Kelas Percuma Untuk Mengira Harga Minyak Untuk Pas Umno


Oleh Rafizi Ramli



Sejak Mei 2018, penyokong-penyokong PAS dan UMNO telah berjaya mempopularkan beberapa istilah baru dalam politik: hancing, kencing dan yang sewaktu dengannya.

Antara perkara yang paling diulang ialah kononnya janji untuk menurunkan harga minyak sejurus selepas PH berkuasa. Padahal itu bukan pun janji manifesto PH dalam 2018.

Soal menurunkan harga minyak ini adalah popular dalam PRU2008 kerana keputusan kerajaan BN pada ketika itu memotong subsidi sehingga harga minyak melambung, sedangkan kerajaan juga memperolehi keuntungan luar biasa dari lonjakan harga minyak itu. Kekayaan itu akhirnya dibelanjakan berterusan antara tahun 2008 hingga 2017, malah saya pernah menobatkan Dato’ Seri Najib Razak sebagai pemenang tempat pertama pertandingan membelanjakan wang minyak negara.

Antara yang paling banyak mengulangi hancing dan kencing adalah penyokong PAS. Mereka tidak sedar yang paling banyak menjaja janji untuk menurunkan harga minyak dalam PRU2008 dan PRU2013 adalah pimpinan PAS dan penyokong mereka.

Tetapi pada ketika itu mereka belum lagi bersekedudukan dengan UMNO, yang pada satu ketika dahulu pernah dikafirkan oleh segelintir pimpinan mereka.

Begitulah resam politik: mana-mana parti politik pun, tujuannya ialah untuk mendapat kuasa.
Semasa PAS yakin boleh mendapat kuasa melalui jalan berkawan dengan DAP, maka nama DAP tidak lekang di bibir pimpinan mereka. UMNO dituduhnya perkauman, asobiyah dan tidak Islam. Ada yang menghukum pimpinan DAP itu lebih Islam dari pimpinan UMNO.

Kini PAS melihat UMNO pula sebagai jalan mereka untuk mendapat kuasa. Maka ada pula hujahnya yang meyakinkan mereka bahawa kumpulan yang mereka pernah lawan itu, sebenarnya lebih baik dari kumpulan-kumpulan lain yang mereka pernah berkawan.

Demikianlah politik.

Musuh berkawan dengan lawan, lawan menjadi kawan dan kahwin bersilang-silang, kerana semua itu dilihat sebagai strategi mendapatkan kuasa.

Saya tidak ada masalah dengan strategi politik PAS – mahu berkawan dengan UMNO, atau mahu memeluk DAP. Atau pernah menjemput Tun Mahathir menyertai Gagasan Sejahtera, kemudian memaki Tun Mahathir apabila BERSATU menyertai Pakatan Harapan.

Tetapi janganlah mengaku suci bahawa semua tindak tanduk yang tidak konsisten itu demi mengangkat Islam. Saya menghormati kaedah PAS mendapatkan kuasa sebagai parti politik yang mengambil imej Islam, tetapi janganlah bersifat suci seolah-olah tindak-tanduk mereka bukan bermotifkan kuasa (seperti parti-parti lain juga).

Sewajarnya kita perlu sentiasa mencermin diri.

Penyokong UMNO yang berkempen berterusan dengan hamburan “kencing” dan “hancing” ini lupa bahawa mereka juga yang bermati-matian mahu harga minyak yang tinggi. Semasa Dato’ Seri Najib menjadi Perdana Menteri, pentadbiran beliau menghapuskan terus subsidi minyak hingga harga minyak naik setiap minggu.

Apabila saya membentangkan hujah bahawa kerajaan ada kemampuan untuk meringankan beban dengan mengekalkan harga minyak (untuk menstabilkannya, agar tidak dijadikan alasan peniaga menaikkan harga), penyokong UMNO ini juga yang menyerang saya kononnya saya mendidik rakyat menjadi pemalas. Kononnya ikut cara saya, rakyat mahu semua percuma.

Maka, apabila penyokong UMNO ini menjerit-jerit meminta subsidi dan harga minyak diturunkan, ia satu lawak yang memalukan mereka. Hidup ini biarlah ada maruah, jangan seminggu lepas kamu maki subsidi minyak, minggu ini (selepas kalah) kamu yang menagih subsidi minyak.

Begitu juga dengan penyokong PAS. Ingat-ingatlah bahawa kamu juga yang paling kuat mengusung kempen turun harga minyak semasa kamu bersama Pakatan Rakyat. Kamu juga yang menyerang UMNO ketika itu mengenai harga minyak kerana UMNO tidak mahu memberikan subsidi.

Sekarang kamu cuba mencari modal politik dengan mempersenda Pakatan Harapan kononnya menjanjikan sesuatu yang tidak boleh ditunaikan (sedang kamulah yang paling galak buat janji itu semasa kamu bersama Pakatan Rakyat).

Sebagai pembangkang, sewajarnya tugas mengawasi keputusan dan tindak-tanduk kerajaan ini adalah tugas pembangkang (iaitu PAS dan UMNO).

Jadi, jika sistem harga minyak yang ada sekarang ini boleh diperbaiki, sepatutnya PAS dan UMNO yang wajar melakukan kira-kira, kajian lalu membentangkan idea itu kepada rakyat.

Termasuklah tugas memantau harga minyak yang ditetapkan oleh kerajaan.

Itu tugas saya sebagai Ahli Parlimen pembangkang dahulu. Saya kira, saya bentangkan, saya berhujah.

Saya bagi bukti bagaimana sistem minyak bersubsidi boleh dikembalikan.

Hasil dari pembentangan saya itu, ramai rakyat yang bersetuju. Bila Pakatan Harapan menang, sebahagian dari saranan saya mengenai harga minyak diterima pakai.

Saya tidak menjadi Ahli Parlimen untuk mengajar penyokong-penyokong saya menjerit “hancing” dan “kencing” sepanjang masa.

Saya akan meneliti harga runcit yang ditetapkan sekarang berbanding dengan harga minyak mentah di pasaran dunia dan dibandingkan dengan jumlah subsidi yang telah dibelanjakan setakat ini untuk mengekalkan harga minyak pada ketika harga minyak mentah melambung tinggi.
In Sha Allah saya akan siarkan dalam sehari dua.

Tetapi sepatutnya ini tugas Ahli-Ahli Parlimen PAS dan UMNO.

Tidakkah ada seorang pun dari Ahli Parlimen PAS dan UMNO yang boleh menjalankan tugas ini?
Supaya penyokong-penyokong mereka boleh bergantung harap kepada mereka, bukan datang menulis “hancing” dan “kencing” di mana-mana?

Saya sanggup mengadakan kelas percuma mengajar Ahli-Ahli Parlimen PAS dan UMNO ini bagaimana memantau harga minyak, supaya mereka tidaklah menjadi PASU di dalam Parlimen sementara penyokong mereka kencing di merata-rata.

Selepas itu, barulah pembangkang boleh melaksanakan tugas mereka dengan lebih baik, kerana mereka mengambil gaji untuk tujuan itu.   

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/12/kelas-percuma-untuk-mengira-harga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khas Untuk Pas Umno Kelas Mengira Harga Minyak

Khas Untuk Pas Umno Kelas Mengira Harga Minyak

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 303 hits
Sejak Mei 2018 penyokong penyokong PAS dan UMNO telah berjaya mempopularkan beberapa istilah baru dalam politik hancing kencing dan yang sewaktu dengannya Antara perkara yang paling diulang ialah kononnya janji untuk menurunkan harga minyak...
Harga Minyak Rendah Tidak Menjadikan Positif Untuk Ekonomi As Pandangan

Harga Minyak Rendah Tidak Menjadikan Positif Untuk Ekonomi As Pandangan

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 274 hits
Berdasarkan pengiraan syarikat perundingan British iaitu Pantheon Macroeconomics kejatuhan harga minyak tidak mempunyai kesan positif terhadap ekonomi Amerika Pakar percaya bahawa punca alasannya adalah disebabkan oleh pertumbuhan pengeluar...
Isu Icerd Pas Umno Akan Bentuk Kerajaan Campuran Di Masa Depan

Isu Icerd Pas Umno Akan Bentuk Kerajaan Campuran Di Masa Depan

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 313 hits
Isu ICERD Pas Umno akan bentuk kerajaan campuran di masa depan Posted By on November 22 2018Pelbagai isu melingkari Pas sejak Perhimpunan Perpaduan Ummah bersama Umno di Pasir Salak Perak menentang Konvemsyen Antarabangsa Mengenai Penghapus...
Icerd Pas Sudah Tukar Jadi Assabiyah Seperti Umno

Icerd Pas Sudah Tukar Jadi Assabiyah Seperti Umno

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 403 hits
Presiden Umno Zahid Hamidi dan Presiden PAS Hadi Awang bersatu membantah ICERD Foto The Malaysian Insight oleh Shahbudin Husin Hanya kerana isu ICERD yang sepatutnya tidak perlu lagi terus dibangkitkan Pas secara nyata telah menukar perjuan...
Dataran Merdeka Tutup Di Mana Umno Pas Bakal Berhimpun 8 Disember Nanti

Dataran Merdeka Tutup Di Mana Umno Pas Bakal Berhimpun 8 Disember Nanti

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 497 hits
Meskipun belum mengemukakan sebarang permohonan UMNO dan Pas serta beberapa NGO yang mahu mengadakan Himpunan Bantah ICERD pada 8 Disember depan dilaporkan telah menetapkan untuk mengadakan acara yang bertujuan untuk menggegar kerajaan itu ...
Pemimpin Pas Lemah Benarkan Diri Diperguna Umno

Pemimpin Pas Lemah Benarkan Diri Diperguna Umno

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 325 hits
KUCHING Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Abdul Samad menyifatkan barisan kepimpinan Pas kini semakin lemah sehingga membenarkan diri mereka dipergunakan oleh Umno khususnya dalam soal Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Ben...
Isu Icerd Siapa Mulakan Dahulu Jangan Salahkan Umno Atau Pas

Isu Icerd Siapa Mulakan Dahulu Jangan Salahkan Umno Atau Pas

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 459 hits
Wan Hafiz HamzahKUALA LUMPUR 24 Nov Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan segala kemelut penentangan terhadap ICERD sehingga memperlihatkan demonstrasi demi demonstrasi dilakukan di seluruh negara bukan dimulakan oleh UM...
Harga Minyak Dunia Rendah Esdm Desak Badan Usaha Turunkan Harga Bbm

Harga Minyak Dunia Rendah Esdm Desak Badan Usaha Turunkan Harga Bbm

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 236 hits
Direktur Jenderal Minyak dan Gas Bumi Kementerian ESDM Djoko Siswanto mengatakan penurunan harga minyak dunia merupakan hal baik untuk kegiatan hilir Atas kondisi penurunan harga minyak tersebut seharunya harga BBM non subsidi ikut menyesua...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Tak Cukup Tangan Caprice Terkejut Terima Lebih 900 Aduan Baru

Benci Kesalahan Jangan Benci Orang Yang Salah Ig Ibu Lesap Aisyah Aziz Kongsi Quote Nasihat

Apa Yang Perlu Anda Tahu Tentang Penstrukturan Semula Kwsp 2024

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord