Kelahiran Overdue Bahayakah Situasi Ini Untuk Mama Dan Bayi


Kehamilan yang melepasi tarikh jangkaan bersalin adalah sesuatu yang merisaukan buat ibu mengandung. Sudah tentu ibu akan tertanya-tanya bila akan bersalin dan bagaiman keadaan bayi dalam kandungan. Mungkin ramai ibu yang tidak menyedarinya, tetapi situasi ini sering berlaku. Tarikh jangkaan bersalin biasanya ditentukan oleh doktor atau jururawat 40 minggu daripada tarikh hari pertama haid ibu yang terakhir. Ada juga keadaan di mana tarikh jangkaan ditentukan berdasarkan ujian imbasan bagi kes ibu yang mempunyai kitaran haid tidak teratur.
Seandainya usia kandungan anda mencecah 41 minggu, anda akan diarahkan untuk ke hospital oleh doktor yang merawat. Ketika ini, doktor akan menyemak semula tarikh haid yang terakhir dan melakukan pemeriksaan kedudukan bayi serta saiznya. Bukaan serviks si ibu juga akan diperiksa untuk melihat sama ada sudah bersedia untuk proses bersalin atau tidak. Bagi merungkai persoalan ini, Pa&Ma mendapatkan penerangan daripada Dr. Mohammad Iqbal Mohammad Sarwar, Pakar Kanak-kanak & Neonatal dari KPJ Damansara.
Faktor Yang Menyebabkan Kelahiran Overdue
Kehamilan yang melepasi tarikh jangkaan bersalin biasanya terjadi kepada ibu yang mempunyai ciri-ciri ini:
1. Tidak pasti tarikh hari pertama datang haid yang terakhir sebelum hamil
Ini sering berlaku, ibu tidak membuat catatan tentang tarikh kedatangan haid dan menyebabkan ketika hamil, doktor tidak dapat memberi tarikh jangkaan bersalin yang tepat kepada mereka.
Oleh itu, ibu yang mahu mengandung disarankan untuk menyimpan rekod kedatangan haid agar doktor mudah untuk merujuk tarikh itu dan meberi tarikh jangkaan yang tepat atau tidak ‘lari’ jauh dari hari bersalin.
2. Kehamilan pertama
Ibu yang mengandungkan anak pertama biasanya tidak arif tentang hari pertama haid yang terakhir sebelum hamil. Ini boleh menjadi sebab kelahiran sedikit lewat dari tarikh jangkaan bersalin.
3. Sejarah Overdue
Jika ibu tersebut pernah melahirkan anak terlewat dari tarikh jangkaan bersalin, tidak mustahil situasi ini akan berulang pada kelahiran yang seterusnya.
4. Hamil Bayi Lelaki
5. Ibu Menghidap Obesiti
Buat ibi hamil yang mempunyai masalah berat badan berlebihan, masalah kelahiran overdue boleh berlaku.
6. Bayi Bermasalah
Bayi mempunyai kecacatan secara biologi yang menyebabkan kekurangan hormon kortisol pada bayi yang melambatkan proses bersalin. Mereka juga berisiko untuk mengalami masalah kekurangan oksigen semasa kelahiran (intrapartum hypoxia).
Jika ibu hamil mengalami kandungan overdue, doktor akan menyarankan agar ibu diberi indius. Proses indius dilakukan dengan dua cara berlainan, bergantung kepada keadaan pangkal rahim atau ripening of the cervix. Kaedah indius akan ditentukan sama ada ibu diberi indius yang menggunakan ubat-ubatan mahupun alat-alatan.
Pemilihan ubat ditentukan berdasarkan keadaan semasa pangkal rahim:
1. Prostaglandin
Ia merupakan sejenis hormon yang dimasukkan melalui vagina semasa pangkal rahim masih ketat (bukaan 0sm) dan tebal. Ia bertujuan untuk melembutkan serviks dan memulakan kontraksi.
2. Oxytocin atau pitocin
Ia diberikan dalam bentuk cecair intravena apabila serviks sudah lembut dan ketuban boleh dipecahkan.
Salah satu cara induksi yang lain adalah membrane sweeping yang boleh dibuat jika ibu hamil daripada minggu ke 38 ke atas. Selain daripada membuat ujian imbasan dan memeriksa bukaan, doktor juga akan melakukan prosedur membrane sweep yang bertujuan untuk mencetuskan kelahiran.
Ia selalunya dilakukan semasa pemeriksaan bukaan di mana jari akan dimasukkan pada serviks dan perlahan-lahan ia digerakkan dalam bentuk pusingan bagi memisahkan membran kantung bayi dengan rahim. Membrane sweep jika dilakukan dengan betul akan merembeskan hormon prostaglandin yang mencetuskan kelahiran dalam masa 48 jam.
Berjalan kaki juga boleh mencetuskan kelahiran. Ia menggalakkan proses kelahiran bagi kandungan yang sudah mencapai usia 40 minggu. Ini kerana pergerakan membantu kepala bayi untuk memasuki pelvis.
Adakah overdue berbahaya?
Bagi kehamilan yang melepasi minggu 40, ibu dan bayi berisiko untuk berhadapan berhadapan dengan pelbagai masalah seperti berikut;
1. Air ketuban yang berperanan untuk melindungi bayi semakin kurang isi padunya.
2. Fetal distress di mana bayi menunjukkan reaksi seperti degupan jantung yang perlahan dan kurang pergerakan.
3. Meningkatkan risiko bayi untuk mengalami sindrom ‘aspirasi mekonium’ yang boleh menyebabkan bayi tertelan najis selepas minggu ke 40.
4. Bayi mati dalam kandungan
5. Ibu berisiko untuk mengalami trauma semasa proses kelahiran kerana kemungkinan bayi perlu dilahirkan menggunakan alat bantu seperti vakum atau forseps kerana saiz bayi yang besar.
6. Intraparum hypoxia di mana bayi mengalami kekurangan oksigen.
7. Risiko bahu bayi tersangkut semasa kelahiran atau shoulder dystocia. Ini disebabkan oleh saiz bayi besar.
The post Kelahiran Overdue, Bahayakah Situasi Ini Untuk Mama Dan Bayi? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kelahiran-overdue-bahayakah-situasi-ini-untuk-mama-dan-bayi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelahiran Pengaruhi Bentuk Kepala Bayi Bulat Atau Sedikit Lonjong Mama Jangan Risau

Kelahiran Pengaruhi Bentuk Kepala Bayi Bulat Atau Sedikit Lonjong Mama Jangan Risau

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 664 hits
Apabila melihat bayi baru lahir tentu anda pernah tertanya tanya mengapa bentuk kepala bayi semuanya berbeza Ada yang berbentuk bulat dan ada yang lonjong Benarkah proses bersalin mempengaruhi bentuk kepala bayi Sememangnya bentuk kepala ba...
Mama Tahu Afina Baik Baik Disana Doakan Mama Kuat Bayi 12 Hari Meninggal Dunia Rindu Ibu Tak Terluah

Mama Tahu Afina Baik Baik Disana Doakan Mama Kuat Bayi 12 Hari Meninggal Dunia Rindu Ibu Tak Terluah

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 683 hits
Pemergian anak yang dikandung dan dilahirkan sama sekali tidak dijangka Beberapa hari selepas kelahiran si kecil ini meninggalkan ibu dan semua buat selama lamanya Luahan ibu ini cukup membuatkan rasa sayu dan air mata menitis Perkongsian i...
Produk Bayi Young Living Bebas Kandungan Sls Paraben Pewangi

Produk Bayi Young Living Bebas Kandungan Sls Paraben Pewangi

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 520 hits
Bukan lagi rahsia bagi mereka yang mengikuti saya di Facebook Selain kes saman antara saya founder tati tu Ni kes antara saya dengan orang dalam perut Macam hangpa dok baca kat facebook kadang kadang kadang saya ada update tentang kehamilan...
Setelah Tes Usg Ternyata Pria Ini Mengandung Bayi Di Perutnya Begini Penjelasan Medis

Setelah Tes Usg Ternyata Pria Ini Mengandung Bayi Di Perutnya Begini Penjelasan Medis

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 389 hits
Ini peristiwa yang sulit dipercaya oleh banyak orang Namun yang terjadi sungguh di luar dugaan dan di luar nalar akal sehat Seorang pria asal San Antonio Texas ini mengandung bayi lelaki di perutnya sendiri Ia dan pasangannya menceritakan k...
Kurangkan Bunyi Bising Di Persekitaran Seperti Bunyi Tv Antara Cara Untuk Cepatkan Bayi Bercakap

Kurangkan Bunyi Bising Di Persekitaran Seperti Bunyi Tv Antara Cara Untuk Cepatkan Bayi Bercakap

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 302 hits
Banyak cara yang boleh dilakukan untuk merangsang bayi anda bercakap Namun diingatkan supaya tidak memaksa anak anda bercakap kerana proses pembelajaran akan mengambil masa Didik bayi anda dengan kaedah santai sambil bermain main kerana ber...
Bayi 8 Bulan Derita Kanser Mulut Bapa Terpaksa Jual Popcorn Tampung Kos Rawatan

Bayi 8 Bulan Derita Kanser Mulut Bapa Terpaksa Jual Popcorn Tampung Kos Rawatan

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 1385 hits
DOAKAN semoga Ainul Mardhiah terus kuat untuk bertahan serta melawan kansernya kata Ahmad Safiuddin Ahmad Razak 24 bapa kepada bayi perempuan berusia lapan bulan Ainul Mardhiah yang menghidap kanser Germ Cell Tumor Ahmad Safiuddin berkata d...
Bayi Berkepala Dua Di Brebes Meninggal Dunia

Bayi Berkepala Dua Di Brebes Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 324 hits
Direktur RS Mutiara Bunda dr Linaldi Ananta membenarkan adanya kasus kelahiran bayi dengan dua kepala Yang mengkhawatirkan meski memiliki dua kepala bayi tersebut hanya punya satu organ penting di jantung dan paru paru
Jangan Dibedung Bayi Beri Bayi Peluang Bergerak Pergerakan Bayi Tingkatkan Pertumbuhan Otak

Jangan Dibedung Bayi Beri Bayi Peluang Bergerak Pergerakan Bayi Tingkatkan Pertumbuhan Otak

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 317 hits
Kenapa perlu beri bayi peluang bergerak gerak Bahagian otak dan saraf yang mengawal pergerakkan tidak boleh dirangsang seperti pancaindera sensori Tetapi sangat penting ianya diberi peluang bergerak gerak Galakkan anggota badan bayi khususn...
Bayi Breastmilk Jaundice Kuning Lambat Turun Teruskan Susu Ibu Jangan Panik Bagi Susu Formula

Bayi Breastmilk Jaundice Kuning Lambat Turun Teruskan Susu Ibu Jangan Panik Bagi Susu Formula

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 579 hits
Breastmilk jaundice atau kuning kerana susu ibu terus susukan dengan susu ibu Jangan panik terikut cadangan orang lain untuk tukar ke susu formula Perkongsian Pakar Pediatrik ini memberikan panduan kepada ibu bapa yang baru menyambut cahaya...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Dapsy Open Up Uitm S Cardiothoracic Surgery Post Grad To Non Bumi To Prepare For Ageing Population Challenges

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Definisi Umur Warga Emas

Pangkat Tentera Darat Malaysia Lencana

Sebutkan Satu Ayat Tentang Rahasia Yahudi By Dr Hm Rakib S H M Ag

Ai Team Subscribers Mei 21 2024

Misi Memburu Awan Karpet Di Bukit Taisho Bahau Gagal

Watikah Zahid Hamidi Untuk Bn Hadapi Prn Sabah