Kelopok Mata Bergerak Bawa Petanda


Kelopok Mata Bergerak Bawa Petanda! (Benarkah Bagai Yang Dikata?) | Kalian pernah tak alami kelopak mata bergerak secara tiba-tiba? Kalau ikut kata orang-orang lama, kelopak mata bergerak-gerak ni ada petanda tau. Selain tu ada juga yang mengatakan mata berkedip ini ada kaitan dengan hati dan perasaan kita. Tak lupa juga ada yang cuba 'meramal masa depan' dengan pergerakan yang berlaku secara tidak terkawal begini. 

Daku sendiri pernah ada pengalaman mata berkedip ni. Timbul  juga rasa rimas bila kelopak mata asyik bergerak-gerak dengan sendiri begini. Tak dinafikan ada juga rasa risau dan tak sedap hati bila teringat kata-kata orang tua yang situasi mata berkedip atau bergerak ni ada makna. Ishhh lain macam pulak rasanya.

Kelopok Mata Bergerak Bawa Petanda
Ada ketika sudah masuk seminggu kelopak mata bahagian atas sebelah kiri bergerak-gerak. Pergerakannya yang datang tidak menentu dan secara tiba-tiba berulangkali buat hati rasa makin tak keruan.

Bila di Google info tentang maksud mata bergerak atau berkedip ni, katanya "kalau yang bergerak tu kelopak mata kanan, ada saudara sebelah ayah yang meninggal , kalau sebelah kiri , ada saudara sebelah mak pula." 


Kelopok Mata Bergerak Bawa Petanda
Kiranya berdasarkan pengalaman orang tua-tua, kalau mata sebelah kiri bergerak-gerak atau menguit, itu tandanya orang tersebut bakal mendapat berita buruk dan jika mata sebelah kanan yang bergerak atau menguit itu tandanya akan mendapat berita baik.  

Adakah benar kelopak mata bergerak-gerak ini ada petanda dan alamat mengenai sesuatu kejadian yang bakal berlaku?

Kelopak Mata Kanan diatas bergerak – Akan mendapat keuntungan dan beroleh keamanan.Kelopak Mata Kanan dibawah bergerak – Akan mendapat kesusahan.Kelopak Mata Kiri diatas bergerak – Akan mendapat kebaikan.Kelopak Mata Kiri dibawah bergerak – Alamat berita sedih dan hendak menangis.Ekor Mata Kanan bergerak – Bakal menerima kedatangan orang jauh.Ekor Mata Kiri bergerak-gerak – Mendapat sedikit kepayahan.Kelopok Mata Bergerak Bawa Petanda
Selain daripada mata berkedip, terdapat juga maksud dari orang tua yang dikaitkan dengan anggota tubuh lain. Antaranya adalah seperti yang ada di bawah ini. Ubun-ubun bergerak – berbahagia pada hari tersebut.Kening kiri bergerak-gerak – beroleh kelapangan. Bibir bawah bergerak – akan menangis.Kepala bergerak – beroleh kerja yang baik.Siku Kanan bergerak-gerak – beroleh kebahagiaan.Siku Kiri bergerak-gerak – orang yang mengasihi kita akan datang.Pelipis Telinga bergerak – alami kebahagiaan.Telinga bergerak – akan berkelahi.Kepala bergerak – ada orang menyakiti hati kita.Kepala bergerak ke kiri – beroleh kebesaran.Bahu Kanan bergerak-gerak – harta hendak datang.Bahu Kiri bergerah-gerak – bakal berjumpa pembesar/ketua.Lengan Kanan bergerak-gerak – akan sakit kepala.Lengan Kiri bergerak-gerak – beroleh harta.Pipi Kanan bergerak-gerak – alamat sakit mata.Pipi Kiri bergerak-gerak – sentiasa bahagia.Tangan Kanan gatal – nak dapat duit.Tangan Kiri gatal – nak buang duit.Kaki gatal – asyik nak berjalan saja
Kebenarannya kelopak mata kanan atas bergerak dan kelopak mata kiri atas menurut Islam tidak ada kena mengena dengan berita baik mahupun berita buruk. Begitu juga dengan anggota tubuh yang lain.

Iyalah kita ini kan di ajar untuk percaya pada qada dan qadar bukannya pada pergerakan anggota di badan yang bergerak sendiri secara tiba-tiba begini. Itu semua hanyalah sebuah mitos yang jika berlaku juga adalah secara sebuah kebetulan semata. 

Habis Kenapa Mata Boleh Berkedip Dengan Tiba-tiba?Situasi ini sebenarnya boleh berlaku disebabkan oleh gerakan kelopak mata atas dan kelopak mata bawah secara tiba-tiba atau mengejut (spasma), berlaku sangat cepat dan sekejap; tidak berasa sakit dan juga tidak boleh dibuat-buat.Kelopok Mata Bergerak Bawa PetandaIa boleh berlaku sekali dalam beberapa saat atau dalam siri yang berulang-ulang kali dan bersifat sementara serta tidak berpanjangan. Sama ada ia berlaku pada mata sebelah kiri atau kanan (tidak berlaku serentak pada kedua-dua belah mata), keadaan ini tidak menimbulkan sebarang bahaya.Ia mungkin saat yang menghiburkan kerana setiap individu paling tidak mesti pernah mengalaminya sekali dalam seumur hidup. Tetapi selain tindakan luar kawalan yang mengejut, ia juga mungkin membawa petanda masalah kesihatan dan kita tidak mahu ia berlaku secara berulang-ulang kerana ia diluar tabiat biasa kerdipan mata.Istilah Perubatan Menamakan Situasi Ini Sebagai Myokymia Dari segi istilah perubatan situasi ini digelar sebagai Myokymia. Dalam bahasa Inggeris yang lebih mudah pula ia dikenali sebagai Eye Twitching. Haa bukan orang melayu je yang alami situasi ni. Kaum lain pun ada. Yelah ianya disebabkan oleh keadaan kelopak mata mengecut bukannya atas sebab sesuatu ramalan maka tak hairanlah jika semua orang boleh mengalaminya. Mengikut Medical News Today, gerakan kelopak mata ini disebabkan oleh aktiviti elektrikal dalam otak yang merangsang sel saraf menghantar isyarat dengan sangat cepat kepada otot kelopak mata. Inilah Antara Faktor PenyebabnyaKeletihan otot mata dan rangsangan berlebihan (overstimulation) adalah antara faktor puncanya akibat:StressPengambilan kafein berlebihanGangguan tidur atau tidak cukup tidurMata keringPenyebab lain yang secara tidak langsung boleh mencetuskan gejala kelopak mata bergerak-gerak ini ialah:Pengambilan alkoholTerdedah kepada cahaya terangIritasi permukaan biji mata atau bahagian dalam kelopak mataKesan kerja keras secara fizikal tubuhMerokokTerdedah kepada cuaca dan anginSakit kepala atau pening kepalaKesan pengambilan ubatan atau rawatan tertentuTerlalu kerap menghadap laptop / komputer
Kelopok Mata Bergerak Bawa Petanda
Macam-macam kan? Namun suka untuk diingatkan sekali lagi yang semua ini hanyalah sebuah mitos. Nak tahu sekadar suka-suka tak ada salahnya namun jangan sesekali dipercaya 100% hingga terlupa kepada penjelasan saintifik yang lebih jelas dan logik untuk diterima akal.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sishawa.com/2019/06/benarkah-kelopok-mata-bergerak-bawa-petanda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bergerak Lebih Rendah Pertumbuhan Pasangan Mata Wang Nzd Dan Aud Mungkin Bersifat Sementara

Bergerak Lebih Rendah Pertumbuhan Pasangan Mata Wang Nzd Dan Aud Mungkin Bersifat Sementara

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 125 hits
Perhatian peserta pasran masih tertumpu kepada perang perdagangan Amerika Syarikat dan China yang menyumbang kepada pengurangan data makroekonomi di seluruh dunia Pengeluaran ISM AS mencatatkan penurunan semalam kepada 52 1 p yang merupakan...
Tanggungjawab Suami Bukan Saja Bagi Nafkah Sepatutnya Bawa Anak Isteri Ke Syurga

Tanggungjawab Suami Bukan Saja Bagi Nafkah Sepatutnya Bawa Anak Isteri Ke Syurga

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 53 hits
Secara realiti memahami hati seorang isteri tidaklah rumit Sebenarnya apa yang wanita mahu adalah ingin berasa selamat ingin rasa ada ikatan emosi dan merasa yakin bahawa kita akan bersama mereka untuk seumur hidup Sepanjang tempoh perkahwi...
Kerajaan Terengganu Bantu Bawa Pulang Jenazah Siti Patimah

Kerajaan Terengganu Bantu Bawa Pulang Jenazah Siti Patimah

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 78 hits
BESUT Kerajaan negeri menyumbang RM10 000 bagi membantu pengurusan membawa pulang jenazah Siti Patimah Mohd Nor 65 yang meninggal dunia di Australia baru baru ini Ia disampaikan oleh Pengerusi Pengerusi Jawatankuasa Keusahawanan Industri Mi...
Akui Salah Pengemudi Bmw Bawa Pistol Karena Tak Berani Berkelahi

Akui Salah Pengemudi Bmw Bawa Pistol Karena Tak Berani Berkelahi

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 57 hits
Saya minta maaf dan mengakui kesalahan saya Meminta maaf kepada seluruh khalayak masyarakat dan kepada pengemudi Panther ujarnya saat rilis pers di Mapolres Jakarta Pusat Kemayoran Jakarta Sabtu
Penerbangan Ihsan Bawa Pesakit Kanser Orang Asli

Penerbangan Ihsan Bawa Pesakit Kanser Orang Asli

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 57 hits
Penerbangan ihsan bawa pesakit kanser Orang Asli Dikemas kini 25 minit yang lalu Diterbitkan pada 16 Jun 2019 11 37AM
Jangan Bawa Bekalan Dosa Ke Akhirat

Jangan Bawa Bekalan Dosa Ke Akhirat

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 78 hits
Kita tidak mengetahui bilakah masa ajal biarpun yakin saat itu adalah pasti Apabila tiba masa ajal tidak ada siapa pun dapat menghalangnya biarpun diketahui bekalan untuk hari akhirat belum mencukupi Firman Allah bermaksud Dan bagi setiap u...
19 Tahun Curah Bakti Demi Negara Chong Wei Mahu Bawa Isteri Honeymoon

19 Tahun Curah Bakti Demi Negara Chong Wei Mahu Bawa Isteri Honeymoon

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 92 hits
SELEPAS mengumumkan persaraan daripada sukan badminton Datuk Lee Chong Wei telah memberitahu serba sedikit mengenai perancangannya untuk masa akan datang Bersara dan ingin berehatDalam sidang media semalam Lee Chong Wei memberitahu bahawa p...
Kejam Bekas Pesakit Mental Penggal Kepala Cucu Dan Bawa Bersiar Siar

Kejam Bekas Pesakit Mental Penggal Kepala Cucu Dan Bawa Bersiar Siar

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 105 hits
Seorang pembunuh yang dibebaskan dari hospital mental enam tahun lepas telah memenggal kepala bayi berusia 18 bulan dengan pisau dan membawa kepala bayi berkenaan bersiar siar di Astrakhan Russia Pihak polis terpaksa menembak Mikhail Elinsk...
Wanita Sibuk Layan Nafsu Sendiri Sambil Memandu Di Highway Di Melaka

Wow Kucing Merajuk Kena Tinggal Akhirnya Muncul Mengadap Tuan Maid Merompak Terus Lesap Terima Kasih Cctv

Cara Mohon Pinjaman Perumahan Kerajaan Kali Kedua

Mak Ajar Buat Jeruk Petai Senang Je Rupanya

Minta Yang Luar Biasa Dari Allah

5173 Segera Siasat Bengkel Putar Alam Harian Metro 17 08 2019

Terima Sms Dari Mysalam

Apa Itu Luban Dan Kelebihannya Merawat Pelbagai Penyakit



Dakwaan Dibayar RM160 000 Berlakon Teater Akhirnya Johan Dan Ozlynn Buka Mulut

3 Jenis Tulisan Orang Melayu Lama Rencong Pallavi dan Kawi

Biodata Luqman Hafidz Pelakon Drama Tuan Danial

Senarai Lagu Tugasan Konsert Big Stage 2019 Minggu Pertama

Senarai Penuh Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 32 ABPBH32


Sate Sedap Di Titi Gantung

Akibat Samyang Melayang Rm10k

Cara Jadi Famous Di Laman Sosial

Jadi Ahli Jualan Untuk Para Pebisnis Reseller

Penjaga Gol Terengganu Suffian Abdul Rahman Meninggal Dunia

Cara Copy Dan Mencuri Html Defacement