Kemaskini Blog Sempena Menyambut Tahun 2020



Kemaskini Blog Sempena Menyambut Tahun 2020
Hi korang. Untuk mengharungi tahun 2020 yang bakal menjelang dan jika masih Tuhan izinkan untuk hidup, jadi aku bersiap sedia kemaskini blog khas untuk menyambut tahun 2020. Masih bergema lagu Wawasan 2020 di gegendang telinga ok. Lagu favourite ketika di bangku sekolah pada satu masa ketika dahulu.

Kenangan lama kan? Momokan kereta terbang, jalan raya in a tube berlingkar di angkasa, no more traffic jam dan paling penting banyak robot dalam kehidupan seharian telah dipasak di dalam otak semua orang. Realitinya? Korang nilai sendiri lah.

December telah menjadi bulan paling busy, bulan paling slow dan bulan paling sikit update entri. Baik entri review, event, mahupun personal. What is wrong with you hah? Ok la kita chill ok. 11 bulan berhempas pulas, bagi peluang lah bulan terakhir tengok balik performance dan check record yang dah performed.




Slowly but surely aku dah tengok blog aku dan sedikit sebanyak dah improves dan betulkan mana patut. Segan seh, bila orang tanya apa niche blog awak? Awak tulis pasal apa? Aku macam krik krik krik. Aku tahu aku dah ada niche tapi belum tahap power dan aku belum yakin dengan apa aku pilih.
Oleh itu, rentetan dari ketidak puasan hati dengan apa yang aku telah buat selama ini aku godek blog semula, betulkan entri, betulkan tag, semak SEO setakat yang aku mampu dan faham. Banyak gila entri aku melalut.

Melalut in contact, bermula 2014 onwards aku suka tulis tentang hati perasaan aku tatkala aku berduka. Masa aku ada masalah aku suka tulis sajak pendek dan post dekat blog. Itu lah cara aku membesar dan lepaskan kesedihan. That’s how, banyak entri aku yang terhasil lebih kepada personal. Tak dilupakan entri resepi dan food review pon banyak sebab aku suka makan.

Masih releven ke Blog di Tahun 2020?
Jadi di bulan terakhir dalam tahun 2019 ni aku kumpulkan semula semangat untuk tengok semula mana yang kurang, tengok niche apa yang sesuai dan tengok masih releven tak kepenggunaan blog di tahun 2020.

Banyak pendapat kata yang blog semakin ketinggalan dan bakal dilupakan. Blog juga bakal dikalahkan oleh platform media sosial yang lain seperti Instagram, Youtube dan juga podcast. Tak relevant dan mana ada orang baca blog dah. Betul ke? Apa pendapat korang?

Personally bagi aku blog masih lagi releven. Masih ramai yang akan cari informasi dan baca pengalaman orang lain sebelum buat sesuatu keputusan. Paling mudah bila plan nak bercuti. Nak survey hotel, apa yang menarik dan apa perlu bawa etc selalunya orang akan cari di internet. Jadi, semestinya blog la akan dirujuk.

Practical atau tak blog depends on niche sesuatu blog. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab untuk niche travel contohnya, orang masih dan akan rujuk kepada blow, baca review di internet sebelum diaorang pergi travel. Second niche is makanan, dah jadi trend kan orang nak memasak, nak beli makanan semua rujuk internet terutama bila tiba bulan puasa. Senarai 30 menu buka puasa mesti meletop time tu.

Tidak lah aku kata niche lain tu tak bagus atau tak mendapat sambutan, kan aku kata itu pendapat aku sahaja. Korang boleh bersetuju untuk tidak bersetuju ya.

Apa Aku Buat Dengan Blog Aku?
Berbalik kepada cerita kemaskini blog tadi, antara perkara yang aku telah berjaya lakukan selama 3 minggu (Sabtu & Ahad) ialah kemaskini tag, update content, dan check saiz gambar. Hanya pada hari Sabtu dan Ahad aku bebas nak update sebab Celcom telah allocate weekends data jadi rugi la kalau aku guna weekdays data. Begitu.

#1 Kemaskini Tag – Buang mana tag yang mengarut dan cuba create tag yang nampak lebih elok, kena dengan niche dan kena dengan keyword. Alah muntah kalau sebut pasal keyword ni sebab aku tak pernah habis belajar pasal good keyword.

#2 Update Content – Apa yang berlaku adalah tahun-tahun sebelum ni banyak entri aku post dekat blog adalah blog yang kurang dari 200 patah perkataan sedangkan artikel yang bagus kena tulis panjang-panjang dan ada isi. Entri yang pendek ni la yang tak berapa bagus untuk blog. Korang gali lah lagi pasal ni ya. Aku pun masih belajar. Apa aku buat, mana aku boleh update dan tambah isi aku buat. yang mana mengarut dan tak relevent aku delete saja lah.

#3 Saiz Gambar – Antara masalah utama blog aku ialah page speed dan salah satu sebab dia ialah terlalu banyak gambar bersaiz besar aku masuk ke dalam blog. Dulu mana tahu nak kecilkan saiz gambar semua ni. Main buat je, sekarang dah faham jadi kena lah check entri yang buat page aku lambat loading.

Satu perkara yang aku belajar, semakin banyak aku dapat ilmu tentang blog ni, rupa-rupanya semakin banyak aku sedar yang aku tak tahu banyak benda. What? Faham tak? Buat-buat faham saja lah ya. Tentang Adsense, tentang SEO, tentang Keyword. Hoi banyak lagi lah. Untuk Menyambut Tahun 2020 dan sebagai persiapan aku dah listkan azam aku untuk blog.

Salah satu ialah nak jadikan blog sebagai medium aku berkongsi kebaikan. In sya Allah, aku dah lama bercadang nak tolong kawan-kawan yang berniaga untuk aku promot business mereka dalam blog aku. Semoga cita-cita aku yang tak seberapa ni dipermudahkan Allah.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2019/12/kemaskini-blog-sempena-menyambut-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
150 Blog Pendidikan Untuk Rujukan Tahun 2020

150 Blog Pendidikan Untuk Rujukan Tahun 2020

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 437 hits
Dewasa ini maklumat dan infomasi boleh didapati dengan mudah melalui pelbagai medium komunikasi maya seperti website blog jaringan sosial dan sebagainya Blog memainkan peranan yang penting dalam menyebarkan ilmu pengetahuan kepada pelajar d...
Himpunan Rpt Kssr Tahun 4 2020

Himpunan Rpt Kssr Tahun 4 2020

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 763 hits
RPT KSSR Tahun 4 2020 RPT mengandungi secara ringkas isi pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran yang dikeluarkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia RPT dirancang b...
Himpunan Rpt Kssr Tahun 3 2020

Himpunan Rpt Kssr Tahun 3 2020

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 434 hits
RPT KSSR Tahun 3 2020 RPT mengandungi secara ringkas isi pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran yang dikeluarkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia RPT dirancang b...
Tahun Baru 2020 Masehi Dalam Perspektif Kelahiran Yesus Dan Fenomena Muslim Merayakannya

Tahun Baru 2020 Masehi Dalam Perspektif Kelahiran Yesus Dan Fenomena Muslim Merayakannya

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 364 hits
Kalender Masehi digunakan Indonesia sejak masa perjuangan Pada masa kemerdekaan hingga saat ini telah ditetapkan sebagai penanggalan resminya Tidak hanya di Indonesia Tahun Masehi juga jadi kovensi bagi dunia internasional Sejarah Penggunaa...
Himpunan Rpt Kssr Tahun 2 2020

Himpunan Rpt Kssr Tahun 2 2020

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 391 hits
RPT KSSR Tahun 2 2020 RPT mengandungi secara ringkas isi pengajaran dan pembelajaran berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran yang dikeluarkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia RPT dirancang b...
Tahun 2020 Pilihan Channel Untuk Buat Duit Online 2020 Geli Geli

Tahun 2020 Pilihan Channel Untuk Buat Duit Online 2020 Geli Geli

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 620 hits
1 2 3 PRODUK DIGITAL 4 5 SHUTTERSTOCK 6 MEMBERSHIP7 SUPPORT SERVICE8 AIRBNBSemua di atas senarai untuk buat duit geli2Kalau nak buat betul betul pun boleh Bergantung pada usaha masing masing Itu semua saluran untuk buat duit Tak semestinya ...
Warga Banda Aceh Dilarang Rayakan Malam Tahun Baru 2020

Warga Banda Aceh Dilarang Rayakan Malam Tahun Baru 2020

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 281 hits
Forum Koordinasi Pimpinan Daerah Kota Banda Aceh telah mengeluarkan surat edaran larangan merayakan pergantian tahun baru Surat ini sudah diedarkan ke seluruh masyarakat yang berdomisili di Kuta Raja
Anwar Pm Ke 8 Pada Mei 2020 Kenyataan Tun M Untuk Dua Tahun Itu Sahih

Anwar Pm Ke 8 Pada Mei 2020 Kenyataan Tun M Untuk Dua Tahun Itu Sahih

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 277 hits
Bukan kerana kehendak Tun M untuk menyerahkan jawatan PM kepada Anwar Ibrahim bukan juga kerana Anwar kemaruk untuk menjadi PM dan bukan kerana servey ini maka Anwar patut menjadi PM selepas Tun M Anwar dipilih oleh Majlis Presiden PH untuk...
Pengambilan Pelajar Aeon Bakery School Skm Level 2 Kemasukan Tahun 2020

Pengambilan Pelajar Aeon Bakery School Skm Level 2 Kemasukan Tahun 2020

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 443 hits
Minat yang tinggi di dalam industri pembuatan roti Berperwatakan ceria boleh berkomunikasi dengan baik dan mampu bekerjasama dengan pelajar lain Sanggup bekerja secara shift dan boleh dipindahkan ke mana mana cawangan bila perlu Job Require...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level