Kenali Budaya Kerja 996 Masyarakat China


Kemunculan negara China sebagai kuasa besar dunia banyak didorong oleh perkembangan teknologi negara mereka dalam bidang ICT dan elektronik yang banyak didokong oleh kenaikan syarikat gergasi yang menjadi pengasas kepada kekuatan ekonomi China sekarang iaitu Alibaba, Baidu dan Tencent.


Disebalik kejayaan tiga nama terbesar yang menguasai pasaran di serata dunia tanpa kita sedar ini, sesuatu yang jarang diperkatakan adalah budaya yang diamalkan sehingga membawa mereka ke tahap tersebut.

Budaya yang dikenali sebagai 'budaya kerja 996' walaupun bukan eksklusif kepada tradisi kerja China; sangat kuat diamalkan mereka.

Walau bagaimanapun, permintaan daripada golongan pekerja yang rata-ratanya mahu budaya kerja itu diubah menimbulkan kontroversi terhadap amalan kerja masyarakat negara tersebut.

Apa itu budaya kerja 996?

Dua angka yang digunakan itu mewakili waktu mula dan tamat kerja di negara China, iaitu 9 pagi hingga 9 malam.

Angka terakhir '6' pula merujuk kepada jumlah hari bekerja dalam seminggu jadi budaya kerja 996 memerlukan seorang pekerja bekerja selama 12 jam sehari, 6 hari seminggu.

Selain daripada 996, majoriti negara mengamalkan budaya kerja 955 iaitu mula kerja pada 9 pagi hingga 5 petang, dengan hari kerja 5 hari seminggu.

Generasi pertama usahawan internet China seperti Robin Li daripada Baidu, Pony Ma daripada Tencent dan Jack Ma daripada Alibaba merupakan penyokong kuat kepada budaya kerja 996.

Jack Ma khasnya secara terbuka menyatakan dalam mesyuarat syarikatnya bahawa mana-mana pekerja yang mahu waktu kerja lebih rendah, menyerupai waktu kerja harian negara lain tidak sepatutnya bekerja di situ.

Ini kerana bagi beliau, kemampuan untuk bekerja mengikut formula 996 merupakan satu peluang yang perlu diambil setiap individu.

Mana-mana pekerja syarikat Alibaba perlu mempersiapkan diri mereka untuk bekerja selama 12 jam sehari tatkala mereka menyertai syarikat tersebut dan 72 jam seminggu, merupakan tempoh minima yang diwajibkan ke atas semua pekerja.

Kes-kes kematian pekerja yang semakin kerap berlaku

Apa yang membimbangkan, budaya ini telah membawa keburukan yang nyata pada golongan pekerja di China.

Dengan jangkaan bahawa semua pekerja perlu mampu bertahan dengan jadual kerja 996 sebagai keperluan minima, kebanyakan pekerja terpaksa mengorbankan kehidupan mereka dalam mematuhi arahan syarikat.

Kes-kes kematian semakin kerap dilaporkan melibatkan golongan pekerja sama ada disebabkan tekanan mental atau fizikal.

Sejak tahun 2016, dianggarkan lebih 600,000 orang pekerja di China meninggal dunia setiap tahun.

Amalan budaya ini tidak dibantu oleh undang-undang kerajaan China yang kelihatan lebih menyebelahi majikan, walaupun tertulis syarat bahawa semua pekerja hanya boleh diminta bekerja 8 jam sehari dan 44 jam seminggu maksima.

Undang-undang China tidak membenarkan berlakunya diskriminasi dalam pemilihan kerja melibatkan faktor agama, kaum dan adat.

Bagaimanapun, ekoran budaya kerja yang tidak sihat serta memerlukan pekerja sentiasa bekerja lebih masa khasnya melibatkan pekerjaan dalam bidang teknologi; menyebabkan wujud syarat tidak rasmi yang diperkenalkan majoriti syarikat di sana.

Kebanyakan syarikat hanya akan menggajikan pekerja di bawah umur 35 tahun, enggan mengambil pekerja lebih tua bagi memastikan arahan waktu kerja lebih masa dapat dipatuhi kesemua dalam syarikat.

Protes pekerja yang semakin rancak

Berikutan tekanan yang dihadapi semakin mendesak melibatkan pekerja dalam bidang teknologi, gerakan protes semakin kuat kedengaran.

Satu gerakan yang dinamakan sebagai '996.ICU' mengambil istilah tempoh kerja mereka dan 'instensive care unit', mula dijalankan oleh golongan pekerja teknologi melalui media sosial dan internet.

Bagaimanapun, usaha mereka ketika ini mendapat tentangan daripada kerajaan China sendiri, yang mempunyai kuasa menapis kandungan dan saluran internet negara tersebut.

Laman web Github yang menjadi lokasi berkumpulnya pengaturcara serta pekerja ICT China yang menjalankan kempen 996.ICU mula ditapis.

Selain itu syarikat-syarikat internet China seperti Tencent dan Alibaba mengehadkan akses kepada mana-mana laman internet yang didapati mengandungi mesej melibatkan gerakan tersebut, menerusi tapisan pada aplikasi WeChat dan juga pelayar internet UC Browser dan 360 Browser.

Usaha itu walaupun dilihat baik bagi golongan pekerja, turut sama mendapat tentangan daripada sesetengah golongan pekerja sendiri.

Wujud kelompok pekerja yang merasakan budaya kerja 996 merupakan satu platform yang baik untuk mereka mencapai kejayaan setinggi Alibaba dan Tencent.

Bekerja di dalam sebuah firma yang besar serta bertaraf gergasi antarabangsa serta mengamalkan tempoh kerja 996, dilihat sebagai satu keistimewaan dan pengorbanan yang perlu dihadapi untuk mereka berjaya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Realiti Budaya ‘Karoshi’ Kerja Sampai Mati Di Jepun8 Perkara Akan Berubah Di Dunia Jika China Menjadi Kuasa Utama
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/11/budaya-kerja-996-masyarakat-china.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perayaan Deepavali Untuk Masyarakat India

Perayaan Deepavali Untuk Masyarakat India

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 532 hits
Perayaan Deepavali Untuk Masyarakat India Happy Deepavali kepada rakan rakan India umi Ye hari ini mereka menyambut perayaan macam masyarakat yang lain juga Tapi bagi umi perayaan mereka sangat unik tau Umi The post appeared first on
Mentan Syl Dorong Pembibitan Ayam Kampung Berbasis Pemberdayaan Masyarakat

Mentan Syl Dorong Pembibitan Ayam Kampung Berbasis Pemberdayaan Masyarakat

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 204 hits
SYL juga memberikan kuliah umum pada acara Stadium General di Universitas Muhammadiyah Makassar yang dihadiri ribuan mahasiswa Dalam kuliah umumnya SYL mengajak mahasiswa berkomitmen dan semangat untuk terus belajar menjadi kunci paling pen...
Masyarakat Chetti Kongsi Kemeriahan Sambutan Deepavali

Masyarakat Chetti Kongsi Kemeriahan Sambutan Deepavali

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 496 hits
Sempena sambutan Deepavali yang akan diraikan esok masyarakat Chetti Melaka di sini turut sibuk menyediakan segala persiapan untuk meraikan pesta cahaya itu Pesara kerajaan K Suppiah Pillay 70 berkata sambutan Deepavali bagi masyarakat Chet...
Kpi Daerah Kawal Kebutuhan Siaran Tv Masyarakat Perbatasan Dan Terpencil

Kpi Daerah Kawal Kebutuhan Siaran Tv Masyarakat Perbatasan Dan Terpencil

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 122 hits
Pemerataan informasi masih menjadi problem penting di Indonesia yang harus segera diselesaikan Provinsi Papua Barat merupakan salah satu provinsi yang sebagian besar daerahnya belum terpapar siaran televisi swasta free to air
Tito Ingatkan Kepala Daerah Hati Hati Gunakan Anggaran Ajak Masyarakat Memantau

Tito Ingatkan Kepala Daerah Hati Hati Gunakan Anggaran Ajak Masyarakat Memantau

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 201 hits
Menteri Dalam Negeri Tito Karnavian mengingatkan para kepala daerah saat menggunakan anggaran Ia menuntut penggunaan anggaran harus efektif dan jelas hasilnya
Amien Rais Minta Masyarakat Tak Buru Buru Kritik Pemerintahan Jokowi

Amien Rais Minta Masyarakat Tak Buru Buru Kritik Pemerintahan Jokowi

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 177 hits
Amien Rais Minta Masyarakat Tak Buru Buru Kritik Pemerintahan Jokowi Amien Rais menilai dalam kurun waktu enam bulan pemerintahan Presiden Jokowi haruslah mampu membuktikan kinerjanya
Peranan Ibu Bapa Dan Masyarakat Penting Basmi Dadah

Peranan Ibu Bapa Dan Masyarakat Penting Basmi Dadah

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 268 hits
Oleh Saifullah JusohFoto Jusmawari JusohBESUT 28 Oktober Ibu bapa dan masyarakat sekeliling perlu memainkan peranan penting bagi membasmi dan memerangi penyalahgunaan dadah dalam kalangan generasi muda Hal ini ditegaskan oleh Pegawai Penyel...
Terobosan Jasa Raharja Tingkatkan Pelayanan Masyarakat

Terobosan Jasa Raharja Tingkatkan Pelayanan Masyarakat

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 196 hits
Sampai dengan triwulan III 2019 Jasa Raharja telah menyerahkan santunan korban kecelakaan sebesar Rp 1 96 triliun Nilai ini mengalami peningkatan 6 5 persen di mana tahun lalu Jasa Raharja menyalurkan Rp 1 8 triliun
Ruu Bea Meterai Segera Disahkan Ini Dampaknya Kepada Masyarakat

Ruu Bea Meterai Segera Disahkan Ini Dampaknya Kepada Masyarakat

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 170 hits
RUU Bea Meterai segera disahkan ini dampaknya kepada masyarakatSenin 28 Oktober 2019 19 16 WIB KONTAN CO ID JAKARTA Rancangan Undang Undang Bea Meterai nampaknya mendapatkan secerca harapan untuk dapat diundangkan Komisi XI Dewan Perwakilan...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal