Kemunafikan Politik Cukuplah Bagi Ph Jangan Diwarisi



Perbincangan GRS mengenai siapa yang lebih layak memimpin kerajaan negeri Sabah sepatutnya sudah berakhir sebaik sahaja Datuk Seri Hajiji Mohd Noor mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri Sabah ke-16 di hadapan Yang di-Pertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin semalam.
Namun disebaliknya persetujuan BN berkenaan ada perjanjian lain yang harus ditepati oleh Ketua Menteri Hajiji atas muafakat dan tolak ansur BN Sabah dalam isu ini.
Turut mengangkat sumpah ialah tiga Timbalan Ketua Menteri iaitu Pengerusi BN Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin; Presiden Solidariti Tanah Air (STAR), Datuk Dr Jeffrey Kitingan dan Naib Presiden PBS, Datuk Dr. Joachim Gunsalam.
Hajiji sebelum ini sebagai mantan Pengerusi PN Sabah bukanlah nama asing dalam landskap politik Sabah kerana beliau pernah menjawat jawatan menteri dalam Kabinet negeri sebelum ini.
Dalam PRN Sabah pada Sabtu lalu, Hajiji menang selesa di kerusi Dewan Undangan Negeri Sulaman dengan majoriti 3,099 undi sekali gus mempertahankan kerusi yang disandangnya sejak 30 tahun lalu.
Hari pertama pelantikan Hajiji ketika Sabah berdepan cabaran bahawa beliau tidak berpegang kepada janji yang dibuat bersama BN Sabah yang sepatutnya beliau tunaikan selepas beliau diangkat menjadi Ketua Menteri Sabah yang ke 16.
Apa yang berlaku seperti yang telah sedia makum dan dilaporkan semalam. Bung sebagai Timbalan Ketua Menteri I telah bertukar portfolio selepas beberapa jam mengangkat sumpah jawatan.
Pertukaran ini menyaksikan Bung Moktar yang juga Timbalan Ketua Menteri I dilantik sebagai Menteri Kerja Raya, manakala Masidi memegang jawatan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan serta Menteri Kewangan II diumumkan Ketua Menteri, Datuk Hajiji Noor semalam.
BN berkorban, Hajiji Ketua Menteri Sabah yang baharu, angkat sumpah 10.30 esok

Dikhabarkan pertukaran ini adalah hasil daripada campur tangan Muhyiddin yang mahukan Hajiji berpegang kepada janji yang beliau buat semasa rundingan jawatan ketua Menteri bersama BN Sabah.
Drama yang berlaku semalam perlu dijadikan pengajaran dan iktibar oleh Hajiji, GPS  dan rakan – rakan dalam Muafakat Nasional.
Ini kerana langkah yang bertentangan dari satu – satu perjanjian dan persefahaman boleh menjurus kepada ketidakstabilan dan rasa tidak puas hati dikalangan parti politik yang bermuafakat.
Cukup-cukuplah dengan PH sahaja yang mengamalkan ‘kemunafikan politik’ ini jangan dibawa perangai ini ke dalam Gabungan Rakyat Sabah mahupun permuafakatan yang berada di Semenanjung.
Perlu diingat bahawa gelora politik samada ada di Sabah atau pun negara amnya boleh datang dan pergi pada bila – bila masa sahaja.
Ditambah pula masing – masing bergantung dan memerlukan antara satu sama lain untuk berdiri tegak melaksanakan pentadbiran negeri dan negara.
Pencatur politk bukan lagi ditangan satu dua orang kerana Ini bukan zamannya boleh angkuh berhidung tinggi untuk berdiri sendiri.
Bulat pembentung kerana air bulat manusia kerana muafakat!
Yeop Karai
 
SAH! GRS angkat Hajiji sebagai Ketua Menteri Sabah

The post ‘Kemunafikan Politik’ cukuplah bagi PH, jangan diwarisi.. appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/30/kemunafikan-politik-cukuplah-bagi-ph-jangan-diwarisi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Jangan Jadi Ketam Ajar Anak Berjalan Bront Palarae Amerul Affendi Sindir Ahli Politik

Hiburan Jangan Jadi Ketam Ajar Anak Berjalan Bront Palarae Amerul Affendi Sindir Ahli Politik

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 277 hits
Tampil memuat naik sebuah tweet mengulas mengenai situasi semasa yang berlaku dalam negara yang berdepan dengan pandemik COVID 19 nama pelakon popular Bront Palarae jadi perhatian netizen Menurut Bront ahli politik tidak sepatutnya menjadi ...
Jangan Marah Ahli Politik Kes Covid 19 Naik Ketara Kata Mb Perak

Jangan Marah Ahli Politik Kes Covid 19 Naik Ketara Kata Mb Perak

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 235 hits
Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Integriti Negeri bertemakan Integriti Governan dan Anti Rasuah di Pusat Konvensyen Casuarina hari ini IPOH Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu meminta ...
Jangan Zalimi Anwar

Jangan Zalimi Anwar

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 239 hits
Perbezaan parti Perbezaan ideologi Tidak suka Tidak minat Tidak mahu Bantah dan bangkang Adalah hak masing tetapi jangan zalimi halang sabotaj haknya untuk menjadi PM mengikut lunas undang Beri peluang Anwar teruskan apa yang dia mulakan ya...
Air Bekas Wudhu Jangan Langsung Dikeringkan Ini Alasannya

Air Bekas Wudhu Jangan Langsung Dikeringkan Ini Alasannya

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 324 hits
Wudhu mempunyai banyak keutamaan tak terkecuali dengan air yang dipergunakan bersuci hendaknya tidak diusap dalam kondisi tertentu usia berwudhu Lalu bolehkah kita mengeringkan air bekas wudhu kita Dalam buku Panduan Shalat An Nisaa karya A...
Hiburan Mak Pernah Cakap Kalau Dia Mati Jangan Datang Kubur Penyanyi Zynakal Akui Dirinya Bukan Anak Yang Baik

Hiburan Mak Pernah Cakap Kalau Dia Mati Jangan Datang Kubur Penyanyi Zynakal Akui Dirinya Bukan Anak Yang Baik

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 554 hits
Kehilangan orang tersayang bukanlah suatu perkara yang mudah untuk dihadapi tambah tambah jika ianya melibatkan ibu bapa Penyanyi dan komposer muda Zynakal yang baru saja kehilangan ibunya tersayang Allahyarham Zuridah Ibrahim ternyata tela...
Pkb Ke Gatot Silakan Kalau Mau Nyapres Jangan Tuduh Pihak Lain Pro Pki

Pkb Ke Gatot Silakan Kalau Mau Nyapres Jangan Tuduh Pihak Lain Pro Pki

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 247 hits
Gatot Nurmantyo menjadi sorotan karena mengaitkan penggantian dirinya sebagai Panglima TNI dengan perintah menonton film G30S PKI PKB menilai Gatot hanya menggoreng isu PKI untuk mencalonkan diri sebagai calon presiden pada 2024 Sebagian or...
Hnw Jangan Hapus Pelajaran Sejarah Dan Agama

Hnw Jangan Hapus Pelajaran Sejarah Dan Agama

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 188 hits
Wakil Ketua MPR RI Dr H M Hidayat Nur Wahid MA menolak wacana penghapusan mata pelajaran Agama yang dikeluarkan oleh sejumlah pihak mengikuti wacana penghapusan mata pelajaran sejarah Menurutnya Indonesia merupakan negara Pancasila bukan ne...
Jangan Biarkan Anak Terlalu Leka Dengan Youtube

Jangan Biarkan Anak Terlalu Leka Dengan Youtube

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 252 hits
Dua tiga hari lepas aku ada terbaca status Rakan Blogger Safura berkongsi tentang nasihat doktor yang tidak menggalakkan penggunaan smartphone dengan kerap oleh anak anak Sebab
Skmm Hantar Amaran Terakhir Kepada Tm Jangan Kelirukan Pelanggan Lagi

Skmm Hantar Amaran Terakhir Kepada Tm Jangan Kelirukan Pelanggan Lagi

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 162 hits
Sebelum ini kecoh di media sosial bila Telekom Malaysia Berhad telah mengeluarkan senarai harga pakej yang mengelirukan Apapun TM tetap tak terlepas dari undang undang bila SKMM telah menghantar surat amaran akhir bagi mematuhi Seksyen 1 2 ...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Eh Betul Ke Menjadi Anak Seni Bukan Sesuatu Yang Mudah

Untuk Support Calon Kita

Chelsea 2 0 Spurs Epl Highlights Video

Apa Yang Telah Berlaku

Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo