Kenali Dion Cools Pemain Bola Berdarah Sarawak Yang Bantu Malaysia Layak Ke Piala Asia 2023


Mesti ramai yang tak tahu bahawa Dion Cools ini adalah kacukan dari Sarawak.
klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt)


Kenali Dion Johan Cools Senjata Rahsia Harimau Malaya Kejayaan pasukan bola sepak Malaysia meraih tempat ke Piala Asia 2023 merupakan detik bersejarah yang pastinya tidak dapat dilupakan oleh rakyat Malaysia. Mana tidaknya, sudah sekian lama negara kita menanti kelayakan ini secara merit dalam masa 42 tahun!


Salah seorang pemain bola sepak Malaysia yang ternyata ‘perform’ dan menunjukkan prestasi permainan yang menakjubkan pada perlawanan penentuan kelayakan menentang Bangladesh adalah Dion Cools.

Pemain Malaysia Dion Cools menanduk ke arah gol semasa perlawanan menentang Bangladesh di Stadium Nasional, Bukit Jalil 14 Jun 2022. — Gambar Bernama
Berita ini pastinya sesuatu yang menarik untuk diketahui oleh seluruh rakyat Malaysia terutamanya warga Sarawak.

Dion Cools. Sumber: IG @djcools21
Meskipun Dion Cools merupakan pemain kacukan, beliau layak menerima kelebihan tersebut kerana ibunya merupakan seorang rakyat Sarawak yang berasal dari Kuching! Dion Cools, tanah tumpah darahnya di Kuching, Sarawak Dion Cools atau nama penuhnya Dion-Johan Chai Cools merupakan seorang pemain bola sepak berdarah kacukan Malaysia-Belgium. Ibunya merupakan seorang berbangsa Cina berasal dari Kuching manakala bapanya merupakan seorang warga Belgium.

Kenali Dion Cools, Pemain Bola Berdarah Sarawak Yang Bantu Malaysia Layak Ke Piala Asia 2023 Sumber: Alchetron.com Dion Cools bersama ibunya Ibu bapa Dion Cools semasa berada di Kuching, Sarawak. Sumber: Facebook
Beliau dilahirkan pada 4 Jun 1996 di Kuching, Sarawak dan memiliki seorang cahaya mata lelaki bernama Liam-Zayn Cools hasil perkongsian hidup bersama pasangannya, Melissa Schelfhout.

Sumber foto: Twitter @Djcools_21 & IG @djcools21
Keluarga Dion kemudian berhijrah ke Belgium dan terus menetap di sana. Ibunya merupakan peminat pasukan Liverpool dan bertitik tolak daripada itu, Dion mula meminati sukan bola sepak sejak kecil dan terus berkecimpung sehingga menjadikan ia sebagai karier pilihannya masa kini. Posisi Dion Cools Sinonim dengan posisi pertahanan, Dion Cools selesa bermain di posisi bek kanan, tetapi juga berkebolehan bermain di bahagian bek kiri.



Walau bagaimanapun, versatiliti yang dimiliki oleh Dion menjadi satu kegemaran buat pasukan dan jurulatih kerana beliau juga boleh diletakkan untuk bahagian forward, sama ada di posisi sayap belakang atau posisi tengah kanan.

Kredit foto: Aizuddin Saad
Berpengalaman wakili skuad muda kebangsaan Belgium sebanyak 28 kali Semua orang pasti tahu akan kekuatan pasukan Belgium yang sehingga kini tidak lekang dari senarai pasukan bola sepak Piala Dunia FIFA. Kehebatan Dion Cools juga tidak dapat disangkal apabila beliau berjaya menempatkan diri dan bermain dalam pasukan bola sepak kebangsaan Belgium bawah 18, bawah 19 dan bawah 21 tahun sebanyak 28 kali.


Dion juga dipanggil oleh jurulatih Gert Verheyen untuk mewakili pasukan kebangsaan Belgium bawah 19 tahun untuk kelayakan Kejuaraan UEFA Eropah bawah 19 tahun pada tahun 2015.

Sumber: Alchetron.com Dion memilih untuk beraksi di bawah panji Malaysia sejak tahun lalu Walau bagaimanapun, disebabkan beliau belum dinaikkan ke skuad senior Belgium dan tidak mempunyai cap kebangsaan negara itu, Dion secara automatik boleh memilih untuk mewakili Malaysia kerana darah kacukan ibunya yang merupakan warganegara Malaysia. Lelaki ini mengambil keputusan untuk menyertai skuad Malaysia dan menjadi pemain Harimau Malaya yang sah pada 1 Jun 2021.

Kredit foto: FAM
Dion membuat penampilan sulung bersama skuad kebangsaan pada aksi kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023. Walau bagaimanapun, mereka tewas 0-4 di tangan Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 4 Jun 2022 di Dubai. Sejarah karier Dion Cools Mula bermain secara serius pada tahun 2010 bersama kelab muda Anderlecht dan memulakan kerjaya profesionalnya sebagai pemain bola sepak di usia 18 tahun bersama kelab OH Leuven pada tahun 2014.


Setahun kemudian, Dion dilamar kelab Brugge. Brugge menjadi medan untuk Dion mengasah kredibilitinya sebagai pemain bolasepak profesional di mana beliau telah berjaya membantu pasukan Brugge menjulang Piala Divisyen Satu Belgium sebanyak 2 kali iaitu pada musim 2015/2016 dan 2016/2017.

Kredit foto: Photo News
Malah, beliau juga berjaya menembusi kesebelasan tonggak utama untuk membantu skuad tersebut menjulang piala Supercup pada tahun 2016 dan memberi sokongan kepada rakan sepasukan dari bangku simpanan pada tahun 2018.



Kini, Dion Cools dipinjamkan ke SV Zulte Waregem oleh kelab asalnya, FC Midtjylland sehingga hujung musim 2021-2022. Meskipun beliau menandatangani kontrak selama 3 tahun dengan kelab pendahulu Liga Super Denmark itu, peminjaman ini adalah atas permintaan Dion sendiri bagi membolehkan beliau memiliki lebih banyak minit permainan dan memperbaiki prestasi semasa.

Sumber: Team Malaysia
Pemain paling ‘perform’ dalam perlawanan bersejarah Malaysia layak ke Piala Asia Pada perlawanan pelengkap di Stadium Bukit Jalil malam semalam, Dion Cools atau juga digelar sebagai Dion ‘Sejuk’ oleh rakan sepasukan Harimau Malaya, menjaringkan gol melalui satu rembatan deras di ruang kotak penalti. Detik ini diakuinya sebagai sesuatu yang manis buat beliau memandangkan ini merupakan gol pertamanya di peringkat antarabangsa sekaligus membantu skuad Harimau Malaya mendapatkan gol berharga kedua menentang Bangladesh.

Kredit: Vincent Phoon / Power Sport Images untuk AFC
Malah, pemerhati bola sepak tanah air menyifatkan penyarung jersi nombor 21 ini sebagai seorang yang tenang, bertenaga dan bijak mengawal tempo permainan dalam perlawanan tersebut. Penguasaan Dion di atas padang juga membantu pasukan secara keseluruhan selain menggunakan kemampuannya membuat hantaran tepat kepada barisan serangan negara.

Kredit foto: HMetro
Gol daripada Dion Cools ini juga membolehkan Malaysia menumpaskan Bangladesh 4-1 dan seterusnya layak secara merit ke Piala Asia 2023 yang akan diadakan di China pada tahun depan. Sempat galas tanggungjawab sebagai kapten pasukan Dalam perlawanan yang sama, pemain berusia 26 tahun ini juga menggalas tanggungjawab sebagai kapten pasukan apabila disarungkan lilitan lengan merah oleh Syafiq Ahmad yang direhatkan pada separuh masa kedua. Beliau juga dinobatkan sebagai pemain terbaik perlawanan bersejarah tersebut.

Kredit foto: FAM
Paling mengharukan, Dion Cools mengakui bahawa beliau tidak menyesal memilih untuk menyarung lencana Malaysia di dadanya meskipun beliau memiliki peluang yang lebih popular untuk menyarung jersi Belgium, pasukan di tangga kedua bola sepak dunia.



Syabas dan selamat maju jaya!

SOURCE: iloveborneo.my

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://obsesbola.blogspot.com/2022/06/kenali-dion-cools-pemain-bola-berdarah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Pasukan Bola Sepak Layak Ke Piala Asia 2023 Termasuk Malaysia

Senarai Pasukan Bola Sepak Layak Ke Piala Asia 2023 Termasuk Malaysia

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 262 hits
Ini pastinya berita gembira untuk semua peminat bola sepak tanah air apabila dalam sejarah pasukan Malaysia layak ke saingan Piala Asia 2023 secara merit selepas 42 tahun yang mana kali terkahir dicatatkan pada tahun 1980 Kemarau panjang in...
Malaysia Tewaskan Bangladesh 4 1 Layak Ke Pusingan Akhir Piala Asia

Malaysia Tewaskan Bangladesh 4 1 Layak Ke Pusingan Akhir Piala Asia

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 154 hits
KUALA LUMPUR Skuad Harimau Malaya menamatkan penantian 42 tahun untuk layak ke pusingan akhir Piala Asia secara merit selepas menundukkan Bangladesh 4 1 dalam aksi terakhir kelayakan Kumpulan E di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini sebent...
Malaysia Ke Piala Asia 2023 Setelah Lebih 40 Tahun

Malaysia Ke Piala Asia 2023 Setelah Lebih 40 Tahun

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 216 hits
Lama tak menulis panjang tapi malam ni nak tulis pendek jer iaitu TAHNIAH Harimau Malaya kerana layak ke piala Asia 2023 Banyak perubahan dan peningkatan sejak ambil jurulatih kpop dari Korea ni Next persiapan untuk memberi saingan di penta...
Jadual Perlawanan Pusingan Akhir Kelayakan Piala Asia 2023

Jadual Perlawanan Pusingan Akhir Kelayakan Piala Asia 2023

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 231 hits
Selepas meraikan kemenangan dalam dua perlawanan persahabatan sebelum ini skuad Harimau Malaya tidak akan terus dibuat mimpi apabila akan mengharungi perlawanan sebenar bagi menghadapi Pusingan Akhir Kelayakan Piala Asia 2023 yang juga akan...
Buasir Otak Tv Kelayakan Piala Asia Bola Sepak Countryhumans

Buasir Otak Tv Kelayakan Piala Asia Bola Sepak Countryhumans

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 312 hits
Kisah fiksyen animasi Countryhumans tentang kelayakan Piala Asia AFC sukan Bola Sepak di mana Malaysia Indonesia dan Palestin disindir gergasi bola sepak Asia iaitu Jepun dan korea Selatan Jom tonton animasi ini
Afc Asia Cup Qualifiers 2023 Malaysia Bangladesh Galaxys22plus

Afc Asia Cup Qualifiers 2023 Malaysia Bangladesh Galaxys22plus

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 274 hits
Penantian selama 42 tahun berbaloi dengan perlawanan terakhir AFC Asia Cup Qualifiers 2023 Malaysia Bangladesh di Stadium Bukit Jalil semalam 14 Jun 2022 Kami sendiri membeli tiket untuk menyokong pasukan Harimau Malaysia dalam kempen akhir...
Kelayakan Afc Piala Asian 2023 Malaysia Bahrain

Kelayakan Afc Piala Asian 2023 Malaysia Bahrain

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 225 hits
Perlawanan kedua pasukan bola sepak Malaysia dalam Kumpulan E yang berlangsung pada 11 Jun 2022 jam 9 00 malam di Stadium Nasional Bukit Jalil Kuala Lumpur Keputusan Semasa PerlawananSeparuh Masa PertamaMALAYSIA 0 0 BAHRAIN
Malaysia Layak Ke Sukan Asia

Malaysia Layak Ke Sukan Asia

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 124 hits
4 1 Malaysia mengalahkan Bangladesh 4 1 Penjaga gol poyo tak beraksi malam ini Tak ada jaringan poyo dari pihak lawan
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan