Kelebihan Pisang Buah Syurga


Kelebihan Pisang Buah Syurga..
Dalam surah Al Waqi’ah ayat ke 29 ada menyebut..
قال الله تعالى : وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ
( سورة الواقعة – 29 )
Ertinya:
Hari Kiamat (Al-Waqi’ah): 29 – dan pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya),
Terbukti pisang adalah buah syurga…
Mesti ia mempunyai kelebihan yang luar biasa.. Jom!! Kita cari rahsia disebalik buah pisang ini..
MASYAA ALLAH terlalu banyak kelebihannya (buah pisang), antaranya ia menjadi ubat untuk pelbagai penyakit. dan ia sudah diiktiraf dari pelbagai pihak.
INFOR SIHAT
“KELEBIHAN BUAH PISANG“
Menarik…
Setelah membaca, Pasti kita teruja pisang merupakan buah-buahan tempatan yang senang didapati.
Syukur Alhamdhulillah dengan kenikmatan yang Allah bagi.
Pisang mengandungi tiga jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang dikombinasikan dengan serat. Sebiji Pisang memberikan dorongan instan pada pecernaan secara bertetusan dan tenaga substansial. Penelitian telah membuktikan bahawa dengan hanya dua biji Pisang akan memberikan tenaga yang cukup untuk sebuah latihan berat selama 90 minit.
Tidak pelik bukan mengapa Pisang adalah buah bagi kebanyakan atlet terkemuka di dunia. Membekalkan tenaga bukan satu-satunya yang ada dari Pisang, ia juga dapat membantu kita agar sentiasa fit.
Hal ini juga dapat membantu mengatasi atau mencegah sejumlah besar penyakit dan keadaan tubuh badan yang kurang fit, sehingga Pisang merupakan suatu kepentingan untuk kesempurnaan diet dalam harian kita.
Depresi
Menurut pemantauan dibuat oleh MIND antara pesakit penderita Depresi, ramai orang merasa lebih baik setelah memakan Pisang. Ini kerana Pisang mengandungi tryptophan, sejenis protein yang akan berubah oleh sistem tubuh badan menjadi serotonin, yang akan membuat kita menjadi relaks, memperbaiki suasana hati (mood) dan secara umum akan membuat seseorang merasa lebih tenang.
Bagi Penderita Diabetes. Makanlah Pisang setiap hari. Kerana ia mengandungi Vitamin B6 ia berfungsi akan mengawal tingkat glukosa darah anda dan akan mempengaruhi suasana hati Anda.
. Bagi Penderita Anemia. Pisang mengandung Zat Besi yang Tinggi, Pisang juga dapat merangsang produksi hemoglobin dalam darah dan membantu dalam pelbagai kes anemia (kurang darah).
. Bagi Penderita Tekanan Darah Tinggi. Buah tropika yang unik ini sangat tinggi kalium namun rendah garam, sehingga sempurna untuk mengalahkan tekanan darah. Begitu banyak gunanya sehingga _US Food and Drug Administration (Departmen ) baru sahaja membolehkan tanaman Pisang untuk melakukan ujian rasmi mengenai kemampuan buah pisang untuk menurunkan risiko tekanan darah dan stroke…
. Menambah Kemampuan Otak.
200 pelajar di Twickenham (Middlesex) sangat membantu dalam ujian penggal mereka kerana mengamalka Pisang ketika sarapan, waktu rehat dan Ketika makan tengah hari dalam membantu untuk meningkatkan kekuatan otak mereka.
Kajian telah membuktikan bahawa setiap buah-buahan yang mengandungi kalium tinggi ia dapat membantu pelajar dalam pembelajaran dan juga dapat meningkatkan daya otak lebih fokus dan berpikir.
. Sembelit
Pisang mengandungi Zat Fiber dalam kadar yang tinggi, Pisang juga dapat membantu melancarkan proses pencernaan dan juga membantu mengatasi permasalahan pencernaan tanpa sebarang pengambilan ubat-ubatan.
. Ubat Mabuk (pening @ mual nak muntah). Salah satu cara paling cepat untuk menyembuhkan mabuk (Darat , Laut dan Udara) adalah dengan minuman milkshake Pisang ditambah dengan madu sebagai pemanis. Milkshake Pisang berkesan memberikan ketenangan perut kita dan ditambah dengan bantuan madu ia mengawal kadar gula dalam darah untuk kembali normal, sementara susu pula membantu aliran untuk sistem pencernaan dengan lebih tenang dan lancar….
. Memulas Dan Sakit Perut.
Pisang memiliki tindak balas antasid pada tubuh badan, jadi jika Anda menderita memulas-mulas dan perut terasa senak maka cubalah makan *Pisang* untuk kurangkan sakit.
. Mual waktu pagi (Morning Sickness)
Ambil Pisang antara waktu sarapan, ia membantu menjaga kadar gula darah dan menghindari daripada mual.
. Gigitan Nyamuk
Sebelum anda menyapu krim anti gigitan nyamuk, cubalah dahulu menggosok kawasan yang terkena gigitan nyamuk dengan bahagian dalam kulit Pisang. Ramai yang sudah merasakan hebatnya Kulit Pisang, ia akan mengurangkan bengkak² bintat² dan gatal pada kulit.
. Saraf
Pisang mengandung Vitamin B dalam kadar tinggi yang sangat membantu dalam pembaikan sistem saraf.
. Penderita Obesiti junk food waktu kerja. Kajian Institut Psikologi di Austria menemukan bahawa tekanan pada ketika kerja menyebabkan orang sering mengambil makanan seperti, snack, coklat dan kerepek. Setelah meneliti 5000 pesakit di Hospital, para penyelidik menemui bahawa kebanyakan orang yang menderita kegemukan sering berada dalam tekanan kerja yang tinggi.
Laporan menyimpulkan untuk menghindari stress, panik.. akibat tekanan kerja, kita perlu mengawal kadar gula darah kita dengan ambil makanan tinggi karbohidrat (pisang) setiap dua jam untuk menjaga kadar gula darah menjadi seimnang.
. Usus
Pisang boleh digunakan sebagai bahan makanan utama untuk diet bagi penderita luka usus, Pisang akan mencegah gangguan pencernaan, hal ini disebabkan texturnya yang sangat lembut dan halus. Pisang adalah satu-satunya buah semulajadi yang dapat dimakan tanpa menyebabkan stress dalam beberapa kes penyakit yang parah. Dan *Pisang* juga akan meneutralkan kelebihan zat asam dan mengurangkan reaksi dengan mencipta lapisan permukaan dalam usus.
. Mengawal Suhu
Sesetengah budaya.. Pisang adalah buah yang dapat menurunkan suhu, baik dari segi fizikal dan emosional, Contohnya wanita mengandung Di Thailand, mereka akan makan Pisang sebelum proses melahirkan dengan keyakinan bayi akan lahir dengan keadaan suhu dingin.
. Bagi Perokok
Buah Pisang dapat membantu orang yang ingin dan cuba untuk berhenti merokok. Ini kerana Pisang mengandungi Vitamin B 6, B 12 serta kalium dan magnesium yang akan membantu tubuh untuk mempercepatkan sistem penyembuhan dari ketagihan nikotin secara mengejut.
. Stress
Kandungan Kalium dalam Pisang adalah mineral yang penting, ia dapat membantu normalkan degupan jantung, mengirim lebih banyak oksigen ke otak dan mengatur keseimbangan cairan tubuh. Ketika kita stress, metabolisme kita akan meningkat, sehingga mengurangkan kadar Kalium. Ini dapat dinetralkan (rebalanced) dengan bantuan snack Pisang yang tinggi Kalium.
. Stroke
Menurut penyelidikan di The New England Journal of Medicine, makan Pisang sebagai bahagian dari diet teratur dapat menurunkan risiko kematian kerana stroke sebanyak 40%.
. Kutil
Mereka yang suka pada pengubatan tradisional sudah banyak yang tahu bahawa Pisang boleh Menghilangkan atau Mengecilkan Kutil, jika anda ingin menghilangkan kutil, maka ambillah sepotong Pisang dan letakkan di kutil anda, dengan bahagian kuning atau kulit ada diluar , tampal itu dengan plaster sampai beberapa waktu, tukarkan setiap pagi dan tengahari, setelah beberapa hari lalu lihatlah perubahanya.
Jadi ingatlah Pisang merupakan ubat alami untuk pelbagai penyakit. Jika dibandingkan dengan epal contohnya, maka Pisang mengandung ; Protein empat kali ganda, Karbohidrat dua kali ganda, Zat Fosfor tiga kali ganda, Vitamin A dan zat besi lima kali ganda dan ada pula dua kali ganda kandungan vitamin dan mineral lainnya. Pisang juga kaya kalium dan merupakan salah satu makanan dengan nilai terbaik, Jadi mungkin sekaranglah waktunya untuk mengubah persepsi kita terhadap Pisang dan makanlah Pisang setiap hari untuk amalan sihat yang sempurna
. Pisang jugalah yang menjadi alasan kenapa monyet sentiasa sihat dan cergas setiap waktu…
. AMARAN!!
Jangan sesekali letakan Pisang di dalam peti ais, kerana struktur buah Pisang akan berubah bila sudah dibekukan dan sedikit sebanyak ia akan menghilangkan khasiat buah *Pisang !!!*_
Sampaikan infor berguna ini kepada semua saudara dan sahabat handai yg disayangi… Semoga boleh mendatangkan manfaat bagi kita semua. – DD


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://infordakwah.wordpress.com/2018/11/14/kelebihan-pisang-buah-syurga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sembelit Najis Keras Elakkan Bagi Makan Buah Epal Dan Pisang

Anak Sembelit Najis Keras Elakkan Bagi Makan Buah Epal Dan Pisang

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 1008 hits
Bayi sembelit dan susah untuk membuang air besar bukanlah sesuatu yang jarang dijumpai Perkara ini akan menyebabkan ibu bapa cepat risau dan bimbang Bayi yang mengambil susu badan tidak semestinya akan berak setiap hari Kesemua nutrien yang...
Perkembangan Bunga Buah Dan Jantung Pisang

Perkembangan Bunga Buah Dan Jantung Pisang

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 1127 hits
Menarik untuk diperhatikan bagaimana jantung utama bunga pisang renek bertukar menjadi buah dan jantung kecil ulam27 5 19 hari pertama jantung bunga pisang rebah 28 5 19 hari kedua tangkai tandan semakin panjang dan kelopak pertama membuka2...
6 Buah Penurun Kolesterol Setelah Puas Makan Yang Bersantan

6 Buah Penurun Kolesterol Setelah Puas Makan Yang Bersantan

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 314 hits
Sudah puas makan makanan bersantan Ini saatnya kita mulai memperhatikan kesehatan Santan mengandung kalori dan lemak tingkat tinggi Keduanya bisa menimbulkan efek samping yang buruk bagi kesehatan Dilansir dari kumparanSAINS santan kelapa m...
Garap Buah Naga Semiorganik Petani Banyuwangi Untung Ratusan Juta

Garap Buah Naga Semiorganik Petani Banyuwangi Untung Ratusan Juta

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 176 hits
Salah seorang petani yang menangguk hasil manis itu adalah Tarmijan Di lahan seluas 2 hektare dia mengembangkan buah naga semi organik dengan kandungan kimia tergolong minim
Potensi Lumayan Tanaman Buah Naga

Potensi Lumayan Tanaman Buah Naga

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 829 hits
Buah naga atau lebih dikenali sebagai buah pitaya mempunyai bentuk ganjil dengan kulit luar berwarna merah dan sayap seperti seekor naga menjadikannya berlainan dengan buah buah tempatan lain yang ditanam di Malaysia Buah Naga Malah bentuk ...
Cicak Keletihan Dalam Bungkusan Buah Pelanggan Terkejut Serah Kepada Pasaraya

Cicak Keletihan Dalam Bungkusan Buah Pelanggan Terkejut Serah Kepada Pasaraya

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 349 hits
Seorang pelanggan terkejut apabila melihat seekor cicak yang masih hidup di dalam bungkusan buah raspberry yang ingin dibelinya Tidak mahu memanjangkan cerita dan bimbang buah tersebut sudah tercemar dia kemudiannya menyerahkan bungkusan it...
Quot 6 Buah Kereta Datang Rumah Pukul 11 Malam Quot Mira Filzah

Quot 6 Buah Kereta Datang Rumah Pukul 11 Malam Quot Mira Filzah

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 368 hits
Hiburan Syawal menjadi ruang dan peluang peminat untuk beraya di rumah artis kesayangan mereka Selain bertemu mata Syawal juga menjadi pengikat ukhuwah antara artis dan peminat Sama seperti pelakon popular Mira Filzah yang akui terkejut den...
Ketahui 9 Jenis Buah Dan Sayur Yang Kaya Dengan Vitamin C Yang Sesuai Untuk Semua Peringkat Umur

Ketahui 9 Jenis Buah Dan Sayur Yang Kaya Dengan Vitamin C Yang Sesuai Untuk Semua Peringkat Umur

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 531 hits
Apabila berbicara tentang vitamin C kita lazimnya akan terus terbayangkan buah oren Walau bagaimanapun ramai yang tidak menyedari bahawa sebenarnya banyak lagi buah lain yang kaya dengan vitamin C selain daripada buah oren Oleh itu bagi and...
Durian Kanyao Buah Paling Mahal Di Dunia Berharga Rm199 289

Durian Kanyao Buah Paling Mahal Di Dunia Berharga Rm199 289

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 758 hits
Durian Kanyao dikatakan durian paling mahal di dunia mencatatkan rekod baharu dengan harga jualan 800 000 baht dalam festival buah yang menarik perhatian puluhan pencinta buah yang kaya raya dan durian durian yang didatangkan dari ladang be...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal