Kelulusan Akta 342 Cetus Kebimbangan Rakyat Aatv Rakyat News 19 10 2024


 

KUALA LUMPUR, 19 Oktober 2024 – Kelulusan Akta 342 baru-baru ini telah mencetuskan kegelisahan dalam kalangan rakyat yang mendakwa ia akan memberi implikasi negatif kepada kebebasan individu serta hak asasi manusia.
Akta tersebut, yang memberikan kuasa kepada pegawai kesihatan untuk menangkap dan mengasingkan individu yang disyaki dijangkiti penyakit berjangkit, dipertikaikan kerana dilihat sebagai langkah melampau yang mengabaikan hak asasi pesakit.
Dalam satu sidang media oleh Aktivis Pengguna, Datuk Nadzim Johan dari Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), beberapa pihak menyuarakan rasa kecewa terhadap proses kelulusan akta itu tanpa perbincangan menyeluruh dengan rakyat.
Mereka berpendapat bahawa akta ini boleh disalahgunakan oleh pihak berkuasa dan mencetuskan stigma terhadap pesakit, selain mencabuli kebebasan peribadi.
“Akta ini tidak melindungi pesakit, malah seolah-olah memperlakukan mereka seperti penjenayah,” kata Dr. Kenny, seorang doktor yang turut hadir pada sidang media tersebut.
Beliau menjelaskan bahawa pengasingan paksa tanpa proses yang telus boleh membawa kepada diskriminasi dan ketidakadilan terhadap mereka yang mungkin hanya disyaki, tetapi tidak disahkan dijangkiti penyakit.
Menurut Dr. Kenny, daripada memperkenalkan undang-undang yang keras, kerajaan seharusnya memberi tumpuan kepada memperbaiki sistem rawatan kesihatan dan memastikan rakyat mendapat akses kepada penjagaan kesihatan yang berkualiti.
“Kita tidak boleh mengabaikan hak-hak asas pesakit dengan alasan untuk mencegah penyakit. Pendekatan yang lebih berperikemanusiaan adalah perlu dalam menangani isu kesihatan awam,” tambahnya.
Sebagai reaksi kepada kelulusan akta ini, beberapa pihak mencadangkan tindakan lanjut seperti melancarkan petisyen awam, membuat laporan polis, dan mendesak agar undang-undang ini dikaji semula. Rakyat diseru untuk bangkit dan menyuarakan ketidakpuasan hati mereka melalui platform yang betul.
Kepentingan Kesihatan Awam
Di sebalik kritikan terhadap Akta 342, sidang media tersebut turut menyentuh kepentingan kesihatan awam, dengan penekanan diberikan kepada usaha untuk meningkatkan imuniti dan kesedaran kesihatan dalam kalangan rakyat.
Namun, pendekatan yang terlalu keras seperti yang terkandung dalam akta ini dianggap tidak sesuai dan berpotensi menimbulkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan.
Datuk Nadzim Johan menegaskan bahawa rakyat perlu dilibatkan dalam proses penggubalan undang-undang yang memberi kesan langsung kepada mereka, khususnya apabila ia melibatkan isu-isu sensitif seperti kebebasan peribadi dan hak kesihatan.
Kelulusan Akta 342 dijangka akan terus menjadi perdebatan hangat, dengan lebih banyak pihak tampil menyuarakan pandangan mereka. Apakah tindakan seterusnya kerajaan dan adakah akta ini akan dipinda? Rakyat kini menunggu dengan penuh debaran.
#akta342 #lulus #parlimenmalaysia #parlimen #cetuskebimbangan #PPIM #DatukNadzimJohan #Toqqi #DrKenny #malaysiamadani #PMX #kerajaanperpaduan #sembangkopiaa #sembangpolitik #DemiRakyat #SembangKopiAA #viral #trendingnewsmalaysia #beritaviral #barisannasional #umnosebuahperjuangan #umnomalaysia #umno #ZahidHamidi #azamrauzan #isusemasa #beritasemasa #aatvnews #aatvmedia #informasiurban
Sumber: AATV Rakyat News
KELULUSAN AKTA 342 CETUS KEBIMBANGAN RAKYAT

https://www.youtube.com/watch?v=ysnodP6QKOw


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2024/10/kelulusan-akta-342-cetus-kebimbangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Part 2 Akta 342 Diluluskan Tapi Ramai Rakyat Yang Tidak Setuju Tv Ppim 22 10 2024

Part 2 Akta 342 Diluluskan Tapi Ramai Rakyat Yang Tidak Setuju Tv Ppim 22 10 2024

papar berkaitan - pada 22/10/2024 - jumlah : 63 hits
Pada 14 Oktober lalu Dewan Rakyat telah meluluskan pindaan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 yang bertujuan untuk meningkatkan kesiapsiagaan negara dalam menangani ancaman penyakit berjangkit Isu ini amat menarik perha...
Part 1 Akta 342 Diluluskan Tapi Ramai Rakyat Yang Tidak Setuju Tv Ppim 21 10 2024

Part 1 Akta 342 Diluluskan Tapi Ramai Rakyat Yang Tidak Setuju Tv Ppim 21 10 2024

papar berkaitan - pada 22/10/2024 - jumlah : 60 hits
Pada 14 Oktober lalu Dewan Rakyat telah meluluskan pindaan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 yang bertujuan untuk meningkatkan kesiapsiagaan negara dalam menangani ancaman penyakit berjangkit Isu ini amat menarik perha...
Pmx Dan Pkr U Turn Akta 342 Ipk Tv 20 10 2024

Pmx Dan Pkr U Turn Akta 342 Ipk Tv 20 10 2024

papar berkaitan - pada 22/10/2024 - jumlah : 38 hits
Mana pergi 199 Ahli Parlimen semasa pindaan akta 342 diluluskan Hanya 23 undian sahaja bagi meluluskan akta yang amat penting Itulah persoalan yang diutarakan oleh Dato Nadzim Johan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia PPIM semas...
Tidak Ada Keperluan Pindaan Ruu 342 Ppim Kenyataan Media Ppim 12 10 2024

Tidak Ada Keperluan Pindaan Ruu 342 Ppim Kenyataan Media Ppim 12 10 2024

papar berkaitan - pada 12/10/2024 - jumlah : 126 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mewakili pengguna tidak menyokong pindaan Rang Undang Undang Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2024 Bantahan ini berasaskan kebimbangan terhadap hak asasi dan potensi penyalahgunaan...
Tahniah Penerima Anugerah Best Papa Mama Millennial 2024 Teruskan Jadi Inspirasi

Tahniah Penerima Anugerah Best Papa Mama Millennial 2024 Teruskan Jadi Inspirasi

papar berkaitan - pada 14/10/2024 - jumlah : 103 hits
Pa Ma Gala Award 2024 telah mengumumkan sepuluh selebriti yang terpilih sebagai penerima anugerah Best Papa Mama Millennial Pemilihan ini dilakukan berdasarkan perkongsian tip keibubapaan yang berguna serta persona mereka yang memberi impak...
Ppim Tolak Pindaan Ruu Kawalan Penyakit Berjangkit Sinar Harian 12 10 2024

Ppim Tolak Pindaan Ruu Kawalan Penyakit Berjangkit Sinar Harian 12 10 2024

papar berkaitan - pada 14/10/2024 - jumlah : 113 hits
SHAH ALAM Persatuan Pengguna Islam Malaysia menolak pindaan Rang Undang Undang Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2024 Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata penolakan itu berasaskan kebimbangan terhadap hak asasi dan pote...
Hebahan Pengambilan Jawatan Frim Oktober 2024 Tetap Kini Dibuka

Hebahan Pengambilan Jawatan Frim Oktober 2024 Tetap Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 122 hits
Hebahan tawaran jawatan FRIM Oktober 2024 Jawatan kosong ini adalah tawaran terbaru di bawah sektor awam yang kini dibuka dan boleh dibuat permohonan oleh rakyat Malaysia pada bulan Oktober ini Makluman Jawatan FRIM Oktober 2024 Siaran jawa...
Beza Zakat Emas Pelaburan Vs Zakat Emas Perhiasan

Serangan Wabak Demam Babi Afrika Gugat Ternakan Babi Di Pahang

Bantu Orang Rupanya Orang Yang Dibantu Adalah Pembunuh Bersiri

Meora Dan Ferra Di Eka Heights Kediaman Strategik Pelbagai Kemudahan

Nous Pouvons Vous Aider Dans L Envoi De Vos Lettres D Information

Terkejut Pasar Tani Di Hawaii Jual Nasi Lemak Malaysia

Perfect Baccarat Strategy 15 Chart To Help You Master The Gam

Almost 300 000 Lost Their Jobs In The Last 4 Years Dewan Rakyat Told


echo '';
5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia


Diperdaya Individu Manipulatif

Belajar Masak Dengan En Suami

Doa Sebelum Wudhu Arab Latin Dan Artinya

Fokus Pasir Gudang

Have Cheap Flights To Peninsular Malaysia All Year Round Say Sarawak Mps

Kedah Mb S Aide Makes Peace Hugs Night Market Trader