jamaluddin berhubung sebuah syarikat “scam” atau tidak wujud yang kononnya mahu menderma vaksin kepada Kerajaan Pulau Pinang membuka pekung satu penipuan besar yang cuba dirancang tetapi mujur ia berjaya disekat awal.
Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) tersebut membuat beberapa pendedahan, antaranya syarikat yang membuat tawaran berkenaan Xintai Development Enterprise Ltd yang berpangkalan di Hong Kong, tidak wujud malah surat yang dihantar juga mempunyai kepala surat seperti kebiasaan sesuatu permohonan oleh syarikat dibuat.
Lebih menghairankan, siapakah individu bernama Yong Chee Kong yang menulis surat beralamat di Kota Kinabalu, Sabah kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow?
Semalam, Ketua Menteri dengan mudah menunding jari kepada syarikat swasta tersebut supaya membuat penjelasan selepas pendedahan oleh Khairy, ia seolah-olah langkah untuk cuba melepaskan diri daripada mengambil tanggungjawab berhubung isu penipuan tersebut.
Sepatutnya Kon Yeow yang membuat penjelasan, malah surat tersebut dihantar terus kepada Ketua Menteri yang beralamat di Pulau Pinang atau adakah Kon Yeow sendiri tidak menyelidik terlebih dahulu berhubung syarikat tersebut dan membuat keputusan membuta-tuli?
Bagaimanapun, nama sebuah pertubuhan muncul juga dalam pendedahan oleh Khairy iaitu Yayasan Sekhar, sebuah pertubuhan yang dikaitkan dengan seorang ahli peniagaan tempatan ternama yang menuduh kerajaan menolak permohonan mereka untuk memberikan 200,000 dos vaksin secara percuma.
Khairy menjelaskan tiada urusan pembelian direkodkan daripada yayasan tersebut, tapi siapa sebenarnya dibelakang yayasan ini?
Individu dibelakang yayasan ini adalah seorang rakan karib kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kedua-dua mereka sering bergambar mesra selain juga pemilik kepada sebuah portal berita, The Vibes.
Jadi, tidak hairan lah, Anwar semalam semasa sidang media yang disiarkan dalam Facebook Live membidas kerajaan berhubung isu derma vaksin tersebut dan menggesa supaya dihentikan monopoli Pharmaniaga dalam urusan pembekalan vaksin kepada negara.
Anwar beria-ia menggesa supaya Kerajaan Pusat memberikan kelulusan segera kepada syarikat yang mahu menderma vaksin tersebut kepada Pulau Pinang dan mendakwa sekatan terhadap usaha menderma tersebut bermotifkan politik.
“Kemudian, sekarang Pulau Pinang, dua juta nak disediakan, kemudiaan persoal teknikal, ini peraturan, ada syarikat nak dipelihara, kepentingan syarikat, sudah ada perjanjian yang lama.
“Buat apa darurat, kita adakan darurat kononnya nak membantu menyelesaikan masalah Covid tapi kita tak boleh pinda atau arah syarikat supaya berikan sedikit kelonggaran… semua pembelian harus melalui Pharmaniaga, saya tidak ada masalah, Pharmaniaga sudah bawa jutaan Pfitzer, Sinovac, AstraZaneca, semua melalui mereka tapi dalam keadaan krisis, bagi lah ruang orang nak beli,” kata Anwar semasa sesi siaran langsung dalam laman Facebooknya.
Anwar gagal memahami berhubung isu pokok di sini, sebelum sebarang kelulusan diberikan kepada syarikat yang mahu menderma vaksin, pihak berkuasa perlu melakukan pemeriksaan berhubung sesuatu permohonan dan tidak boleh memberi kelulusan membuta-tuli.
Isu pemberian vaksin ini adalah penting kerana ia melibatkan nyawa rakyat. Bagaimana sekiranya vaksin tersebut yang ingin diderma tidak asli dan ia pasti membahayakan nyawa orang ramai.
Anwar harus peka dan lebih tahu berhubung isu ini dan keputusan tidak boleh dibuat membuta-tuli, setiap perkara pasti ada prosesnya.
Namun, mengapa Anwar beria-ia mahu proses derma vaksin itu dipercepatkan? Apakah hubungan Anwar dengan Yayasan Sekhar dan juga ahli perniagaan tersebut?
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/05/20/kenapa-anwar-marah-selepas-pendedahan-syarikat-scam-mahu-derma-vaksin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Kj Dakwa Syarikat Janji 2 Juta Vaksin Covid19 Scam Km Pulau Pinang Tuntut Penjelasan Syarikat Berkenaan

Selepas Kj Dakwa Syarikat Janji 2 Juta Vaksin Covid19 Scam Km Pulau Pinang Tuntut Penjelasan Syarikat Berkenaan

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 232 hits
Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow menuntut syarikat swasta yang menjanjikan 2 juta dos vaksin Sinovac Covid 19 ke negeri itu untuk tampil menafikan tuduhan melakukan penipuan Ini selepas Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid 19 ...
Scam Vaksin Wakil Syarikat Disyaki Cuba Tipu Kerajaan Pulau Pinang

Scam Vaksin Wakil Syarikat Disyaki Cuba Tipu Kerajaan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 262 hits
May 23 2021 10 38 AMKetua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow menunjukkan surat tawaran dua juta dos vaksin Covid 19 daripada sebuah syarikat baru baru ini PETALING JAYA Wakil syarikat Xintai Development Enterprise Ltd yang dipercayai cuba m...
Ini Punca Dan Apa Yang Berlaku Selepas Didakwa Scam Km Minta Pengarah Syarikat Jelas Tawaran 2 Juta Dos Sinovac

Ini Punca Dan Apa Yang Berlaku Selepas Didakwa Scam Km Minta Pengarah Syarikat Jelas Tawaran 2 Juta Dos Sinovac

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 219 hits
W FAUDZINKekuatan dan nadi sesebuah negara itu adalah parlimen Di sini bermula segalanya di sini tempat berbincang baiki mana yg patut tambah mana yg perlu Tapi bila parlimen pun ditutup tak peliklah kita tewas berperang lawan Covid walaupu...
Video Vaksin Percuma Pulau Pinang Satu Scam Kenapa Baru Sekarang

Video Vaksin Percuma Pulau Pinang Satu Scam Kenapa Baru Sekarang

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 207 hits
Pegawai mengingatkan saya bahawa kami menerima surat berkenaan pada 9 Februari lalu daripada Yong Chee Kong yang mendakwa dirinya sebagai Pengarah Urusan Xintai Apa yang ditunjukkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow semalam adal...
Saya Yakin Lebih Banyak Protes Terhadap Kerajaan Selepas Ini Anwar

Saya Yakin Lebih Banyak Protes Terhadap Kerajaan Selepas Ini Anwar

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 221 hits
Saya kesal dan kecewa dengan penangkapan sekumpulan anak muda oleh pihak berkuasa di Batu Pahat Johor yang bertindak menzahirkan sanggahan terhadap pemerintah baru baru ini Tekanan pihak berkuasa terhadap anak anak muda yang melakukan prote...
Sumbangan 2 Juta Dos Vaksin Pulau Pinang Kena Scam Khairy

Sumbangan 2 Juta Dos Vaksin Pulau Pinang Kena Scam Khairy

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 350 hits
KUALA LUMPUR Tawaran sumbangan dua juta dos vaksin COVID 19 Sinovac kepada kerajaan Pulau Pinang merupakan satu penipuan menurut Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin Abu Bakar Dalam satu sidang media ha...
Derma Politik Boleh Derma Vaksin Tak Boleh Kepala Otak Dia

Derma Politik Boleh Derma Vaksin Tak Boleh Kepala Otak Dia

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 197 hits
Lim Guan Eng hari ini menzahirkan kemarahannya atas tindakan Kementerian Kesihatan yang didakwa menolak permohonan kerajaan negeri Pulau Pinang menerima sumbangan dua juta dos vaksin Sinovac Bekas ketua menteri Pulau Pinang itu menyifatkan ...
Pemuda Indonesia Dilaporkan Meninggal Dunia Selepas Terima Vaksin Astrazeneca

Pemuda Indonesia Dilaporkan Meninggal Dunia Selepas Terima Vaksin Astrazeneca

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 253 hits
1 680 total views 1 680 views today JAKARTA 11 Mei Seorang pemuda berusia 22 tahun di Indonesia dilapor meninggal dunia pada Jumaat lepas sehari selepas menerima suntikan vaksin COVID 19 AstraZeneca Menurut laporan media tempatan pemuda ber...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord