Kenali Kurnian Syurga Yang Ada Di Bumi


Syurga menjadi tempat terindah yang ingin dituju setiap manusia. Di dalamnya ada kenikmatan yang tidak pernah terbayangkan sebelumnya. Sememangnya keistimewaannya menjadi misteri Illahi. Manusia berlumba untuk ditempatkan disana dengan melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah S.W.T.


Namun Nabi Muhammad SAW menggambarkan bagaimana indahnya tempat ini. Adaistana yang tidak pernah terbayangkan sebelumnya, bidadari yang cantiknya tiada tara, buah-buahan yang boleh dipetik bila-bila saja, sungai, serta pemandangan yang indah dan banyak lagi.…

Tapi tahukah anda bahawa ternyata ada benda-benda dari syurga yang keberadaannya sampai ke bumi kita? Salah satu diantaranya ditemui di Malaysia dan Indonesia. Subhanallah!! Teruja bukan?? Jom! kita kenali 5 benda istimewa ini :

" Kenali Kurnian Syurga Yang Ada Di Bumi "


1. Cincin Nabi Sulaiman
Cincin Nabi SulaimanWahab bin Munabih mengatakan bahwa cincin Nabi Sulaiman dikenal dengan nama “Cincin taat Nabi Sulaiman” yang diciptakan Allah dari cahaya yang bersinar sangat terang yang cahayanya mengalahkan setiap cahaya berasal dari langit yang memiliki empat sisi diantara sisinya tertulis kata :
Pada sisi pertama tertulis “Laa ilaha ilallah Wahdahu laa syarikalahu Muhammadan abduhu wa rasuluhu” Artinya : Tidak ada Tuhan selain Allah tidak ada sekutu baginya, Muhammad adalah hamba dan rasulnya.
Pada sisi kedua tertulis “Allahumma malikal mulki tu’til mulka man tasya wa tanzi’ul mulka man tasya wa tu’izu man tasya wa tuzilu man tasya” Wahai Allah raja yang memiliki kerajaan, engkau berikan kekuasaan kepada yang engkau kehendaki dan engkau hinakan orang yang engkau kehendaki ”
Pada sisi ketiga tertulis “Kullu syai’in haalikun illallah” Ertinya : Segala sesuatu akan musnah kecuali Allah. 
Dan pada sisi keempat tertulis “Tabarokta ilahiy laa syariika laka” Artinya : Maha suci engkau wahai Tuahanku yang tidak ada sekutu bagimu.
Cincin tersebut memiliki cahaya yang bersinar yang apabila dikenakan maka akan berkumpul para jin, manusia, burung, angin, setan dan awan.di mana angin sebagai kendaraannya, Manusia dan Jin sebagai bala tentaranya, burung sebagai pembantu dan teman bicaranya , binatang buas sebagai pekerjanya, dan para Malaikat sebagai utusannya.

Beliau pernah berdoa kepada Allah meminta kerajaan yang tidak pernah ada yang menyamai setelahnya. sebagaimana firman Allah Swt : “Ia (Sulaiman) berkata: “ Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugrahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi ” (Q.S Shaad : 35)


2. Hajar AswadHajar Aswad
Hajar Aswad sangat dikenali bagi umat Islam. Batu hitam yang berada di salah satu sisi Kabbah ini dipercaya berasal dari syurga. Berdasarkan hadist, Hajar Aswad dibawa langsung oleh Malaikat Jibril dan diserahkan kepada Nabi Ismail AS dan Ibrahim ASsewaktu membangun Kabbah. Dari Abdullah bin Amru berkata, “Malaikat Jibril telah membawa Hajar Aswad dari syurga lalu meletakkannya di tempat yang kamu lihat sekarang ini. Kamu tetap akan berada dalam kebaikan selama Hajar Aswad itu ada. Nikmatilah batu itu selama kamu masih mampu menikmatinya. Karena akan tiba saat di mana Jibril datang kembali untuk membawa batu tersebut ke tempat semula. (HR Al-Azraqy).
Rasulullah SAW bersabda “Hajar Aswad turun dari syurga, batu tersebut begitu putih, lebih putih dari pada susu. Dosa manusialah yang membuat batu tersebut menjadi hitam”. (H.R. Tirmidzi 877).
“Hajar aswad adalah batu dari syurga. Batu tersebut lebih putih dari salju. Dosa orang-orang musyriklah yang membuatnya menjadi hitam.” (HR. Ahmad 1: 307)

