Kenali 5 Jenis Bahan Pelapis Wajan Agar Masak Lebih Mudah


Wajan adalah alat masak wajib ada di dapur, terutama bila kamu hobi memasak. Meski wajan memiliki banyak jenis dan ukuran, seperti frying pan, wok, grilled pan dan masih banyak lagi, bukan berarti kita harus memiliki semuanya, lho.

Hal yang paling penting adalah memilih wajan dengan bahan pelapis yang tepat dan berkualitas. Nah, agar tidak salah pilih wajan, kenali beberapa bahan pelapis wajan berikut ini.
Teflon Wajan dengan bahan pelapis teflon merupakan jenis wajan umum yang paling sering digunakan. Karena mengandung lapisan polytetrafluoroethylene atau PTFE, wajan berlapis teflon biasanya anti lengket sehingga tidak membutuhkan minyak yang terlalu banyak.
Meski begitu, bahan lapisan teflon ini mudah mengelupas, terutama bila terkena gesekan dari benda tajam seperti ujung spatula. Tentu, hal ini bisa membahayakan kesehatan. Maka dari itu, sangat disarankan untuk menggunakan spatula silikon yang tidak tajam.
Stainless Steel Wajan dengan bahan pelapis stainless steel merupakan jenis wajan yang harganya terbilang lebih murah. Lapisan wajan ini terbuat dari aluminium dan tembaga sehingga mampu menghantar panas secara merata. Jadinya, bahan masakan pun jadi lebih matang.
Sayangnya, wajan ini tidak memiliki sifat anti lengket sehingga perlu menggunakan banyak minyak. Selain itu, kamu perlu membersihkannya dengan tepat dan cermat, agar wajan  tetap tampak berkilau.
Keramik Lapisan keramik pada wajan marmer bisa menciptakan sifat anti lengket, yang memudahkan kita dalam memasak makanan. Selain itu, wajan dari keramik juga punya bentuk yang cantik karena memiliki beragam corak dan warna.
Meski begitu, wajan ini punya bobot yang berat dan penghantaran panas lebih lama daripada wajan stainless steel.
Diamond coating Diamond coating merupakan jenis bahan pelapis wajan yang mengandung berlian halus. Inilah yang membuat wajan jadi terasa lembut dan anti lengket. Mesti harganya relatif lebih mahal, tetapi jenis wajan ini masih diminati banyak orang karena sangat mudah dibersihkan.
Iron Cast Iron cast atau bahan pelapis wajan dari besi cor ini merupakan jenis wajan yang terbaik dalam hal menghantarkan panas dengan cepat sehingga makanan cepat matang. Selain itu, wajan ini bisa menjaga suhu makanan agar tetap hangat.
Meski begitu, jenis bahan pelapis wajan satu ini lebih berat daripada wajan lain dan mudah berkarat, terutama jika tidak dibersihkan dengan tepat.
Selain itu, wajan ini mudah lengket. Jadinya, kamu perlu mengolesi seluruh permukaan wajan dengan minyak sayur terlebih dahulu sebelum digunakan.
Nah, itu dia beberapa jenis bahan pelapis wajan yang sering digunakan. Bagi kamu yang ingin membeli wajan untuk membuat masakan yang lezat, kamu bisa menemukan penawaran harga wajan yang sangat terjangkau hanya di Ruparupa.com.
Tidak hanya itu, kamu juga bisa membeli furnitur untuk melengkapi dekorasi dapur sekaligus tempat penyimpanan alat memasak, seperti kitchen set atau lemari dapur dari brand terkenal dari Kawan Lama Group, seperti ACE, Informa, Selma, dan masih banyak lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.vellimarwan.com/5-jenis-bahan-pelapis-wajan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mudah Simple Sedap Resipi Kuih Cakoi Goreng Hanya Guna 4 Bahan

Mudah Simple Sedap Resipi Kuih Cakoi Goreng Hanya Guna 4 Bahan

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 201 hits
Enaknya jika dapat menikmati Kuih Cakoi Goreng panas panas di waktu begini Rangup diluar gebu dan lembut di dalam Memang tak puas dimakan Bagi yang suka rasa manis boleh cicah Cakoi tu dengan kuah pandan atau kastard pun boleh Memang nikmat...
Chicken Pot Pie Guna Bahan Mudah Je Siap Makan Dengan Anak Anak Confirm Sedap

Chicken Pot Pie Guna Bahan Mudah Je Siap Makan Dengan Anak Anak Confirm Sedap

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 176 hits
Kalau anak dan ibu suka pastri Chicken Pot Pie ni boleh jadikan hidangan minum petang atau snek di hujung minggu mudah je nak buat guna pula bahan bahan segar Buat kecil kecil boleh simpan dalam peti beku untuk stok Nak tahu caranya ikuti p...
5 Bahan Utama Membantu Buang Angin Dalam Badan Dengan Mudah

5 Bahan Utama Membantu Buang Angin Dalam Badan Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 322 hits
Assalamualaikum 5 Bahan Utama Membantu Buang Angin Dalam Badan Dengan Mudah Bila disebut tentang angin dalam badan ramai antara dalam kalangan kita mempunyai masalah angin berlebihan dalam badan Sakit sakit badan lenguh lenguh sendi sengal ...
Mudahnya Nak Buat Resipi Agar Agar Cadbury Guna 4 Bahan Je

Mudahnya Nak Buat Resipi Agar Agar Cadbury Guna 4 Bahan Je

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 139 hits
Agar agar antara menu wajib ada bagi kebanyakan mereka yang sukakan menu pencuci mulut yang manis dan sejuk Apa kata anda cuba resipi agar agar Cadbury ini kerana ia sangat mudah disediakan dan sedap Resipi yang dikongsi Umi Watie ini pasti...
Sinki Dapur Lebih Kotor Dari Tandas Nak Masak Tak Perlu Letak Barang Basah Dalam Sinki

Sinki Dapur Lebih Kotor Dari Tandas Nak Masak Tak Perlu Letak Barang Basah Dalam Sinki

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 106 hits
Ketika menyiang ikan seakan sudah terbiasa bagi kita meletakkan ikan atau ayam di dalam sinki Sebaiknya dielakkan kerana bakteria yang berada di sinki jauh lebih banyak dari tandas Ini fakta Bukan hanya bakteria sinki itu sendiri bahkan kat...
Betul Ke Orang Yang Berniaga Ni Jenis Berani Ambil Risiko Lebih Dari Kebanyakan Orang Lain

Betul Ke Orang Yang Berniaga Ni Jenis Berani Ambil Risiko Lebih Dari Kebanyakan Orang Lain

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 168 hits
Kalau nak jadi seorang usahawan perlu berani ambil risiko Biasa dengar nasihat macam tu Saya sering sangat dengar Sebelum tergerak nak berniaga dulu dah dengar Sekarang pun masih lagi dengar Yang cakap macam itu terdiri dari kalangan usahaw...
Resipi Mee Goreng Budak Sekolah Mudah Masak Sangat Sedap

Resipi Mee Goreng Budak Sekolah Mudah Masak Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 213 hits
Sedapnya nampak Mee Goreng Budak Sekolah ni Pasti ramai merasa pelik kenapa menu ini dipanggil dengan nama sedemikian Menurut empunya resipi saudari Umi Watie ini kerana mi ini dimasak tanpa diletakkan sebarang sayur Biasalah anak anak kura...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah