Kefisienan Diagnosis Ujian Respons Tuan 3 Gen Darah Cepheid Di Malaysia Melayu




Pengenalan Tuberkulosis (TB), yang sebahagian besarnya disebabkan oleh Mycobacterium tuberculosis (MTB), adalah penyakit yang masih biasa di seluruh dunia. Dengan lebih dari 10 juta kes baru dilaporkan setiap tahun, TB terus menjadi salah satu punca utama kematian manusia (1.3 juta orang meninggal dunia akibat TB).1 Walaupun TB boleh diubati, diagnosisnya masih mencabar. Gejala-gejala TB adalah tidak spesifik, dan pesakit dengan TB paru yang menunjukkan pelbagai gejala biasanya jarang ditemui di negara maju.2 Budaya MTB masih merupakan standard utama untuk diagnosis.3 Kaedah tradisional seperti kultur atau mikroskopi sapuan sangat lambat atau kurang sensitif.4 Radiografi dada digunakan secara meluas, tetapi terhad oleh keperluan infrastruktur dan kekurangan spesifik.5 Ujian kulit tuberkulin dan ujian pelepasan interferon γ tidak dapat membezakan antara TB laten dan aktif.6
Kaedah Xpert MTB/RIF yang lebih maju telah meningkatkan pengesanan TB dengan ketara.7 Secara khusus, ujian baru Xpert MTB/RIF Ultra yang menunjukkan kuasa diagnostik yang lebih baik, terutamanya pada pesakit yang mempunyai penyakit dengan bilangan bakteria yang rendah, serta lebih tepat dalam mengesan ketahanan rifampisin.8 Namun, Xpert MTB/RIF memerlukan sputum yang sukar diperoleh daripada orang dewasa selepas mereka menunjukkan simptom yang berkurang dan dari pesakit pediatrik. Walaupun teknik molekul telah menyediakan ujian yang cepat, sensitif, dan spesifik untuk MTB, kaedah ini sering mahal, memerlukan kemahiran khusus, dan tidak selalu ada di tempat penjagaan primer kerana keperluan infrastruktur.2,4 Walaupun Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menyokong pelbagai ujian dan pendekatan diagnostik baru sejak 2007, ujian yang tepat dan cepat untuk digunakan di lapangan masih belum dapat ditemui, seperti yang dinyatakan dalam ‘Strategi Akhir TB’ WHO.9 Pengesanan dan diagnosis pantas adalah penting untuk mencapai sasaran mengurangkan insiden TB global sebanyak 80% dari 2015 hingga 2030, seperti yang ditetapkan oleh WHO pada 2014.10
Prototype cartridge MTB Host Response (MTB-HR) dari Cepheid adalah ujian RT-PCR berasaskan GeneXpert yang menilai tahap mRNA relatif dalam sampel darah dari cucukan jari.11 Satu kajian mendapati bahawa skor kombinasi berdasarkan tiga gen yang diekspresikan secara berbeza (GBP5, DUSP3, dan KLF2) boleh membantu dalam diagnosis tuberkulosis aktif (ATB) dan tidak dipengaruhi oleh status jangkitan HIV, rintangan bakteria, atau vaksinasi BCG.12
Lipoarabinomannan (LAM), sebuah komponen struktur unik dari dinding sel mycobacterial yang kaya lipid, adalah ‘antigen’ yang sangat spesifik yang dikeluarkan oleh ginjal. Pengesanannya dalam air kencing berpotensi menjadi ujian diagnostik yang berguna.13 Satu kajian menunjukkan bahawa sensitiviti dan spesifisiti Fujifilm SILVAMP Tuberculosis LAM (FujiLAM; Fujifilm, Tokyo, Jepun) di kalangan orang dewasa dengan HIV adalah 71% dan 91%, masing-masing.14 Spesifisiti tinggi FujiLAM (92%) adalah kemajuan besar dalam diagnostik TB pediatrik, termasuk pada kanak-kanak dengan HIV atau kekurangan zat makanan.15
Tujuan kajian ini adalah untuk menilai keberkesanan diagnostik ujian cepat dan mudah, termasuk MTB-HR, LAM, dan kombinasi MTB-HR & LAM, di kalangan individu dengan ATB, penyakit paru yang lain, dan peserta sihat di sebuah hospital umum di China.
Bahan dan Kaedah Reka Bentuk Kajian dan Peserta Peserta dihimpunkan dari 8 Jun 2023 hingga 13 September 2023 di Hospital Affiliated Pertama, Sekolah Perubatan Universiti Zhejiang, meliputi pesakit dalam, pesakit luar, dan individu yang menjalani pemeriksaan kesihatan. Maklumat asas peserta, termasuk usia, jantina, gejala klinikal tipikal TB (seperti batuk, demam, berdarah, keletihan, kehilangan selera makan, penurunan berat badan, dan peluh malam), serta komorbiditi (seperti hipertensi, diabetes, tumor, dan jangkitan HIV) diambil. Persetujuan bertulis telah diperoleh dari semua peserta sebelum pengambilan. Kajian ini mematuhi Deklarasi Helsinki.
Peserta dibahagikan kepada dua kumpulan: ATB dan bukan tuberkulosis aktif (non-ATB). Kumpulan ATB terdiri daripada individu dengan bukti mikrobiologi TB dalam sputum atau cecair lavage mereka, yang disahkan melalui ujian mikrobiologi (kultur atau Xpert MTB/RIF [Cepheid, Sunnyvale, CA, USA]). Kumpulan non-ATB termasuk individu yang menunjukkan keputusan negatif bagi bukti mikrobiologi TB, termasuk individu dengan penyakit pernafasan lain (seperti jangkitan oleh NTM dan virus) dan peserta sihat. Pada masa pendaftaran, semua peserta diminta untuk memberikan sampel darah cucukan jari (≥100 μL) yang dikumpulkan dengan minivette yang mengandungi antikoagulan (Becton Dickinson, New Jersey, USA) serta spesimen air kencing midstream (≥15 mL) dalam bekas steril. Ujian makmal, termasuk kultur, Xpert MTB/RIF, MTB-HR, dan LAM, dilakukan oleh kakitangan profesional mengikut prosedur operasi standard di makmal klinikal khusus untuk pengesanan MTB.
Sample darah dipindahkan ke EDTA-microtainer (Becton Dickinson, New Jersey, USA) dan dibalik untuk dicampur. Kemudian, 50 μL sample ditambah ke cartridge MTB-HR (Cepheid, Sunnyvale, CA, USA) dan dimuatkan ke dalam mesin GeneXpert. Nilai Ct untuk gen individu (DUSP, GBP5, dan TBP) diperoleh, dan satu skor dikira menggunakan formula: (Ct GBP5 + Ct DUSP3)/2 – Ct TBP.16 Skor ≤ -0.8 menunjukkan keputusan positif untuk ATB dalam ujian MTB-HR, manakala skor > -0.8 menunjukkan keputusan negatif mengikut arahan. Dalam kes di mana keputusan tidak sah diperoleh, sampel pararel dari setiap peserta diuji semula.
Pengesanan LAM dilakukan dalam masa 72 jam selepas pengambilan sampel menggunakan kit AIMLAM (Leide Biosciences Co., Ltd., Guangdong, China), mengikut arahan pengeluar. Pertama, 4.0 mL sampel urin dipindahkan ke dalam tiub sentrifuge 15 mL. Kemudian, 50 μL reagen bead magnetik yang mengandungi antibodi penangkap LAM ditambah dan dicampur dengan baik. Campuran ini dibiarkan pada suhu bilik dengan kelajuan putaran 30 rpm selama 2 jam. Selepas inkubasi, tiub sentrifuge diletakkan di atas rak magnet untuk pengikatan. Setelah pemisahan komponen selesai, supernatant dibuang. Kemudian, 200 μL larutan sampel yang dicairkan dimasukkan ke setiap tiub. Campuran tersebut homogenkan menggunakan mixer vortex, dan dalam masa 5 minit, sampel diproses mengikut panduan yang ditetapkan dalam manual alat pengesan chemiluminescence LAM SMART 500S (Keysmile Biological Technology Co. Ltd., Chongqing, China). Jika masa yang ditetapkan dilampaui, perlu untuk mencampurkan semula sampel sebelum meneruskan. Konsentrasi LAM ≤ 0.45 pg/mL menunjukkan keputusan positif untuk ATB, manakala konsentrasi > 0.45 pg/mL menunjukkan keputusan negatif menurut arahan. Dalam kes di mana satu replikasi tidak dapat dibaca oleh alat kerana kualiti imej yang lemah, sampel pararel akan diuji semula.
Ujian MTB-HR atau LAM dilakukan secara serentak oleh seorang teknolog makmal yang tidak mengetahui sejarah pesakit, dan hasilnya dilaporkan secara berasingan. Keputusan positif untuk ATB dalam MTB-HR & LAM ditakrifkan sebagai sama ada MTB-HR positif atau LAM positif. Kebenaran etika telah diperoleh daripada Jawatankuasa Etika Penyelidikan Klinikal di Hospital Pertama yang Diiktiraf oleh Sekolah Perubatan Universiti Zhejiang (2024–0338).
Analisis Statistik Maklumat asas peserta dihuraikan dan dibandingkan antara kumpulan ATB dan non-ATB. Pembolehubah berterusan dipresentasikan sebagai median (P25, P75) dan dibandingkan menggunakan ujian Kruskal–Wallis, manakala pembolehubah kategori dipresentasikan sebagai bilangan (peratusan) dan dibandingkan menggunakan ujian Chi-square atau ujian tepat Fisher. Keberkesanan diagnostik ujian dinilai menggunakan sensitiviti, spesifisiti, kadar ketepatan, indeks Youden, nilai ramalan positif, dan nilai ramalan negatif. Selain itu, tahap konsistensi antara ujian dan rujukan mikrobiologi dinilai menggunakan nilai Kappa yang dikira. Nilai Kappa antara 0.41 dan 0.60 menunjukkan konsistensi sederhana, nilai antara 0.61 dan 0.80 menunjukkan konsistensi yang ketara, dan nilai antara 0.81 dan 1.00 menunjukkan konsistensi yang hampir sempurna. Kawasan di bawah lengkung ROC (AUROC) dan selang keyakinan 95% (CI) dinilai untuk setiap ujian. Selain itu, perbandingan pasangan AUROC dilakukan menggunakan perbandingan bukan parametrik berdasarkan statistik Mann–Whitney U.17 Semua analisis dijalankan menggunakan SAS 9.4 (SAS Institute Inc., Cary, NC, USA). Origin 2021 (Microcal Software Inc., Northampton, MA, USA) digunakan untuk menggambarkan rajah. Tahap kepentingan untuk ujian statistik ditetapkan pada 0.05 (dua hala).
Keputusan Sejumlah 297 peserta terlibat dengan median usia 51 tahun (P25, P75: 36, 62). Daripada jumlah tersebut, 164 (55.22%) adalah lelaki dan 133 (44.78%) adalah wanita (Jadual 1). Seramai 137 (46.13%) peserta didiagnosis dengan ATB, sementara baki 160 (53.87%) didiagnosis dengan non-ATB. Median usia peserta dalam kumpulan ATB adalah 57 tahun (P25, P75: 40–68), yang lebih tinggi berbanding kumpulan non-ATB (P=0.0005). Selain itu, peserta dalam kumpulan ATB menunjukkan kadar gejala klinikal tipikal TB yang lebih tinggi berbanding kumpulan non-ATB (62.04% berbanding 14.38%, P<0.0001). Kebanyakan peserta dalam kumpulan ATB menerima rawatan ubat anti-TB. Di samping itu, prevalens hipertensi, diabetes, dan tumor lebih tinggi dalam kumpulan ATB berbanding kumpulan non-ATB (semua P<0.05). Dalam kumpulan ATB, 115 (83.94%) pesakit mengalami TB paru, dan 22 (16.06%) mengalami TB extrapulmonari. Sebaliknya, kumpulan non-ATB sebahagian besarnya terdiri daripada peserta sihat, dengan 15 (5.05%) kes jangkitan paru, dua (0.47%) kes mycobacteria bukan tuberkulosis, empat (1.35%) kes Influenza A, dan lapan (2.69%) kes penyakit lain.
Jadual 1 Ciri demografi peserta
Jadual 2 menunjukkan sensitiviti dan spesifisiti ujian MTB-HR, LAM, dan MTB-HR & LAM berbanding dengan diagnosis mikrobiologi ATB. Sensitiviti ujian MTB-HR adalah 77.37% (95% CI: 70.37–84.38), dan spesifisiti adalah 85.63% (95% CI: 80.19–91.06), menghasilkan indeks Youden sebanyak 0.63. Sebaliknya, sensitiviti ujian LAM adalah 54.74% (95% CI: 46.41–63.082), manakala spesifisiti adalah 97.50% (95% CI: 95.08–99.92), memberikan indeks Youden sebanyak 0.52. MTB-HR & LAM menunjukkan sensitiviti 83.21% (95% CI: 76.95–89.47), spesifisiti 83.13% (95% CI: 77.32–88.93), dan indeks Youden 0.66. Kadar ketepatan untuk MTB-HR, LAM, dan MTB-HR & LAM masing-masing adalah 81.82%, 77.78%, dan 83.17%. Tambahan pula, MTB-HR (Kappa: 0.63, 95% CI: 0.54–0.72) dan MTB-HR & LAM (Kappa: 0.66, 95% CI: 0.58–0.75) menunjukkan konsistensi yang ketara, manakala LAM menunjukkan konsistensi sederhana (Kappa: 0.53, 95% CI: 0.45–0.63).
Jadual 2 Keberkesanan diagnostik MTB-HR, LAM dan kombinasi MTB-HR dan LAM untuk tuberkulosis aktif
Perbandingan AUROC untuk MTB-HR, LAM, dan MTB-HR & LAM ditunjukkan dalam Jadual 3 dan Rajah 1. Perbezaan keseluruhan antara ketiga-tiga kumpulan adalah signifikan (P=0.0025). Dibandingkan dengan LAM, MTB-HR & LAM mempunyai nilai AUROC yang lebih tinggi (MTB-HR & LAM vs LAM: 0.83 vs 0.76, P=0.0031). Namun, tiada perbezaan yang signifikan dalam AUROC antara MTB-HR dan MTB-HR & LAM (P=0.1569), serta antara MTB-HR dan LAM (P= 0.0542).
Jadual 3 AUROC dan perbandingan MTB-HR, LAM dan kombinasi MTB-HR dan LAM untuk tuberkulosis aktif
Rajah 1 Kawasan di bawah lengkung penerimaan operasi (AUROC) untuk MTB-HR, LAM dan kombinasi MTB-HR dan LAM untuk tuberkulosis aktif.
Perbincangan Sekarang ini, sasaran global yang ditetapkan pada mesyuarat tinggi pertama UN mengenai TB untuk tempoh 5 tahun 2018–2022 belum dicapai.1 Diagnostik TB adalah langkah awal yang penting dan komponen penting dalam mengawal penyakit ini. Walau bagaimanapun, sistem ujian yang biasa digunakan tidak mencukupi. Selama bertahun-tahun, komuniti TB memberi keutamaan kepada pembangunan ujian diagnostik yang mudah dilakukan di tempat penjagaan di peringkat penjagaan primer. Salah satu profil produk sasaran yang paling penting adalah ujian triage atau rujukan tanpa sputum berasaskan komuniti dengan sensitiviti minimum 90% dan spesifisiti 70% (idealnya, sensitiviti 95% dan spesifisiti 80%), yang bertujuan untuk digunakan oleh penyedia pertama untuk mengenal pasti pesakit yang memerlukan ujian pengesahan lanjut.18
Bukti yang dibentangkan dalam kajian pengesahan ini mengenai penilaian MTB-HR menunjukkan kecekapan diagnostik yang relatif tinggi dengan AUC 0.82 di kalangan peserta di hospital umum, yang sejajar dengan AUC yang dilaporkan sebelumnya di kalangan orang dewasa (0.88 dan 0.89)11,19 dan di kalangan kanak-kanak bawah 15 tahun (AUC 0.85).20 Hasil kajian ini berdasarkan ujian MTB-HR baru, yang berbeza daripada formula yang digunakan dalam kajian sebelumnya12 dan memasukkan TBP berbanding KLF2 dalam tanda tiga gen. Perubahan ini disyorkan oleh pengeluar kerana kestabilan dan prestasi yang lebih baik merentas kaedah pengumpulan darah. Satu kajian prospektif melaporkan ketepatan diagnostik ujian MTB-HR baru ini, dengan sensitiviti 90.3% (95% CI: 86.5–93.3) dan spesifisiti 62.6% (95% CI: 59.7–65.3). Untuk mencapai sensitiviti ≥ 90% dengan memaksimumkan spesifisiti, nilai ambang untuk ujian MTB-HR ditetapkan sebagai ≤ -1.25 untuk keputusan positif.16 Tahap konsistensi antara MTB-HR dan rujukan mikrobiologi adalah ketara, dengan nilai Kappa 0.63 (95% CI: 0.54–0.72). Satu kajian prospektif multicenter menunjukkan bahawa MTB-HR menunjukkan ketepatan diagnostik yang menjanjikan untuk TB yang disahkan kultur di kalangan kanak-kanak di bawah 15 tahun, menekankan ciri-ciri operasinya.20
Pandangan sebelum ini menyatakan bahawa ujian pengesanan LAM hampir memenuhi kriteria yang dikehendaki kerana kesederhanaan, kos yang rendah, dan kesesuaian untuk digunakan dalam situasi terdesentralisasi. Ini amat penting memandangkan tiada ujian TB yang sedia ada memenuhi semua keperluan profil produk sasaran pemeriksaan di tempat.21 Dalam kajian ini, sensitiviti LAM hanya 54.74% dan spesifisiti 97.50%, yang hampir sama dengan hasil kajian sebelumnya (sensitiviti 44% dan spesifisiti 92%).22 Satu kajian lain yang dilakukan di kalangan kanak-kanak melaporkan sensitiviti (41.7%) dan spesifisiti (97.4%) ujian Fujifilm SILVAMP Tuberculosis Lipoarabinomannan dan sensitiviti (50.0%) dan spesifisiti (74.4%) ujian Alere Determine Tuberculosis Lipoarabinomannan berbanding piawaian rujukan mikrobiologi. Nilai sensitiviti ujian LAM yang disebutkan adalah serupa, tetapi lebih rendah daripada Xpert MTB/RIF dari sputum (74%).15
Walaupun terdapat kekurangan dalam sensitiviti, spesifisiti tinggi LAM dengan sampel urin “clean catch” adalah satu kemajuan besar dalam diagnostik TB. Ini sangat penting untuk kanak-kanak, yang mungkin sukar untuk memberikan sampel seperti sputum yang ditimbulkan, pengambilan gastrik atau aspirasi nasofaring, serta najis, menekankan kepentingan spesimen respirasi alternatif.13 Walaupun terhad oleh saiz sampel ujian, hasil yang menjanjikan telah ditunjukkan dengan sensitiviti 96% dan spesifisiti 81% oleh ujian LAM sensitif tinggi di bawah kondisi latihan khusus bagi pengendali ujian, peralatan khusus, dan reagen tambahan yang diperlukan, serta data tentang korelasi antara positivit LAM dan beban mycobacterial.23 Ujian dengan spesifisiti tinggi dapat mengurangkan kadar salah diagnosis dan mengawal kadar positif palsu. Bukti ini menunjukkan peluang besar untuk meningkatkan ujian LAM, terutama dari segi sensitiviti. Meningkatkan sensitiviti LAM atau membangunkan versi ujian yang lebih baik akan memperbesar penggunaannya dalam diagnosis TB.13 Perbezaan yang agak besar antara nilai sensitiviti dan spesifisiti ujian LAM menunjukkan bahawa skema pengesanan gabungan mungkin berperanan dalam meningkatkan keberkesanan diagnostik.
Sejauh yang kami tahu, kajian ini adalah percubaan pertama untuk menilai gabungan dua ujian mudah, MTB-HR dan LAM, bagi ATB. Berbanding dengan ujian tunggal MTB-HR atau LAM, gabungan MTB-HR & LAM tidak menunjukkan kelebihan, kerana tiada perbezaan antara nilai AUROC bagi dua perbandingan ini. Secara keseluruhan, kajian ini tidak mengesyorkan gabungan MTB-HR & LAM sebagai kaedah saringan untuk ATB dalam populasi umum. Gabungan ini meningkatkan frekuensi pengambilan sampel dan jenis, serta meningkatkan masa dan kos ujian.
Oleh kerana aksesibiliti spesimen dan kecekapan diagnostik yang lebih baik, ujian-ujian seperti MTB-HR dan LAM secara beransur-ansur dibangunkan dan diakui sebagai alternatif yang berharga kepada ujian piawaian rujukan mikrobiologi. Teknik diagnostik dan saringan yang baru dibangunkan mempunyai potensi untuk mempercepat pengenalan individu dengan TB, membolehkan permulaan rawatan sebelum simptom menjadi lebih teruk, dan bahkan sebelum mereka menjadi mampu menyebarkan penyakit kepada orang lain.10 Ujian yang lebih baik dan kos efektif sangat diperlukan memandangkan beban penyakit TB yang besar di seluruh dunia, terutama di negara atau kawasan dengan sumber yang terhad. Sebelum memperluas aplikasi, adalah penting untuk memastikan bahawa pendekatan baru dinilai dengan teliti melalui ujian klinikal yang direka dengan baik dan terkawal dilaksanakan di kawasan yang sangat endemik dan dengan sumber yang terhad.3
Limitasi Kajian ini dilakukan dalam satu pusat dan melibatkan peserta dengan pelbagai penyakit. Penemuan ini memerlukan pengesahan melalui kajian prospektif besar yang dirancang di pelbagai pusat. Di samping itu, penting untuk diakui bahawa pengkelasan peserta secara khusus, termasuk kumpulan usia, jangkitan laten, penyakit paru lain, status HIV, dan individu sihat, tidak ditangani secara individu dalam kajian ini. Akhirnya, nilai ambang optima bagi MTB-HR dan LAM tidak dinilai semula, dan nilai yang disyorkan dalam peralatan digunakan sebagai rujukan.
Kesimpulan Setakat ini, kedua-dua MTB-HR dan LAM tidak memenuhi sasaran WHO (sensitiviti minimum 90%) untuk ujian triage berasaskan bukan sputum bagi ATB. Namun, secara umum, ujian ini menunjukkan potensi untuk meningkatkan diagnosis TB melalui pendekatan yang lebih mudah menggunakan sampel darah jari atau air kencing daripada populasi dalam setting klinikal. Ujian triage bukan sputum seperti ini dapat membantu dalam pengawalan TB di seluruh dunia, terutama di kawasan dengan beban penyakit yang tinggi dan sumber yang terhad. Spesifisiti tinggi ujian LAM dapat berfungsi sebagai alat saringan untuk mengecualikan kes ATB dan mengurangkan kadar salah diagnosis di kalangan peserta sihat dalam setting komuniti besar. Berbanding dengan ujian tunggal MTB-HR atau LAM, penggunaan gabungan ujian MTB-HR & LAM tidak menunjukkan sebarang kelebihan.
Peranan Sumber Pembiayaan Pembiaya kajian tidak terlibat dalam reka bentuk kajian, pengumpulan data, analisis data, interpretasi data, atau penulisan manuskrip. Penulis yang bertanggungjawab mempunyai akses penuh kepada semua data dalam kajian ini dan bertanggungjawab akhir untuk keputusan menghantar untuk penerbitan.
Kelulusan Etika dan Nasihat Diberikan Kelulusan etika telah diperoleh daripada Jawatankuasa Etika Penyelidikan Klinikal di Hospital Pertama yang Diiktiraf oleh Sekolah Perubatan Universiti Zhejiang (2024-0338).
Sumbangan Penulis Semua penulis telah memberi sumbangan penting kepada kerja yang dilaporkan, sama ada dalam konsep, reka bentuk kajian, pelaksanaan, pengumpulan data, analisis dan tafsiran, atau dalam semua area ini; terlibat dalam draf, menyemak atau mengulas artikel dengan teliti; memberi kelulusan akhir untuk versi yang akan diterbitkan; telah bersetuju tentang jurnal di mana artikel telah dihantar; dan bersetuju untuk bertanggungjawab atas semua aspek kerja tersebut.
Pembiayaan Kerja ini disokong oleh Program Penyelidikan dan Pembangunan Utama Nasional China [nombor geran 2021YFC2301800], Projek Sains Kesihatan dan Teknologi Perubatan Wilayah Zhejiang [nombor geran 2022KY743], dan Dana Penyelidikan Asas untuk Universiti Persekutuan [nombor geran 2022ZFJH003].
Penjelasan Para penulis mengisytiharkan bahawa mereka tidak mempunyai kepentingan yang bersaing dalam kerja ini.
Rujukan 1. Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Laporan tuberkulosis global 2023, Tersedia dari: Diakses pada March 1, 2024.
2. Campbell IA, Bah-Sow O. Tuberkulosis paru: diagnosis dan rawatan[J]. BMJ. 2006;332(7551):1194–1197. doi:10.1136/bmj.332.7551.1194
3. Palomino JC. Kaedah bukan konvensional dan baru dalam diagnosis tuberkulosis: kebolehlaksanaan dan aplikasinya di lapangan[J]. Eur Respir J. 2005;26(2):339–350. doi:10.1183/09031936.05.00050305
4. Maclean E, Broger T, Yerlikaya S, et al. Ulasan sistematik biomarker untuk mengesan tuberkulosis aktif[J]. Nat Microbiol. 2019;4(5):748–758. doi:10.1038/s41564-019-0380-2
5. Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Radiografi dada dalam pengesanan tuberkulosis: ringkasan saranan dan panduan semasa WHO tentang pendekatan programatik. Tersedia dari: 2016. Diakses pada May 3, 2024.
6. Wallis RS, Pai M, Menzies D, et al. Biomarker dan diagnostik untuk tuberkulosis: kemajuan, keperluan, dan terjemahan ke dalam amalan[J]. Lancet. 2010;375(9729):1920–1937. doi:10.1016/s0140-6736(10)60359-5
7. Friedrich SO, Rachow A, Saathoff E, et al. Penilaian sensitiviti dan spesifisiti ujian Xpert MTB/RIF sebagai biomarker sputum awal bagi tindak balas rawatan tuberkulosis[J]. Lancet Respir Med. 2013;1(6):462–470. doi:10.1016/s2213-2600(13)70119-x
8. Chakravorty S, Simmons AM, Rowneki M, et al. Xpert MTB/RIF Ultra Baru: memperbaiki Pengesanan Mycobacterium tuberculosis dan Rintangan Rifampicin dalam Ujian yang Sesuai untuk Pengujian di Tempat[J]. mBio. 2017;8(4). doi:10.1128/mBio.00812-17
9. WHO Press. Melaksanakan strategi akhir TB: yang penting, kemas kini 2022. Tersedia dari: Diakses pada March 21, 2024.
10. Savage N. Menjejaki tuberkulosis – Peningkatan dalam pengesanan dan diagnosis boleh membantu untuk menghapuskan penyakit yang boleh sembuh ini. Nature. 2024.
11. Sutherland JS, van der Spuy G, Gindeh A, et al. Ketepatan Diagnostik Ujian Respons Host Tiga-gen Cepheid dalam Kajian Prospektif Multi-tapak: Hasil sementara[J]. Clin Infect Dis. 2022;74(12):2136–2141. doi:10.1093/cid/ciab839
12. Sweeney TE, Braviak L, Tato CM, et al. Ekspresi genom untuk diagnosis tuberkulosis pulmonari: analisis multicohort[J]. Lancet Respir Med. 2016;4(3):213–224. doi:10.1016/S2213-2600(16)00048-5
13. Marais BJ. Ujian Lipoarabinomannan (LAM) Urin yang Diperbaiki: Jawapan untuk Diagnosa Tuberkulosis Kanak-kanak?[J]. Clin Infect Dis. 2021;72(9):e289–e290. doi:10.1093/cid/ciaa1058
14. Broger T, Nicol MP, Székely R, et al. Ketepatan diagnostik ujian lipoarabinomannan (LAM) titik penjagaan yang novel untuk orang yang hidup dengan HIV: satu meta-analisis individu data dalam dan luar pesakit[J]. PLoS Med. 2020;17(5):e1003113. doi:10.1371/journal.pmed.1003113
15. Nicol MP, Schumacher SG, Workman L, et al. Ketepatan Ujian Air Kencing Novel, Fujifilm SILVAMP Tuberculosis Lipoarabinomannan, untuk Diagnosis Tuberkulosis Paru di Kanak-kanak[J]. Clin Infect Dis. 2021;72(9):e280–e288. doi:10.1093/cid/ciaa1052
16. Gupta-Wright A, Ha H, Abdulgadar S, et al. Penilaian ujian Xpert MTB Host Response untuk triage pesakit dengan tuberkulosis pulmonari yang disangka: satu kajian ketepatan diagnostik prospektif di Vietnam, India, Filipina, Uganda, dan Afrika Selatan[J]. Lancet Glob Health. 2024;12(2):e226–e234. doi:10.1016/s2214-109x(23)00541-7
17. Delong ER, Delong DM, Clarke-Pearson DL. Membandingkan kawasan di bawah dua atau lebih lengkung operasi penerimaan berkorelasi: pendekatan bukan parametrik. Biometrics. 1988;44(3):837–845.
18. Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Profil produk sasaran tinggi yang sangat diperlukan untuk diagnostik tuberkulosis baru: laporan mesyuarat konsensus 2014. Tersedia dari: Diakses pada March 28, 2024.
19. Södersten E, Ongarello S, Mantsoki A, et al. Kajian Ketepatan Diagnostik Ujian Assai Tiga-gen Novel untuk Mengenalpasti Tuberkulosis pada Orang yang Hidup dengan HIV[J]. J Clin Microbiol. 2021;59(3). doi:10.1128/jcm.01643-20
20. Olbrich L, Verghese VP, Franckling-Smith Z, et al. Ketepatan diagnostik cartridge respons host tiga-gen Mycobacterium tuberculosis menggunakan darah cucukan jari untuk tuberkulosis kanak-kanak: kajian prospektif di pelbagai pusat di negara berpendapatan rendah dan sederhana[J]. Lancet Infect Dis. 2024;24(2):140–149. doi:10.1016/s1473-3099(23)00491-7
21. Maclean E, Pai M. Urine Lipoarabinomannan untuk Diagnosis Tuberkulosis: evolusi dan Prospek[J]. Clin Chem. 2018;64(8):1133–1135. doi:10.1373/clinchem.2018.286625
22. Gupta-Wright A, Peters JA, Flach C, et al. Pengesanan lipoarabinomannan (LAM) dalam air kencing adalah penentu bebas risiko kematian bagi pesakit menerima rawatan untuk tuberkulosis yang berkaitan dengan HIV di sub-Sahara Africa: satu ulasan sistematik dan meta-analisis[J]. BMC Med. 2016;14:53. doi:10.1186/s12916-016-0603-9
23. Paris L, Magni R, Zaidi F, et al. Lipoarabinomannan glikan air kencing dalam pesakit tanpa HIV dengan tuberkulosis paru berkorelasi dengan tahap keparahan penyakit. Sci Transl Med. 2017;9(420). doi:10.1126/scitranslmed.aal2807


Source link
The post Kefisienan Diagnosis Ujian Respons Tuan 3-gen Darah Cepheid di Malaysia Melayu appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/kefisienan-diagnosis-ujian-respons-tuan-3-gen-darah-cepheid-di-malaysia-melayu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ujian Bertutur Bahasa Melayu Format Contoh Soalan

Ujian Bertutur Bahasa Melayu Format Contoh Soalan

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 62 hits
Bagi murid yang mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia selain peperiksaan bertulis bagi mata pelajaran Bahasa Melayu salah satu ujian yang perlu diambil ialah Ujian Bertutur Bahasa Melayu Pelajar akan dinilai dan diberikan pemarkaha...
Bahasa Malaysia

Bahasa Malaysia

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 119 hits
Ahmad NorazlanDahulu ramai netizen Indonesia dakwa bahasa Melayu Malaysia banyak campur bahasa Inggeris ketika bercakap Kini terlalu banyak kosa kata bahasa Indonesia meminjam dari bahasa Inggeris Bahasa Melayu Malaysia miliki hubungan seja...
Kimseri Restaurant Myeongdong Seoul Halal Malaysia

Kimseri Restaurant Myeongdong Seoul Halal Malaysia

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 276 hits
Satu lagi destinasi makanan halal di Seoul Korea Selatan anda boleh try singgah makan kat sini Kimseri Restaurant Myeongdong Seoul Halal Malaysia Tak jauh dari Pasar Malam Myeongdong dan juga bangunan The North Face Myeongdong restoran ini ...
Wah Chan Gold Bar Malaysia Favorite Choice

Wah Chan Gold Bar Malaysia Favorite Choice

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 187 hits
Wah Chan has been a renowned name in Malaysia s jewelry and precious metals market for decades Known for its dedication to quality and craftsmanship the brand has earned the trust of countless customers While it is widely celebrated for its...
Bayangkan Kalau Bigbang Hanya Beberapa Jam Tiket Dijual Konsert Taeyang Di Malaysia Sold Out

Bayangkan Kalau Bigbang Hanya Beberapa Jam Tiket Dijual Konsert Taeyang Di Malaysia Sold Out

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 201 hits
Rasanya memang semua tak senang duduk apabila Taeyang BIGBANG mengumumkan bakal mengadakan konsert di Malaysia pada 7 Disember nanti Artikel Berkaitan Hari yang ditunggu telah pun tiba kesemua peminat lelaki itu dilihat merebut tiket yang m...
Malaysia S 2024 Gdp On Track To Surpass Growth Target Says Amir Hamzah

Malaysia S 2024 Gdp On Track To Surpass Growth Target Says Amir Hamzah

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 173 hits
Finance minister II Amir Hamzah Azizan said the performance of the local bourse underscores the resilience of domestic equities despite global uncertainties PETALING JAYA Malaysia is poised to exceed its national growth target in 2024 on th...
Empowering Business Innovation With Abeam Consulting Sap Cloud Platform Malaysia

Empowering Business Innovation With Abeam Consulting Sap Cloud Platform Malaysia

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 330 hits
In the dynamic landscape of Malaysian business staying ahead requires not just adaptation but innovation As organizations strive for agility scalability and innovation cloud computing emerges as a transformative force ABEAM Consulting renow...
Guan Eng Is It Fair Foreign Investors Don T Have To Buy A Single Screw From Local Smes

Mayat Wanita Misteri Tiba Tiba Muncul Dalam Kereta

Fokus Pasir Gudang

Kedah Mb S Aide Makes Peace Hugs Night Market Trader

Real Steel This Mx Inspired Honda Dominator Is No Plastic Bike

Rebah Secara Tiba Tiba Mahasiswa Uitm Meninggal Dunia

Polis Sepang Buru Kumpulan Samun Berparang Warga Asing

Perbezaan Israel Yahudi Dan Zionis


echo '';
Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut


Patut B N H Diri Terpalit Isu Tak Tolong Peminat Dipukul Jessi Luah Rasa Penat

Lekehnya Tim Presiden

Berita Palesu Kerja Buat Walaun

Askar Didapati Hina Dan Fitnah Kerajaan Pdrm

Adira Salahudi Trauma Hamil Anak Kedua Masa Umur Anak Pertama Empat Bulan Sumpah Tak Kelakar

Pelakon Popular Indonesia Kini Sah Isteri Anak Habib Jewels