Kemanusiaan Masjid Al Islamiah Kg Lindungan Salurkan Bantuan Kepada Semua Tanpa Mengira Agama Dan Bangsa


Kami bantu rakyat berbeza agama, bangsa atas dasar kemanusiaan, kata wakil masjid Kg Lindungan 
Seorang wanita mengambil bantuan daripada Masjid Al-Islamiah di Kampung Lindungan.
PETALING JAYA: Selepas tular dan mendapat pujian ramai susulan bantuan makanan kepada penduduk sekitar, termasuk orang bukan Islam, Masjid Al-Islamiah di Kampung Lindungan, Petaling Jaya berkata aktiviti itu terus diperluas bagi membantu masyarakat yang terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Jurucakap masjid, Muhammad Hafis Asib berkata bantuan makanan kepada mereka terjejas ketika PKP wajar dicontohi masjid termasuk rumah ibadat lain tanpa mengira perbezaan agama dan kaum.
Sebaliknya ia perlu dilakukan atas dasar kemanusiaan.

“Kami berharap bukan sekadar kami yang memulakan inisiatif ini tapi harapan kami supaya ia diikuti masjid-masjid lain atau rumah-rumah ibadat lain bersama membantu masyarakat sekeliling tanpa mengira kaum, agama dan sebagainya.“Tapi kita bantu masyarakat atas dasar kemanusiaan, kita bantu sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan, itulah prinsip kita di masjid Masjid Al-Islamiah ini,” katanya kepada FMT.

Kini, masjid itu meneruskan misi bantuan di mana kali ini membabitkan penduduk sekitar yang terdiri daripada warga asing.

Sumbangan barangan seperti beras, minyak masak, bihun, tepung dan telur diberikan kepada lebih 100 isi rumah.

“Hari ini kita beri bantuan kepada warga asing, dasar kita berperikemanusian, apabila memikirkan nasib mereka yang terkesan dengan PKP ini kita bantu, sebab kebanyakan mereka kerja kontrak dan mendapat gaji harian, jadi ketika ini tidak boleh kerja kita bantu setakat mampu untuk meringankan beban mereka.
Penduduk tempatan yang terkesan akibat PKP beratur untuk mendapatkan bantuan bekalan makanan.
“Walaupun bantuan diberi kepada warga asing, tidak bermakna masyarakat tempatan kita tak bantu, kita bantu dan teruskan seperti biasa, cuma bagi warga asing kita hadkan kepada mereka yang berada di kawasan sekitar sahaja,” katanya merujuk bantuan diberi kepada warga Indonesia dan Bangladesh.Hafis berkata, bantuan yang diberikan kepada penduduk sekitar itu dibuat mengikut hasil sumbangan yang diberikan, orang awam dan NGO.
“Bentuk dan jumlah bantuan kita berikan berdasarkan berapa banyak mana sumbangan yang kami terima, kalau sumbangan kami dapat banyak, kita perluas lagi, kalau dapat terhad dana kita bantu setakat yang ada,” katanya.
Hafis yang juga pegawai hubungan masjid berkata selepas bantuan kepada bukan Islam viral sebelum ini, mereka yang tampil memberi sumbangan menunjukkan peningkatan termasuk penyumbang dari bukan Islam.

“Sumbangan dari warga Malaysia ada peningkatan, kami juga terima sumbangan dari bukan Islam yang mempercayai kreadibiliti masjid dalam menyampaikan sumbangan dan kami harap dengan sumbangan itu kami dapat bantu lagi mereka yang memerlukan untuk meringankan beban mereka,” katanya sambil memaklumkan tiada pilih kasih dilakukan dalam memberikan bantuan.
Bantuan Ramadan

Sementara itu Nazir Masjid, Hakimi Hafiz Husain berkata, pihaknya dalam perancangan membantu masyarakat ketika bulan Ramadan jika ia mendapat kebenaran daripada Jabatan Agama Islam Selangor.

“Memandangkan aktiviti berbuka puasa mungkin tidak ada tahun ini, antara bentuk bantuan yang dirancang termasuk memberikan makanan secara bungkus kepada masyarakat, maknanya apabila penyumbang datang kita akan masuk dan agihkan kepada penduduk setempat, mungkin kita buat sepertimana agihan bubur lambuk.

“Tahun sebelum ini kita sediakan untuk 300 orang, jadi tahun ini kalau dibenarkan kita akan sediakan jumlah yang sama, kita mengajak mereka yang bermurah hati untuk menyumbang,” katanya.
Petugas masjid mengagihkan barangan keperluan kepada penduduk yang terjejas akibat pandemik Covid-19.

Sementara itu, salah seorang penerima bantuan makanan warga Indonesia, Nor Hasani Hamat ketika ditemui mengucapkan terima kasih atas sumbangan diberikan dan menganggap mereka dilayan seperti keluarga sendiri.

“Pihak masjid sangat bermurah hati, mereka layan kami macam keluarga sendiri, walaupun kami berasal dari Indonesia, tapi mereka baik hati, malah kami merasakan tidak berada di bumi asing, macam tinggal di negara sendiri.

“Bila kami susah, tiada kerja, ketika ini, ada saja orang yang bantu, terima kasih,” katanya yang bekerja sebagai tukang cuci.
Seorang lagi warga Indonesia yang dikenali sebagai Rosriah turut berkongsi kesusahan ketika PKP, kerana pergerakkan terbatas dan kekurangan pendapatan.

“Dengan bantuan ini kami dapat makan, terima kasih kepada pihak masjid, gaji kerja hanya dapat separuh bila PKP, nak bayar sewa rumah lagi, makan kadang-kadang tidak cukup, terpaksa pinjam kawan,” katanya.
Masjid Al-Islamiah di Kampung Lindungan, merupakan penempatan golongan berpendapatan rendah di Petaling Jaya, yang terletak tidak jauh dari pusat beli-belah Sunway Pyramid, menyumbangkan barangan seperti beras, telur, biskut, minyak masak dan ayam untuk penduduk sekitar selama beberapa hari dalam seminggu ketika PKP termasuk kepada bukan Islam.

Hafis juga merayu lebih banyak dana diberikan untuk membeli barangan keperluan dengan berkata, masjid itu mempunyai dana yang terhad.

Mereka yang ingin menderma boleh menyalurkan sumbangan ke akaun Bank Islam masjid: 1204 7010 0164 05. -FMT

sumber

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2020/04/kemanusiaan-masjid-kg-lindungan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kami Bantu Rakyat Berbeza Agama Bangsa Atas Dasar Kemanusiaan Kata Wakil Masjid Kg Lindungan

Kami Bantu Rakyat Berbeza Agama Bangsa Atas Dasar Kemanusiaan Kata Wakil Masjid Kg Lindungan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 388 hits
Seorang wanita mengambil bantuan daripada Masjid Al Islamiah di Kampung Lindungan PETALING JAYA Selepas tular dan mendapat pujian ramai susulan bantuan makanan kepada penduduk sekitar termasuk orang bukan Islam Masjid Al Islamiah di Kampung...
Jabar Bergerak Salurkan Bantuan Untuk Guru Mengaji Dan Pemuka Agama

Jabar Bergerak Salurkan Bantuan Untuk Guru Mengaji Dan Pemuka Agama

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 174 hits
Ketua Umum Jabar Bergerak Atalia Ridwan Kamil menyaksikan serah terima bantuan penanggulangan Covid 19 bagi guru mengaji dan pemuka agama di Gedung Pakuan Kota Bandung Jumat
Khidmat Bimbingan Kerohanian Mycarecov19 Urus Emosi Rakyat Malaysia Untuk Semua Agama Bangsa Di Tv Al Hijrah

Khidmat Bimbingan Kerohanian Mycarecov19 Urus Emosi Rakyat Malaysia Untuk Semua Agama Bangsa Di Tv Al Hijrah

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 395 hits
Dalam mendepani isu pandemik Covid 19 yang sudah memasuki fasa ketiga Perintah Kawalan Pergerakan pastinya keadaan ini sedikit sebanyak memberi kesan secara psikologi terhadap sebilangan besar masyarakat Sebagai inisiatif bagi memberi bantu...
Bantuan Khas Rm21 Juta Untuk Pusat Tahfiz Pondok Sekolah Agama

Bantuan Khas Rm21 Juta Untuk Pusat Tahfiz Pondok Sekolah Agama

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 217 hits
Nampaknya pihak kerajaan kita melalui Menteri di Jabatan Perdana Menteri turut telah mengumumkan penambahan bantuan khas one off kepada pusat Tahfiz Swasta Pondok Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Agama Swasta Perkara ini diumumkan oleh Datu...
Viral Kakek Nenek Hidup Berdua Tanpa Harta Polisi Salurkan Bantuan

Viral Kakek Nenek Hidup Berdua Tanpa Harta Polisi Salurkan Bantuan

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 336 hits
Sepasang kakek nenek dikabarkan tinggal berdua di dalam rumah yang tak ada isinya di Samarinda Kalimantan Timur Tidak diketahui keberadaan anak dan cucu dari kakek nenek tersebut Kabar kakek nenek di Samarinda Kalimantan Timur tinggal berdu...
Bantuan Rm21 Juta Bantu Tahfiz Sekolah Agama Pondok

Bantuan Rm21 Juta Bantu Tahfiz Sekolah Agama Pondok

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 437 hits
BANGI 8 Syaaban 1441H Khamis Bantuan secara one off berjumlah RM21 juta bakal disalurkan kepada semua pusat tahfiz swasta pondok sekolah agama rakyat dan swasta yang berdaftar di seluruh negara Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Zu...
Tak Kira Bangsa Zul Yahya Sumbang Bantuan Makanan

Tak Kira Bangsa Zul Yahya Sumbang Bantuan Makanan

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 315 hits
Tidak dinafikan ramai yang terjejas sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan ini kerana tidak boleh keluar bekerja seperti biasa untuk mencari pendapatan bagi The post appeared first on
Covid 19 Non Muslim Berbaris Ambil Bantuan Yang Disediakan Masjid

Covid 19 Non Muslim Berbaris Ambil Bantuan Yang Disediakan Masjid

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 246 hits
CYBERJAYA Dalam keadaan Perintah Kawalan Pergerakan ketika ini ramai pihak tampil menganjurkan pelbagai program bagi menghulurkan bantuan kepada golongan yang terjejas Sama ada pertubuhan bukan kerajaan syarikat besar atau kecil sehingga in...
Rm21 Juta Bantuan One Off Untuk Tahfiz Pondok Sekolah Agama Rakyat Swasta Dr Zulkifli Al Bakri

Rm21 Juta Bantuan One Off Untuk Tahfiz Pondok Sekolah Agama Rakyat Swasta Dr Zulkifli Al Bakri

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 259 hits
Sejak arahan Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan pelbagai insiatif kerajaan untuk membantu rakyat yang memerlukan bantuan dari segi sumber kewangan sejak wabak pandemik Covid 19 melanda negara kita Menerusi kiriman kenyataan media darip...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang