Kelas Totiq 3 Hari Pertama


Syukur ke hadrat ilahi, akhirnya dengan izin Allah, saya yang tiada ilmu aliran agama ini diizinkan untuk bertalaqqi di dalam kelas tadabbur al Quran. Sejak tahun 2017-2018 seingat saya, saya menjadi penjual al Quran terjemahan di bawah syarikat Sahabat Enuur dan Al Qolam Malaysia. Dan kemudian, Sahabat Enuur memperkenalkan Al Quran terjemahan versi tagging. 


Pernah ya sahabat saya pasti, pernah atau sudahpun memiliki al Quran tagging ini. 

Masa inilah saya diperkenalkan dengan perkataan "tadabbur". 
Tujuan tagging ini pada al Quran terjemahan adalah untuk menarik minat orang Islam di Malaysia untuk membaca ayat-ayat al Quran. Mengetahui maknanya, membaca tafsir selain kita mengaji huruf semata-mata. 
Tetapi setakat itu sahajalah, saya jual, kongsikan kelebihan tagging ini dan masih lagi tiada kekuatan atau panggilan untuk mendalami proses tadabbur.
PKP merupakan kemuncak pengenalan apakah itu Tadabbur Quran.
Saya mula nampak kelas-kelas bagi tujuan memahami ayat al Quran, belajar dari surah ke surah, ayat ke ayat dan Enuur sendiri mula membuka kelas tadabbur. Masya Allah, masih lagi saya tidak berada dalam kelompok mereka yang bertadabbur namun pada masa ini, saya sudah mula membaca terjemahan secara istiqomah dan masih hanya sekadar membaca dan mengambil peringatan dan pengajaran secara sendiri.
Pada awal tahun 2024, jika tidak silap, saya mendengar dari rakan tentang program TOTIQ, rupanya ada kelas khusus untuk kita belajar teknik memahami al Quran dengan sangat mendalam. 
Subhanallah, jika nak kata tentang yakin ke tidak, saya hampir nak berhenti kelas ini kerana masalah kewangan. Sudahlah saya masuk di bawah tajaan rumah SASU, tajaan sepenuhnya ya. Allah dah bagi jalan dah ni, tetapi saya ada masalah kewangan dan tidak mampu untuk teruskan, Allah maha Baik, maha Kaya, Allah tetap beri peluang, pihak SASU kata;
"Puan, teruskanlah mengaji di TOTIQ, kursus ini telahpun dibayar sepenuhnya untuk puan"
Saya tak tahu nak gambarkan bagaimana perasaan saya ketika itu, sebak dan pecah dada ni, jadi saya berjanji akan belajar sehabis baik walaupun masih ada banyak kerisauan tentang kelas TOTIQ yang akan datang. 



Semoga Allah makbulkan doa saya, diberikan kekuatan, kerajinan dan kesungguhan untuk belajar memahami ayat kalam Allah ini dengan sedaya upaya, sehabis baik dan dapat menyampaikan pula kepada orang lain dengan ilmu yang betul. 

Namun, kerana kita sedang dalam perjalanan mengkaji dan belajar ilmu Allah, ustaz dan ustazah pun kata, "serahkanlah segala urusan kepada Allah, tahulah Allah mengaturkannya"
Inilah HINT paling besar, jika saya masih tidak ambil peluang untuk belajar, adakah Allah akan sisihkan saya nanti? 
Ya Allah, takutnya saya memikirkan segala peluang telah Allah berikan, siapalah saya untuk menolak dan membuat ingkar kepada Nya.


Hari Pertama Kelas Online TOTIQ Batch 3
Bermulalah kelas TOTIQ secara online melalui platform Zoom, tanggal 5 Ogos 2024. Tenaga pengajar adalah Ustaz Harfiz Bin Hamzah pada jam 9 pagi dan Coach Jamil Wahab; 10.40 pagi sehingga habis kelas jam 12.00 tengah hari.
Tenaga ustaz mengajar sangat luar biasa dan bahasanya banyak kali membuat diri saya terkesan bahawa kita manusia makhluk yang tiada ilmu pengetahuan, tiada daya dan upaya melainkan dari Allah semata-mata dan sangatlah rugi kita tidak mengaji al Quran hingga ke tahap tertinggi yakni memahami dan mengambil iktibar dari kalam Allah ini sebagai panduan hidup di dunia bagi bekalan kita di akhirat kelak.
Saya kongsikan beberapa ayat dari Ustaz Harfiz;



al-Quran itu perlu di imani dengan sebetul-betulnya
fokus kepada al-Quran, barokah al-Quran
Allah memuliakan mereka yang bersama dengan al-Quran



Kenapa kita perlu belajar ilmu tadabbur Quran?



jawapan kepada belajar tadabbur al Quran

Mendekatkan diri kepada Allah swt kerana cinta kepada Allah swt


Ibarat ditendang dan ditampar terus ke pipi saya, mengaku hamba Allah, mencintai Allah tetapi tidak tahu makna ayat-ayat Al Quran apatah lagi memberi masa untuk membaca terjemahan?
Usia saya sudah hampir 39 tahun, tahun ini. Betapa sombongnya saya dengan Allah SWT.
Betapa saya rasa sudah tahu akan cara hidup Islam tetapi terlalu sedikitnya ilmu yang konon saya rasa saya ada.
Bagaimana pula dengan anak-anak saya kelak jika saya masih terus bersifat sebegini? 
Hari pertama dalam kelas TOTIQ, saya dihenyak-henyak dengan pelbagai soalan, kesedihan dengan diri sendiri dan malu kepada Allah, mengaku dan mengucap syahadah tetapi tidak tahu dan faham maksud dan ayat kitab Allah
Allahu akbar!
Sungguh ya, pembaca sekalian, sahabat yang saya kasihi..
Coach Jamil Wahab berkata;



JIKA TAK MULA SEKARANG KENAL AL QURAN, NAK MULA BILA?
TERLAMBAT = TANGGUH



Jika ada peluang berada dalam komuniti yang baik, ada kelas tadabbur tidak kiralah level bagaimana sekalipun. Sertailah dengan sehabis mungkin, luangkan masa walaupun sekejap untuk bertadabbur bersama mereka yang ada ilmu ini. 
Kita masih belum terlambat, maka marilah kita sama-sama usahakan dengan kemampuan diri kita untuk berinteraksi dengan kitab suci ini.
Saya ada membuat nota bagi kelas TOTIQ dan sudah saya kongsikan kepada sahabat-sahabat TOTIQ batch 3. Saya berdoa kepada Allah, agar saya dapat memberi manfaat buat seluruh warga TOTIQ melalui nota dan penulisan saya, diberikan kesihatan, diberikan fokus dan waktu untuk berbakti dan ilmu ini Allah kembalikan kepada saya agar saya dapat belajar dan menghayati setiap momen pembelajaran TOTIQ selama 4 bulan ini nanti. aamin3x ya rabbal alamin




Nanti saya kongsikan di entri lain mengenai kelas TOTIQ ini ya. 
Entri kali ini saya ingin kongsikan perasaan saya, dapatan saya melalui dua hari kelas bersama TOTIQ. Saya ingin sekali dan doakan agar semua orang yang masih hidup diberikan kesempatan melihat keindahan al Quran ini. 
Ustazah Dr Hanisah bawakan satu kisah yang menjentik hati saya lagi;
Kisahnya;
Datang seorang wanita kepada ustazah, "Ustazah, nanti pencen saya nak belajar al Quran!", then wanita tersebut telah pencen, dia pun daftar belajar Quran, kelasnya pada minggu hadapan. Dan nak dijadikan cerita, wanita ini meninggal dunia tanpa sempat belajar al Quran, tak sempat ya masuk kelas yang telah dia daftar pada minggu tersebut! 
Allahu akbar
Pengajaran: Jangan tangguh belajar al Quran walaupun sekarang masih tiada guru, jika ada kesempatan, terus ambil peluang tersebut. kita tidak tahu bila ajal kita, alangkah takutnya jika kita diambil nyawa tanpa sempat belajar al Quran atau ubah hidup mengikut acuan Allah yang sebenar-benarnya!! 😭


Saya kongsikanlah nota-nota screenshot yang memberi kesan dan sebagai nota kepada diri sendiri, semoga dengan perkongsian ini dapat sedikit sebanyak Allah izin kita jadi semangat dan teruja untuk sertai kelas tadabbur al Quran. Tidak semestinya TOTIQ tetapi percayalah ada banyak kelas sudah ada ya untuk tadabbur ni.








Boleh baca juga, di entri ini saya ada kongsikan cara untuk kita mula tadabbur, sama ada sertai kelas atau belajar sendiri
TOTIQ - Cara Berinteraksi Dengan Al Quran



Saya nak kongsikan satu doa yang saya amalkan supaya saya dapat istiqomah berzikir, solat, mengaji dan maksud saya ni, ibadah kita kepada Allah swt. Tidak kiralah sahabat nak buat ibadah yang mana untuk rutin dan diberikan kekuatan untuk jadi rutin harian kan, cubalah baca doa ini dan bersungguh-sungguh minta pada Allah agar kita menjadi sebahagian dari golongan mereka yang sibukkan diri kepada Allah.

Semoga entri ini memberi manfaat, saya kongsikanlah sedikit gambar dari saya. Snap gambar kelas di rumah. Syukur sekarang ada banyak kelas online kan?
Alhamdulillah
Ini adalah gambar sesi kelas malam. Pada sesi ini, kami belajar terjemahan al Quran (tadabbur dan tazakkur) sebanyak 10 muka surat. Kelas malam sejam sahaja, jadi agak berat untuk belajar terjemahan sambil baca, tengok nota dan dengar penerangan dari tenaga pengajar.


Kelas siang, ini adalah gambar pada 6 Ogos 2024, ada kopi disebelah laptop ya kerana memang tidak sempat nak lari ke dapur. Jadi sediakanlah siap-siap, nak makan ke, apa jua urusan siapkan sebelum bermulanya kelas kerana 3 jam ini adalah sesi pembelajaran yang sangat "pack", saya memang menaip tanpa henti mengikut nota kelas dan menulis kembali setiap cerita atau apa yang tenaga pengajar kongsikan
Cara saya menulis nota untuk dijadikan rujukan kepada diri sendiri sebenarnya, tetapi saya tetap "share" kepada rakan-rakan TOTIQ yang lain. Kerana harapan saya agar dapat membantu dan semoga dengan ini dapat tolak diri saya terus kekal bersemangat belajar dalam kelas TOTIQ ini setiap hari. insya Allah



Emme Marina, suri rumah sepenuh masa (WAHM), memiliki M.Sc. dalam Kimia Industri. Penulis dan usahawan yang aktif, mengikuti pelbagai kursus penulisan dan bisnes. Menghasilkan beberapa buah e-book, seperti "Panduan Bisnes di Shopee." Pengalaman 12 tahun berniaga secara online. Kini aktif sebagai blogger, peniaga jam azan, al Quran digital, emas orodesign serta perunding harta perwarisan Islam. Ingin dapatkan khidmat servis dan produk jualan, bolehlah hubungi saya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.emmemarina.com/2024/08/kelas-totiq-3-hari-pertama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Pertama Tidak Menawarkan Apa Apa Yang Baru

Hari Pertama Tidak Menawarkan Apa Apa Yang Baru

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 76 hits
Ulasan A Quiet Place Day One 2 0 5 Penilaian Ulasan Pengacara Utama Lupita Nyong o Joseph Quinn Pengarah Michael Sarnoski Ulasan Filem A Quiet Place Day One A QUIET PLACE DAY ONE adalah kisah dua orang asing yang bersatu semasa menahan sera...
Agenda Jokowi Hari Pertama Ngantor Di Ikn

Agenda Jokowi Hari Pertama Ngantor Di Ikn

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 84 hits
Presiden Jokowi juga dijadwalkan akan rapat bersama Otoritas IKN
Jokowi Mulai Berkantor Di Ikn Hari Ini Optimis Investor Bertambah

Jokowi Mulai Berkantor Di Ikn Hari Ini Optimis Investor Bertambah

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 80 hits
Menurut dia semua akan dikumpulkan dalam satu waktu saat perjanjian kerja sama sudah siap untuk ditandatangani
Hari Kedua Berkantor Di Ikn Jokowi Bakal Rapat Bahas Keamanan

Hari Kedua Berkantor Di Ikn Jokowi Bakal Rapat Bahas Keamanan

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 55 hits
Jokowi ingin memastikan bahwa kawasan IKN aman dan terhindar dari kejahatan
Foto Hari Kedua Ngantor Di Ikn Jokowi Ajak Wartawan Keliling Kawasan Istana Kepresidenan

Foto Hari Kedua Ngantor Di Ikn Jokowi Ajak Wartawan Keliling Kawasan Istana Kepresidenan

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 56 hits
Para wartawan diberikan kesempatan untuk melihat langsung berbagai fasilitas yang sedang dibangun
Hari Ini Kpu Gelar Rapat Rekapitulasi Nasional Pascaputusan Mk

Hari Ini Kpu Gelar Rapat Rekapitulasi Nasional Pascaputusan Mk

papar berkaitan - pada 28/7/2024 - jumlah : 81 hits
Ketua Divisi Teknis KPU RI Idham Holik rapat pleno mengungkap hari ini adalah batas akhir bagi KPU menggelar rekapitulasi nasional pascaputusan MK
Tiktok Tiktok Khamis Dah Hari Ni

Tiktok Tiktok Khamis Dah Hari Ni

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 143 hits
Assalamualaikum Mood dari pagi sampai ke pejabat memang tersenyum je Masuk kereta tadi on the way ke pejabat pun radio pasang lagu lagu yang naikkan mood Jadi hari ini kita bekerja dengan senyuman sepanjang hari hihihi Alhamdulillah mak nie...
Speed Read A Bonkers 1 700 Cc Single Cylinder Chopper And More

Bian Gindas Cinta Biru Chord

Tuntutan Palesu Sprm Siasat Tuntutan Banyak Sangat Palesu Zaman Din Ni

Hilton Honors Rolls Out Exclusive Dining Offers Across Malaysia

Isu Gisb Biar Kerajaan Tentukan

Permohonan Bantuan Budi Ipt Sabah One Off Rm1500 Rm2000

Cheah Liek Hou Pemenang Pingat Emas Badminton Para 2024

Pensyarah Dihargai


echo '';
10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Uncle Bos Mama Slot Megadrama Astro Ria

Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik


Benarkah Daun Sirih Bagus Untuk Mengatasi Masalah Keputihan

Moving To A New Home In Chicago Here S Why Bernard Movers Should Be Your First Call

Budak 14 Tahun Rebah Maut Ketika Main Bola Sepak

Doorgift Kenduri Mini Pouch Bag

Akmal Jawab Dap Malulah Anak Jantan Kalau Orang Jual Kita Tidak Beli

Gerakan At Crossroads