Kelibat Runner Di Pejabat Tanah Dan Daerah Kuantan Kecoh Gara Gara Di Dakwa Potong Q



KUANTAN - Gara-gara isu "potong Q" dan "runner"  di Pejabat Tanah Dan Daerah Kuantan, berbagai-bagai komen dan kritikan telah dibuat oleh netizen.
Dilaporkan, isu itu timbul apabila seorang pelanggan yang berurusan di pejabat terbabit membuat hantaran luahan kekecewaannya di group Facebook Warga Kuantan Official (#WKOF)

"Selesai urusan di Pejabat Tanah Dan Daerah Kuantan. Urusan sikit aje, tapi hampir dua jam menunggu akibat ada segelintir manusia yang potong giliran.  Mereka menjadi runner untuk membayar cukai dan urusan lain, yang mungkin agak kenal dengan petugas di kaunter. Sebab mereka terus ke kaunter tanpa ambil nombor giliran. Harap Pejabat Tanah Dan Daerah Kuantan melakukan sesuatu, atau sediakan kaunter khas kepada mereka. Kami orang ramai pun ada hak untuk urusan," kata posting pelanggan yang kecewa terbabit

Beliau turut menyertakan sekeping gambar yang dirakamkan ketika situasi tersebut berlaku. 

Posting itu mendapat komen hangat dari kalangan netizen yang turut kecewa dengan apa yang  berlaku. 
Komentar panas beliau itu kemudian dijawab oleh netizen yang menggunakan nama Setulus Ikhlas. Beliau menggesa posting itu dipadamkan kerana ia cukup mengelirukan orang ramai. 
"Kepada yg berkenaan, memang kami runner lawyer ada special kaunter dan terikat dengan temujanji sebab tu kami bebas keluar masuk ke kaunter tak seperti orang awam, mereka terikat ngan satu kaunter, tu yg membuat orang awam lambat dilayan, harap yg menviralkan dalam warga kuantan harap faham jgn suka menviral lepas tu padam post yg di buat. Cuba bersikap gentleman," kata Setulus Ikhlas. 
Beliau turut membuat hantaran berkenaan di group facebook Warga Kuantan Official (#WKOF). 

Setulus Ikhlas turut melampirkan keratan print shot posting yang dibuat sebelum ini. Berbagai komen panas tentang isu" runner" dibalas oleh netizen lain. Ada yang setuju dengan pengadu dan ada yang menyokong wujudnya "runner" di jabatan kerajaan. 
"nak cepat bangun awal kul 6 pagi kalau ada urusan2 di pjabat kerajaan.. mmg akan full hari org ramai.. ni kul 9 kul 10 baru nak g mmg lambat lah.. runner tu di bayar... nak laju pakai runner.. simple. contoh. nak line internet laju beli yg mahal. kalau x nk laju beli yg paling murah. so tunggu lah loading kejap.. simple.. lain kali ada urusan di mana pjabat kerajaan. bangun awal. kul 6 dah gerak. sebb mana2 pjbat kerajaan org akan ramai dah staby tunggu.. kalau ada duit lebih upah runner settel. ni tau komplem org cari rezeki. runner tu dah wujud dah zaman p ramli. kena tunggu sikit dah meroyan.. dkat kl ni bersepah runner.. tapi diorg fahm apa tu keje runner. urgent.. xbusuk ati sikit2 nk komplem.. x ada runner ni. yg susah korang jugak nanti.. percaya lah," kata ReZz ReZza. 

" haha..nk tny ap beza yg ko gelar kan dri kau sbg "runner" dan "org awam"? ko byr cukai lebih ke smpai org lain kne tggu ko settle keje ko dlu?? klu ko terikat dgn lawyer hartanah..suruh la peguam ko buat kaunter lain bro...jgn ko susahkn tugasan org lain plak disebab kan ko nk siap kan kerja ko..ko igt org lain xde kerja lain ke nk uruskan lepas tu??ko dibayar ke..ko kne bayar ke..ko membayar kan...ikot SOP la brder..no giliran ade ..amik no..tggu turn...xde spesial kes klu hal2 melibat kan org ramai kecuali kes melibatkan nyawa org!!!!!pikir sikit susah org lain...jgn ko pikir nk senang kan kerja kau je..same2 byr cukai...bukan ko anak raja pn nk didahulukan..darah sama merah..ko ada hal ko..org lain pn ad hal org lain...nk cepat suruh pejabat tanah amik lagi pekerje bukak 10 lgi konter kat setiap pejabat tanah yg ade...xkire la pejabat tanah ke..pejabat jkr ke..pejabat2 yg melibat kan customer servis ni...perlu peka dgn org rmai...profesional la skit...tgk keadaan...klu org rmai dtg time tu..bukak la konter bnyk skit...bg memudahkan urusan org rmai..bukan bukak satu konter utk 100 org yg dtg mase tu....!!!sekian," kata Ku Saiful. 

Sementera itu netizen yang menggunakan nama Chah Storenfriede pula menghantar beberapa keping gambar yang menunjukkan memang ada kaunter berbeza untuk orang awam / pertanyaan dan kaunter peguam / juruukur. Ia bagi mengesahkan, memang kaunter berbeza-beza di pejabat terbabit. 

Sementara itu bagi Andika Adiwarna pula menggesa semua pihak diberi layanan sama tidak kira siapa mereka. 
"Pastikan semua yang menggunakan khidmat kaunter sila ambil no giliran. Biar sama sama menunggu. Baru adil... Ka runner ke kau ada pangkat ke sila ambil no giliran. Haaa gitu 😂," kata beliau. 

Bagi Aliff Jusoh pula berkata sepatutnya ada pengenalan khas untuk mereka yang menjadi "runner". 

"Lain kali yg " runner" tampal kt dahi bru sng org knl, 🙄, " dakwa beliau. 
Banyak lagi komen netizen terhadap isu ini sebenarnya. Rata-rata tidak bersetuju jabatan kerajaan membezakan urusan orang awam dengan" runner" pejabat peguam dan juruukur. Bagi mereka, layanan perlulah sama rata dan adil. 

Apa pun, kita tunggu makluman rasmi daripada pihak terbabit. Apakah amalan ini wajar diteruskan atau perlu dibuat perubahan. Jika tidak, naya kepada orang awam yang mahu buat urusan sekadar 3-5 minit, namun terpaksa tunggu berjam-jam sebelum dipanggil. 
Kami akan cuba mendapatkan maklumat daripada pihak berkenaan tentang isu ini. #sumber

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/03/isu-runner-di-pejabat-tanah-dan-daerah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Di Hadapan Pejabat Pemprov Sulsel Kpk Ungkap Modus Korupsi Di Daerah

Di Hadapan Pejabat Pemprov Sulsel Kpk Ungkap Modus Korupsi Di Daerah

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 124 hits
Saya mengajak seluruh jajaran di Pemprov Sulsel untuk bersama sama dan serius dalam memberantas korupsi kata Lili
Anwar Dakwa Ada 15 Kawasan Parlimen Tawar Beliau Tanding Termasuk Lawan Pm Di Pagoh

Anwar Dakwa Ada 15 Kawasan Parlimen Tawar Beliau Tanding Termasuk Lawan Pm Di Pagoh

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 231 hits
SEBERANG PERAI Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa terdapat sehingga 15 kawasan Parlimen yang mahukan beliau bertanding untuk kawasan mereka pada pilihan raya umum akan datang Kata Ahli Parlimen Port Dickson itu ini termasuklah kubu kuat Perd...
Salahuddin Ayub Dakwa Ph Tiada Komitmen Bersama Umno Pada Pru 15 Akan Datang

Salahuddin Ayub Dakwa Ph Tiada Komitmen Bersama Umno Pada Pru 15 Akan Datang

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 372 hits
PETALING JAYA Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub berkata Pakatan Harapan buat masa ini belum ada sebarang komitmen untuk bersama UMNO pada Pilihan Raya Umum akan datang Beliau berkata demikian selepas ditanya sama ada PH ada membincan...
Exco Pemuda Umno Malaysia Buat Laporan Polis Dakwa Ada Pihak Salah Guna Gambar Beliau Dan Isteri Untuk Penipuan Scammer

Exco Pemuda Umno Malaysia Buat Laporan Polis Dakwa Ada Pihak Salah Guna Gambar Beliau Dan Isteri Untuk Penipuan Scammer

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 581 hits
KUANTAN Exco Pemuda UMNO Malaysia Muhammad Faiz Hashim membuat laporan polis terhadap pihak yang menggunakan gambar beliau dan isterinya untuk tujuan penipuan dan scammer Difahamkan beliau menyedari perkara tersebut selepas dimaklumkan oleh...
Langkah Sheraton Untuk Halang Anwar Dakwa Dap

Langkah Sheraton Untuk Halang Anwar Dakwa Dap

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 326 hits
Langkah Sheraton Untuk Halang Anwar Dakwa DAP Pengarah Strategi DAP Liew Chin Tong menolak pandangan bahawa pernah dipelawa untuk menyertai Langkah Sheraton kerana matlamat rampasan kuasa adalah untuk menghalang presiden PKR itu menjadi per...
Kata Nak Bincang Politik Tapi Adun P Pinang Raba Saya Dakwa Wanita

Kata Nak Bincang Politik Tapi Adun P Pinang Raba Saya Dakwa Wanita

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 504 hits
GEORGE TOWN Seorang pembantu kedai menuduh seorang ADUN Pulau Pinang mencabul kehormatannya ketika mereka berjumpa untuk berbincang hal politik semasa dua minggu lalu Menurut laporan polis yang dilihat FMT wanita itu yang juga terlibat dala...
Aktivis Dakwa Kuari Ancam Gunung Baling Mb Pertikai Motif Bising

Aktivis Dakwa Kuari Ancam Gunung Baling Mb Pertikai Motif Bising

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 177 hits
Sebuah kuari baru di Gunung Baling Kedah didakwa memulakan operasi minggu lalu meskipun Laporan Penilaian Alam Sekitar menyatakan beberapa masalah utama berhubung projek tersebut kata aktivis Sahabat Alam Sik Mohd Sobri Ramlee Katanya antar...
Selepas Dipersoalkan Di Facebook Najib Dakwa Khairy Cari Publisiti

Selepas Dipersoalkan Di Facebook Najib Dakwa Khairy Cari Publisiti

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 160 hits
MALAYSIA NOWNajib persoal kenapa dirinya tidak boleh beri laluan kepada barisan hadapan sedangkan orang lain boleh Bekas perdana menteri Najib Razak hari ini menghalakan serangan media sosial kepada Khairy selepas menteri sains teknologi da...
Anwar Dakwa Lima Orang Ahli Parlimen Pkr Di Tawarkan Lompat Parti Dan Menyokong Pn

Anwar Dakwa Lima Orang Ahli Parlimen Pkr Di Tawarkan Lompat Parti Dan Menyokong Pn

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 280 hits
PETALING JAYA Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Srri Anwar Ibrahim hari ini menuduh Perikatan Nasional memancing lima Ahli Parlimen parti itu untuk keluar dan menyokong kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin Lima wakil rakyat itu adalah M Kar...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston

Mahkamah Warga Emas Bunuh Jiran Hukuman Diganti Penjara 30 Tahun

From The Dock To Rubbing Shoulders With Pmx Kk Mart Founder Shows Steely Resurgence With Uzbek Expansion Plan