Kelebihan Nisfu Sya Ban


Malam Nisfu Sya'ban merupakan antara malam musta jab Doa. Berikut adalah antara bahagian Doa yg boleh kita memohon dari Allah SWT.
Kelebihan Nisfu Sya'ban

Malam Nisfu Syaaban adalah malam 15 Syaaban iaitu sebaik sahaja masuk waktu Maghrib pada hari Sabtu, 24 Februari 2024 (Malam Ahad)Malam Nisfu Syaaban merupakan salah satu malam yang musta jab doa. Umat Islam digalakkan agar banyak berdoa memohon keampunan dari ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala



Disunatkan untuk menghidupkan malam Nisfu Sya'ban dengan memperbanyakkan ibadah dengan membaca al-Quran, berzikir, berdoa, bertasbih, berselawat, istighfar, hadir majlis ilmu dan amalan yang lain

Ad Da'ie ilallah Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid -
Malam Nisfu Syaaban adalah malam yang sangat istimewa dalam agama Islam. Ia jatuh pada pertengahan bulan Syaaban, beberapa minggu sebelum bulan Ramadan. Malam ini dianggap sebagai malam di mana Allah menentukan takdir hamba-hamba-Nya untuk tahun yang akan datang.
Umat Islam di seluruh dunia menganggap malam ini sebagai waktu yang baik untuk beribadah, berdoa, dan memohon ampun. Banyak yang mengisi malam Nisfu Syaaban dengan melakukan ibadah sunnah, seperti melakukan shalat sunnah, membaca Al-Quran, berzikir, dan memohon ampun kepada Allah.
Selain itu, terdapat juga beberapa amalan yang dilakukan secara khusus pada malam Nisfu Syaaban, seperti melakukan puasa sunnah pada hari itu atau pada hari sebelum atau sesudahnya, serta berdoa agar Allah memberkahi dan melindungi mereka dari segala bencana dan kesulitan.




7 Amalam Yang Dilakukan Pada Malam Nisfu Sya'abanAmalan yang dilakukan pada malam Nisfu Sya'ban bervariasi di antara berbagai tradisi dan mazhab dalam Islam. Beberapa amalan yang sering dilakukan pada malam Nisfu Syaaban antara lain:
1. Shalat Sunnah:


Melakukan shalat sunnah pada malam Nisfu Syaaban, baik itu shalat hajat, shalat tahajjud, atau shalat malam lainnya. Beberapa tradisi menyarankan untuk melakukan shalat hingga jumlah tertentu, seperti 100 rakaat.


2. Membaca Al-Quran:


Membaca Al-Quran pada malam Nisfu Syaaban, baik itu membaca surah-surah tertentu atau mengkhatamkan Al-Quran.


3. Berzikir dan berdoa:


Menghabiskan malam dengan berzikir kepada Allah SWT dan memperbanyak doa, memohon ampun, serta memohon perlindungan dan keberkahan.


4. Puasa Sunnah:


Melakukan puasa sunnah pada hari Nisfu Syaaban atau pada hari-hari sekitarnya, seperti puasa sehari sebelum atau sesudahnya.


5. Memberi sedekah:


Memberikan sedekah pada malam Nisfu Syaaban, baik itu dalam bentuk makanan, uang, atau amal kebajikan lainnya.


6.Mengunjungi kuburan:


Beberapa tradisi menyarankan untuk mengunjungi kuburan pada malam Nisfu Syaaban sebagai pengingat akan kematian dan persiapan untuk akhirat.


7. Menghiasi masjid:


Menghiasi masjid dan tempat-tempat ibadah lainnya dengan hiasan dan lampu-lampu sebagai tanda kegembiraan atas datangnya malam Nisfu Syaaban.
Penting untuk dicatat bahwa amalan-amalan ini bervariasi di antara berbagai budaya dan mazhab dalam Islam, dan tidak semua amalan ini dianggap wajib atau dianjurkan oleh semua ulama. Yang terbaik adalah untuk mengikuti tuntunan agama dan keyakinan pribadi masing-masing dalam melaksanakan amalan-amalan pada malam Nisfu Syaaban.



5 Malam Yang Mustajab Untuk Berdoa
Dalam tradisi Islam, terdapat beberapa malam yang dianggap sebagai malam yang mustajab untuk berdoa. Walaupun pendapat dan tradisi dapat bervariasi di antara mazhab dan budaya, namun lima malam yang sering dianggap sebagai malam mustajab untuk berdoa adalah:
1. Malam Nisfu Syaaban:


Malam pertengahan bulan Syaaban dianggap sebagai malam di mana Allah menentukan takdir hamba-hamba-Nya untuk tahun yang akan datang. Banyak umat Islam menganggap malam ini sebagai waktu yang baik untuk berdoa dan memohon ampun.


2. Malam Jumaat:


Malam Jumaat, khususnya menjelang waktu Maghrib pada hari Jumaat, juga dianggap sebagai waktu yang mustajab untuk berdoa. Rasulullah SAW bersabda bahawa di antara waktu-waktu yang mustajab untuk berdoa adalah waktu antara asar dan maghrib pada hari Jumaat.


3. Malam Lailatul Qadar:


Malam Lailatul Qadar atau Malam Kebencian di bulan Ramadan dianggap sebagai malam di mana Al-Quran pertama kali diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Berdoa pada malam ini dianggap sangat mustajab.


4. Malam Nisfu Sya'ban:


Malam pertengahan bulan Sya'ban juga dianggap sebagai malam yang mustajab untuk berdoa. Banyak umat Islam yang mengisi malam ini dengan ibadah dan doa agar diberkati dan dilindungi oleh Allah SWT.


5. Malam Lailatul Isra' dan Mi'raj:


Malam di mana Nabi Muhammad SAW melakukan perjalanan Isra' dan Mi'raj ke langit adalah malam yang juga dianggap sebagai malam yang mustajab untuk berdoa.
Dibawah ini ada dikongsikan Tujuh Bahagian Berdoa :
Bahagian 1 - Pengampunan Dosa

Bahagian 2 - Keperluan Masa Kehidupan

Bahagian 3 - Urusan Ketika Kematian

Bahagian 4 - Alam Barzakh

Bahagian 5 - Ketika di Padang Mahsyar

Bahagian 6 - Lintasan Titian Sirat
Bahagian 7 - Masuk Syurga


~ Bonde Senyum Riang ~

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bondezaidalifah.com/2024/02/kelebihan-nisfu-syaban.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nisfu Sya Ban Orang Melayu Politik Yahudi

Nisfu Sya Ban Orang Melayu Politik Yahudi

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 96 hits
Nisfu Sya ban Perubahan kiblat dedahkan selera YahudiNISFU Sya banMalam Nisfu Sya ban merupakan salah satu daripada hari yang masyhur di kalangan masyarakat Melayu Di sana para Ulamak berselisih pendapat tentang kelebihan malam ini Namun un...
Penganjur Konsert Di Kedah Mohon Maaf Tak Peka Malam Nisfu Sya Ban

Penganjur Konsert Di Kedah Mohon Maaf Tak Peka Malam Nisfu Sya Ban

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 82 hits
Penganjur konsert di Kedah mohon maaf apabila tular berita yang konsert Choii Underground Music Tour Kedah 2 0 dibatalkan serta merta susulan tiada permit kelulusan untuk penganjurannya pada malam nisfu Sya ban tempoh hari oleh kerajaan neg...
Al Kahfi Kelebihan Membacanya Pada Malam Atau Hari Jumaat

Al Kahfi Kelebihan Membacanya Pada Malam Atau Hari Jumaat

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 135 hits
Al Kahfi Kelebihan Membacanya Pada Malam atau Hari Jumaat Surah Al Kahfi dalam Al Qur an merupakan surah ke 18 dan memiliki banyak keutamaan dan manfaat bagi sesiapa yang membacanya Surah ini mengandungi 110 ayat dan diklasifikasikan sebaga...
Kedah Konsert Malam Nisfu

Kedah Konsert Malam Nisfu

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 73 hits
Tiada permit untuk konsert malam Nisfu Syaaban kerajaan negeri akan panggil penganjurNoorazura Abdul Rahmanbhnews bh com myTangkap layar video tular mengenai konsert yang mencetus kontroversi di Kedah berikutan berlangsung pada malam nisfu ...
The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Malam Nisfu Syaaban

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Malam Nisfu Syaaban

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 148 hits
The Colours of Life PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS Malam Nisfu Syaaban Daripada Muaz bin Jabal RA dari Nabi SAW baginda bersabda Allah mendatangi makhlukNya pada malam Nisfu Syaaban Dia mengampuni makhluk kecuali orang musyrik dan yang bermusuh...
Comic Author Gets Leave To Challenge When I Was A Kid 3 Ban

Comic Author Gets Leave To Challenge When I Was A Kid 3 Ban

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 97 hits
Cheeming Boey has obtained leave from a civil court to proceed with his bid to quash the Home Ministry ban against the controversial comic book When I Was A Kid 3 The Kuala Lumpur High Court allowed the author s judicial review leave applic...
Malam Nisfu Syaban 2024 Tanggal Berapa Keutamaan Dan Cara Mendapatkan

Malam Nisfu Syaban 2024 Tanggal Berapa Keutamaan Dan Cara Mendapatkan

papar berkaitan - pada 22/2/2024 - jumlah : 178 hits
Nisfu Syaban adalah malam istimewa Meskipun ada catatan karena banyaknya hadits dhaif dan maudhu terkait malam itu tetapi ada pula hadits hadits shahih yang menunjukkan keutamaannya Apa itu malam nisfu Syaban jatuh pada tanggal berapa di ta...
Soal Jawab Puasa Malam Nisfu Syaaban

Soal Jawab Puasa Malam Nisfu Syaaban

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 247 hits
Soal Jawab Berkaitan Puasa Malam Nisfu SyaabanFAQ Nisfu Sya banRujukan dan pautan asal
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag