Keindahan Di Sebalik Dinding Penjara Bentong


Anda pasti pernah membayangkan, bagaimanakah kehidupan banduan wanita dalam tahanan, apakah yang mereka lakukan dan bagaimana pula kehidupan yang akan dilalui apabila dibebaskan kelak? Tengku Puan Pahang menunjukkan menu yang disediakan.
Mengambil kira setiap individu berhak diberi peluang kedua untuk kehidupan yang baik, Penjara Bentong dengan inisiatif KDYTM Tengku Puan Pahang, Hajjah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Binti Almarhum Al Mutawakkil Alallah Sultan Iskandar Alhaj dan disokong Resorts World Genting mengadakan program Keindahan di Sebalik Dinding membabitkan seramai 19 tahanan wanita. Kesemua tahanan diberi latihan memasak atau kemahiran kulinari dengan bimbingan Chef Alex Vitalise daripada Resorts World Genting.
KDYTM Tengku Puan Pahang bertitah, tujuan Program Sentuhan Wanita, Masakan Kasih Sayang dan Perniagaan ini yang pada asalnya dimulakan sejak Oktober lalu diadakan adalah untuk memberi panduan dan tunjuk ajar kepada  banduan mengenai kemahiran tertentu supaya dapat digunakan apabila mereka dibebaskan kelak.
 “Apa yang kami lakukan di sini adalah untuk memberi harapan kepada banduan dan mempersiapkan minda mereka mengenai peluang yang ada selepas meninggalkan penjara. Kami mahu memberi mereka latihan semasa mereka berada di sini dan menggalakkan supaya mereka aktif dalam menyumbang kepada masyarakat serta pada masa sama mempunyai punca pendapatan mereka sendiri. Ini sangat penting kerana kita mahu mereka menjadi individu berguna dan diterima oleh masyarakat. Kami berharap projek perintis dan inisiatif oleh Jabatan Penjara Malaysia dan sokongan oleh Resorts World Genting ini akan membuahkan hasil. Sekiranya berjaya, kami akan mengembangkan idea ini ke penjara lain di Pahang dan kemungkinan penjara lain di Malaysia pada masa akan datang,” titahnya.
KDYTM Tengku Puan Pahang, Hajjah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, Chef Alex dan penghuni wanita Penjara Bentong ketika sesi masakan berlangsung.
Program berkenaan, selain menjurus kepada bidang kulinari, kemahiran asas seperti elemen kebersihan makanan, pengurusan dapur, teknologi masakan, pengkomersialan resipi dan peluang dalam industri makanan turut diselitkan bertujuan memberi pemahaman kepada banduan. Penjara Bentong turut aktif menyediakan produk pastri seperti biskut, donut, muruku yang mana ia mampu menjana pendapatan terhadap banduan berkenaan.
Pada program ini juga, KDYTM Tengku Puan Pahang turut menyediakan beberapa resipi berasaskan pes asam pedas dan rendang yang diadaptasi daripada buku masakan  Air Tangan Tengku Puan Pahang – Masakan Tradisional Pahang dan Air Tangan Tengku Puan Pahang – Manisan Tradisional Pahang.
Program turut dimeriahkan dengan Chef Alex yang mengendalikan demo masakan selain bertindak membantu KDYTM Tengku Puan Pahang menyediakan lapan menu terpilih seperti pasta dan ikan kod menggunakan pes rendang dan asam pedas.
Chef Alex menyediakan spaghetti asam pedas sambil diperhatikan Tengku Puan Pahang.
Selaras dengan titah KDYTM TPP untuk melengkapkan banduan wanita dengan kemampuan memasak makanan Barat yang lazim ditawarkan di kebanyakan kedai makan di Malaysia, 19 tahanan yang menyertai program ini turut diajar bagaimana pes atau resipi dihasilkan TPP secara peribadi boleh diselaraskan dengan pelbagai cita rasa Asia. TPP dan Chef Alex turut berinterasksi dengan tahanan dan cerita mereka. Selain mencuba menu disediakan KDYTM hadirin juga turut dihidang dengan pelbagai jenis manisan lain.
Turut hadir pada program ini, Datuk Abdul Aziz Abdul Razali, Pengarah Penjara Pahang, Datuk Sri Zulkifli Omar Pengarah Penjara Se-Malaysia dan Katherine Chew, Naib Presiden Komunikasi dan Perhubungan Awam Resorts World Genting.
The post Keindahan di Sebalik Dinding Penjara Bentong appeared first on Her Inspirasi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://herinspirasi.com/gaya-hidup/keindahan-di-sebalik-dinding-penjara-bentong/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Ada Bilik Bercinta Dalam Penjara Diduga Picu Ratusan Napi Di Aceh Kabur Pada Stres Berat Lo

Tak Ada Bilik Bercinta Dalam Penjara Diduga Picu Ratusan Napi Di Aceh Kabur Pada Stres Berat Lo

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 188 hits
Sepenting itu lo Pantesan suami Inneke Koesherawati sampai buka bisnis sewa bilik bercinta di dalam penjara
Korupsi Insentif Dokter Besan Gubernur Sumsel Divonis 18 Bulan Penjara

Korupsi Insentif Dokter Besan Gubernur Sumsel Divonis 18 Bulan Penjara

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 210 hits
Majelis hakim Pengadilan Negeri Kelas 1A Palembang menjatuhkan vonis 18 bulan penjara kepada mantan Direktur RSUD Ogan Komering Ulu Timur dr Dora Djunita Pohan Besan Gubernur Sumsel Herman Deru itu terbukti melakukan tindak pidana korupsi d...
Hina Teman Artis Baby Jovanca Divonis 4 Bulan Penjara

Hina Teman Artis Baby Jovanca Divonis 4 Bulan Penjara

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 222 hits
Artis sinetron Baby Jovanca terbukti menghina temannya Anggraini yang terjadi beberapa waktu lalu Dalam sidang yang berlangsung di Pengadilan Negeri Jakarta Barat Rabu kemarin Baby divonis 4 bulan penjara
Korupsi Duit Simpan Pinjam Kepala Desa Di Riau Divonis 5 Tahun Penjara

Korupsi Duit Simpan Pinjam Kepala Desa Di Riau Divonis 5 Tahun Penjara

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 174 hits
Kepala Desa Putri Sembilan Zali dinyatakan bersalah oleh hakim Pengadilan Negeri Pekanbaru Zali divonis 5 tahun penjara dalam kasus korupsi dana usaha ekonomi desa simpan pinjam
Penyuap Idrus Marham Eni Menyerah Terima Vonis 2 Tahun 8 Bulan Penjara

Penyuap Idrus Marham Eni Menyerah Terima Vonis 2 Tahun 8 Bulan Penjara

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 203 hits
Pengusaha Johannes Budisutrisno Kotjo divonis 2 tahun 8 bulan penjara oleh majelis hakim Pengadilan Tipikor Jakarta Hakim menyatakan terdakwa terbukti memberi suap Rp 4 750 miliar kepada Eni Maulani Saragih dan Idrus Marham guna kepentingan...
Suap Proyek Pltu Riau 1 Johannes Kotjo Divonis 2 Tahun 8 Bulan Penjara

Suap Proyek Pltu Riau 1 Johannes Kotjo Divonis 2 Tahun 8 Bulan Penjara

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 205 hits
Pengusaha Johannes Budisutrisno Kotjo divonis pidana penjara 2 tahun 8 bulan atas pemberian suap Rp 4 750 miliar kepada mantan Wakil Ketua Komisi VII DPR Eni Maulani Saragih dan Idrus Marham terkait proyek PLTU Riau 1
Penyuap Bupati Labuhanbatu Dihukum 3 Tahun Penjara

Penyuap Bupati Labuhanbatu Dihukum 3 Tahun Penjara

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 229 hits
Pengusaha Efendy Sahputra alias Asiong dinyatakan bersalah telah menyuap Bupati Labuhanbatu Pangonal Harahap Rp 42 28 miliar dan SGD 218 000 Direktur PT Binivan Konstruksi Abadi ini dijatuhi hukuman 3 tahun penjara
Divonis Hukuman Penjara 3 Tahun Mantan Pengacara Menyesal Tutupi Dosa Donald Trump

Divonis Hukuman Penjara 3 Tahun Mantan Pengacara Menyesal Tutupi Dosa Donald Trump

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 190 hits
Cohen terbukti bersalah karena telah kepada Kongres AS dan juga memfasilitasi pembayaran ilegal untuk membungkam dua wanita yang diduga pernah menjalin hubungan dekat dengan Trump
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand