Kenapa Android Kini Menjadi Sasaran Pencipta Malware



Laporan dari Nokia Threat Intelligence pada tahun 2018/2019 menunjukkan bahawa 47.15% dari ancaman jangkitan malware melibatkan peranti Android.
Threat Intelligence Report 2019
Figura nombor ini amat mengejutkan, kerana ia mewakili kesemua ancaman termasuklah apa yang menjangkiti peranti lain seperti komputer, IOT, dan telefon-telefon dari sistem operasi lain.
Laporan IDC pada 20 Jun lepas menunjukkan, sistem operasi Android masih menduduki carta teratas untuk jumlah penggunanya iaitu sebanyak 86.4%, manakala iOS pula selesa dengan jumlah pasaran sebanyak 13.6%.
Smartphone Market Share (OS)
Sama seperti nasib Windows yang punyai lebih ramai pengguna, maka ia menjadi sasaran mudah pencipta malware oleh kerana jumlah taburan penggunanya sangat banyak.
Selain kerana taburan pengguna iOS tidak seramai Android, sistem operasi itu juga mengaplikasikan ‘sandboxing’, di mana ia secara efektif ‘mematikan’ atau menghalang setiap aplikasi dan secara berhati-hati menyekat aksesnya ke perisian dan sumber lain pada peranti.
Android adalah sistem yang jauh lebih terbuka dan fleksibel. Walaupun itu memberi ruang dan kebebasan kepada pembangun untuk membuat aplikasi, ia meningkatkan potensi kerosakan yang dapat dilakukan oleh aplikasi hasad.
Proses semakan Google Play Store tidak begitu ketat seperti di App Store oleh Apple. Ini bermaksud pilihan lebih luas untuk pengguna dan laluan lebih mudah untuk pemasaran bagi pembangun, tetapi juga peluang yang lebih besar bagi pencipta perisian hasad.
Sementara iOS mempunyai penguncian lengkap pada aplikasi dari luar App Store, peranti Android dapat memasang dan menjalankan perisian dari mana-mana sumber hanya dengan satu perubahan tetapan oleh pengguna. Ini memberikan kebebasan sepenuhnya untuk pemaju dan pengguna, tetapi juga bererti sebenarnya risiko terbuka luas ketika memasang aplikasi dari luar Play Store.
Ini belum jika kita mengambil kira faktor pemecahan (fragmentation) yang walaupun hampir dapat diselesaikan melalui beberapa projek seperti Project Treble, Mainline, dan GSI, tetapi hakikatnya masih terdapat peranti di luar sana yang jarang menerima kemas kini.
Akibat dari itu ia terdedah kepada kerentanan bagi versi yang sedang digunakannya.
Bagi pengguna yang ingin terus kekal bersama Android, adalah disarankan supaya sentiasa dapatkan kemas kini terbaru untuk menampal sebarang kelemahan yang ada bagi mencegah kemasukan unsur hasad. Kemudian, sebaiknya usah muat turun sebarang aplikasi dari luar.
Benar, aplikasi dari Play Store juga belum tentu selamat dari jangkitan, tetapi sekurang-kurangnya Google bersama pasukan App Defense Alliance sentiasa aktif melakukan imbasan bagi memastikan Play Store bebas dari malware.
App Defense Alliance
Seterusnya, pastikan aplikasi yang digunakan tidak meminta kebenaran (permissions) secara berlebihan. Sekiranya ada kebenaran diminta itu seperti tidak diperlukan olehnya dan tidak pula dinyatakan mengapa oleh pembangun, maka ada kemungkinan ia cuba menjalankan sesuatu di luar pengetahuan anda.
Jika anda ada langgan servis antivirus pada PC yang juga punyai versi Android, usah lupa untuk memasangnya pada telefon pintar anda. Antivirus yang ada ciri pengesanan semasa (real-time protection) amat berguna bila melayari internet atau memuat turun sesuatu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/kenapa-android-kini-menjadi-sasaran-pencipta-malware/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Google Docs Sheets Dan Slides Untuk Android Kini Menyokong Tema Gelap

Google Docs Sheets Dan Slides Untuk Android Kini Menyokong Tema Gelap

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 185 hits
Semakin hari kita dapat lihat Google begitu komited dalam usaha memberi pengalaman terbaik buat pengguna Mereka kerap memberikan pelbagai kemas kini penting untuk aplikasinya Sebelum ini Google berjanji untuk menawarkan mod tema gelap pada ...
Keanu Reeves Kini Menjadi Penulis Komik Karya Pertamanya Brzrkr Akan Dilancarkan Oktober Ini

Keanu Reeves Kini Menjadi Penulis Komik Karya Pertamanya Brzrkr Akan Dilancarkan Oktober Ini

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 309 hits
Keanu Reeves bukan sahaja hebat sebagai pelakon aksi di layar perak dia kini juga dikenali sebagai penulis buku komik Aktor kesayangan ramai itu bakal mengeluarkan komik pertamanya berjudul BRZRKR tidak lama lagi Komik 12 siri itu diterbitk...
Sandwich Perisa Tambahpedas Kini Di Subway Malaysia Ermm Limited Edition Jer Tau

Sandwich Perisa Tambahpedas Kini Di Subway Malaysia Ermm Limited Edition Jer Tau

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 458 hits
Hi Korang Ada sini pencinta Subway Kak lily kalau perut dah terasa gemuk 2 3 hari sebab asyik makan nasi so kak lily akan selangkan dengan menu sandwich Subway untuk makan malam 2 3 malam kengkonon tak delah rasa bloated sangat kan Nampak m...
Asus Rog Zephyrus G14 Kini Di Pasaran Tempatan Komputer Riba Gaming Berkuasa Dijana Amd Dan Nvidia

Asus Rog Zephyrus G14 Kini Di Pasaran Tempatan Komputer Riba Gaming Berkuasa Dijana Amd Dan Nvidia

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 256 hits
ASUS Malaysia mengumumkan hari ini bahawa komputer riba gaming terbaru mereka iaitu ASUS ROG Zephyrus G14 akan mula memasuki pasaran tempatan bermula hari ini Syarikat tersebut juga mengesahkan bahawa mereka akan membawa masuk beberapa mode...
Allah Beri Hidayah Dulu Jadi Sami Buddha Kini Seorang Muslim Bergelar Haji

Allah Beri Hidayah Dulu Jadi Sami Buddha Kini Seorang Muslim Bergelar Haji

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 393 hits
Tiada siapa dapat menidakkan takdir Allah S W T Siapa pun kita jika hidayah untuk berubah menjadi seorang yang lebih baik diberikan sudah tentu kita boleh berubah dengan serta merta Penganut agama lain kembali kepada fitrah agama Islam buka...
Hiburan Perkembangan Terkini Setelah Melecur Teruk Disambar Api Ali Xpdc Kini Semakin Pulih

Hiburan Perkembangan Terkini Setelah Melecur Teruk Disambar Api Ali Xpdc Kini Semakin Pulih

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 306 hits
Keadaan Ali XPDC 52 yang sebelum ini dilaporkan mengalami kecederaan melecur teruk di muka tangan dan kaki gara gara membakar sampah menggunakan petrol pada Mac lalu dikhabarkan semakin pulih Kisah Ali yang menjadi tular setelah rakannya Al...
Hiburan Ieda Moin Kini Berhijab Mahu Kekal Istiqamah

Hiburan Ieda Moin Kini Berhijab Mahu Kekal Istiqamah

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 233 hits
Pelakon Ieda Moin memutuskan untuk berhijab penuh selepas mengharungi beberapa insiden yang menggerakkan hatinya untuk menunaikan hasrat murni tersebut Selain diuji dengan kehilangan teman karibnya Maya Matahari yang telah pergi menghadap I...
Bekas Suami Erra Jandakan Seorang Lagi Wanita Cantik Kini Orang Seberang Pula

Bekas Suami Erra Jandakan Seorang Lagi Wanita Cantik Kini Orang Seberang Pula

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 361 hits
Selepas sekian lama menjadi tanda tanya peminat dari Malaysia dan juga Indonesia akhirnya hubungan di antara pelakon Indonesia Laudya Cynthia Bella bersama suaminya Engku Emran dari Malaysia yang sebelum ini dilihat seakan sudah tidak bersa...
Jam Wear Os Kini Ada Harapan Untuk Ketahanan Bateri Lebih Lama Dengan Snapdragon 4100 Terbaru

Jam Wear Os Kini Ada Harapan Untuk Ketahanan Bateri Lebih Lama Dengan Snapdragon 4100 Terbaru

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 234 hits
Salah satu kelemahan utama untuk jam pintar Wear OS dari Google adalah disebabkan ketahanan bateri yang rata ratanya lemah Bab perisian mungkin boleh menjadi satu faktor yang lain Namun apa yang pasti untuk model mercu ia menggunakan cip ya...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang