Kempen Bmf Di Masjid Dikesan Ada Unsur Politik Asmuni




IPOH 22 Okt. – Kerajaan negeri Perak tetap bertegas tidak membenarkan mana-mana pihak yang mempunyai kaitan dengan parti politik untuk menjadikan masjid sebagai lokasi apa juga penganjuran termasuk kempen tertentu.

Ia selari dengan ketetapan yang telah digariskan iaitu melarang parti-parti politik atau pihak yang didalangi oleh parti-parti politik untuk menganjurkan sebarang aktiviti di masjid.


Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Pendidikan Islam negeri, Asmuni Awi berkata, justeru pihak pengurusan masjid di negeri ini juga perlu akur tentang arahan berkenaan termasuklah dalam kalangan Ahli Jawatankuasa (AJK) yang dilantik.

Tegas beliau, Jabatan Agama Islam Perak boleh mengambil tindakan terhadap AJK masjid sekiranya siasatan yang dijalankan pihak berkenaan mendapati ada unsur-unsur ketidakpatuhan terhadap arahan tersebut.

“Kerajaan negeri Perak tidak menentang sebarang kempen yang dijalankan oleh mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam premis-premis kerajaan selama mana aktiviti tersebut selari dengan dasar dan polisi kerajaan.

“Dalam konteks masjid dan surau selain daripada di atas, aktiviti yang dianjurkan oleh parti politik atau pihak yang mempunyai kaitan dengan politik dilarang,” ujarnya pada sidang akhbar dipejabat beliau di Bangunan SUK di sini hari ini.

Sidang akhbar berkeadaan diadakan susulan laporan media berkenaan kerajaan negeri Perak dikatakan melarang sebarang penganjuran kempen Beli Barangan Buatan Muslim Dulu (BMF) di dalam kawasan masjid.

Mengulas lanjut kata Asmuni, dalam konteks BMF, meskipun pihak penganjur mendakwa kempen tersebut atas nama NGO, namun laporan dan hasil siasatan pihaknya mendapati individu yang terlibat dalam pelancaran kempen berkenaan pemimpin parti politik tertentu.

“Kita tidak mahu kempen yang tidak selari dengan dasar dan polisi kerajaan yang giat mempromosikan pensijilan dan penghasilan produk halal.

“Kempen seperti BMF ini secara keseluruhannya akan memberi kesan negatif kepada konteks ekonomi dan keharmonian dalam konteks Malaysia,” tegas beliau.

Kata beliau, sehubungan itu kerajaan negeri akan terus berusaha untuk membantu meningkatkan penghasilan dan pendapatan usahawan Melayu Muslim khususnya dengan mempromosikan produk-produk mereka dengan kerjasama agensi-agensi persekutuan yang lain.

Perak Gazette sebelum ini melaporkan, Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) Perak akan tetap meneruskan kempen BMF di masjid terpilih di seluruh Perak.

Pengerusi UMMAH Perak, Datuk Khalil Idham Lim Abdullah berkata, kempen tersebut akan diteruskan sekiranya kerajaan negeri tidak menjalankan sebarang kempen berkaitan seperti yang dikatakan dalam tempoh dua minggu ini. - Perak Gazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/10/kempen-bmf-di-masjid-dikesan-ada-unsur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Batalkan Larangan Kempen Bmf Terhadap Masjid Di Perak

Batalkan Larangan Kempen Bmf Terhadap Masjid Di Perak

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 335 hits
1 SAYA amat kecewa dengan keputusan kerajaan negeri Perak yang memutuskan untuk melarang kempen Buy Muslim First di masjid masjid seluruh negeri itu melalui keputusan mesyuarat yang dibuat Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak 2 S
Perak Larang Kempen Bmf Di Kawasan Masjid

Perak Larang Kempen Bmf Di Kawasan Masjid

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 422 hits
IPOH DIKEMASKINI Kerajaan Perak melarang sebarang penganjuran kempen Beli Barangan Buatan Muslim Dahulu di dalam kawasan masjid selepas perkara itu dimuktamadkan pada Mesyuarat Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak semalam Exco Agama dan...
5416 Larangan Kempen Di Masjid Tak Jejas Bmf Ppim Sinar Harian 21 10 2019

5416 Larangan Kempen Di Masjid Tak Jejas Bmf Ppim Sinar Harian 21 10 2019

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 348 hits
SHAH ALAM Tindakan kerajaan Perak yang melarang penganjuran kempen Beli Barangan Buatan Muslim Dahulu di kawasan masjid di negeri itu tidak menjejaskan kempen berkenaan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan meny...
Kerajaan Perak Tidak Benar Kempen Bmf Di Masjid Kata Exco Agama

Kerajaan Perak Tidak Benar Kempen Bmf Di Masjid Kata Exco Agama

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 370 hits
Exco Perak Asmuni Alwi berkata penganjuran kempen BMF bukan sahaja tidak memberi keuntungan kepada masyarakat Muslim malah dilihat rasis dan bersifat politik IPOH Kerajaan Perak tidak pernah memberi kebenaran kepada mana mana pertubuhan buk...
Paritbuntar Mujahid Sokong Larangan Kempen Bmf Di Masjid

Paritbuntar Mujahid Sokong Larangan Kempen Bmf Di Masjid

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 368 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mujahid Yusof menyokong tindakan kerajaan negeri Perak melarang penganjuran kempen Buy Muslim First dalam kawasan masjid di negeri ini Menurutnya larangan itu disebabkan kerajaan tidak mahu mahu...
Ummah Minta Kerajaan Negeri Pahang Sokong Kempen Bmf

Ummah Minta Kerajaan Negeri Pahang Sokong Kempen Bmf

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 247 hits
BANGI Gerakan Pembela Ummah meminta kerajaan negeri Pahang menyokong Kempen Beli Produk Muslim atau Buy Muslims First secara rasmi bagi membantu usahawan Melayu Islam meningkatkan ekonomi mereka Sebelum ini UMMAH melancarkan kempen B
Ribuan Jutawan Muslim Jika Kempen Bmf Berjaya

Ribuan Jutawan Muslim Jika Kempen Bmf Berjaya

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 314 hits
Bukan hanya seorang jutawan tetapi ribuan akan menjadi jutawan muslim jika Kempen Beli Produk Muslim berjaya dan menjadi amalan Yang penting bukan sekadar hangat hangat tahi ayam kata Pengerusi UMMAH Johor Dr Mohd Mazri Yahya Untuk memastik...
Ustaz Ahmad Husam Siapa Ajaq Tak Boleh Cakap Politik Dalam Masjid

Ustaz Ahmad Husam Siapa Ajaq Tak Boleh Cakap Politik Dalam Masjid

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 585 hits
Ustaz Ahmad Husam SIAPA AJAQ Tak Boleh CAKAP POLITIK Dalam MASJID Kuliah Maghrib Masjid Tuanku Puan Habsah Padang Temusu Sungai Petani Kedah Bagi sesiapa yang berhajat untuk sama sama membantu Ar RahmanTV dalam kos pengurusan dan operasi bo...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024