Kempen Keras Pn Punca Timbul Perbuatan Ekstrem




Beberapa elemen ekstremisme seperti ugutan bunuh terhadap Perdana Menteri baru-baru ini merupakan kesan daripada pendekatan kempen Perikatan Nasional (PN) yang keras terutamanya apabila berdepan dengan masyarakat berlainan kaum dan agama.
Pengerusi Jabatan Pemahaman dan Pemantapan Agama KEADILAN Selangor berkata pendekatan keras itu kemudian telah berkembang ke dalam masyarakat awam hingga membuatkan mereka tidak dapat menerima perbezaan pendapat atau ketika berdepan dengan masyarakat bukan Islam.

“Dahulu kita menghadapi masalah seperti Wahabi tetapi sekarang tanpa disedari orang Islam sudah mula menggunakan pendekatan keras dan tidak lagi mengamalkan soal adab dalam berikhtilaf atau berbeza pandangan.
“Jadi sekarang kalau tidak setuju dia boleh ugut, ancam hingga menyebabkan berlaku keresahan dan ketegangan dalam masyarakat,” kata Mohd Zawawi Ahmad Mughni ketika dihubungi Suara Keadilan hari ini.
Mohd Zawawi yang juga bekas Exco Agama Selangor berkata masalah ekstremisme dan tidak dapat menerima perbezaan pendapat ini pernah melanda di dunia Islam yang lain seperti Sudan, Mesir dan Pakistan sebelum ini sehingga menyebabkan rakyat bertelagah sesama-sendiri.
Beliau yang turut bersetuju dengan ingatan Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang penyusupan elemen takfiri Khawarij juga mahu supaya elemen ekstremisme itu segera dibendung supaya dapat dicegah dari awal supaya tidak menjadi wabak.
“Misalnya di Kedah baru-baru ini ada lelaki yang menikam pemandu GrabCar. Saya risau ada orang melihat ini dari sudut perbuatan jenayah antara Melayu dan Cina. Pihak berkuasa perlu menyiasat sama ada ia melihatkan elemen kebencian terhadap orang bukan Islam sehingga sanggup berbuat perkara itu.
“(Dengan perwatakan berkopiah) Ia merosakkan imej Islam hingga memperlihatkan wajah agama ini jadi hodoh,” katanya yang ketika ini sedang berkempen membantu jentera parti dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Kemaman,” katanya.
Mohd Zawawi mengulas mengenai perbuatan seorang lelaki yang mengugut untuk melakukan perbuatan jenayah terhadap Perdana Menteri dengan menawarkan hadiah kononnya sebanyak RM5 juta.
Pada 26 November lalu, Angkatan Muda Keadilan (AMK) membuat laporan polis bagi menggesa tindakan tegas terhadap pengguna media sosial yang melakukan ugutan jenayah tersebut.
Hasil beberapa laporan, Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam berjaya menahan dua individu secara berasingan di kawasan Kota Bharu, Kelantan selepas mengeluarkan kenyataan berbaur penghinaan terhadap Agong serta ugutan jenayah terhadap Perdana Menteri di media sosial.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain dipetik sebagai berkata, kedua-dua suspek lelaki tempatan berusia 37 dan 34 tahun masing-masing dicekup di negeri itu pada 26 November dan semalam.
Suspek pertama disyaki pemilik Facebook ‘Cik Mat Cik Po’ ditangkap pada Ahad di kawasan Kota Bharu kerana memuat naik komentar kecenderungan menghasut bagi mendatangkan kebencian atau penghinaan atau membangkitkan perasaan tidak setia terhadap mana-mana raja.
Suspek direman di bawah Seksyen 117 Kanun Tatacara Jenayah selama empat hari hingga Khamis ini dan kes disiasat di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKMM) 1998.
The post Kempen keras PN punca timbul perbuatan ekstrem first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36882?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kempen-keras-pn-punca-timbul-perbuatan-ekstrem

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sakit Kepala Sebelah Kiri Punca Simptom Yang Perlu Anda Tahu

Sakit Kepala Sebelah Kiri Punca Simptom Yang Perlu Anda Tahu

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 163 hits
Adakah anda sedang alami sakit kepala sebelah kiri Dalam kebanyakan kes ia mungkin sakit kepala biasa Namun ia juga boleh menjadi tanda kepada penyakit yang lebih serius Ikuti perkongsian kami untuk ketahui dengan lebih lanjut Punca Sakit K...
Aku Izinkan Suami Aku Kahwin Lagi Satu Tapi Syarat Yang Aku Beri Jadi Punca Suami Dan Isteri Keduanya Bercerai

Aku Izinkan Suami Aku Kahwin Lagi Satu Tapi Syarat Yang Aku Beri Jadi Punca Suami Dan Isteri Keduanya Bercerai

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 163 hits
Siapalah saya nak halang suami kahwin lagi sebab saya tahu dia memang mampu Saya setuju pinangkan perempuan tu tapi sebelum tu saya bagi 6 syarat Gatal nak kahwin sangat perempuan tu setuju je tapi tak sampai 6 bulan tengok tengok suami dah...
Adik Dedah Punca Kakak Dipukul Alif Teega Kad Memori Dashcam Tiba Tiba Hilang Kereta Itu Selalu Dibawa Perempuan Tu

Adik Dedah Punca Kakak Dipukul Alif Teega Kad Memori Dashcam Tiba Tiba Hilang Kereta Itu Selalu Dibawa Perempuan Tu

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 139 hits
Adik kepada pensohor media sosial Aisyah Hijanah Amirul tampil membidas kritikan sesetengah individu yang menuduhnya sengaja membuka aib ahli keluarga sendiri susulan krisis rumah tangga yang berlaku antara kakaknya bersama suami Alif Teega
Exco Terengganu Jumpa Kekasih Lama Punca Kes Cerai Naik

Exco Terengganu Jumpa Kekasih Lama Punca Kes Cerai Naik

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 208 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Kadar perceraian di Terengganu mencatat peningkatan dengan ada pasangan bercerai kerana berjumpa dengan kekasih lama Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Pembangunan Wanita Keluarga dan Perpaduan Nasional Terengganu M...
6 Punca Sakit Kepala Sebelah Kanan Tips Untuk Tanganinya

6 Punca Sakit Kepala Sebelah Kanan Tips Untuk Tanganinya

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 181 hits
Adakah anda sering alami sakit kepala sebelah kanan Dalam kebanyakan kes ia boleh hilang sendiri dan ditangani dengan mudah Namun ia juga boleh menjadi simptom kepada beberapa masalah kesihatan Ikuti perkongsian kami untuk ketahui dengan le...
Mentaliti Terkepung Manipulasi Agama Punca Kekalahan Di Kemaman

Mentaliti Terkepung Manipulasi Agama Punca Kekalahan Di Kemaman

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 175 hits
Kekalahan dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Kemaman semalam biar pun telah diduga tetapi tidaklah ke tahap Pas memperolehi majoriti sebesar 37 000 undi Biar pun terdapat hujah Pas mengekalkan undi pada Pilihan Raya Umum ke 15 tetapi pengund...
6 Punca Utama Masalah Kewangan Dalam Perniagaan Yang Sering Berlaku Kepada Usahawan

6 Punca Utama Masalah Kewangan Dalam Perniagaan Yang Sering Berlaku Kepada Usahawan

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 269 hits
Saya nak kongsikan berkenaan masalah kewangan dalam perniagaan Ini memang masalah yang paling kerap diadukan kepada saya oleh kawan kawan yang berniaga Anda yang berniaga tentu tahu bahawa ada banyak masalah dalam perniagaan Sebab itu tak m...
Punca Denyut Jantung Berdebar

Punca Denyut Jantung Berdebar

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 107 hits
JANTUNG BERDEBAR PUNCA DENYUT JANTUNG BERDEBAR Emosi yang kuat stress panik kebimbangan takut Minum kopi Perubahan hormon hamil menopouse Masalah jantung Masalah thyroid Rokok vape Aktiviti fizikalIkuti Telegram Dr Samhan untuk tips tips ke...
Tiada Persefahaman Punca Adira Suhaimi Fail Cerai Kali Kedua Datuk Red Tegas Mahu Selamatkan Rumah Tangga

Tiada Persefahaman Punca Adira Suhaimi Fail Cerai Kali Kedua Datuk Red Tegas Mahu Selamatkan Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 169 hits
Difahamkan melalui laporan mStar penyanyi Adira Suhaimi memfailkan penceraian buat kali kedua terhadap suami Datuk Seri Adnan Abu pada 25 Oktober lalu
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment