Kedudukan Pemerintah Di Bawah Kuasa Perundangan
Pembahagian kuasa atau dalam bahasa
Inggeris dipanggil “separation of powers” merupakan satu doktrin dalam
pemerintahan demokrasi yang membahagikan urusan
dalam negara kepada tiga cabang utama iaitu pemerintah (eksekutif),
perundangan (legislatif), dan kehakiman (judisiari).
Islam mendahului beberapa abad dalam
pelaksanaan konsep pembahagian kuasa ini dan telah mempengaruhi sistem
kehakiman negara Barat yang mengamalkan sistem demokrasi melalui pengkajian
golongan orientalis daripada tamadun Islam.
Pernah berlaku pada zaman Rasulullah SAW
terhadap diri Baginda sendiri, apabila Baginda membeli seekor kuda daripada
seorang Badwi. Setelah mereka bersetuju dengan harga kuda itu, hanya Baginda
belum menjelaskan bayarannya kerana berlaku hal yang lain, tiba-tiba si Badwi
itu mempelawa kepada sesiapa sahaja untuk membelinya dengan harga yang lebih
mahal dan ada pula yang mahu membelinya.
Apabila Rasulullah SAW memanggil untuk
membayarnya, tiba-tiba si Badwi itu tegas mahu menjual kepada orang lain dengan
tawaran harga yang lebih mahal.
Mengikut hukum Islam, bahawa Rasulullah SAW
yang berhak menjelaskan bayarannya kerana jual beli itu masih berada dalam
majlis yang belum berpisah (khiyar majlis). Namun, si Badwi itu tetap meminta
untuk dibicarakan dengan membawa saksi dan Rasulullah SAW perlu menunjukkan
saksinya.
Khuzaimah bin Thabit lalu tampil menjadi saksi
di samping ramai lagi saksi daripada kalangan sahabat yang lain. Akhirnya, si
Badwi bersetuju menyerahkan kuda itu kepada Rasulullah SAW. [Kisah ini
diriwayatkan oleh Abu Dawud, No. 3607, al-Nasa’i Dalam al-Sunan al-Kubra,
No. 6098 dan Ahmad, No. 21883 daripada ‘Umarah bin Khuzaimah]
Di sini menunjukkan bahawa Rasulullah SAW
sebagai seorang rasul yang dilantik oleh Allah SWT mengatasi jawatan segala
raja dan pemimpin negara, tidak menggunakan kedudukan Baginda untuk
mempengaruhi sistem kehakiman yang mewajibkan keadilan Islam kepada semua.
Seterusnya, berlaku pula kepada khalifah
keempat, Khalifah Ali yang sedang berjalan di pasar pada suatu hari, tiba-tiba
beliau melihat baju perisai kepunyaannya yang hilang hendak dijual oleh seorang
bukan Islam (Ahli Kitab) di pasar itu. Lalu beliau mengambilnya dan mengaku
baju perisai itu ialah kepunyaannya yang hilang, namun si penjual itu
menegaskan bahawa baju perisai itu merupakan miliknya.
Akhirnya, kes itu dibawa ke hadapan Hakim
Syuraih al-Kindi untuk dibicarakan. Syuraih meminta saksi daripada Ali. Apabila
Khalifah Ali tidak dapat mengadakan saksi yang diterima, maka Syuraih
menyerahkan baju perisai itu kepada yang dituduh untuk mengambilnya.
Tiba-tiba, si penjual yang dituduh itu
berkata: “Sesungguhnya, aku bersaksi bahawa inilah kehakiman para anbiya yang
adil kerana seorang Amir al-Muminin (ketua negara yang berkuasa) mengadukan
masalah ini kepada hakim untuk menghakiminya. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan
melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu hamba dan
pesuruh-Nya. Dan demi Allah baju perisai ini sememangnya kepunyaanmu, wahai
Amir al-Muminin! Aku mengambilnya ketika ia terjatuh dari unta apabila kamu
wahai Khalifah mahu berangkat ke Siffin.” [Ibn Kathir, al-Bidayah wa
al-Nihayah, Jld. 8, Hlm. 5]
Kemudian, si ahli Kitab itu terus
menyerahkan baju perisai tersebut kepada Ali, lalu beliau mengucapkan dua
kalimah syahadah dan menganut Islam.
Ali pula menghadiahkan perisai itu kepada
Ahli Kitab itu dan beliau menjadi seorang pejuang Islam yang berjihad dengan
ikhlas.
Selanjutnya, berlaku pula pada zaman Sultan
Muhammad al-Fatih yang memerintah Kerajaan Uthmaniyyah, yang disebut dalam
hadis bahawa baginda ialah sebaik-baik sultan yang membebaskan kota
Konstantinopel (ditukar nama kepada Istanbul).
Baginda Sultan Muhammad menugaskan seorang
arkitek berbangsa Rom (bukan Islam) kerana kemahirannya agar membina sebuah
masjid yang besar dan indah bertiangkan marmar mengikut ketinggian yang telah
ditetapkan.
Tetapi masjid yang dibina itu tidak
mengikut arahan baginda, menyebabkan sultan sangat murka lalu arkitek itu
dipotong tangannya. Namun, selepas itu, sultan sangat menyesal atas tindakannya
yang zalim itu.
Adapun arkitek itu membuat pengaduan kepada
hakim Istanbul yang terkenal ketegasannya, Syeikh Sori Khadir Jalabi.
Hakim membuat keputusan bahawa sultan hendaklah
dijatuhkan hukuman qisas dipotong tangannya atau membayar diat (wang dengan
jumlah yang dihadkan) cara hukumannya mengikut pilihan pendakwa.
Tiba-tiba, orang yang mendakwa tercengang
dengan keputusan hakim lalu memilih hukuman bayaran sara hidup kepadanya.
Kemudian, Sultan Muhammad al-Fatih menggandakan bayaran sara hidupnya lebih
daripada keputusan hakim. [Kisah ini ada dinyatakan oleh Urkhan Muhammad
‘Ali dalam karyanya, Rawai‘ Min al-Tarikh al-‘Uthmaniy, Halaman 49-51]
Kisah sejarah di atas membuktikan kedudukan
pemerintah adalah di bawah undang-undang. Ia membuktikan bahawa Islam
mendahului negara demokrasi Barat dalam melaksanakan konsep pembahagian kuasa
dan menegakkan keadilan kepada semua, termasuk terhadap bukan Islam kerana
perintah Allah yang mengatasi undang-undang ciptaan manusia.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://bicaramentari.blogspot.com/2023/09/vfe.html