3. Batu Maqam Nabi IbrahimBatu Maqam Nabi IbrahimBatu ini terletak disisi Kabbah. Dahulunya menjadi pemijak Nabi Ibrahim ketika membangun Kabbah. Ketika nabi ibrahim perlu meletakkan batu-batuan dan tanah pada tempat yang tinggi dari ka’bah maka nabi hanya cukup berdiri diatas batu maqam tersebut, sehingga batu tersebut megangkat nabi ke atas, dan ketika selesai maka ia turun pula dengan sendirinya ke bawah hingga mendekati nabi ismail yang berada di bawah untuk mengambil batu-batuan bangunan.
Pada batu tersebut masih tampak bekas kedua telapak kaki Nabi ibrahim. Dahulunya batu ini memancarkan cahaya putih seperti Hajar aswad, namun allah telah memadamkan cahayanya karena seandainya cahaya tersebut masih ada, digabungkan dengan cahaya Batu Hajar Aswad maka akan menerangi seluruh bagian yang ada di antara ufuk timur dan ufuk barat.
Tentang Hajar Aswad dan Maqam Ibrahim ini Rasulullah SAW bersabda, “Rukun (Hajar aswad) dan Maqam Ibrahim adalah dua batu akik yang diturunkan dari surga yang telah Allah redupkan sinarnya, kalau seandainya tidak demikian niscaya sinarnya akan menyinari seluruh penjuru dunia dari Timur sampai ke Barat”

4. Kayu Gaharu
Kayu Gaharu
Kayu Gaharu juga dipercaya menjadi salah satu hal yang berasal dari syurga. Di Indonesia, Gaharu banyak ditemukan di merauke papuan, di borneo Kalimantan, Sulawesidan di sebagaian Pulau Sumatra. Kayu ini memecahkan rekod sebagai kayu termahal di dunia. Kayu gaharu yang mengandung gupal boleh berharga hingga puluhan ribu ringgit sekilo. Produk olahan dari kayu gaharu, berupa dupa, gelang, kalung dan tasbih gaharu.
Pohon dan kayu gaharu menjadi tenar dan mahal lantaran mengandung resin akan berbau harum dan banyak digunakan dalam industri kosmetik atau ubat-ubatan. Kayu gaharu menjadi salah satu komodi eksport di Indonesia.
Gaharu tradingGaharu terhasil daripada tindak balas imun pokok daripada jangkitan penyakit dan kulat. Pokok yang cedera menyebabkan ia terdedah kepada jangkitan mikrob. Pokok yang dijangkiti tetapi berimun lemah menyebabkan penyakit terbentuk pada pokok seterusnya menyebabkan pembentukan gaharu daripada nutrien pokok. Resin yang terhasil dari proses ini mengandungi bahan sari atau resapan berbau wangi. Resin itulah yang kita kenali sebagai gaharu.
Komoditi gaharu kini sangat terkenal di seluruh dunia dengan pelbagai panggilan, di kalangan masyarakat Cina, ia dipanggil Chen Xiang, Jin-Ko di Jepun, dan Oud atau Oode di kalangan bangsa Arab. Kayu gaharu termasuk di dalam genus ‘Aquilaria’ merupakan antara khazanah tumbuh-tumbuhan di Malaysia yang mempunyai permintaan tinggi dari luar negara. Secara keseluruhan terdapat lapan jenis pokok gaharu di dunia tetapi di Malaysiahanya terdapat empat jenis iaitu Karas, Candan Gajah, Candan Gunung dan Cendana.
Gaharu sebagai tanaman mudah
Sesuai dengan statusnya sebagai pokok hutan, tanaman ini tidak memerlukan penjagaan yang melampau dan amat mudah untuk ditanam berdasarkan prinsip Empat T iaitu Tanam, Tinggal, Tengok-tengok dan Tuai. Pokok ini hanya memerlukan pencahayaan sebanyak 45 hingga 75 peratus sahaja sehari serta boleh menyesuaikan dirinya dengan pelbagai jenis tanah.
Anak benih terbaik untuk penanaman berumur daripada empat bulan ke satu tahun kerana ianya mudah untuk diangkut serta pembentukan akar yang sedang berkembang untuk mencengkam tanah, mengelakkannya daripada mudah tumbang. Penanamannya juga tidak memerlukan ladang terbuka. Ia lebih sesuai ditanam di dalam kongsi atau hutan asli untuk pembesaran yang lebih sempurna. Untuk penanaman secara intensif, 0.4 hektar tanah mampu menampung kira-kira 450 hingga 1, 000 batang pokok pada satu-satu masa.
Dari Abu Hurairah radliyalahu ‘anh, bahwa Rosulullah Shallallahu ‘alayhi wa Sallam bersabda : “Golongan penghuni surga yang pertama kali masuk surga adalah berbentuk rupa bulan pada malam bulan purnama, … (sampai ucapan beliau) …, nyala perdupaan mereka adalah gaharu, Imam Abul Yaman berkata, maksudnya adalah kayu gaharu. (HR. Imam Bukhori).

5. Daun Tin
Daun Tin
Saat nabi Adam as memakan buah khuldi, maka seketika itu pula terlepaslah pakaian nabi adam tanpa sehelai benang pun di tubuh beliau, kemudian nabi adam pun mengambil dedaunan yang ada di surga untuk menutupi tubuhnya karena malu, namun dedaunan tersebut malah menjauh dari beliau, tapi ada satu dedaunan yang merasa sedih kepada nabi Adam yaitu daun-daun pohon Tin, karena daun Tin tidak sanggup melihat kondisi nabi adam pada saat itu. Inilah daun-daunan yang sangat berjasa bagi nabi Adam sehingga daun Tin ini Allah berikan kelebihan padanya berupa buah yang manis tanpa berbiji.
Buah Tin

Sumber foto : google
Sumber : http://www.infoyunik.com
by : Digital DakwahKenali Kurnian Syurga Yang Ada Di Bumi

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://digitaldakwah.blogspot.com/2017/12/kenali-kurnian-syurga-yang-ada-di-bumi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peringatan Bumi

Peringatan Bumi

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 298 hits
Untuk peringatan diri yg sering alpa dengan keindahan dunia yang plasu belaka Sedarlah bahawa bumi sentiasa berkata kata dengan manusia Namun masih ramai manusia yang lalai dan leka Berkara Anas bin Malik r a Wahai anak Adam berjalanlah di ...
Hujan Lebat Petang Di Bumi Kulim

Hujan Lebat Petang Di Bumi Kulim

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 410 hits
Hujan lebat petang di bumi kulim Alhamdulillahsetelah kian lama tidak hujanDoa ketika hujanAllahumma soi yiban naa fi aMaksudnya Ya Allah jadikanlah ia hujan yang bermanfaat Dalam riwayat Ibnu Majah Nabi saw mengucapkan sebanyak dua atau ti...
Lirik Lagu Bagai Langit Dan Bumi Via Vallen

Lirik Lagu Bagai Langit Dan Bumi Via Vallen

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 385 hits
Lirik Lagu Bagai Langit dan Bumi Via Vallen Bagaikan langit dan bumi aku dan engkau Selamanya takkan pernah bisa kan bersama Sadar ku siapa yang tak pantas untuk Bersanding denganmu Usaplah air matamu relakan diriku Bukan maksud hatiku tuk ...
Istighfar Seorang Anak Mengangkat Darjat Ibu Bapa Di Syurga

Istighfar Seorang Anak Mengangkat Darjat Ibu Bapa Di Syurga

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 1828 hits
Istighfar adalah amalan ringkas dengan ganjaran yang cukup besar Telah banyak kelebihan yang diceritakan berkenaan amalan beristighfar dalam Islam antaranya dimakbulkan doa dan permintaan dihilangkan kesedihan serta diberikan jalan keluar d...
Adakah Anak Orang Kafir Akan Masuk Ke Dalam Syurga

Adakah Anak Orang Kafir Akan Masuk Ke Dalam Syurga

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 278 hits
Di hari kiamat nanti adakah anak anak orang kafir akan masuk ke dalam syurga atau mereka akan bersama ibu bapa mereka di dalam neraka Adakah Anak Orang Kafir Akan Masuk Ke Dalam Syurga Credit Pic JAWAPAN Adakah Anak Orang Kafir Akan Masuk K...
Buku Cerita 10 Sahabat Dijanjikan Syurga

Buku Cerita 10 Sahabat Dijanjikan Syurga

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 206 hits
Sesuai untuk bacaan tambahan bagi kanak kanak yang baru boleh membaca umur 6 tahun ke atas Ibu bapa juga boleh menggunakan buku ini sebagai sesi Read Aloud dengan anak anak di rumah sebelum tidur Menarik ke menarik sangat Genre Cerita cerit...
Gempa Bumi Kuat 6 9 Di Indonesia

Gempa Bumi Kuat 6 9 Di Indonesia

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 564 hits
Jakarta Gempa bumi kuat bermagnitud 6 9 di luar persisir pantai Sulawesi Selatan Berdasarkan Kajian Geologikal Amerika Syarikat gempa berpusat 220 kilometer dari selatan Katabu Sulawesi dan pada kedalaman 600 km Gempa bumi bawah dasar lau
Berkat Laksana Hukum Allah Kerajaan Brunei Temui Sumber Bumi Bernilai

Berkat Laksana Hukum Allah Kerajaan Brunei Temui Sumber Bumi Bernilai

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 246 hits
Setelah menerapkan hukum Allah dengan izin Allah Bruneimenemukan cadangan gas yang sangat signifikan untuk 70 tahun Kerajaan Brunei Kecil di pulau Borneo secara rasminya memutuskan untuk menerapkan Syari at Islam di negaranya oleh Sulthan H...
Perjalanan Mencari Pengalaman Di Bumi Mersing

Perjalanan Mencari Pengalaman Di Bumi Mersing

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 484 hits
Perjalanan Mencari Pengalaman Di Bumi Mersing Mersing pernah menjejakkan kaki ke sini tetapi itu cerita bertahun dahulu sebelum berkahwin dan beranak pinak Masa tu trip bersama rakan rakan ke Air Papan dan Pulau Tioman Setelah bertahun tak ...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan