Kekal Hukuman Mati Mansuh Aspek Mandatori


MALAYSIAKINI

   
Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) menyatakan persetujuannya terhadap cadangan kerajaan memansuhkan hukuman mati mandatori tetapi menggesa hukuman mati tetap dikekalkan.

Presiden Ikram Mohd Parid Sheikh Ahmad berkata pemansuhan aspek mandatori dalam hukuman itu akan memberi pilihan kepada mahkamah untuk menjatuhkan hukuman lain bagi kesalahan berkaitan jika didapati ia lebih adil.

Pada masa sama, katanya, hukuman mati tetap perlu dikekalkan kerana ia masih relevan.

"Ikram setuju untuk kerajaan memansuhkan semua hukuman mati mandatori selari dengan manifestonya, melibatkan 32 peruntukan daripada lapan akta iaitu Kanun Keseksaan, Akta Dadah Berbahaya 1952, Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971, Akta Penculikan 1961, Akta Industri Perkhidmatan Air 2006, Akta Perdagangan Strategik 2010, Akta Senjata 1960 dan Akta Angkatan Tentera 1972.

"Bagaimanapun kami menegaskan hukuman mati tetap relevan dalam mencapai tujuannya iaitu balasan, penghindaran, pencegahan dan perlindungan masyarakat, setimpal dengan beratnya kesalahan jenayah," katanya dalam kenyataan hari ini.

Rang Undang-undang berkaitan pemansuhan hukuman itu dijangka akan dibentangkan pada sesi Dewan Rakyat akan datang yang akan bermula 11 Mac ini.

Menurut laporan The Malaysian Insight hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri VK Liew berkata kerajaan masih menimbang perincian berkenaan pemansuhan hukuman mati.

Katanya, antara pilihan yang sedang diambil kira adalah memansuhkan hukuman mati secara keseluruhan atau memansuhkannya bagi kesalahan berkaitan dadah dan pada masa sama hakim memiliki budi bicara untuk menjatuhkan hukuman itu untuk sesetengah jenayah, seperti bunuh.

Liew bagaimanapun berkata kerajaan akan tetap memastikan hukuman mati tidak lagi mandatori bagi jenayah di bawah lapan akta seperti dalam manifesto PH.

Dalam pada itu, Mohd Parid mencadangkan beberapa langkah diambil agar peruntukan dan pelaksanaan hukuman mati dapat ditambah baik.

Antara cadangan itu ialah meningkatkan piawaian pembuktian daripada 'melangkaui keraguan munasabah' kepada 'melangkaui sebarang keraguan' untuk membolehkan hukuman itu dijatuhkan.

Katanya lagi, hukuman mati juga perlu dikekalkan bagi kesalahan jenayah yang membawa kematian atau "kerosakan besar daripada kematian" tetapi kajian boleh dibuat bagi kesalahan yang tidak membawa kematian atau "kerosakan besar daripada kematian".

"Perlu juga ada peruntukan yang membolehkan keluarga memberi maaf kepada pelaku kesalahan disertai bayaran pampasan sebagai alternatif kepada hukuman mati bagi kesalahan yang membawa kematian individu," katanya lagi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/kekal-hukuman-mati-mansuh-aspek.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukuman Mati Mandatori Akan Dimansuhkan

Hukuman Mati Mandatori Akan Dimansuhkan

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 284 hits
KUALA LUMPUR Hukuman mati mandatori bagi 11 kesalahan jenayah akan dimansuh dan digantikan dengan hukuman mati berdasarkan budi bicara mahkamah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohamed Hanipa Maidin memberitahu Dewan Rakyat hari ...
Vokalis Kegilaan Ramai Dengan Lagu Aishiteru Berdepan Hukuman Mati

Vokalis Kegilaan Ramai Dengan Lagu Aishiteru Berdepan Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 736 hits
VOKALIS kumpulan Zivilia yang popular menerusi lagu Aishiteru Zulkifli ditahan oleh Jabatan Siasatan Narkotik Polis Daerah Metro Jaya kerana didapati menagih dan mengedar dadah Zulkifli ditangkapBerita penangkapan itu disahkan sendiri oleh ...
Jadi Kaki Tangan Bandar Narkoba Zul Zivilia Diancam Hukuman Mati

Jadi Kaki Tangan Bandar Narkoba Zul Zivilia Diancam Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 657 hits
Zul vokalis Band Zivilia merupakan seorang pengedar narkobajaringan besar Zul Zivilia dibekuk Direktorat Reserse Narkoba Polda Metro Jaya di Gading River View Jakarta Utara Zul merupakan seorang pengedar narkoba yang cukup besar dan memilik...
Hanya Kerana Pisang Seorang Maut Dan Seorang Lagi Berdepan Hukuman Mati

Hanya Kerana Pisang Seorang Maut Dan Seorang Lagi Berdepan Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 489 hits
HANYA kerana pisang seorang lelaki berumur 25 tahun dilanggar dalam kejadian yang berpunca daripada insiden kecurian di sebuah kebun pisang Kejadian dilaporkan berlaku di Kampung Paya Lang Mengkuang Bera hari ini Ketua Jabatan Siasatan Jena...
Hukuman Mati Gagal Banteras Dadah Berak Syaitan

Hukuman Mati Gagal Banteras Dadah Berak Syaitan

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 292 hits
Hukuman mati gagal banteras dadah Oleh SUBKY LATIF SAYA tonton Forum Perdana Hal Ehwal Islam TV1 malam Khamis 21 Februari 2019 tentang cegah dadah di Malaysia sekalipun hukumnya mati mandatori bagi pengedar Kedua dua panelis seorang ustazah...
Kebenaran Terdedah Rupanya Ceo Nazrin Hassan Dibunuh Bukannya Mati Kerana Caj Telefon

Kebenaran Terdedah Rupanya Ceo Nazrin Hassan Dibunuh Bukannya Mati Kerana Caj Telefon

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 837 hits
Oleh SIASAT PUNYA SIASAT BINI SENDIRI Akhirnya setelah sekian lama siasatan berjalan sampai post mortem kena buat berulang kubur kena gali balik isteri serta dua anak tiri kepada bekas Ketua Pegawai Eksekutif Allahyarham Nazrin Hassan seben...
Kalau Rakyat Gembira Kos Hidup Turun Isu Perkauman Mati

Kalau Rakyat Gembira Kos Hidup Turun Isu Perkauman Mati

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 274 hits
Kalau rakyat gembira kos hidup turun isu perkauman mati Posted By on March 04 2019Kemenangan BN dalam pilihan raya kecil Semenyih lebih bersifat tidak balas segera berikutan kaum Melayu yang enggan bersabar dan mahu kos sara hidup diturunka...
Pembedahan Membuang Kulit Mati Di Kaki

Pembedahan Membuang Kulit Mati Di Kaki

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 280 hits
Sebenarnya kematu itu tak lah besar mana Tapi ada 1 di kaki kiri dan dua di kaki kanan Sesekali rasa sangait sangat mencucuk cucuk hingga boleh keluar airmata Tiada pun bercadang hendak ke klinik atau hospital untuk buat rawatan Cuma ditakd...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu