Kembali Bertugas Semula Selepas Cuti Panjang


 


Kembali bertugas semula selepas “Cuti Panjang” | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulilah, masih diberikan kesempatan untuk menulis di sini. Syukur alhamdulilah, masih juga diberikan kesihatan yang sangat baik kepada diri dan keluarga, syukur alhamdulilah. Baik! Hari ini merupakan hari kedua aku kembali bekerja. Setelah bercuti “wajib” hampir 3 bulan lamanya! Ini bukanlah saja-saja nak cuti, tapi adalah kerana terkesan dengan Perintah kawalan Pergerakan yang dikenakan pihak kerajaan.

Aku sangat bersyukur, walaupun tidak dibenarkan untuk bekerja untuk hampir 3 bulan, tetapi syarikat berbesar hati untuk memberikan gaji penuh tanpa ada potongan sedikit pun. Ini sangat berbeza dengan rakan-rakan lain yang terkesan dek kerana perintah kawalan pergerakan yang dikenakan kerajaan terlalu lama.

Sedih juga melihat apa yang berlaku kepada kawan-kawan yang terkesan namun pastinya aturan Allah itu pasti ada hikmahnya. Aku Cuma mampu berdoa agar Allah melimpahkan rezeki kepada mereka yang terkesan yang juga mengurniakan rezeki yang tidak di sangka-sangka kepada mereka, aminn.

Baik! 3 bulan dah tak berkerja! Dah macam-macam aktiviti yang dilakukan di rumah sepanjang 3 bulan ini. Dah macam-macam pengalaman dan ilmu yang di timba juga sepanjang “pertapaan” ini. Dah macam-macam nasihat, dugaan dan cabaran yang dihadapi sepanjang tempoh ini, namun persoalannya adalah, adakah kita akan kembali kepada situasi yang di kita semua hadapi sebelum ini?

Adakah kita akan kembali “dikurung” untuk tempoh yang lama? Adakah pergerakan kita akan kembali di halang? Apakah kita akan kembali hanya duduk dirumah? Dan tidak dibenarkan bekerja?

Banyak sebenarnya persoalan yang bermain dalam minda aku ketika ini. Jika keadaan ini kembali dan kembali terjadi, adakah kita semua mampu bertahan? Adakah syarikat tempat aku bekerja sekarang mampu memberikan apa yang diberikan sekarang? Adakah syarikat tempat kerja kalian juga mampu bertahan?

Kalau kita tengok kawasan sekeliling kita sekarang, kalau dulu, susah nak jumpa orang berniaga di tepi-tepi jalan. Tapi sekarang, tumbuh bak cendawan orang yang berniaga ni. Macam-macam menu kita boleh jumpa, dekat mana-mana sahaja. Ya! Di mana-mana sahaja! Kadang tu, aku sendiri macam tak percaya ada orang berniaga di satu-satu kawasan tu.

Ini menunjukkan yang sudah ramai yang terkesan dek Perintah kawalan pergerakan ni. Dan jika ini kembali terjadi, rasanya, akan ramai yang mula buka khemah dan berniaga! Dan mungkin aku juga akan termasuk dalam kategori ini! Meniaga adalah jalan yang paling mudah untuk jana pendapatan buat masa ini.

Tapi cuba bayangkan kalau semua orang mula berniaga, apa akan jadi? Kalau dah ramai yang terkesan dan mula berniaga, siapa yang akan menjadi pembeli? Kalau dah ramai yang berniaga, pastinya menu juga akan banyak yang sama, jadi siapa yang akan beli? Dan ini sebenarnya, tak juga akan menyelesaikan masalah dan mungkin akan menjadikan masalah ini menjadi lebih besar.

Dalam keadaan ekonomi yang serba tidak menentu ini, pastinya ramai akan simpan lebihan wang yang ada. Nak berbelanja pun takut. Jadinya berniaga pun rasanya bukan jalan terbaik. Jadi apakah jalan yang ada? Soalan ini pastinya korang sendiri sahaja boleh jawab.

Untuk diri aku sendiri, aku pastinya ada jalan aku sendiri. Selagi mana kita boleh kaut, kita akan kaut. Demi kelansungan hidup diri dan keluarga. Cubalah bertahan semampu mungkin pada rakan-rakan yang terkesan. Pasti ada jalan keluar. Pasti Allah akan bantu kita. Jangan berhenti berdoa dan berusaha. Pasti ada sinar di hujungnya nanti.

Apa pun, kita sama-samalah berdoa agar kita tidak kembali terheret ke dalam perintah kawalan pergerakan yang lama (sama macam yang dah berlaku sebelum ini).  Sama samalah kita berdoa agar dipermudahkan oleh Allah. Semoga ada berita gembira buat kita semua. insyaAllah, aminn.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/09/kembali-bertugas-semula-selepas-cuti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Gagal Cuti Dua Minggu Kini Kembali Masuk Bertugas

Kerajaan Gagal Cuti Dua Minggu Kini Kembali Masuk Bertugas

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 175 hits
Syed Saddiq PM bazirkan peluang tak lantik Azalina Asyraf WajdiMalaysiakiniPresiden Ikatan Demokratik Malaysia Syed Saddiq Syed Abdul Rahmanmenyifatkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob telah membazirkan peluang dalam pemilihan kabinetnya...
Selepas 9 Bulan Gary Haoh Muncul Semula Dalam Superman Returns

Selepas 9 Bulan Gary Haoh Muncul Semula Dalam Superman Returns

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 333 hits
Sudah 9 bulan meninggalkan Superman Return mesti ramai yang rindu melihat telatah Kang Ha oh dan ayahnya iaitu Gary kan Berita menggembirakan buat anda anak beranak itu bakal muncul dalam program itu di mana episodnya bakal ditayangkan esok...
Kes Pengawal Keselamatan Parah Dipukul Dirujuk Semula Selepas Mangsa Meninggal

Kes Pengawal Keselamatan Parah Dipukul Dirujuk Semula Selepas Mangsa Meninggal

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 149 hits
Kes pengawal keselamatan parah dipukul dirujuk semula selepas mangsa meninggal Ipoh Polis mengesahkan video tular sejak kelmarin yang memaparkan pengawal keselamatan diserang seorang lelaki hingga parah di sebuah kondominium di sini berlaku...
Selepas Pas Menteri Agama Profesor Ukm Minta Kaji Semula Vaksin Halal Ke Tidak

Selepas Pas Menteri Agama Profesor Ukm Minta Kaji Semula Vaksin Halal Ke Tidak

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 344 hits
MALAYSIA DATELINESeorang profesor Universiti Kebangsaan Malaysia Profesor Dr Supyan Hussin meminta golongan agama merujuk badan yang bebas dan tidak terikat dengan Kementerian Kesihatan Malaysia sahaja dalam menentukan kedudukan vaksin sama...
Najib Kembali Hadapi Perbicaraan 1mdb Selepas Jumpa Agong

Najib Kembali Hadapi Perbicaraan 1mdb Selepas Jumpa Agong

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 208 hits
PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak memaklumkan beliau akan kembali kepada perbicaraan kes mahkamah berkait dakwaan penyelewengan dana 1MDB yang sepatutnya dihadiri pagi tadi Ahli Parlimen Pekan itu baru selesai menghadap Yang d...
Veteran Umno Kembali Semula Ke Saf Kabinet

Veteran Umno Kembali Semula Ke Saf Kabinet

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 99 hits
HARAKAH DAILY KUALA LUMPUR Perdana Menteri Dato Seri Ismail Sabri mengetengahkan jemaah menteri dengan mengandingkan muka lama yang diberi peluang semula berkhidmat bagi memantapkan jemaah kabinet baru Antara muka lama dibawa masuk Tan Sri ...
Selepas Berjasa Bolehkan Ziarah Pusara Lebih Terpuji Jika Ismail Sabri Dapat Benarkan Rentas Negeri Dengan Segera

Selepas Berjasa Bolehkan Ziarah Pusara Lebih Terpuji Jika Ismail Sabri Dapat Benarkan Rentas Negeri Dengan Segera

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 193 hits
Satu satunya jasa Ismail Sabri Yaakob yang ada yang dapat dirasai rakyat setakat seminggu memegang jawatan Perdana ini ialah mendedahkan bahawa menziarahi kubur bukan lagi perkara yang melanggar SOP Selama ini tiada siapa tahu atau dimaklum...
Kereta Aston Martin James Bond Yang Dicuri Dijumpai Selepas 25 Tahun

Kereta Aston Martin James Bond Yang Dicuri Dijumpai Selepas 25 Tahun

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 275 hits
Kereta ikonik James Bond Aston Martin yang hilang pada 1997 kini sudah dijumpai Demikian lapor The Telegraph berkenaan penemuan kereta berkenaan Aston Martin DB5 tampil dalam filem ketiga francais James Bond Goldfinger pada 1984 Kereta ters...
Selepas Ismail Sabri Umum Barisan Kabinet Baru Mkt Umno Bermesyuarat Malam Ini

Selepas Ismail Sabri Umum Barisan Kabinet Baru Mkt Umno Bermesyuarat Malam Ini

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 206 hits
August 27 2021 Selepas dua kali ditangguhkan Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO dijadual berlangsung malam ini di ibu pejabat parti di Menara Dato Onn di sini Ini merupakan kali pertama mesyuarat MKT berlangsung selepas Naib Preside...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional