Kehebatan Doa


Entri ini mungkin akan mengubah persepsi kita tentang doa. Mind blowing facts about your du'a that you don't realize how powerful it is.Khususnya bagi mereka yang selalu berdoa dan rasa macam tak makbul je, asyik tak dapat apa yang nak dan jemu untuk  berdoa. You must read this!
Doa sebenarnya satu "tools" yang sangat powerful bagi orang Islam. Doa connect us with Allah directly without any intermediator. Betapa kuatnya kuasa doa sampai Nabi kata :

Perkataan "Silah" means deadly weapon. Persoalannya siapakah yang dibunuh oleh doa? Apa maksud sebenar Nabi? Ini yg ramai orang tak tahu. Jawapannya ialah bala/musibah.Doa ialah musuh utama kepada bala. Both macam satu bala tentera yang berperang setiap waktu non-stop !
Peperangan antara doa dan bala ini bermula sejak kita lahir hinggalah mati. Bahkan sampai ke hari Qiamat, mereka saling berperang. Kata Nabi :

Pertempuran antara doa dan bala ada tiga peringkat :
Peringkat pertama : Doa lebih kuat daripada bala. Doa itu akan menghalang bala yang sepatut kena pada anda. Contohnya, mungkin dalam sehari tu kita akan dapat macam-macam musibah tapi disebabkan doa kita dan doa orang lain like parents, kita selamat. Tapi kita tak perasan.
Peringkat kedua : Bala lebih kuat daripada doa. Jika kita akan kena musibah tu tapu doa still berfungsi melemahkan sedikit kesan musibah kepada kita. Contohnya , maybe kita sepatutnya kena sakit kronik tapi disebabkan doa, ia kurangkan musibah tu. Kita dapat demam seminggu. Still kena but lower.
Peringkat ketiga : Doa dan bala sama-sama kuat. Ada musibah yang kita kena but ada juga yang berjaya dielakkan. Silih berganti setiap masa.
Kita sangka doa kita tak dimakbulkan padahal sebenarnya Allah makbulkan doa tu sesuai dengan kebijaksanaanNya. 3 bentuk doa dimakbulkan ;
1.  Allah makbulkan doa persis macam yang kita mahu. Dipermudahkan urusan ke arahnya. Cuma masanya tidak tahu bila. Ini biasa kita lihat.
2. Allah tangguh doa tu. Maybe dapat lambat. Maybe tak dapat di dunia tapi Allah simpan untuk akhirat sebsb Dia tahu kita disana nanti in trouble ! Allah tahu yang kita bakal susah di akhirat. Disimpan kemakbulan doa di dunia untuk akhirat. Ini kebijaksanaan Allah yang kita tak nampak.
3. Doa itu dimakbulkan dengan bentuk lain. Bab inilah yg saya bincangkan dalam entri ni. Kemakbulan doa yang ni paling kita tak sedar. Contoh :  Kita doa nak jadi jutawan. Duit banyak. Allah bagi juga harta cuma tak jutawan tapi dia ganti dengan kesihatan, bebas hutang dan sebagainya. Atau kita doa nak jadi kaya. Kita fikir kaya tu akan buat kita bahagia. Allah tahu yang kita perlukan sebenarnya bahagia tu, bukan harta.
So,  Allah makbulkan doa tadi dengan bagi apa yang kita perlu, bahagia misalnya, dijodohkan dengan orang baik, dapat kerja bagus, masa lapang , kesihatan yang baik dan sebagainya.And mostly doa yang tak makbul tu jadi penyelamat kita dari pelbagai musibah. Kita rasa doa mcm sia-sia walhal kita doa tu la yang save us.
Macam mana doa yang tak dimakbulkan tu jadi penyelamat kita? Ulang baca awal entri ini. Percayalah, tiada doa hambaNya yang Allah abaikan.
Akhir sekali, semoga persepsi kita sedikit sebanyak berubah dan moga lebih yakin dalam berdoa. Doa is our sword, keep it sharp always. 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://izatiesalim.blogspot.com/2020/12/kehebatan-doa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Untuk Tahun 2021

Doa Untuk Tahun 2021

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 472 hits
Tahun 2020 hampir melabuhkan tirainya marilah kita sama sama mengharapkan tahun 2021 nanti lebih baik dari 2020 Jom kita baca dan aminkan doa ini Sampaikan walau satu ayat Buat saudara saudara sahabat sahabat dan rakan rakan ALHAMDULILLAH K...
Masalah Besar Manapun Akan Selesai Dengan Doa Ini Jom Amalkan

Masalah Besar Manapun Akan Selesai Dengan Doa Ini Jom Amalkan

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 220 hits
Setiap makhluk yang bernyawa tidak akan lari dari masalah kerana ia adalah warna warna kehidupan yang perlu dicorak Masalah itu adalah ujian yang perlu dihadapi dengan hati yang terbuka bagi menjadikan kita sebagai muslim yang sentiasa reda...
Sempat Minta Tolong Publik Bacakan Doa Untuknya Ustaz Yusuf Mansur Kabarkan Kondisi Terkini

Sempat Minta Tolong Publik Bacakan Doa Untuknya Ustaz Yusuf Mansur Kabarkan Kondisi Terkini

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 167 hits
Beberapa hari lalu publik ikut merasa khawatir karena Ustaz Yusuf terlihat harus dipapah saat menuruni tangga
Ingin Disayangi Disenangi Dan Dihormati Orang Lain Amalkan Doa Ini

Ingin Disayangi Disenangi Dan Dihormati Orang Lain Amalkan Doa Ini

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 194 hits
loading Tidak ada seorang insan yang tidak mahu dirinya disayangi disenangi atau dihormati oleh orang lain Paling tidak kita pasti mengharapkan agar disayangi oleh pasangan kita dan anak anak kita
Tahniah Ainan Tasneem Selamat Lahirkan Kembar Sepasang Suami Titip Doa Ucapan Terima Kasih Atas Pengorbanan

Tahniah Ainan Tasneem Selamat Lahirkan Kembar Sepasang Suami Titip Doa Ucapan Terima Kasih Atas Pengorbanan

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 320 hits
Pada usia kandungan 37 minggu Ainan Tasneem telah selamat melahirkan kembar sepasang pada hari Jumaat yang lalu Berita tersebut telah dikongsikan oleh suaminya Mohamad Ariffudin di akaun Instagram miliknya Menurut Arrifudin anak kembar mere...
Terkilan Dan Kecil Hati Dengan Anak Amalkan Doa Ini

Terkilan Dan Kecil Hati Dengan Anak Amalkan Doa Ini

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 293 hits
Terkilan Dan Kecil Hati Dengan Anak Amalkan Doa Ini Sebagai ibubapa kadangkala kita rasa terkilan dan kecil hati dengan tingkahlaku dan perkataan yang dikeluarkan oleh anak anak Bila ada jer rasa macam tu apa yang perlu kita buat KakYa ada ...
Allah Sebaik Baik Penjaga Anak Kita Biasakan Setiap Hari Dengan Doa Ni

Allah Sebaik Baik Penjaga Anak Kita Biasakan Setiap Hari Dengan Doa Ni

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 833 hits
Sehebat mana pun kita menjadi ibu ayah tetap bergantung kepada Allah untuk menjaga anak anak sepanjang masa Sebab itulah setiap hari perlu titipkan doa sebagai pendinding anak anak walau di mana mereka berada Melalui perkongsian Puan Wan Nu...
Agar Hajat Tercapai Ini Doa Imam Muqatil Di Malam Jumat

Agar Hajat Tercapai Ini Doa Imam Muqatil Di Malam Jumat

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 4807 hits
Malam Jumat merupakan malam yang sangat mulia di antara malam2 yang lain Pada malam tersebut kita dianjurkan untuk memperbanyak ibadah membaca Al Quran dan berdoa kepada Allah Di antara doa yang perlu dibaca di malam Jumat adalah doa Muqati...
Doa Agar Hutang Cepat Selesai

Doa Agar Hutang Cepat Selesai

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 400 hits
Apabila dikelilingi hutang yang bertimbun pastinya hari hari kita diselubungi rasa resah Macam mana nak langsaikan hutang sedangkan duit pun cukup cukup untuk makan hari hari sahaja Kadang mula timbul rasa seolah olah bebanan hutang itu ada...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak