Kehilangan Baru Beri Isyarat Negatif Kestabilan Pkr Kata Penganalisis


Joel Shasitiran
-November 24, 2019

Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian.
PETALING JAYA: Ketiadaan Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian pada konvensyen parti itu di Miri semalam memberi isyarat negatif mengenai kestabilan parti, kata penganalisis politik.

Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia, berkata ketidakhadiran Baru menunjukkan sokongan beliau terhadap Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali berhubung pertelagahan dalam parti itu.

“Beberapa hari sebelum ini, Baru berkata konvensyen itu dibatalkan, namun Presiden PKR Anwar Ibrahim menegaskan konvensyen itu tetap akan berlangsung. Saya fikir Baru tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menjadikan dirinya tidak ada walaupun dia adalah ketua PKR Sarawak,” kata Azmi kepada FMTAzmi Hassan dari UTM.Beliau berkata Baru, yang juga menteri kerja raya, mendapat 32 sokongan daripada 46 ahli dewan PKR Sarawak.

Jika semua 32 ahli tidak menghadiri konvensyen tersebut, katanya, maka ia menunjukkan parti itu berada dalam permasalahan yang teruk.

“Tetapi saya ragu-ragu semua 32 daripadanya tidak hadir,” katanya.

Azmi berkata jika Baru digugurkan sebagai pengerusi PKR Sarawak, kesannya akan dirasai di Semenanjung Malaysia.

“Ia akan menunjukkan hukuman yang berat menanti mana-mana pemimpin yang menentang parti yang secara terang-terangan memberi sokongan mereka terhadap Azmin.

“Pada masa ini, masih terdapat status quo dalam PKR walaupun wujud 2 kem, tetapi apa-apa tindakan yang diambil terhadap Baru akan diterjemahkan kepada masalah dalam parti di peringkat nasional,” katanya.

Ditanya mengapa sukar bagi sesetengah pemimpin PKR mempunyai haluan yang sama, Azmi berkata “ia mengenai siapa yang bakal menjadi perdana menteri selepas Dr Mahathir Mohamad”.

“Penyokong Anwar melihat Azmin sebagai ancaman kepada rancangan penggantian. Oleh itu, untuk kedua-dua kem ini sama halu tuju adalah mustahil jika ancaman oleh Azmin masih ada.

“Perkara menjadi lebih buruk apabila Mahathir tidak jelas mengenai garis masa penggantian,” katanya
Awang Azman Awang Pawi dari UM.Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya pula berkata, Baru mempertaruhkan masa depan politiknya sendiri dengan menyokong orang lain yang mahu konvensyen PKR Sarawak dibatalkan selepas dipersetujui oleh majlis kepimpinan pusat.

“Kehadiran Anwar di Miri menunjukkan dia adalah pemimpin yang tegas dan tidak akan tunduk kepada mereka yang cuba melemahkannya. Ia juga menunjukkan kesabarannya terhadap mereka,” katanya.

Beliau bersetuju dengan Azmi bahawa sukar bagi sesetengah pemimpin untuk bersemuka.

“Sesetengah pemimpin cuba membentuk klik dan kem mereka sendiri untuk menentang Anwar dari segi kuasa dan pengaruh,” katanya.

Ditanya sama ada beliau menganggap ketidakhadiran Baru akan menjejaskan peralihan Anwar kepada jawatan perdana menteri, Awang Azman berkata ini tidak mungkin.

“Perjanjian itu diputuskan oleh majlis presiden PH dan bukan Baru. Majlis presiden terdiri daripada pemimpin dari parti komponen PH, bukan Umno, PAS atau sesiapa pun,” katanya.

Kira-kira 1,500 ahli hadir pada konvensyen semalam, menurut ahli jawatankuasa penganjur.

Ia dirasmikan oleh Anwar walaupun Baru mengatakan ia patut dibatalkan sehingga kepimpinan peringkat nasional menyelesaikan masalah mengenai siapa yang patut merasmikan kongres Pemuda PKR bulan depan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/11/kehilangan-baru-beri-isyarat-negatif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr M Perlu Strategi Baru Selepas Prk Tg Piai Kata Ahli Parlimen

Dr M Perlu Strategi Baru Selepas Prk Tg Piai Kata Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 770 hits
Saranan Ahli parliment ini Jauh meleset Pembaharuan Yg dimaksudkan hanya untuk menguntungkan DAP dan melingkupkan BERSATU Wong Chen berkata sebahagian besar kekalahan di PRK Tanjung Piai perlu dipikul pengerusi PH itu
Report Sarawak Pkr Branches Seek Baru S Ouster As State Chief

Report Sarawak Pkr Branches Seek Baru S Ouster As State Chief

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 398 hits
Works Minister Baru Bian is allegedly facing a bid to remove him as Sarawak PKR chairman a news report said Citing party sources See Hua Daily News said today that a petition has been launched in the party to demand that Baru be replaced as...
Lisa Sebak Lihat Ketabahan Ali Puteh Tetap Beraksi Di Mlm Meski Baru Kehilangan Anak Tercinta

Lisa Sebak Lihat Ketabahan Ali Puteh Tetap Beraksi Di Mlm Meski Baru Kehilangan Anak Tercinta

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 534 hits
Dugaan yang paling berat terpaksa dihadapi adalah apabila kita terpaksa kehilangan insan yang paling disayangi peritnya jiwa hanya Allah yang tahu Begitulah yang sedang dihadapi pelawak Ali Puteh yang baru sahaja kehilangan puteri kesayanga...
Baru Bian S Fate In Sarawak Pkr Chief To Be Decided Tomorrow

Baru Bian S Fate In Sarawak Pkr Chief To Be Decided Tomorrow

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 275 hits
Works Minister Baru Bian s position as the Sarawak Parti Keadilan Rakyat chief will be discussed during the Central Leadership Council meeting which is scheduled to take place tomorrow Speaking to reporters after officiating PKR Sarawak Con...
Missing Baru Sends Negative Signals About Pkr S Stability Say Observers

Missing Baru Sends Negative Signals About Pkr S Stability Say Observers

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 224 hits
Sarawak PKR chairman Baru Bian s absence from the party convention in Miri yesterday sends negative signals about the party s stability observers said Azmi Hassan a geostrategist at Universiti Teknologi Malaysia said Baru s absence showed t...
Pkr Sacks Baru Bian S Ex Aide Over Alleged Bribery

Pkr Sacks Baru Bian S Ex Aide Over Alleged Bribery

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 311 hits
PKR today sacked Works Minister Baru Bian s former political secretary Zakaria Abd Hamid and Pahang PKR member Ismail Dulhadi with immediate effect over suspicion of corruption and bribery Party s disciplinary board chairperson Ahmad Kassim...
Baru Bian Man Says Sarawak Pkr Meet A Failure

Baru Bian Man Says Sarawak Pkr Meet A Failure

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 272 hits
With a split in Sarawak PKR evident after a disputed state convention held in Miri a member of the Baru Bian faction has labelled the convention a failure with less than 500 members attending However a member of the organisers disputing the...
Prktgpiai Kemenangan Bn Isyarat Ph Gagal Penuhi Keperluan Rakyat Kata Zahid

Prktgpiai Kemenangan Bn Isyarat Ph Gagal Penuhi Keperluan Rakyat Kata Zahid

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 226 hits
Pengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi berkata kemenangan gabungan itu pada Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai adalah isyarat jelas rakyat yang keperluan mereka gagal dipenuhi Pakatan Harapan Katanya kemenangan ini adalah tanda muafakat...
Ada Pihak Dalam Pkr Sudah Lupa Landasan Kata Anwar

Ada Pihak Dalam Pkr Sudah Lupa Landasan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 276 hits
Geraldine Tong Presiden PKR Anwar Ibrahim mengkritik sejumlah dalam parti itu yang menurutnya lupa akan perjuangan parti itu Walaupun tidak merujuk mana mana pihak secara khusus ia dilihat seperti kritikan terhadap timbalannya Mohamed Azmin...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega