Kegagalan Yang Memalukan


Serah pada PIBG isu khat Jawi memalukan dan PM hilang wibawa
Setelah dua hari berlalu penyerahan memorandum di Bukit Aman, Kuala Lumpur, Wira Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) hari ini tegas dengan pendirian dan terus menggesa kerajaan mengharamkan Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) mahu Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina (Dong Zong). Kerajaan yang baik sepatutnya dengan segera mengambil tindakan kepada mana-mana pihak atau individu apabila berlakunya perancangan atau usaha ke arah mengancam keselamatan dan keharmonian negara dengan perbuatan menghasut. Jika ia tidak dilakukan sedemikian, Kementerian Dalam Negeri akan dilihat gagal dalam menguruskan kementeriannya.

Selain itu, berdasarkan keputusan mesyuarat kabinet pada Rabu lalu, Wira Putra merumuskan Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik gagal dalam usaha memartabatkan pendidikan Bahasa Melayu dengan menambah pembelajaran tulisan khat Jawi. Beliau bukan sahaja dilihat gagal bertegas dengan usahanya malah dengan mudah usahanya itu dipatahkan dengan manipulasi jemaah menteri yang sebahagian besarnya mendokong dan menyokong usaha Dong Zong dalam usaha membatalkan pembelajaran tulisan khat Jawi tersebut.

Tindakan memberi kuasa kepada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) bagi menetapkan kurikulum yang perlu di ajar di sekolah kerajaan dan menjadikan elemen dalam pembelajaran subjek Bahasa Melayu sebagai selektif adalah satu tindakan tidak masuk akal. Ini kerana sokongan setiap sekolah khususnya sekolah vernakular pasti bercanggah dan tidak bersifat nasionalis. Keputusan seperti ini tidak pernah berlaku sepanjang kewujudan Kementerian Pendidikan kerana ia seperti memperlekehkan kuasa menteri yang telah di amanahkan.

Maszlee seharusnya lebih tegas dan berani dan jangan jadi ‘pak turut’ hanya dengan desakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang rasis tidak tentu hala dan merasakan diri mereka besar kerana kononnya ada sokongan kuat dari kerajaan China. Jika usaha baik seperti ini diperkenalkan dalam pembangunan Dasar Pendidikan Nasional (DPN) juga Maszlee masih menari ikut rentak yang Dong Zong mainkan, adalah dicadangkan pindah sahaja Kementerian Pendidikan Malaysia ke Bangunan Dong Zong dan serah sahaja kuasa kementerian tersebut kepada Dong Zong agar mereka boleh membuat aturan dan segala keputusan bagi menentukan DPN.

Jika dalam tempoh terdekat ini, Menteri Pendidikan masih menuruti kehendak Dong Zong yang rasis ini, maka ia akan menjadi kemenangan dan kejayaan besar buat mereka. Jika ini berlaku, maka, semulia-mulia tindakan yang perlu dilakukan oleh Menteri Pendidikan adalah meletakkan jawatan secara terhormat kerana kegagalan beliau bertegas dalam menguruskan kementeriannya turut telah di tegur oleh Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Kepada Kementerian Dalam Negeri, Wira Putra masih optimis dan mengharapkan pengharaman Dong Zong yang juga sangat diharap oleh seluruh rakyat Malaysia yang menolak usaha pencabulan keharmonian dan perpaduan negara ini agar tidak dilengahkan. Sudah banyak bukti melalui kenyataan dan tindak-tanduk mereka yang tidak menunjukkan sifat nasionalis dan cintakan tanah air. Lebih-lebih lagi apabila cuba melibatkan negara luar bagi mendapatkan sokongan, ia menggambarkan seolah-olah mereka tidak lagi bergantung harap pada kerajaan Malaysia dan sebaiknya segera diharamkan pertubuhan mereka dan minta dipulangkan kembali kewarganegaraan seterusnya segeralah berpindah pulang ke negara China dan bukalah Dong Zong di sana. Jika tak mampu untuk beli tiket kapal terbang, orang Melayu sedia membina tongkang khas yang muatannya juga besar bagi memberi laluan mereka yang rasis ini dapat pulang ke tanah air yang mereka banggakan ini.

Oleh itu, Wira Putra tetap dengan pendirian mahukan Dong Zong diharamkan bagi memastikan pertubuhan yang rasis dan sentiasa menentang dasar kerajaan mesti diharamkan kewujudannya di Malaysia.

Jelas kerajaan hari ini gagal menegakkan ‘Rule of Law’ dan gagal melaksanakan dasar-dasar nasional yang berteraskan asas Perlembagaan Negara. Ianya amat memalukan bila gagal mempertahankan dan melaksanakan pengajaran tulisan khat Jawi yang merupakan perkara kecil sahaja. Menteri-menteri Kabinet Pakatan Harapan (PH) jelas tidak menghormati wawasan Dr. Mahathir selaku Perdana Menteri. Kerajaan PH sudah hilang integriti apabila menteri lain mencampuri urusan kementerian lain dan tidak mementingkan Dasar Nasional Negara (DNN) tetapi lebih kepada kepentingan sentimen kaum semata mata.

Keputusan menyerah kepada PIBG untuk memutuskan sama ada pengajaran khat Jawi boleh di ajar kepada pelajar atau tidak, adalah keputusan mempersendakan pemikiran rakyat. Lebih baik buat keputusan nyatakan cadangan pengajaran tulisan khat Jawi di batalkan dan Menteri Pendidikan serta Kementerian Pendidikan dibubarkan sahaja. Semua urusan pendidikan serah sahaja pada Dong Zong sebab Dong Zong lebih berkuasa dan lebih hebat dari Perdana Menteri.

Memalukan Anak Cucu.

Sudah tidak ada lagi di mana langit di junjung,di situ bumi di pijak.

Oleh:  Nasrul Ali Hasan Abdul Latif
        * Penulis ialah Ketua Wira Putra

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/08/kegagalan-yang-memalukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Serah Pada Pibg Isu Khat Jawi Memalukan Dan Pm Hilang Wibawa

Serah Pada Pibg Isu Khat Jawi Memalukan Dan Pm Hilang Wibawa

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 366 hits
Setelah dua hari berlalu penyerahan memorandum di Bukit Aman Kuala Lumpur Wira Parti Bumiputera Perkasa Malaysia hari ini tegas dengan pendirian dan terus menggesa kerajaan mengharamkan Kesatuan Guru Guru Melayu Malaysia Barat mahu Persatua...
Lokman Berterusan Malang Sia Tewas Gagal Kecewa Memalukan

Lokman Berterusan Malang Sia Tewas Gagal Kecewa Memalukan

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 278 hits
Nyata lah cyber security kita setanding kualitinya Yang mempersenda fitnah sila makan kaki sendiri satu nya kepentingan pengesahan undang 100 azmin kah itu dalam video SEMBURIT haziq adalah untuk survival politik Anwar tidak ada kepentingan...
Sikap Naif Aziz Bari Memalukan

Sikap Naif Aziz Bari Memalukan

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 230 hits
Oleh Siti Fatimah Ishak Pemimpin DAP meremehkan perbuatan tak hormat Jalur GemilangBANGI Kenyataan Dr Abdul Aziz Bari kononnya isu pemasangan Jalur Gemilang secara terbalik adalah kesilapan biasa dan bukannya kesalahan membuktikan Naib Peng...
Kegagalan Sistem Di Klia Etiqa Bersetuju Bayar Pampasan

Kegagalan Sistem Di Klia Etiqa Bersetuju Bayar Pampasan

papar berkaitan - pada 25/8/2019 - jumlah : 260 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Tubuh Jawatankuasa Siasat Kegagalan Sistem Di Klia

Tubuh Jawatankuasa Siasat Kegagalan Sistem Di Klia

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 248 hits
Putrajaya Kementerian Pengangkutan hari ini mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Siasatan Isu Kegagalan Total Airport Management System Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur susulan insiden gangguan sistem di lapangan terbang itu Kegagal...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite