Keistimewaan Surat Al Waqiah Untuk Kekayaan Melimpah


Amalan Surat al-Waqi’ah -  Di kalangan spiritualis Surat al-Waqiah sudah sangat populer dikenal sebagai surat kekayaan.  Karena itu tidak mengherankan jika banyak referensi yang berbeda-beda tentang cara pengamalan surat waqiah ini. Baik secara jumlahnya maupun waktunya. Namun yang pasti semua meyakini bahwa surat waqiah mempunyai keistimewaan tersendiri dalam urusan rezeki dan kekayaan


Berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang bersaba: “Barang siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap hari, ia tidak akan ditimpa kefakiran.”  Juga Sabda Rasulullah s.a.w.  : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.)

KEISTIMEWAAN SURAT AL-WAQIAH


Begitu juga dengan Sabda Rasulullah s.a.w. : “Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)

Dalam hadis yang agak panjang Rasulullah s.a.w. meminta kita mengajarkan surat ini kepada anak-anak kita : “Barang siapa yang membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam maka dia tidak akan tertimpa kefakiran dan kemiskinan selamanya. Dan surah Al-Waqi’ah adalah surah kekayaan, maka bacalah ia dan ajarkan kepada anak-anakmu semua.”

Menurut fatwa sebahagian Ulama’ katanya: “Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali, selama 40 hari pula, maka Allah akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari pelbagai penjuru serta berkah pula.”

Surah Al-Waqi’ah ini merupakan  surah yang ke -56 di dalam Al-Quran, terletak pada juz ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Dinamakan Al-Waqi’ah kerana di ambil dari lafal Al-Waqi’ah yang terdapat pada ayat pertama surah ini, yang artinya kiamat. Di dalam surah Al-Waqi’ah ini menerangkan tentang hari kiamat, balasan yang diterima oleh orang-orang mukmin dan orang-orang kafir. Diterangkan pula penciptaan manusia, tumbuh-tumbuhan, dan api, sebagai bukti kekuasaan Allah dan adanya hari berbangkit.

Di dalam surah Al-Waqi’ah terkandung beberapa fadhilah, diantaranya:

* Bila orang membiasakan membaca surah ini setiap malam satu kali, maka dia dijauhkan dari kemiskinan selamanya.

* Bila di baca 14 kali setiap selesai solat Asar, maka orang yang membacanya itu akan memperoleh kekayaan yang berlimpah ruah.

* Jika di baca surah ini sebanyak 41 kali dalam satu majlis (sekali duduk), insyaAllah di tunaikan segala hajatnya khususnya yang berkaitan dengan rezeki.

* Supaya menjadi orang yang kaya sentiasa bersyukur, amalkan membaca surah ini sebanyak 3 kali selepas solat subuh dan 3 kali selepas solat Isya’. InsyaAllah tidak akan berlalu masa setahun itu melainkan ia akan di jadikan seorang yang hartawan lagi dermawan.

* Amalan orang-orang sufi, supaya dilimpahkan rezeki. Hendaklah berpuasa selama seminggu bermula pada hari Jumaat. Setiap selepas solat fardhu bacalah Surah Al-Waqi’ah ini sebanyak 25 kali sehinggalah sampai pada malam Jumaat berikutnya; pada malam Jumat berikutnya itu, selepas solat Maghrib bacalah surah ini sebanyak 25 kali, selepas solat Isya’ bacalah surah ini sebanyak 125 kali diikuti dengan selawat keatas Nabi sebanyak 1000 kali. Setelah selesai, hendaklah ia memperbanyakkan sedekah. Kemudian amalkanlah surah ini sekali pada waktu pagi dan petang. Insya’Allah berhasil.

* Surah ini jika dibaca disisi mayat atau orang yang sedang nazak, insyaAllah di permudahkan untuk roh keluar dari jasadnya. Jika dibaca disisi orang sakit, diringankan kesakitannya. Jika di tulis, kemudian dipakaikan kepada orang yang hendak bersalin, InsyaAllah segera melahirkan dengan mudah.

Menurut As’Syeikh Abi’l Abbas katanya

* Bila hendak mengamalkan surah Al-Waqi’ah ini, terlebih dahulu berpuasa selama 7 hari, di mulai pada hari Jumaat berakhir pada hari Khamis. Puasanya “tidak memakan sesuatu yang bernyawa / tidak makan ikan, daging, segala hewan, hanya makan sayur-sayuran saja.

* Dalam 7 hari itu, sesudah solat fardhu, membaca surah Al-Waqi’ah sebanyak 25 kali. Apabila bacaan tersebut di mulai setelah solat fardhu Subuh pada hari Jumaat pertama, maka diakhiri pembacaan Al-Waqi’ah itu pada setelah fardhu Isya’ pada Jumaat berikutnya.

* Pada malam Jumaat terakhir ini hendaklah membaca surah Al-Waqi’ah sebanyak 125 kali kemudian selawat 1000 kali.


Demikian keistimewaan dari surat Waqiah yang sangat dahsyat untuk kekayaan melimpah dan cara pengamalan yang berbeda-beda. Silahkan anda amalkan untuk wasilah memohon rejeki kepada Allah. Pilihlah cara yang memungkinkan anda untuk dapat istiqomah mengamalkannya. Semoga rezeki anda segera dimudahkan oleh Allah SWT. Semoga bermanfaa.Amin


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://doaanakmusli.blogspot.com/2015/12/keistimewaan-surat-al-waqiah-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rajin Membaca Surat Waqiah Gaji Naik 2 X Lipat

Rajin Membaca Surat Waqiah Gaji Naik 2 X Lipat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 444 hits
Khasiat Fadhilah Surat Al Waqiah Pada artikel sebelumnya tentang sudah diuraikan betapa Surat Waqiah ini sudah terkenal sebagai surat kekayaan Ada banyak cara orang mengamalkan surat al Waqiah ini Ada yang membaca setiap hari 1x 3 x bahkan ...
Surat Al Waqiah Dzikir Wirid Dan Doa Rezeki Berlimpah

Surat Al Waqiah Dzikir Wirid Dan Doa Rezeki Berlimpah

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 854 hits
Keistimewaan Surat Waqiah Fadhilah keutamaan dan khasiat dari surat al Waqiah sudah tidak asing lagi di kalangan kaum muslimin Surat ini diyakini sebagai surat pembuka rezeki Siapapun yang rajin membaca dan mengamalkan wirid surat waqiah ma...
Lagi Kesaksian Pengamal Wirid Surat Al Waqiah

Lagi Kesaksian Pengamal Wirid Surat Al Waqiah

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 551 hits
Setelah beberapa tulisan tentang fadhilah dan keistimewaan surat al Waqiah di blog ini berikut ini saya akan sampaikan satu di antara beberapa testimoni atau kesaksian dari orang yang mengamalkan wirid surat waqiah ini Tentu kesaksian ini b...
Afif Kecewa Dapat Surat Tunjuk Sebab Dari Lembaga Disiplin Pkr

Afif Kecewa Dapat Surat Tunjuk Sebab Dari Lembaga Disiplin Pkr

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 279 hits
Diterbitkan 20 Feb 2020 11 51 malamBERITABekas Timbalan Ketua Pemuda PKR Dr Afif Bahardin menzahirkan rasa terkilannya selepas menerima surat tunjuk sebab daripada lembaga disiplin yang mendakwa beliau melakukan kesalahan ketika kongress ta...
Ssst Inilah 10 Trik Jitu Yang Bisa Dilakukan Buat Dapetin Surat Dokter Kalau Lagi Kepepet Aja Ya

Ssst Inilah 10 Trik Jitu Yang Bisa Dilakukan Buat Dapetin Surat Dokter Kalau Lagi Kepepet Aja Ya

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 195 hits
Sebelum mempraktikkannya jangan lupa berdoa yang tulus biar sakit jadi jadianmu nggak jadi kenyataan D
7 Contoh Surat Lamaran Kerja Agar Dilirik Perusahaan Impian

7 Contoh Surat Lamaran Kerja Agar Dilirik Perusahaan Impian

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 323 hits
Dalam penulisan surat lamaran kerja banyak hal yang harus diperhatikan agar surat lamaran kerja anda dapat diterima oleh perusahaan anda Berikut 7 contoh surat lamaran kerja agar dilirik oleh perusahaan impianmu
Pimpinan Kpk Sebut Dewas Tak Persulit Izin Surat Perintah Penyadapan

Pimpinan Kpk Sebut Dewas Tak Persulit Izin Surat Perintah Penyadapan

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 189 hits
Wakil Ketua Komisi Pemberantasan Korupsi Alexander Marwata menyebut pimpinan terus bersinergi dengan dewan pengawas
Pimpinan Kpk Sudah Membahas Surat Keberatan Kompol Rosa

Pimpinan Kpk Sudah Membahas Surat Keberatan Kompol Rosa

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 157 hits
Pimpinan KPK Sudah Membahas Surat Keberatan Kompol Rosa Kompol Rosa Purbo Bekti tak terima dikembalikan pimpinan KPK ke Polri Kompol Rosa yang merupakan salah satu tim yang menangani kasus dugaan suap terhadap mantan Komisioner KPU Wahyu Se...
Tak Terima Dikembalikan Ke Polri Kompol Rosa Kirim Surat Keberatan Ke Ketua Kpk

Tak Terima Dikembalikan Ke Polri Kompol Rosa Kirim Surat Keberatan Ke Ketua Kpk

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 124 hits
Ali mengatakan pihak lembaga antirasuah menerima surat keberatan dari Kompol Rosa pada 14 Februari 2020 Menurut Ali Ketua KPK Komjen Firli sudah menerima dan melihat surat tersebut
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional