Kelebihan Solat Tahajud Suami Isteri Dan Inilah Keajaiban Jika Diamalkan




Kelebihan solat tahajjud tidak hanya dapat menenangkan jiwa, mendapat tempat yang terpuji di sisi Allah dan banyak lagi kebaikan lain tetapi ia lebih baik dan terlalu banyak keistimewaannya yang diberikan oleh Allah SWT jika suami isteri dapat melakukan tahajud bersama-sama.

Pasti ramai yang sering melakukan solat tahajud setelah tahu tentang fadhilat, kebaikan dan kelebihan solat ini. Tetapi mungkin ada yang tidak tahu jika bertahajjud bersama suami dan isteri lebih baik dan afdal selain banyak kebaikannya.

Kelebihan Solat Tahajud Suami Isteri
Berikut kami kongsikan beberapa kelebihan jika suami isteri yang dapat melakukan solat tahajjud bersama.

1. Keluarga Sakinah Penuh Dengan Kasih Sayang

Suami dan isteri akan dirahmatilah dan akan diberikan keluarga yang dipenuhi dengan kasih sayang serta diberikan keluarga sakinah mawaddah wa rahmah dan sakinah itu adalah ketenangan.

Keluarga yang sakinah akan membuatkan seorang suami itu ketika berada di luar rumah yang kepenatan kerana berkerja atau menyebarkan dakwah dan sebagainya, pasti akan merasa tenang dan gembira apabila masuk ke dalam rumah serta bertemu dengan isteri tercinta.

Mawaddah pula ertinya cinta kerana pertimbangan fizikal yang menyebabkan suami menyayangi isterinya kerana kecantikan manakala isteri melihat suami dengan penuh ketampanan lalu rasa cinta yang teramat telah menyatukan kedua-duanya.

Dari mawaddah inilah suami dan isteri akan saling memenuhi kehendak dan keperluan serta dapat mengubah tanggungjawab dan syahwat dengan penuh pahala. Mawaddah biasanya berlaku ketika di awal perkawinan dan setelah usia menginjak ke fasa tua, mawaddah tidak lagi menjadi keutamaan.

Jadi, mengapa suami dan isteri tetap sayang dan harmoni walaupun ada ketika tidur saling membelakangi antara satu sama lain? Itulah rahmat. Cinta dan kasih sayang bukan dipandang kerana bentuk dan fizikal sebaliknya kerana akhlak, karakter dan kerana cinta dan kasih sayang itu sendiri.

Kepada suami isteri yang melakukan solat tahajjud bersama, Allah akan memberikan rahmat-Nya dan salah satu rahmat yang dapat dilihat adalah kasih sayang dalam rumahtangga.



"Semoga Allah merahmati seorang lelaki yang bangun di waktu malam lalu solat dan ia pun membangunkan isterinya lalu si isteri juga solat. Bila isteri tidak mahu bangun, ia percikkan air ke wajahnya.

Semoga Allah juga merahmati seorang perempuan yang bangun di waktu malam lalu ia solat dan ia pun membangunkan suaminya. Bila suami enggan untuk bangun, ia pun memercikkan air ke wajahnya." (HR. An Nasa’i - Hadis Abu Dawud dan Tirmidzi)

2. Dicatat Sebagai Orang Yang Selalu Ingat Allah

Suami isteri yang selalu bertahajud bersama akan dicatat sebagai orang-orang yang sentiasa mengingati Allah. Alangkah bahagianya sekiranya Allah memasukkan seorang hamba-Nya dalam kategori yang sering mengingati-Nya. Kerana Allah telah menjanjika, sesiapa yang ingat pada-Nya maka Allah akan mengingati orang tersebut.

Ketika diri kita berhadapan dengan seribu masalah pasti akan ditolong oleh Allah. Ketika kita memerlukan sesuatu pasti akan sentiasa akan dibantu Allah. Ketika kita dizalimi pasti akan dibela oleh Allah SWT.

Hanya suami isteri yang sentiasa bangun dan saling mengejutkan dari tidur untuk menunaikan solat tahajud bersama, biarpun solat ini hanya dua rakaat sahaja, suami isteri itu akan mendapat kelebihan dan keistimewaan ini.



"Jika seorang lelaki membangunkan isterinya di waktu malam lalu keduanya solat, atau solat dua rakaat bersama, maka keduanya ditulis dalam kelompok orang-orang yang selalu mengingati Allah." (HR. Abu Daud, An Nasa’i dan Thabrani)

Baca : 4 Kelebihan Utama Solat Tahajjud

Dengan kelebihan dan keistimewaan yang akan diberikan oleh Allah SWT kepada suami dan isteri yang menunaikan solat tahajud bersama itu, adakah kita akan berusaha untuk melakukan dan membiasakannya nanti? Amalkan dengan pasangan, insya Allah penuh keberkatan.

Semoga perkongsian keistimewaan dan kelebihan solat tahajud suami isteri ini akan membuka pintu hati anda dan pasangan untuk bersama-sama mengamalkan solat yang hanya dua rakaat ini demi untuk hubungan dan keluarga tersayang serta kerana Allah SWT. Semoga bermanfaat. - Facebook

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ilmualam.com/2020/03/kelebihan-solat-tahajud-suami-isteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Road To Jannah Seorang Isteri Tak Perlu Sampai Menyusahkan Diri Jaga Solat Taat Suami Sudah Cukup

Road To Jannah Seorang Isteri Tak Perlu Sampai Menyusahkan Diri Jaga Solat Taat Suami Sudah Cukup

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 559 hits
Entahlah versi RoadToJannah seorang isteri ini kadang kala menyusahkan diri sendiri Sedangkan Isteri isteri Rasulullah S A W contoh terbaik dalam mencari redha seorang suami Untuk cari redha dari seorang suami tidak perlu untuk l isteri itu...
Banyak Kelebihan Isteri Berbadan Gempal Suami Tak Kisah Janji Sihat

Banyak Kelebihan Isteri Berbadan Gempal Suami Tak Kisah Janji Sihat

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 631 hits
Gambar HiasanWanita sangat sensitif dengan fizikal mereka Baik kurus mahupun gempal sebaik baiknya soal ini jangan dijadikan satu bahan ejekan Biarpun mereka nampak tenang tapi sebenarnya ia memberi impak kepada perasaan mereka Dek kerana u...
Hukum Isteri Kejutkan Suami Dari Tidur Untuk Solat Subuh

Hukum Isteri Kejutkan Suami Dari Tidur Untuk Solat Subuh

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 2028 hits
Pasti ramai yang terbaca kisah suami susah bangun solat subuh dan suami malas bangun pagi dan macam macam lagi Begitu juga ada yang tertanya apakah hukum isteri kejut suami untuk menunaikan solat dan sebagainya serta apakah hukum suami iste...
Abaikan Solat Punca Suami Isteri Tidak Kekal Siapa Yang Jaga Solat Rumahtangga Dia Kukuh

Abaikan Solat Punca Suami Isteri Tidak Kekal Siapa Yang Jaga Solat Rumahtangga Dia Kukuh

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 406 hits
Pasangan suami isteri yang gagal mempertahankan keharmonian rumah tangga sehingga berlaku penceraian didapati berpunca daripada sikap keengganan menunaikan solat lima waktu Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al Bakri b...
Jangan Solat Sendiri Ajaklah Pasangan Bersama Ini Saat Romantik Untuk Suami Isteri

Jangan Solat Sendiri Ajaklah Pasangan Bersama Ini Saat Romantik Untuk Suami Isteri

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 312 hits
Dengan hanya menghabiskan masa lebih kurang lima ke sepuluh minit sebanyak lima kali sehari anda mampu menyuburkan kasih sayang antara suami isteri Impaknya mungkin tidak nampak terus tetapi jika diamalkan secara konsisten pasti berbahagial...
Macam Mana Baik Pun Suami Kita Isteri Kena Ada Income Sendiri

Macam Mana Baik Pun Suami Kita Isteri Kena Ada Income Sendiri

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 191 hits
Gambar hiasanIni betul baik macam mana pun suami kita tolonglah jangan malas jaga penampilan diri dan tak ragu ragu nak cari income sendiri Bukan nak menghasut benda tak elok tetapi ujian kahwin di depan sana macam macam Kalau pun suami kit...
Suami Jangan Mengadu Kalau Isteri Dah Tak Cantik Selekeh Mereka Berkorban Demi Tanggungjawab

Suami Jangan Mengadu Kalau Isteri Dah Tak Cantik Selekeh Mereka Berkorban Demi Tanggungjawab

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 302 hits
Maafkanlah isterimu dan fahamilah mereka jika mereka sudah tidak cantik selekeh mula menjerit asyik marah marah selalu mengadu sakit sakit layanan mereka tidak sempurna Seorang suami mengadu keadaan isterinya yang begitu Jawab saya cuba kit...
5 Benda Suami Nak Kena Tahu Tentang Isteri Yang Lepas Bersalin

5 Benda Suami Nak Kena Tahu Tentang Isteri Yang Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 272 hits
Mendengar pengalaman orang tentang sakit bersalin bukanlah satu perkara yang menyenangkan Lebih lebih lagi jika ini adalah kandungan pertama Walaupun setiap pengalaman bersalin ibu adalah berbeza namun rata rata pasti ramai yang bersalin no...
Kesan Suami Isteri Kurang Hormon

Kesan Suami Isteri Kurang Hormon

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 291 hits
Kamal dan Zurina adalah pasangan suami isteri yang ideal Kamal ialah seorang guru manakala Zurina pula merupakan seorang pegawai di sebuah agensi swasta Setelah hampir 25 tahun membina rumahtangga bahagia dan di kurniakan tiga anak yang sud...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc