Kelebihan Dan Fadhilat Menyusukan Anak



Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Surah Luqman: ayat 14)
Terdapat banyak faedah kepada kedua-dua ibu dan bayi apabila kita mengamalkan penyusuan bayi secara natural. Kita disaran memberi susu ibu kepada bayi sehingga bayi berusia sekurang-kurangnya 6 bulan tanpa makanan sampingan lain, tanpa susu formula lain dan tanpa diberi air masak pun kepada bayi.
Susu ibu kaya dengan antibodi serta hormon-hormon yang mampu memberi perlindungan kepada bayi daripada masalah usus (gastrousus), jangkitan pada pernafasan, jangkitan telinga, alahan makanan, kerosakan gigi, pneumonia dan meningitis. Ia juga menggalakkan pertumbuhan pembentukan otot-otot muka dan rahang.
kajian terbaru yang dijalankan oleh Profesor Catharina Svanborg, seorang pensyarah imunologi dari Universiti Lund, Sweeden, susu ibu membantu untuk mencegah bayi dari mendapat kanser.
“Zat yang disebut alpha-lac (alphalactalbumin), yang terdapat dalam jumlah besar di dalam susu ibu, yang mengenali keberadaan sel-sel kanser dan membunuhnya”.
manusia berusaha untuk mencari cara melawan kanser dengan rawatan kimoterapi dan berbagai-bagai cara lain, namun Allah terlebih dahulu telah menunjukkan kepada kita cara untuk melawan penyakit berbahaya ini.
satu lagi penelitian yang dilakukan oleh James W. Anderson, ahli University Kentucky – IQ bayi yang diberi susu ibu lebih tinggi 5 tahap daripada bayi lain. Susu ibu yang diberikan hingga 6 bulan bermanfaat bagi bayi, manakala anak yang disusui kurang dari 8 minggu tidak memberikan manfaat kepada IQ.
Untuk mereka yang bakal bergelar seorang ibu, fakta ini amat berguna bagi anda. Lihatlah bagaimana Al-Quran menerangkan kepada kita sebab untuk seseorang ibu menyusukan anaknya selama 2 tahun. Dan lihatlah bagaimana kajian saintifik membawa kepada kebenaran dan kebaikan yang dibawa Kalam Allah ini,ini menunjukkan kepada kita Al-Quran mendahului penemuan saintifik sejak 1400 tahun berabat yang lalu.
Menyusu bayi juga baik untuk ibu, antaranya ialah:
akan merembeskan sejenis oksitosin dimana hormon tersebut membantu mengecutkan rahim dan mengembalikan rahim ke bentuk asal. Ia juga membantu mengurangkan berat badan sehingga 500 atau lebih kalori sehari dengan aktiviti tersebut. Ia juga mengurangkan risiko terkena kanser payudara, pre-monopouse, kanser ovari dan osteoporosis. Selain itu, faedahnya adalah seperti berikut:
Jika mampu memberi susu ibu kepada bayi secara natural, ianya lebih mudah. Tidak perlu untuk membasuh botol-botol susu dan ianya boleh diberikan dimana-mana dan bila-bila masa.
Susu ibu dijadikan Allah khas untuk keperluan bayi dengan jumlah dan faedah yang sangat mencukupi. Ia mengandungi kuantiti yang paling tepat seperti nutrient, protein, lemak dan karbohidrat untuk bayi.
Tiada susu yang setanding susu ibu untuk diberikan kepada bayi. Jika penyusuan dilakukan secara natural, ia mampu mengeratkan hubungan antara ibu dan anak. Ia merupakan sentuhan kulit dan rangsangan tersebut turut dirasai bayi.
Di dalam Islam ada menyatakan bahawa besar pahalanya seorang ibu yang menyusukan anaknya. Ia menyebut bahawa demi kesihatan anak, ibu hendaklah menyusukan anak dengan susu ibu. Sejajar dengan firman Allah di dalam Al-Quran Surah Al-Bakarah Ayat 233 yang bermaksud:
“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan”
Imam Syafie berkata, “Sihat atau tidak anak itu bergantung sama ada anak disusui ibu atau tidak walaupun sekali susuan”
Kelebihan dan fadhilat menyusukan anak
1. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.
2. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun) dan beramal soleh tidak melangar perintah Allah dan taat kepada suaminya, maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
3. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.
4. Susu ibu menjadikan anak lebih sihat daripada terkena penyakit terutama selsema dan batuk, InsyaAllah.
5. Dengan memberi air susu ibu kepada anak, pengaruhnya sangat besar terhadap perkembangan dan kesihatan fizik dan jiwa anak.
6. Jika semalaman ibunya tidak tidur kerana menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberi pahala seperti memerdekakan 70 hamba ke jalan Allah.
Begitulah sayangnya Allah pada wanita yang bergelar IBU.

wallahu’alam….

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://luvislam92.blogspot.com/2014/03/kelebihan-dan-fadhilat-menyusukan-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
30 Fadhilat Dan Kelebihan Berselawat Ke Atas Nabi Muhammad

30 Fadhilat Dan Kelebihan Berselawat Ke Atas Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 111 hits
Berselawatlah Dengan ini dapat mendekatkan kita dengan rezeki yang tidak disangka sangka menjauhkan diri dari pelbagai masalah dan juga membuatkan kita terus dihormati 1 Sabda Rasulullah SAW Barangsiapa yang berselawat keatasku sekali nesca...
Make School A Safer Place Jadi Penjenayah Kerana Anak Murid

Make School A Safer Place Jadi Penjenayah Kerana Anak Murid

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 329 hits
Hashtag cerita anak murid lawan cikgu ni bukan benda baru Cumanya kalau nak bantai cikgu tak cukup kalau setakat jadi juara isu kena ada kabel kuat duit banyak dan kekal konfiden walaupun bukannya betul pun Shining Eun soo Still Loving You ...
Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 869 hits
Siapa yang tak mahu memberikan yang terbaik buat anak anak yang sedang membesar Melepaskan anak untuk memasuki ke sekolah asrama penuh memang berat namun inilah yang terbaik untuk masa depan anak anak Inilah yang dikongsikan oleh isteri usa...
Mudah Cepat Untuk Anak Anak Donut Ball Guna 2 Bahan Je

Mudah Cepat Untuk Anak Anak Donut Ball Guna 2 Bahan Je

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 252 hits
Memikirkan kudapan untuk menu petang anak anak kadang kadang boleh buntu juga Apa kata kita buat donut ball yang mengggunakan 2 bahan saja Resipi yang dikongsi Reha Rahma ini sangat mudah dan cepat disediakan Anak anak pun tak perlu tunggu ...
Bahaya Paksa Anak Dewasa Sebelum Waktunya Hati Hati Dengan Sindrom Ini

Bahaya Paksa Anak Dewasa Sebelum Waktunya Hati Hati Dengan Sindrom Ini

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 230 hits
Memang comel bila kita gayakan si kecil dengan barangan orang dewasa seperti ada mini adult versi mama dan papa kan Namun mama papa perlu berhati hati dengan situasi ini kerana ianya boleh menjadi sindrom jika anda terlalu taksub mengayakan...
Sambut Ulang Tahun Ke 7 Jemyma Keakraban Anak Fasha Anak Nora Danish Jadi Tumpuan

Sambut Ulang Tahun Ke 7 Jemyma Keakraban Anak Fasha Anak Nora Danish Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 235 hits
Semalam berlangsungnya majlis tertutup sempena hari jadi yang ke 7 buat cahaya mata kedua Fasha Sandha Puteri Raysha Jemyma Menerusi perkongsian Fasha di instagram majlis tersebut hanya dihadiri oleh ahli keluarga terdekat sahaja Berkonsepk...
Terlalu Rindu Arwah Sarah Setiap Minggu Shuib Jalani Pemeriksaan Mental Demi Anak

Terlalu Rindu Arwah Sarah Setiap Minggu Shuib Jalani Pemeriksaan Mental Demi Anak

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 231 hits
Dah tiga bulan pemergian arwah Siti Sarah namun bagi pelawak Shuib Sepahtu dia mengakui masih sukar untuk meneruskan kehidupan tanpa isteri tercinta di sisi Bagaimanapun Shuib meluahkan rasa syukur melihat emosi anak anaknya masih terkawal ...
Hiburan Saya Harap Tak Merosakkan Perancangan Isteri Syamel Tak Sengaja Dedah Jantina Anak

Hiburan Saya Harap Tak Merosakkan Perancangan Isteri Syamel Tak Sengaja Dedah Jantina Anak

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 215 hits
Penyanyi Syamel tidak sengaja mendedahkan jantina anak sulungnya yang dijangka dilahirkan Mac tahun depan gara gara terlalu teruja beraksi di pentas ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementSyamel atau nama lengkapnya Syamel Aqmal Mohd Fodzly mengumu...
Hiburan Dah Tak Mengigau Ketika Tidur Teringat Arwah Anak Azmi Saat Lega Keadaan Isteri Bertambah Baik

Hiburan Dah Tak Mengigau Ketika Tidur Teringat Arwah Anak Azmi Saat Lega Keadaan Isteri Bertambah Baik

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 214 hits
Penyanyi Azmi Saat melepaskan nafas lega apabila isterinya Nazira Muhammad kini tidak lagi mengigau ketika sedang tidur akibat teringat akan anak mereka iaitu Allahyarham Khairul Afnan yang meninggal dunia pada 30 September lalu ARTIKEL BER...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah