Kemana Mn Selepas Pas Menyertai Pn Ini Pandangan Jujur Presiden Umno



Saya tahu ramai tertanya-tanya mengenai status terkini Muafakat Nasional (MN) yang dipelopori UMNO dan PAS pada tahun 2019.
Ia disebabkan PAS secara rasmi telah menyertai Perikatan Nasional (PN) yang diasaskan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).
Manakala UMNO sebaliknya. UMNO sekadar menyokong pembentukan kerajaan PN demi kestabilan pentadbiran negara selepas Perdana Menteri ke-7 letak jawatan.
Pendirian UMNO itu selaras dengan perkembangan terbaru majoriti akar umbi parti pada mesyuarat bahagian menolak kerjasama dengan PPBM pada PRU15.
Bagi menjelaskan persoalan tentang kedudukan MN yang dimeterai UMNO dan PAS pada 2019, apa yang boleh saya katakan adalah hubungan kedua-dua parti masih baik walaupun terdapat pelbagai interpretasi di luar.
Hubungan kedua-dua parti masih berjalan walaupun mungkin ada pihak tidak berapa senang dan berterusan mencari jalan untuk merenggangkan.
Suka juga saya berkongsi cerita mengenai ilham untuk menjalinkan semula kerjasama antara kedua-dua parti telah pun wujud sejak tahun 1998.
Selepas saya mendapat “Ijazah” Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA), saya bertemu pemimpin PAS, Allahyarham Datuk Dr. Haron Din ketika itu.

Allahyarham Tuan Guru waktu itu merupakan Ketua Penerangan PAS. Saya masih ingat kata-kata Allahyarham Datuk Dr. Haron Din kepada saya.
Beliau menyatakan betapa hasratnya melihat UMNO dan PAS dapat berkongsi fikrah antara satu sama lain meskipun walau tidak bergabung sebagai sebuah parti suatu hari nanti.
Saya secara peribadi menganggap hasrat itu sebagai wasiat Allahyarham Tuan Guru kepada saya apabila beliau kembali ke rahmatullah pada tahun 2016.
Syukur allhamdulillah wasiat itu dapat ditunaikan melalui pemeteraian Piagam Muafakat Nasional di Dewan Merdeka, dewan utama Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 14 September 2019.
Saya masih ingat menjadi Presiden UMNO yang berkunjung ke pusat perkhidmatan Presiden PAS di Rusila dan menghadiri Muktamar Sanawi PAS di Gong Badak.
Usaha mewujudkan kerjasama UMNO dan PAS pasca PRU14 ini turut dijayakan oleh kepimpinan tertinggi yang lain kedua-dua parti.
Saya berfikir kerjasama ini perlu diteruskan UMNO dan PAS kerana ia terbukti memberi impak positif dan InsyaAllah hubungan fikrah ini akan terus rapat dan dekat.
Sebab itu juga baru-baru ini saya menyatakan BN akan terus diperkasakan dan dalam masa yang sama mengukuhkan kerjasama dengan pihak yang jujur dan ikhlas untuk bekerjasama.

The post Kemana MN Selepas PAS Menyertai PN, Ini Pandangan Jujur Presiden UMNO appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/14/kemana-mn-selepas-pas-menyertai-pn-ini-pandangan-jujur-presiden-umno/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kemana-mn-selepas-pas-menyertai-pn-ini-pandangan-j

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Sabu Nafi Dakwaan Hadi Rundingan Pas Umno Selepas Amanah Ditubuhkan

Mat Sabu Nafi Dakwaan Hadi Rundingan Pas Umno Selepas Amanah Ditubuhkan

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 197 hits
ARIF ATANPresiden AMANAH Mohamad Sabu menafikan dakwaan Datuk Seri Abdul Hadi Awang kononnya rundingan kerjasama Pas dengan Umno berlaku selepas penubuhan AMANAH Mohamad yang juga Ahli Parlimen Kota Raja itu berkata AMANAH ditubuhkan selepa...
Selepas Berkuasa Mana Pergi Bmf Tanya Asri Janggut Kepada Pas Dan Umno

Selepas Berkuasa Mana Pergi Bmf Tanya Asri Janggut Kepada Pas Dan Umno

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 257 hits
BORHAN AHMADSikap pemimpin Pas dan Umno yang kini berubah 180 darjah berbanding sebelum menjadi kerajaan sangat dirasai oleh penyokong bawahannya Perkara ini turut diungkatkan oleh seorang penyokong Pas Mohd Asri Hamid atau Asri Janggut yan...
Selepas Men Datuk Kan Ramai Pemimpin Umno Annuar Berpeluang Cerah Jadi Presiden

Selepas Men Datuk Kan Ramai Pemimpin Umno Annuar Berpeluang Cerah Jadi Presiden

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 237 hits
SHAHBUDIN HUSINNama Annuar Musa yang memang sedia popular sekali lagi jadi sebutan serta bualan ramai sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan Jika sebelum ini namanya kerapkali muncul kerana kritikannya terhadap Umno dan Ahmad Zahid Hamid...
Umno Ppbm Pas Govt Will Be A Disaster Says Dr M

Umno Ppbm Pas Govt Will Be A Disaster Says Dr M

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 186 hits
PETALING JAYA A formalised coalition comprising PPBM Umno and PAS would be a recipe for disaster because their agendas diverge too drastically former prime minister Dr Mahathir Mohamad says In an interview with FMT he said the current ties ...
Kerjasama Ppbm Pas Umno Untuk Kepentingan Politik Tiada Kebaikan Untuk Negara Kata Dr M

Kerjasama Ppbm Pas Umno Untuk Kepentingan Politik Tiada Kebaikan Untuk Negara Kata Dr M

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 214 hits
PETALING JAYA Kerapuhan kerjasama antara PPBM PAS dan Umno akan terus terurai pada pilihan raya umum akan datang kerana tiga parti itu hanya bersama untuk kepentingan politik masing masing PPBM PAS dan Umno adalah tonggak kerajaan Perikatan...
Pru 15 Saarani Gesa Bersatu Cari Pasaran Baru Jangan Kacau Kerusi Umno Dan Pas

Pru 15 Saarani Gesa Bersatu Cari Pasaran Baru Jangan Kacau Kerusi Umno Dan Pas

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 271 hits
nbsp IPOH Parti Pribumi Bersatu Malaysia jangan bertanding di kerusi yang telah dimenangi UMNO pada Pilihan Raya Umum ke 14 lalu kata Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak Datuk Saarani Mohamad Tegas Saarani yang juga Menteri Besar Perak
Demokrasi Umno Zahid Alu Alukan Cabaran Jawatan Presiden Lagi Ramai Bertanding Lebih Baik

Demokrasi Umno Zahid Alu Alukan Cabaran Jawatan Presiden Lagi Ramai Bertanding Lebih Baik

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 176 hits
Umno terbuka untuk mempertandingkan semua jawatan dalam parti itu termasuk jawatan presiden yang kini disandang Dr Ahmad Zahid Hamidi Kata Ahmad Zahid Umno pernah menyaksikan dua jawatan tertinggi parti sebelum ini tidak ditandingi di bawah...
Pru 15 Umno Pas Dan Bersatu Bergelut Tapi Mampukah Ph Bangkit Semula

Pru 15 Umno Pas Dan Bersatu Bergelut Tapi Mampukah Ph Bangkit Semula

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 201 hits
FAKHRURRZAI RASHIDPengisytiharaan darurat masih menjadi kontroversi dalam kalangan rakyat Alasan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk tidak membubarkan Parlimen kerana Covid 19 telah menimbulkan pelbagai persoalan Sama ada Muhyiddin cuba ...
Pas Sukar Jadi Pendamai Umno Bersatu

Pas Sukar Jadi Pendamai Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 187 hits
Pas yang mempunyai 18 kerusi Parlimen dijangka sukar menjalankan peranan sebagai gam bagi merapatkan kembali hubungan tegang antara Umno dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sekali gus merealisasikan pembentukan koalisi perdana parti Melayu P...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal