Kenangan Manis Mengunjungi Rumah Hutan Bonda Rozita Ibrahim



Seperti biasa hari minggu seperti hari ini, pagi pagi saya akan turun ke bawah mencari cucunda saya Ammar Yahya yang semakin besar dan berisi gebu sekarang ini. Tiba tiba teasa ingin mengajak Hubby ke Rumah Hutan Bonda Rozita, pengasas Jamu Ratu Malaya yang dulunya terkenal dengan produk Sendayu Tinggi. Sebagaiman yang ramai ketahui, beliau juga adalah Bonda kepada Dato Seri Aliff Syukri pengasas prodik D'Herbs Terlajak Laris.
Nasib baik Hubby tidak menolak. Jadi saya cepat cepat naik menukar pakaian dan turun. Memang terasa berat hati kalau hari minggu hendak ke mana mana kerana tidak mahu meninggalkan Ammar lama lama. Maklum, saya masih bekerja. Pastinya hari minggu pada saya adalah hari untuk diri sendiri dan keluarga. Hari saya berehat dari penat dan stress kerja pejabat yang tidak pernah habis habis dengan politik. Namun dek keinginan hendak makan ikan lunak, terpaksa juga saya keluar di hari minggu.
Agak jauh juga dari rumah kami dengan perjalanan memakan masa berjam juga. Akhirnya kami sampai di tempat di mana parking disediakan untuk pengunjung. Di pintu masuk, kelihatan 3 ekor babi hutan. Kali pertama melihat babi hutan sebenarnya. Hahaha jakun.
Kami tidak menunggu lama untuk naik kenderaan yang disediakan untuk membawa pengunjung dari tempat parking naik ke rumah hutan Bonda yang terletak di atas bukit. Sepanjang jalan saya mengagumi kegigihan Bonda Rozita menerokai hutan dan hidup dengan alam dan hutan rimba semulajadi. Pastinya saya berbeza di sini dengan beliau. Saya dibesarkan di kampung dan kini saya mahu hidup di bandar. Saya agak penakut berada di kawasan hutan rimba. Hatta di bandar juga saya masih takut untuk berada di luar rumah di waktu malam.
Sesampai di atas, kelihatan rumah Bonda Rozita yang memang sangat berseni pembinaannya. Rumah hutan terapi alam. Itulah namanya. Di sebelah bawah sedikit dari rumah itu, terletaknya warong Bonda. Rekaan dan hiasan warong ini sangat bercirikan tradisional dengan siling yang diperbuat dari anyaman yang kelihatan seperti buluh atau rotan. 


Pesanan lauk pauk dibuat dengan Ajah di mana bayaran perlu dibuat selepas membuat pesanan. Saya memesan ikan lunak, ikan talapia bakar, 6 bakso dan 2 mee Bandung. 

Bila makan sedap, pastinya teringat anak anak di rumah. Saya order lagi ikan lunak dan ikan talapia untuk dibawa balik. Sambal pencicahnya memang seriously sangat sedap sehingga Hubby mengatakan sedapnya sebaik suapan pertama. 


Lama juga kami di situ kerana makan perlahan lahan bagi menikmati keenakan makanannya. Selepas makan, kami menikmati kopi ratu untuk saya dan kopi Badang untuk Hubby. Selain itu, teh O di warong itu juga sangat sedap. Saya membeli beberapa set kopi ratu untuk dibawa balik.
Ramai juga yang kali pertama ke situ seperti kami. Semuanya datang untuk menikmati ikan lunak dan ikan talapia bakar. Sebetulnya saya tidak suka ikan talapia atau apa apa ikan sungai. Tetapi ikan talapia di warong ini, tidak terasa seperti ikan sungai pun. Tak rasa langsung. Saya makan dengan penuh nikmat gitu. Selepas makan nasi, saya makan pula Bakso yang juga sangat sedap.

Sebelum saya bangun dari meja selepas semua yang dipesan telah siap, kelihatan Bonda Rozita tiba dengan kereta berwarna putih. Dari jauh saya melihat, kehebatan seorang wanita yang auranya terasa sehingga menyentuhi hati setiap pengunjung. 
Nasib baik Bonda turun dari kereta dan bertemu dengan pengunjung yang mula mengerumuni beliau. Seperti biasa, ada yang ingin bersembang lama dengan Bonda  walaupun ramai yang menunggu giliran untuk bergambar. Namun Bonda tetap meluangkan masa untuk menegur setiap pengunjung.

Alhamdulillah Bonda acknowleged saya bila saya memperkenalkan diri. Beliau memuji saya yang aktif dengan blog masakan. Itulah tandanya seorang yang hebat. Beliau akan membuat setiap orang rasa dihargai. Beliau sempat bertanya jika anak anak saya ada bersama. Saya memberitahu yang kami hanya datang berdua sahaja. 
Selepas bergambar, saya mula menunggu kenderaan untuk turun ke tempat parking. Meninggalkan rumah hutan dengan kenangan tersangat indah walaupun agak kepenatan sebenarnya dengan perjalanan yang jauh. Yang pasti kenangan bertemu Bonda Rozita yang sangat anggun dengan penampilan dan personaliti yang mempersonakan adalah suatu kenangan yang tidak mungkin dilupakan. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aziekitchen.com/2018/10/kenangan-manis-mengunjungi-rumah-hutan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guan Eng Suci Dalam Debu Kenangan Manis Buat Saya

Guan Eng Suci Dalam Debu Kenangan Manis Buat Saya

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 359 hits
Semalam industri hiburan tanah air dikejutkan dengan pemergian penyanyi Saleem Pemergian penyanyi kumpulan Iklim itu bukan hanya dirasai oleh peminat dan selebriti The post appeared first on
Kes Jamal Penyiasat Masuk Hutan Periksa Rumah Ladang

Kes Jamal Penyiasat Masuk Hutan Periksa Rumah Ladang

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 445 hits
ANKARA 9 Safar 1440H Khamis Polis Turki hari ini memperluaskan siasatan dan pencarian penulis Arab Saudi Jamal Khashoggi ke kawasan hutan Belgrad dan rumah ladang di wilayah Yalova yang masing masing jaraknya 28 5 kilometer dan 98 4 kilomet...
Nabi Ibrahim Contoh Ikutan Manusia

Nabi Ibrahim Contoh Ikutan Manusia

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 426 hits
Beberapa Sifat Nabi Ibrahim Yang Wajar Dicontohi Oleh Semua Manusia ALLAH S W T berfirman yang bermaksud Dan ingatlah ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah suruhan dan larangan maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakann...
Menang Anugerah Bersama Kenangan Paling Manis Fattzura

Menang Anugerah Bersama Kenangan Paling Manis Fattzura

papar berkaitan - pada 8/10/2018 - jumlah : 302 hits
Memenangi kategori Pelakon TV Lelaki Popular dan Wanita Popular pasangan sensasi Fattah Amin dan Nur Fazura mengakui ia adalah kenangan paling manis untuk mereka suami isteri Seperti yang anda semua tahu menerusi drama Hero Seorang Cinderel...
Google Home Hub Paparan Pintar Berbentuk Hab Rumah Dijana Google Assistant

Google Home Hub Paparan Pintar Berbentuk Hab Rumah Dijana Google Assistant

papar berkaitan - pada 10/10/2018 - jumlah : 258 hits
Selain pengenalan komputer dua dalam satu dan juga telefon pintar Google hari ini turut memperkenalkan sebuah paparan pintar berbentuk hab untuk rumah dinamakan Google Home Hub Google Home Hub hadir dengan panel yang memaparkan pelbagai inf...
Lelaki Thai Kongsi Rahsia Cara Mengayat Wanita Rusia Terus Ikut Balik Rumah

Lelaki Thai Kongsi Rahsia Cara Mengayat Wanita Rusia Terus Ikut Balik Rumah

papar berkaitan - pada 10/10/2018 - jumlah : 1050 hits
Cara romantis seorang lelaki gua Thailand memujuk seorang pelancong wanita Rusia sehingga bersetuju ikut balik ke gua tempat tinggalnya telah menarik perhatian global Kisah Jatuphum Losiri atau lebih dikenali sebagai The Cave Man menjadi se...
Ingin Beli Daster Seorang Ibu Rumah Tangga Di Aceh Nekat Jual Ganja

Ingin Beli Daster Seorang Ibu Rumah Tangga Di Aceh Nekat Jual Ganja

papar berkaitan - pada 10/10/2018 - jumlah : 428 hits
NHY sembunyikan 13 paket ganja seberat 63 gram di dalam termos nasi Penangkapan pengedar ganja tersebut berdasarkan pengembangan dari dua tersangka penyalahgunaan narkoba
Tak Ada Tenda Korban Gempa Di Sigi Terpaksa Pakai Puing Untuk Atap Rumah

Tak Ada Tenda Korban Gempa Di Sigi Terpaksa Pakai Puing Untuk Atap Rumah

papar berkaitan - pada 10/10/2018 - jumlah : 305 hits
Korban gempa disertai proses alam likuifaksi di beberapa desa di Kabupaten Sigi Sulawesi Tengah membutuhkan bantuan tenda untuk pengganti atap rumah sementara
Pemprov Ntb Kesulitan Mendata Rumah Yang Rusak Di Lombok

Pemprov Ntb Kesulitan Mendata Rumah Yang Rusak Di Lombok

papar berkaitan - pada 10/10/2018 - jumlah : 260 hits
Dia menjelaskan Zulkieflimansyah mengeluh tentang rumitnya mendata rumah korban gempa tersebut JK menjelaskan pihaknya juga sedang menunggu data tersebut
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Anak Bongsu Darjah 1

Bolehkah Berangkat Umrah Tetapi Ke Madinah Terlebih Dahulu

Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu